daar veeg je alleen oppervlakkig vuil mee weg (wat de blokjes zelf ook wel doen), maar maak je ze niet volledig schoon mee. Gebruik zelf altijd remmenreiniger uit van die spuitbussen (of is pronto dat ook?). Dan zie je pas hoeveel vuil er nog op zit.Z-Blocker schreef:Is het niet beter om de schijven gewoon proper te maken met een droge doek?Djamgils schreef:schijven reinigen met alcohol of pronto is niet onverstandig.
Z.
Verbrandde schijfremmen?
Moderator:Beheerders
keybone collector!!!
-
- Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
- Contacteer:
Sjef schreef:Tuurlijk is het goed om op zo'n manier te remmen dat je remmen wat kans krijgen om te koelen.
Maar ik heb afgelopen vakantie een aantal paden gereden waar ik iedereen uitdaag om de remmen meer dan 2-3 seconden los te laten. En met mij zullen de echt dappere afdalers van ons groepje dat ook doen.
Dus mooi advies maar tamelijk waardeloos op echte afdalingen.
Overigens ondanks dat maar een keer wat beginnende fading gevoeld.
Beetje onzin natuurlijk, het is in mijn ogen juist bij extreme afdalingen nodig en wel degelijk mogelijk om de rem meer pompend dan slepend te gebruiken. Als het toch nodig is om de remmen continu te gebruiken is afwisseling van voor en achter ook wel een aanrader! een lange afdaling continu slepen lijkt me einde oefening van blokken en misschien ook wel schijf!
Remember, your worst day of biking is always better than your best day at work!
ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70
ROCKY MOUNTAIN ELEMENT 70
Toch niet altijd.FREAKaZOID schreef:Sjef schreef:Tuurlijk is het goed om op zo'n manier te remmen dat je remmen wat kans krijgen om te koelen.
Maar ik heb afgelopen vakantie een aantal paden gereden waar ik iedereen uitdaag om de remmen meer dan 2-3 seconden los te laten. En met mij zullen de echt dappere afdalers van ons groepje dat ook doen.
Dus mooi advies maar tamelijk waardeloos op echte afdalingen.
Overigens ondanks dat maar een keer wat beginnende fading gevoeld.
Beetje onzin natuurlijk, het is in mijn ogen juist bij extreme afdalingen nodig en wel degelijk mogelijk om de rem meer pompend dan slepend te gebruiken. Als het toch nodig is om de remmen continu te gebruiken is afwisseling van voor en achter ook wel een aanrader! een lange afdaling continu slepen lijkt me einde oefening van blokken en misschien ook wel schijf!
Natuurlijk is het beter je remmen af en toe te ontlasten, pompend te remmen, remmen en rollen af te wisselen, enz.
Maar er zijn momenten dat 't op z'n minst onverstandig is je remmen los te laten. En ik ben wel wat gewend, op xc gebied dan toch.
Wanneer die momenten wat langer duren krijgen je remmen het warm.
Maar liever een setje remmen heetstoken dan de controle verliezen.
Helaas is dat laatste juist onvermijdelijk wanneer je je remmen maar heet genoeg stookt...
Het afdalinkje dat Sjef bedoeld was een smal wandelpad van een halve meter breed, met haarspeldbochten waar we een behoorlijk hoogteverschil moesten wegremmen, ruim 500m.
Helaas geen foto die de werkelijkheid goed in beeld brengt, we hadden het te druk met sturen, remmen en genieten.
Natuurlijk, wanneer je je op zo'n pad comfortabel voelt bij een snelheid van 60km/h of meer, dan kan je tussen de hairpins gewoon de remmen loslaten en af en toe hard remmen.
Maar XC'ers op XC-fietsen (met XC-remmen) zijn hier snel aan hun grens.
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
De BB7´s van Avid zijn niet de meest hitte bestendige remmen. Meer als toereikend voor in-en-om Nederland, maar het verwonderd mij niet dat de rem zo reageerd gezien de omstandigheden van berijder en ondergrond.
Mijn Louises, die echt niet extreem krachtig zijn, hebben zodoende op de "betere" afdalingen van de Alpen nooit een krimp gegeven. Echter, met Avid's BB7 zal het andere koek zijn geweest.
