[special] Test: Cannondale Taurine

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:
[special] Test: Cannondale Taurine

Bericht door Steelboy » do apr 19, 2007 10:19 pm

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 016798.jpg[/imgr]Cannondale komt sinds dit jaar met een aantal carbonnen hardtails en fully's uit. Wat weten zij nu van carbon, zou je denken na al die jaren ervaring met aluminium! Blijkbaar heeft men zelf zoveel vertrouwen in hun kunsten met carbon, dat meteen alle topmodellen uitgevoerd zijn in carbon. Dirty Pages wilde het fijne ervan weten en trok met een Taurine Team SI de niet zo heel koude, maar wel natte Nederlandse winter in.



Wat is Taurine?
Taurine is een amino zuur die essentieel is voor je lichaam en daarin ook van nature voorkomt. Het is een stof die onder andere je vet en cholestorol reguleert. De stof taurine is bekend als een van de werkzame stoffen in Red Bull, het energiedrankje dat feitelijk zijn naam af heeft betrokken van taurine, wat van het latijnse taurus (=stier) afgeleid is. Of de geteste (Cannondale) Taurine je ook vleugels geeft, daar zullen we straks op terug komen!

Afbeelding

De Taurine zoals wij die meekregen, de fiets dus, is uitgevoerd met de grootste selectie aan toponderdelen die je je kunt bedenken. Van Mavic Crossmax SLR wielen, via SRAM X.O schakelonderdelen tot carbonnen FSA stuur en zadelpen. Dit alles valt eigenlijk in het niet, als we kijken naar de Cannondale eigen componenten.
De carbonnen Lefty Speed SL voorvork is de nieuwste telg van de Lefty familie. Cannondale heeft een geslaagde poging gedaan hun System Integration hierop los te laten, door de stuurbuis van de vork te integreren in de stuurpen, waardoor geen losse verbindingen meer nodig zijn. Dit knappe stukje smeedwerk resulteert in een veel stijvere en lichtere verbinding dan traditioneel Het gewicht van de Lefty inclusief stuurbuis/stuurpen combi is hierdoor op 1390 gram gekomen! Voor een vork met 110 mm veerweg is dit fenomenaal laag! Het SI crankstel is natuurlijk al langer bekend, maar laat wederom de kracht van eigen engineering zien.
Het Taurine frame zelf is werkelijk een kunstwerk. Bekend was dat het oog voor detail bij de aluminium Cannondale frames hoog was, de carbonnen variant, die ze onder licentie in een eigen productiefaciliteit in Taiwan laten fabriceren, overschrijd deze norm met gemak! Wat opvalt is dat het frame er niet uitziet als een carbonnen frame. Waar veel andere fabrikanten allerlei exotische vormen uit het zwarte koolstofvezelmateriaal maken, houdt Cannondale het opvallend subtiel. Zo subtiel zelfs dat van een afstandje het frame heel veel gelijkenis heeft met de aluminium Cannondale frames.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Rijden
Na het aandachtig bestuderen van de details, werd het tijd voor een rondje rijden. De fiets werd uitgeladen om allereerst in een afgelegen deel van het bos op de gevoelige plaat vastgelegd te worden. Vanuit het niets stonden echter binnen no-time een stuk op 10 mountainbikers te kwijlen over de fiets! Daar ging mijn geheimhoudingsplicht... Uiteraard werd ik ook meteen bestookt met de gebruikelijke 'hoe rijdt-ie' vragen, maar aangezien ik amper een meter getrapt had, kon daar weinig over gezegd worden. Pas een uur later toen ik ze op de vaste route voorbij reed, riep ik over mijn schouder 'rijdt leker!', maar dat zullen ze wel gemerkt hebben!

