spaaklengte met hope II en singletracks

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
raggertje
spaaklengte met hope II en singletracks

Bericht door raggertje » wo jul 04, 2007 9:32 pm

Ik wil spullen bestellen om mijn nieuwe wielset eens zelf te bouwen...

- sun singletrack 26" chroom 32 gaats met
- Hope pro II 32 gaats silver of zwart (20mm voor 135mm achter)
- 3 kruis patroon met rode spaken... lijkt me wel lekker ;)

De DTswiss calculator geeft:

Spoke length front
precise
le. 264.50 mm ri. 266.20 mm
rounded (incl. Corrections)
le. 264 mm ri. 266 mm

Spoke length rear
precise
le. 265.60 mm ri. 264.80 mm
rounded (incl. Corrections)
le. 265 mm ri. 265 mm

Ik heb hier ergens 2x gelezen dat je ze beter iets korter kan nemen dan berekend met deze calculator..., dus is 264 mm voor alles ok?

Eastern Bikes - Iron Fist Speichen rot Längen in mm: 252, 254, 256, 258, 260, 262, 264, 266
http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/L ... :7647.html

Iemand ervaring met deze spaken? En is 32 wel ok... of is 36 spaaks beter?

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » wo jul 04, 2007 11:32 pm

pak de spaken juist iets langer en gebruik een messing Hoshi nippel: heb je meteen een borging door verjongde draad bovenop de nippel!

Die spaken??? Beetje eng: ik heb deze alleen maar gezien in chinese standjes. De spaakkop is veel te lang, de spaakkophoek is niet goed en slechte schroefdraad. maar wie weet is dit beter!

Pak gewoon een DT spaak! En de sterkste is dan de Alpine III spaak

Hoe meer spaken hoe sterker!

Ik heb nog wel een 40 gaats XT naaf liggen!

Succes met bouwen: draai alles spaken gelijkmatig aan: eerst tot de schroefdraad precies weg is en dan allemaal 1 slag verder tot het wiel helemaal gespannen is: Beetje drukken, knijpen en weer opnieuw opspannen!

raggertje

Bericht door raggertje » do jul 05, 2007 8:37 am

Urnyke schreef: borging door verjongde draad bovenop de nippel
Pak gewoon een DT spaak! En de sterkste is dan de Alpine III spaak
Thanks voor de tips...

wat bedoel je met borging door verjongde draad bovenop de nippel?

DT spaken zijn er niet in rood en lijkt me toch wel weer eens wat anders... zijn er wel goede rode spaken?

Sven

Bericht door Sven » do jul 05, 2007 10:14 am

raggertje schreef: DT spaken zijn er niet in rood en lijkt me toch wel weer eens wat anders... zijn er wel goede rode spaken?
Form follows function... ;)
Mij zou de kleur niet uitmaken, als de functie van de spaak maar goed is (sterk).

raggertje

Bericht door raggertje » do jul 05, 2007 10:18 am

Sven schreef: Form follows function... ;)
Mij zou de kleur niet uitmaken, als de functie van de spaak maar goed is (sterk).
Dat geld voor mij helaas niet altijd met mijn grafische/architectonische achtergrond :roll:

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » vr jul 06, 2007 3:49 pm

Mijn geheim als je je wiel lang heel wilt houden (100kg / full driftend de hoek om, er zijn er hoier voldoende die mijn rijsteil kennen):

Rijd met lage spaakspanning (elke zichzelf respecterende wielenspakert verklaart mij keer op keer voor gek)

Alles gaat stuk met mijn gedrift en akelige drop to flats behalve als je met een lage spaak spanning rijdt
Je velg (in mijn geval double tracks) kunnen de buiging makkelijk hebben zolang niet plastisch en omdat je je spaken ook niet plastisch vervorm keren ook deze terug in begin stand

Enig nadeel je moet wat vaker je spaakspanning controleren om hoogteslagen te voorkomen en af en toe klein slagje van 3-4mm eruit draaien elke keer doordat er enkele spaken tever zijn losgelopen (dat zie jdan al aan het schroefdraad dat tevoorschijn komt)

Ik gebruik Sapim Strong, vergelijkbaar met de Alpine III alleen de Sapims zijn gebut (dubbel)

32 spaken is in mijn geval sterk zat daar verbaasde ik me laatst nog over terugdenkend aan het 36sp tijdperk icm met die veel te dunne mavic velgjes met die ceramic coating etc

E

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr jul 06, 2007 9:50 pm

http://www.dtswiss.com/index.asp?fuseac ... etail&id=6
Alpine 3 spaken zijn toch ook butted spaken?

het lijkt mij nogal onlogisch om een lage spaakspanning te gebruiken maar kennelijk werkt het voor je.

Ik zou juist zeggen dat de spaakspanning de helft moet zijn van de treksterkte van de spaak. Hierdoor heb je genoeg voorspanning om bij de trekkende spaken een piek op te vangen en bij de drukkende spakken een even groot dal op te vangen. Hierdoor heb je ene uitgebalanceerd wiel dat tot het punt dat je die treksterkte bereikt alle spaken gebruikt voor de sterkte van je wiel.
Met te lage spaakspanning zullen de drukkende spaken geen dragende functie meer hebben.
De ideale spaakspanning ligt daarmee volgens mij tussen de 1000 en 1500N afhankelijk van de sterkte van de spaak.

raggertje

Bericht door raggertje » ma jul 09, 2007 1:44 pm

Thanks voor de input.... maar weet iemand welke spaaklengte ik precies moet nemen?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jul 09, 2007 1:46 pm

jij kunt volgens mij beter naar boven afronden, als je spaak een beetje uitsteekt is denk ik beter dan dat je te weinig schroefdraad hebt.

