TEAMbike

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
secretaris
TEAMbike

Bericht door secretaris » vr sep 07, 2007 4:33 pm

Mijn fietsje dat een tijdje geleden als singlespeed door het leven ging (http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... &start=605) heeft een aantal upgrades gehad, en is nu weer volledig MTB waardig!
Hieronder dus een specslijstje en een paar fotootjes (ja de fiets is vies, ik ben niet zo'n poetser)!

Frame: 17" (CC) Alu TEAMbike frame
Balhoofd: BBB 1 1/8"
Vork: RockShox Tora 302
Velgen: Mavic X223 Disc Only
Naven: Cannondale Omega Disc
Spaken: DT Swiss
Banden: Continental Double Fighter Basic
Achterderailleur: Deore (oudje)
Cassette: Shimano 105 (12-25)
Voorderailleur: Deore
Ketting: SRAM PC95
Cranks: Deore
Kettingbladen: Deore LX (44-32-22)
Remmen: Formula ORO K18 (180/180)
Remgrepen: Formula ORO K18
Shifters: Deore Rapidfire
Stuur: Nameless Alu
Stuurpen: Bontrager Select
Zadel: Gipiemme Iscaselle X-treme
Zadelpen: Nameless
Pedalen: Nameless
Bel: BBB

Nog te updaten zijn cranks (zit wat speling op voor mijn gevoel), pedalen, vorkbuis afzagen en eventueel stuur en zadelpen. De laatste twee zijn niet echt nodig, maar vooral het stuur is gewoon lelijk...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laat maar horen of het een goede upgrade was! Wat mij betreft in elk geval wel: de remmen zijn geweldig, de vork is zoveel beter dan wat ik had en de wieltjes zijn heerlijk stijf en ogen ook mooi!

tank24

Bericht door tank24 » vr sep 07, 2007 7:55 pm

tip: een ander stuur, en normaal zwart stuur zzal veel beter staan net als die zadelpen :evil:

Sven

Bericht door Sven » vr sep 07, 2007 9:32 pm

tank24 schreef:tip: een ander stuur, en normaal zwart stuur zzal veel beter staan net als die zadelpen :evil:
Inderdaad, en ook het zadel mag worden veranderd...
Voor de rest prachtige bike!

secretaris

Bericht door secretaris » vr sep 07, 2007 11:04 pm

Sven schreef:
tank24 schreef:tip: een ander stuur, en normaal zwart stuur zzal veel beter staan net als die zadelpen :evil:
Inderdaad, en ook het zadel mag worden veranderd...
Voor de rest prachtige bike!
Klopt, stuur en zadelpen staan in het lijstje om te veranderen. Functioneel is het niet nodig, maar het oog wil tenslotte ook wat..
Nog tips voor een beetje bij de rest van de fiets passend stuurtje en zadelpen?
Het zadel vind ik eigenlijk wel erg fijn, maar ook daar sta ik wel open voor suggesties 8)

Gène

Bericht door Gène » vr sep 07, 2007 11:54 pm

Pedalen!!!

Laat dat stuur en dat zadel, alhoewel dat zadel is ook te lomp. Maar die pedalen, of mooie platforms, maar nog liever voor xc zeker: Clipless. Crankbros, Shimano, Time, Speedplay, noem ze maar op, allemaal goede merken. Shimano en Time zijn de goede instap merken.

Het voordeel is gewoon dat je een bent met de fiets en daarnaast kan je duwen en trekken aan de pedalen. Als laatste is de kans dat je schoen van de pedalen schiet vele male kleiner.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

secretaris

Bericht door secretaris » zo sep 09, 2007 9:47 pm

Ja, over klikpedaaltjes zit ik een beetje te twijfelen...
Op mijn reetfiets heb ik ze wel zitten (Look) en daar bevalt het wel goed, dus ik ken het principe. Op de MTB komt het echter toch wel vaak voor dat ik ff een voetje aan de grond moet zetten en ik weet niet of dat wel snel genoeg gaat..
Ik zal in mijn omgeving rondvragen of ik eens een stukje off-road kan proberen met klikpedaaltjes, want heb er inderdaad wel goede verhalen over gehoord/gelezen.
Bedankt voor de adviezen!