Afbeelding

De Taurine voelt wat betreft zit wat amerikaans aan, een gestrekte zit door een redelijk lange bovenbuis. Met de juiste stuurpenlengte (op de testfiets 100 mm) is dit echter geen enkel probleem. Vanaf de eerste meters valt echter een 'Cannondale' probleem op, wat we eerder bemerkt hebben bij de Cannondale Rush: de fiets voelt zwaar rollend aan. Huh? Dit is een hardtail, wat kan uberhaupt zwaar aanvoelen bij zo'n lichte fiets. Al snel blijkt dat de bandenkeuze (Maxxis Larsen LUST) een profiel heeft wat niet zo lekker loopt op zachte bos of zandgrond, maar zich beter thuis voelt op steenachtige, harde ondergrond. Je voelt de banden op steenslag beduidend beter rollen dan op zanderige bospaden. De keuze van Cannondale voor deze banden lijkt logisch, omdat het grootste deel van de markt Noord-Amerika bestaat uit rots en steenachtige trails, maar helaas werkt deze keuze op de typische Nederlandse zandbodem tegen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Eenmaal op racesnelheid valt op hoe soepel het frame aanvoelt, zelfs met de lock-out op de vork, blijft de fiets comfortabel rijden. Wortels of stenen worden voelbaar gedempt en dat leidt uiteraard tot een minder snel vermoeid gevoel. Bergop voelt de fiets direct aan, zonder hard aan te voelen zoals sommige aluminium frames, maar ook net weer niet met de veerkracht van staal. Bergaf voelt vervolgens zo vertrouwd dat je deze fiets haast als een freerider over de meest lastige secties stuurt (zolang het niet al te gek wordt). De sportieve zit houdt daarbij ook genoeg druk op het voorwiel zodat deze niet makkelijk gaat schuiven in snel genomen bochten.

De nieuwe Lefty Speed SL voelt verbazend goed aan. Voorheen was ik erg gecharmeerd van de Terralogic uitvoering van de Lefty en was bang dat deze versie met Cannondale eigen internals tegen zou vallen, maar niets van dat alles! De vork spreekt redelijk soepel aan, duikt bij remmen niet al te gek en stuurt als een mes door de bochten. Enige verbeterpunt zou zijn de bediening van de de lock-out lever. Deze draait redelijk zwaar zodat even snel in of uitschakelen in het terrein lastig is.

Afbeelding Afbeelding

Conclusie
Kopen of niet kopen? Na bovenstaand objectief verhaal kan ik hier een heel subjectief betoog gaan houden dat ik de fiets zo subliem vind, dat een rationele keuze voor mij niet eens mogelijk is! Als ik zelf momenteel een nieuwe hardtail XC mountainbike zou moeten kopen en geld speelde geen rol, dan stond deze met stip op nummer 1!
De redenen daarvoor zijn simpel: het cleane uiterlijk van de fiets, de Lefty vork (je moet er van houden, maar het hoort bij een Cannondale), de naam (eenmaal een Cannondale, altijd een Cannondale) en niet in de laatste plaats, de customer service. Dit alles heeft uiteraard een (stevig) prijskaartje. Of de fiets het prijskaartje waard is, is je eigen keuze, maar daarbij moet je jezelf zeker de vraag stellen hoeveel meer emotie je met deze fiets binnenhaalt!
Mountainbiken is voor een groot deel emotie. De omgeving, de fiets, je fietsmaten, alles telt mee in de beleving van dat gevoel. De emotie die komt kijken bij de fiets zelf heeft niet alleen betrekking op hoe de fiets rijdt, maar zeker ook hoe ie eruit ziet. Op basis daarvan kopen namelijk veel mensen hun fiets en dat is ook helemaal niet verkeerd. Als dat gevoel je overtuigd voor deze Taurine, dan is er wat ons betreft geen enkele reden om hem niet te kopen!


Tekst en foto's: Coen de Jongh

Met dank aan: Cannondale Europe
Laatst gewijzigd door Steelboy op wo nov 14, 2007 8:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » do apr 19, 2007 10:45 pm

Wow. :|

Weinig meer aan toe te voegen.
Ik zie alleen op de foto SLR wielen, terwijl je SL wielen beschrijft in je tekst.

Wat een fiets.
Jammer dat het zo laat is, hier krijg je zin van om te fietsen.


Wow. :|

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » do apr 19, 2007 10:55 pm

Een stevig prijskaartje? Wat dan?

De prijs van een leuke 2-de hands auto ongeveer.

TBB

PS. As usual nice pix!