En dan ben ik het ook met ernie eens, pak liever een spaak van een gerenomeerd merk.

raggertje

Bericht door raggertje » ma jul 09, 2007 1:55 pm

ok thanks, dus ik kan beter 266mm nemen?

En ik wil er toch iets 'anders' van maken... geen rode spaken dan... maar rode alu nippels:

http://www.shiftycart.de/a.php/shop/goc ... 12_Alu_rot

of is dat ook niet verstandig?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jul 09, 2007 1:59 pm

het gebruiken van DT nippels is niks mis mee of ze nou rood of zwart zijn maakt niet uit. Je moet wel de nippels smeren omdat ze van Alu zijn.

Je kunt voor rechtsvoor en beide zeiden achter zowieso 266 nemen. Voor linksvoor zou je kunnen kiezen voor 264 hier krijg je een hogere spaakspanning dan aan de andere kant en zul je dus graag je schroefdraad goed willen benutten.

raggertje

Bericht door raggertje » ma jul 09, 2007 2:28 pm

Thanks, dus ik hoef niet persé een messing te nippel?

Als je de alu nippels smeert trillen ze dan niet los? Heb wel eens gehoord dat ze locktight gebuiken....

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jul 09, 2007 2:31 pm

Zonder olie krijg je de nippels niet makkelijk genoeg op spanning gedraaid. Ik gebruikte meestal wat olie in de draad en tussen nippel en velgrand.

Of je gebruikt de alu-prolock versie, maar die zijn lastig om een wiel op te spaken (weerstand).

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jul 09, 2007 2:34 pm

je kunt lijnzaad olie gebruiken. In eerste instantie smeert het, en als het opdroogt werkt het als loctite.

Je kunt ook met gewoon smeermiddel de nippels smeren en dan met spoke freeze vastzetten.

In theorie heb je geen loctite of wat dan ook nodig als de spaakspanning hoog genoeg staat. Het kan echter zijn dat achter links en voor rechts de spaken los gaan komen doordat je daar een lagere spanning hebt.

raggertje

Bericht door raggertje » ma jul 09, 2007 2:42 pm

moet maar ff aan de studie... want van die verschillende spaakspanningen begrijp ik nog niet veel ;)

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » ma jul 09, 2007 8:54 pm

ik spaak nu 12 jaar mijn eigen wielen en ze gaan echt niet dubbel en met mijn rijstijl en gewicht (100kg) is dat wel uniek

als ik een willekeurige pro winkelier laat spake heb ik na 1 drift een taco achter door overstrekken van spaken

zeker voor springwerk wil je geen hoge spaakspanning, dan breken bij mij de koppen van de spaken af (in de spaakbocht)

lijnzaadolie op je spaken en dan vastlijmen.............noem me een ouderwetse lul maar doe ff normaal zeg hee :shock:

E

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma jul 09, 2007 9:31 pm

de lijnzaadolie werkt juist in eerste instantie als smeermiddel en later als loctite. Hoef je dus niet apart loctite toe te voegen.
Heb het zelf nog niet gedaan omdat ik geen problemen heb met loslopende spaken.

Brekende spaakkoppen komt waarschijnlijk omdat ze geen onderlegringen gebruiken en de spaakkoppen niet in de flens "slaan" hierdoor wordt de spaakkop extra belast.

tja met double tracks velgen hoef je ze misschien niet zo goed te spaken/spannen.

Wat is belangrijker, evenwichtige spaakspanning of geen slagen in je wiel?

Misschien dat je met een relatief lage spaakspanning minder variatie in de spanning hebt en dat ze het daardoor goed uithouden.

Urnyke
Contacteer:

Bericht door Urnyke » ma jul 09, 2007 10:42 pm

Over de lage spaakspanning!

Vroeger reed ik ook met lage spaakspanning: als er dan een spaak breekt heb je geen of nauwelijks een slag! En omdat ik toch vaak van wielen, spaken, velgen, naven wisselde kwam er geen vermoeiingsbreuken voor.

Maar, en dat is gewoon de mechanica, een bout of spaak op hoge spanning wordt minder snel vermoeid! Dus kun je er wel meerdere jaren of zelf eeuwig mee rijden: Spaken bepalen NIET de levensduur van een wiel!

Zoek maar eens op Wohler kromme!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jul 10, 2007 7:52 am

nu zeg je iets moois. De wielen worden niet zo lang gebruikt zodat er geen vermoeiing gaat optreden.

Zou het kunnen zijn dat de wielen van Erik wel degelijk beter geschikt zijn voor DH/FR. Bij die lagere spaakspanning vertrouw je meer op de sterkte van de velg en minder op het geheel. En zal je wiel versleten zijn als je velg vermoeid is of vol slagen zit.
Met de lage spaakspanning kun je aan de trekkende zijde hoger belasten voordat ze gaan breken. En de drukkende zijde zal zelfs compleet ontspannen en wellicht zelfs ingedrukt worden.

Voor de racefiets en misschien ook nog XC zal het van belang zijn om zo min mogelijk vermoeing te laten optreden.
Terwijl het DH/FR van belang is om een gelijkmatige spaakspanning te hebben. En met een gemiddelde lagere spaakspanning zal je afwijking daarvan ook afnemen.

Plaats reactie