Over verkleuring, na een stevige afdaling zijn mijn schijven bijna pik zwart, later worden ze meer donkerblauw en blijven dat een week of wat, vervolgens worden ze weer grijs omdat ze niet warm genoeg worden in Nederland... Heel apart.
@ Jojo, inderdaad!
Exact lang genoeg lijkt me. Daarnaast, als ik op dergelijke ondergronden rijd (relatief onbekend en risico vol) dan houd ik me zelf in en bouw ik een reserve in. Dan is altijd wel mogelijkheid om even (bijna) stapvoets te rijden, en op die wijze kortstondig de remmen te koelen. Afdalingen waarbij het noodzakelijk is (te) lange tijd continu de voor en achter rem te gebruiken ben ik nog niet tegengekomen. Pompend/wisselend remmen werkt dan voldoende.Maar ik heb afgelopen vakantie een aantal paden gereden waar ik iedereen uitdaag om de remmen meer dan 2-3 seconden los te laten.
Mijn Louises, die echt niet extreem krachtig zijn, hebben zodoende op de "betere" afdalingen van de Alpen nooit een krimp gegeven. Echter, met Avid's BB7 zal het andere koek zijn geweest.
Over verkleuring, na een stevige afdaling zijn mijn schijven bijna pik zwart, later worden ze meer donkerblauw en blijven dat een week of wat, vervolgens worden ze weer grijs omdat ze niet warm genoeg worden in Nederland... Heel apart.
@ Jojo, inderdaad!
Ich Heisse Super Fantastisch!
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
T is helaas toch een kwestie van onjuist remmen.
Wil dat wel demonstreren hoor, ook in de Alpen. Heb ook een setje van dit soort schijven hangen (nog erger zelfs) als je staal blauw is geworden hebben we het over 450+grd celcius. Als je daarmee stug doorrijdt krijg je verbrandde olie in je calipers en is het feest compleet.
Voor de diehards rijd eens de Mare a Mare op Corsica op je fiets........dan leer je wel remmen
Wat je moet doen is voor harder remmen en achter nauwelijks. Niet proberen een constante snelheid op bouwen door je achter rem continue te laten remmen of gedurende langere periodes.
Je rem voor zit vol in de wind en koelt echt supergoed, achter is de dia vaak kleiner (weet niet of dat hier ook zo is) maar zit zeker in de turbulentie van de worstepootjes.
Je kunt nog wat spelen met remblokken compounds maar als je in de basis niet juist remt wordt het nooit wat.
Maar berust je in het feit dat bijv van 90% van alle huurfietsen in de parken de achterrem er zo uitziet
E
Wil dat wel demonstreren hoor, ook in de Alpen. Heb ook een setje van dit soort schijven hangen (nog erger zelfs) als je staal blauw is geworden hebben we het over 450+grd celcius. Als je daarmee stug doorrijdt krijg je verbrandde olie in je calipers en is het feest compleet.
Voor de diehards rijd eens de Mare a Mare op Corsica op je fiets........dan leer je wel remmen

Wat je moet doen is voor harder remmen en achter nauwelijks. Niet proberen een constante snelheid op bouwen door je achter rem continue te laten remmen of gedurende langere periodes.
Je rem voor zit vol in de wind en koelt echt supergoed, achter is de dia vaak kleiner (weet niet of dat hier ook zo is) maar zit zeker in de turbulentie van de worstepootjes.
Je kunt nog wat spelen met remblokken compounds maar als je in de basis niet juist remt wordt het nooit wat.
Maar berust je in het feit dat bijv van 90% van alle huurfietsen in de parken de achterrem er zo uitziet
E
probleem zit hem bij mij in de voorrem.