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr apr 20, 2007 9:05 am

Mooie foto's en de tekst klopt als een bus. Tijdens het Cannondale bezoek afgelopen najaar mocht ik ook even op deze fiets rijden. Mij viel toen op dat je behoorlijk wat Red Bull moet nuttigen, want deze Taurine wil maar 1 ding. Snel zijn en ten alle tijden. Echt een super fiets, jammer dat ik al een andere superfiets bezit ;)

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr apr 20, 2007 9:09 am

Gène schreef: Echt een super fiets, jammer dat ik al een andere superfiets bezit ;)

mzzl
Gène

niemand houdt je tegen er 2 te bezitten.... :)
---www.cjmedia.nl---

menno916
Berichten:102
Lid geworden op:di feb 20, 2007 9:05 pm

Bericht door menno916 » vr apr 20, 2007 1:07 pm

DeKerf's schreef:
Gène schreef: Echt een super fiets, jammer dat ik al een andere superfiets bezit ;)

mzzl
Gène

niemand houdt je tegen er 2 te bezitten.... :)
Bij mij wel: mn vrouw.
Anders had ik deze ws al wel in huis gehad, verstandig of niet.

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » vr apr 20, 2007 1:29 pm

Ik geloof dat ik maar een bank ga beroven...

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Bericht door M@lphy » vr apr 20, 2007 9:59 pm

Mooie nwe. Sidi shoes Steely! :o

Inderdaad een erg lichte bike... waarvan ik in 1e instantie niet wist dat ie van carbon was.

En ook best wel duur eigenlijk voor een HT.

Ik zou 'm nemen met die Lefty erin. :angelnot:
RIDERS READY?

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » za apr 21, 2007 8:55 pm

menno916 schreef:
DeKerf's schreef:
Gène schreef: Echt een super fiets, jammer dat ik al een andere superfiets bezit ;)

mzzl
Gène

niemand houdt je tegen er 2 te bezitten.... :)
Bij mij wel: mn vrouw.
Anders had ik deze ws al wel in huis gehad, verstandig of niet.
Hmm, vrouwen zijn bij niet zo het probleem, of mijn moeder moet ineens opstandig worden, omdat het tuinhuisje wat vol wordt :D.

Bij mij is het eerder een geldkwestie, maar als ik de miljoen win..... 8)

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

menno916
Berichten:102
Lid geworden op:di feb 20, 2007 9:05 pm

Bericht door menno916 » zo apr 22, 2007 9:43 am

De vrouw is ook op zich niet het probleem, maar aangezien mn vrouw het grootste deel van het inkomen voor haar rekening neemt vind ik dat ik daar wel een beetje rekening mee mag houden. Enneh, de schuur staat hier ook wel erg vol met mn speelgoed: 1 singlespeed/1 Giant MCM/1 Cannondale Bad Boy Rohloff (die zij trouwens nu ook ontdekt heeft en daar steeds meer mee gaat fietsen) oh ja en nog een Duc 916 en een oude Supermotard, die Taurine zou toch echt de woonkamer in moeten :D

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » zo apr 22, 2007 11:06 am

precies jah, niks meer aan toe te voegen .Steelioboy..

Aja in de kamer ..altijd leuk, maar ja leidt de aandacht wel erg af van andere dingen , je vrouw bijvoorbeeld, weet niet of ze er blij mee is als ie daar op een standaard staat.

Kwijldoekje erbij. Ik vind het ook een goed idee om de ducati 916 van dichtbij te bekijken. :D

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo apr 22, 2007 7:26 pm

Prachtige fiets, vandaag heb ik ook een stukje op een Taurine gereden, (SLR's XTR 07 Fatty) vond het echt een prettig ding, behoorlijk stijf, lekker licht: een serieus racemonster.
Ich Heisse Super Fantastisch!

menno916
Berichten:102
Lid geworden op:di feb 20, 2007 9:05 pm

Bericht door menno916 » zo apr 22, 2007 8:29 pm

TheBigLjeweetwel schreef:
Kwijldoekje erbij. Ik vind het ook een goed idee om de ducati 916 van dichtbij te bekijken. :D
Hmm, zou voor de taurine nog een optie zijn, man wat is dat een mooie fiets, al is dat ding natuurlijk gewoon gemaakt om te knallen. De duc krijg ik echter met geen mogelijkheid de trap naar de voordeur op, gaat dus niet lukken deze de huiskamer in te krijgen.