Gène

Bericht door Gène » zo sep 09, 2007 9:53 pm

Je zult zien dat je zelfs langer kan door rijden. Echt een aanrader,

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma sep 10, 2007 8:59 am

Als je "ff een stukje gaat testen" met die klikpedalen zal je er niet veel wijzer van worden, je gaat eerst een gewenningsperiode nodig hebben voordat.. eh voordat je er aan gewend bent. :roll:
Kan trouwens zomaar zijn dat jou dat dan vrij snel af gaat als je het op je racer al gewoon bent, maar statistisch gezien moet je eerst een paar keer héél genant op je plaat gaan.
Bikepark Groningen

cHoc

Bericht door cHoc » ma sep 10, 2007 9:19 am

Bij Shimano pedalen is de veerspanning in te stellen, als je die dan niet zwaar insteld, dan ben je bij eventuele voetjes aan de grond snel uit het pedaal, terwijl je verder toch wel goed vast zit aan het pedaal
shoot me again, I ain't dead yet

Rob G

Bericht door Rob G » ma sep 10, 2007 2:21 pm

Ehh, wie heeft die remleiding zo naar achter laten lopen? Niet erg handig zo die constructie...

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » di sep 11, 2007 12:19 pm

uhmz, moeten die schijven niet andersom zitten?? volgens mij zit de draairichting fout... weet niet of dat verder nog erg belangrijk is...

secretaris

Bericht door secretaris » di sep 11, 2007 6:30 pm

Rob G schreef:Ehh, wie heeft die remleiding zo naar achter laten lopen? Niet erg handig zo die constructie...
Ja, dat was ik :shock:
Volgens mij kan het niet heel veel kwaad zo, ik ben toch niet als een malle over boomstammetjes aan het springen enzo. Bovendien hoefde ik zo de remleiding niet in te korten ;)
Ninkoo schreef:uhmz, moeten die schijven niet andersom zitten??
Neehoor, er staat een pijltje op dat de draairichting aangeeft dus ze zitten wel goed.

Heb ondertussen ook een nieuw stuurtje en handvatten (bedankt Sven!), zal binnenkort ff fotootje showen!

Sven

Bericht door Sven » di sep 11, 2007 6:58 pm

secretaris schreef: Heb ondertussen ook een nieuw stuurtje en handvatten (bedankt Sven!), zal binnenkort ff fotootje showen!
Kijk aan, ze zijn aangekomen. Sorry voor de idioot grote doos. ;)
Ik ben eens benieuwd!

secretaris

Bericht door secretaris » wo sep 19, 2007 6:29 pm

Nieuw stuurtje en grips! En ik heb even wat kabels ingekort, ziet er een stuk beter uit zo! De vorkbuis moet nog wel ingekort worden, maar mijn zaag is nog steeds uitgeleend :lol:

Duidelijk te merken dat dit stuur een kleinere hoek heeft dan mijn vorige; ik heb het gevoel dat bar-ends wel eens erg fijn zouden kunnen zijn, iemand een leuke suggestie?

Afbeelding
Afbeelding

Sven

Bericht door Sven » do sep 20, 2007 1:25 pm

Racy!!

Laat eens een overzichtsfoto zien, doet hem goed... ;)

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » ma okt 29, 2007 3:27 pm

secretaris schreef:
Ja, dat was ik :shock:
Volgens mij kan het niet heel veel kwaad zo, ik ben toch niet als een malle over boomstammetjes aan het springen enzo. Bovendien hoefde ik zo de remleiding niet in te korten ;)
ik zouw toch maar doen dat hij aan binnen kant komt zitten stel dat je keer valt of je komt tegen boom aan en is je remleiding stuk

met die stuur zit hij stuk mooier uit

Plaats reactie