Uit het blokje zijn hier en daar stukje uitgebroken lijkt het wel. De schijven die erop zitten zijn van XT met veel gaten, terwijl de orginele schijven van Avid geen gaatjes hebben........zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Remblokken zijn orginele Avid's.
dusssssss©
Uit het blokje zijn hier en daar stukje uitgebroken lijkt het wel. De schijven die erop zitten zijn van XT met veel gaten, terwijl de orginele schijven van Avid geen gaatjes hebben........zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Remblokken zijn orginele Avid's.
dusssssss©
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
Je moet geen constante snelheid forceren met je achterrem, dat doe je met je voorrem. Einde discussie gewoon. Af en toe keihard remmen en dan weer laten rollen. Het kan gewoon niet met je achterrem, al heb je er 205mm op liggen, het gaat gewoon kapot, uiteindelijk kookt je remolie of slechter, het verbrand en dan remt er helemaal niets meer. Goed kunnen remmen is minstens zo belangrijk als goed kunnen sturen of hard kunnen trappen.
100kg gewicht maakt trouwens de beste rem op de mountainbike behoorlijk kritisch die dingen zijn qua energie afdracht gebouwd op 80kg max................dus met 100kg de boel bloedheet stoken dat is wel weer normaal maar die blokken zo verneuken dus duidelijk niet. Zie het svp als een leermoment, daar is het forum dus voor bedoeld denk ik.
Over die stukjes uit de voorrem van Boss. Als het nog remt niets aan doen. Als je blokjes al voor 3/4 versleten zijn direct nieuwe monteren, je zal niet de eerste zijn die bij stevig remmen in 1x het restant erafblaast en je dus staal op staal je noodstop moet maken, lukt wel maar wel met schade denk ik
E
100kg gewicht maakt trouwens de beste rem op de mountainbike behoorlijk kritisch die dingen zijn qua energie afdracht gebouwd op 80kg max................dus met 100kg de boel bloedheet stoken dat is wel weer normaal maar die blokken zo verneuken dus duidelijk niet. Zie het svp als een leermoment, daar is het forum dus voor bedoeld denk ik.
Over die stukjes uit de voorrem van Boss. Als het nog remt niets aan doen. Als je blokjes al voor 3/4 versleten zijn direct nieuwe monteren, je zal niet de eerste zijn die bij stevig remmen in 1x het restant erafblaast en je dus staal op staal je noodstop moet maken, lukt wel maar wel met schade denk ik

E
En dát is waarschijnlijk de échte reden schat ik zo in....Ironhorse Erik schreef:100kg gewicht maakt trouwens de beste rem op de mountainbike behoorlijk kritisch die dingen zijn qua energie afdracht gebouwd op 80kg max................dus met 100kg de boel bloedheet stoken dat is wel weer normaal maar die blokken zo verneuken dus duidelijk niet. Zie het svp als een leermoment, daar is het forum dus voor bedoeld denk ik.
E

Erikje
ik heb zelf net mijn eerste fiets met remschijven gekocht en ben er nog maar mee aan het leren remmen, dus ben nog niet echt op de hoogte.
maar ik rijd ook met brommers/motor en wat ook heel slecht is voor schijven, is plotse afkoeling. als je bevoorbeeld een afdaling doet en je remmen dus gloeiend heet worden en daarnaa passeer je door een beekje/bronnetje, dan kan het resultaat zelf kromtrekken zijn.
dacht dit ooit ook gelezen te hebben in mountainbike plus, enkele jaren geleden
maar ik rijd ook met brommers/motor en wat ook heel slecht is voor schijven, is plotse afkoeling. als je bevoorbeeld een afdaling doet en je remmen dus gloeiend heet worden en daarnaa passeer je door een beekje/bronnetje, dan kan het resultaat zelf kromtrekken zijn.
dacht dit ooit ook gelezen te hebben in mountainbike plus, enkele jaren geleden

dead straight to live wrong
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
Krom trekken is mi het gevolg van interne spanningen. Lijkt me idd moeilijk bij zulke dunne schijven. Daarnaast heb je ze net eerst even fijn uitgegloeid. Dus zoveel spanning zal er mi niet in zitten.
Overigens blijf ik er bij dat je op het afdalinkje waar Walter & ik het over hebben er niet onderuit komt om je remmen heet te stoken. En zo hebben we er meer gehad die week.
Overigens blijf ik er bij dat je op het afdalinkje waar Walter & ik het over hebben er niet onderuit komt om je remmen heet te stoken. En zo hebben we er meer gehad die week.