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » ma apr 23, 2007 7:21 pm

menno916 schreef:
TheBigLjeweetwel schreef:
Kwijldoekje erbij. Ik vind het ook een goed idee om de ducati 916 van dichtbij te bekijken. :D
Hmm, zou voor de taurine nog een optie zijn, man wat is dat een mooie fiets, al is dat ding natuurlijk gewoon gemaakt om te knallen. De duc krijg ik echter met geen mogelijkheid de trap naar de voordeur op, gaat dus niet lukken deze de huiskamer in te krijgen.
ow .oke ik d8 je een gewoon rijtjes huis had met tuin erachter enzo. ;)

marco loo
Berichten:16
Lid geworden op:vr feb 24, 2006 3:40 pm
Locatie:Loo

Bericht door marco loo » di apr 24, 2007 10:17 pm

Sinds 2 weken in het trotse bezit van een Taurine Si 1 SL.
Zondag rondje Montferland en stukje Elten (D) gefietst met Roel (Xircuit), Freek (FREAKaZOIT) en Collega van Freek.
Na eerst 1,5 jaar F800 SL te hebben gereden , opzoek naar iets lichter .
Eerste optie was F 800 upgrade met lichter speelgoed ,tweede optie was Taurine 3 met alles XTR, en derde was nieuwe fiets (Cube reaction XTR ,SLR's).?
Tot dat ik de Taurine 1 zag staan bij m,n LBS en op slag was ik verliefd.
Iets dieper in de buidel getast (tot op de bodem) en de Taurine 1 gekocht.
Gelijk andere banden gemonteerd racing ralph.

Wat een race beest zeg!!! super strak stuurend, stijf frame elke trap is een daalder waard.
Super fatty ultra met rebound,8cm veerweg voor Nederland denk ik wel voldoende.
Lock out gaat erg zwaar .
Vorige rebound cartrige na paar maanden laten vervangen voor een gewone zonder rebound, vond ik fijner rijden grotere knop lekker soepel.
Zondag eens proberen in Havelte.

Afbeelding

Ik weet het is de verkeerde kant.
Groetjes Marco
Laatst gewijzigd door marco loo op wo apr 25, 2007 9:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
How Loooooo can you go.

Gebruikersavatar
Rudie
Berichten:570
Lid geworden op:wo jun 16, 2004 3:44 pm
Locatie:Groningen / Zutphen

Bericht door Rudie » di apr 24, 2007 11:44 pm

Foto?

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » di aug 14, 2007 11:59 am

eeen lefty was toch beter geweest erin hoor Marco. Meer comfort en rijplezier, en je zit wat hoger, dus betere veiligheid en rijpositie.

I know heb er 3 jaar 1 gehad. 8)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di aug 14, 2007 1:28 pm

TheBigLjeweetwel schreef:dus betere veiligheid en rijpositie.
...explain?

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » di aug 14, 2007 2:08 pm

Als je hoger zit, ben je toch veliger? Of is dat alleen bij SUVs? Of is het daar ook een mythe.....

tist
Berichten:818
Lid geworden op:zo mei 14, 2006 9:40 pm

Bericht door tist » di aug 14, 2007 2:18 pm

Ge kunt van hoger vallen :)
Vette bike! Leuker dan met Lefty vind ik...


Mvg TiSt

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » wo aug 15, 2007 1:34 pm

DeKerf's schreef:
TheBigLjeweetwel schreef:dus betere veiligheid en rijpositie.
...explain?
Nou omdat je dan in afdalingen hoger zit en meer naar achteren, heb je dus een betere wegligging en meer druk op je achterwiel,ipv van voorop. Door een lagere voorvork. waardoor je meer naar voren hangt, en evt dus over de bar kan gaan ;) dass natuurlijk helemaal niet fijn.

Trrust me toen ik hem kochtde heb ik er in Houfalize meegereden tijdens de worldcup, en hij gaf mij een veilig gevoel in de afdalingen.

zie het maar een beetje als bij een downhillbike, zit je ook verachterop, en met hoge voorvork.
Laatst gewijzigd door TheBigLjeweetwel op wo aug 15, 2007 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » wo aug 15, 2007 1:40 pm

Geen speld tussen te krijgen, duidelijk.

:(
Bikepark Groningen

Plaats reactie