mensen die het niet hebben begrepen qua fietsen

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 9:43 am

Kromme beredenering...en vreemd dat je voor een ander ordeelt. Je zegt zelf dat kwaliteit in verband staat met de eisen die je er aan stelt. 'Die vent die XTR heeft op die wahoo deed dat omdat die dacht dat dat het beste was'. Heeft hij volledig gelijk in. Blijkbaar was een eis dat hij het beste wil hebben. Heb je de desbetreffende man ook gesproken dan? Als de prijs voor hem geen rol speelt en zijn eis is dat hij het beste van Shimano wil hebben, dan is zijn huidige afmontage dus voor hem van topkwaliteit

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 9:46 am

rudie, jij zegt eigenlijk dat de hoogste groep van shimano altijd het beste is.

Ik zeg dat dat niet voor iedereen hoeft te gelden.

Van mij mag die vent best doen wat hij wil. Vind het alleen jammer dat je dan een fiets hebt die scheef is afgemonteerd. Crappy vork, crappy wielen en dan een XTR groep.

Ik wil die vent helemaal niet veroordelen om wat ie heeft gedaan. Vroeg me alleen af of jullie ook weleens dingen tegen kwamen die in jullie ogen niet helemaal kloppen.

Zoals een wegrace fiets met Dual crown vork ofzo.
Laatst gewijzigd door Djamgils op wo jun 27, 2007 9:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Erikje

Bericht door Erikje » wo jun 27, 2007 9:47 am

Erikje schreef:Ken jij die persoon? En het verhaal erachter?
Djamgils schreef:ik ken de fiets, ik ken de winkel en ik ken diegene die de wielen gemaakt heeft.
Jij kent die persoon dus niet...... Dus hoe kan JIJ nou uitmaken wat voor HEM kwaliteit is?

De rest van de discussie laat ik vandaag aan anderen over, ik ga lekker werken, daar heb ík wél zin in (...), ik ga eens kijken of ik vandaag mensen een duur product kan verkopen van superieure kwaliteit, terwijl ze met minder ook af kunnen maar toch voor "mijn" merk kiezen... vanwege de kwaliteit en status die zij eraan ontlenen.

Erikje

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 9:52 am

Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor een product(en) jij verkoopt? :)

Djamgils, je spreekt jezelf tegen. Jij relateert kwaliteit aan de eisen die mensen aan een product stellen. Ik zeg, puur technisch bekeken, dat XTR het beste van Shimano is. Jij zegt dat dat niet zo is, omdat dat niet 'voor iedereen hoeft te gelden'. Zolang jij de desbtreffende man nog niet hebt gesproken en dus niet weet wat zijn eisen zijn, kan jij hierover geen oordeel geven. Zelf fiets ik twee keer per week en heb ik ook XTR op mijn fiets. Puur en alleen omdat ik gewoon op die nieuwe XTR geil. XT zou voor mij ook voldoende zijn geweest, maar betekent dat nu dat ik, doordat ik eigenlijk met minder kan, nu met XTR mindere kwaliteit heb aangeschaft dan wanneer ik XT zou hebben aangeschaft? Die man kickt waarschijnlijk gewoon op de XTR groep en dus heeft hij dat op zijn fiets laten monteren. Okee, het is uit verhouding met de rest, maar waarschijnlijk geeft hij daar niets om of was het geld gewoon even op. Als je hem nou weer een keer tegenkomt, vraag het hem dan gewoon :) Maar goed, dit was niet de opzet van het topic, zoals je al een paar keer hebt aangegeven.
Laatst gewijzigd door Rudie op wo jun 27, 2007 9:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

bettes

Bericht door bettes » wo jun 27, 2007 9:53 am

Erikje schreef:
Nou mensen, volgens Djamgils mag half DP aan de Alivio..... 8)
xtr is toch de laagste groep van shimano, staat altijd helemaal vooraan de catalogus en iedereen weet dat die dingen opbouwen naar het hoogtepunt!
Alivio dat is enkel voor dik gesponserde teamrijder van de skunk divisie!
Erikje schreef: Neem een voorbeeld aan die singlespeeders op dit forum, pisbakken stalen frames zónder vering en zónder drivetrain at all.....

Erikje
Maar wel allemaal met een doorsnee setje Ti boone krans en tandwiel, Ti-H-bars van meer geld dan mijn achterdemper... Nee, volgens mij zijn dat niet de juiste voorbeelden! Ik blijf het zeggen: plons is en blijft mijn held op zijn fuji dh-bak!

greetz
bettes

btw: ik besef dat ik geen turner en push demper nodig heb, maar heb het lekker toch! And I love it!
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Rob G

Bericht door Rob G » wo jun 27, 2007 9:54 am

Djamgils schreef:kwaliteit is de mate waarin het aan de eisen voldoet.
Prijs is ook een eis.
Voor mij is x-7 betere kwaliteit dan XTR omdat het goedkoper is.
Het is dan weliswaar zwaarder maar dat is voor mij geen eis die zwaar weegt.
Omdat de prijs lager is, is in jouw ogen een product kwalitatief beter. Het moet niet gekker worden zou ik zeggen...

XTR biedt kwalitatief simpelweg meer dan X7, klaar, geen discussie over mogelijk. Dat de PRIJS-KWALITEIT verhouding van X7 misschien beter is, dat kan ik me voorstellen, maar puur kwalitatief is het echt bullshit dat X7 kwalitatief beter zou zijn.

Ik ben met je eens dat sommige klanten makkelijk altijd om de duurste onderdelen vragen, zonder dat ze er erg in hebben dat bijvoorbeeld een XT groep kwalitatief zeker zo goed is, maar wel qua prijs een stuk gunstiger is. Zo iemand kun je daar bewust van maken als je het idee hebt dat ze zich er niet genoeg in verdiept hebben.Als je merkt dat ze echt puur en alleen geinteresseerd zijn in die XTR groep, dan ben je echt geen kundig verkoper als je hem die groep niet wilt verkopen. Je laat simpelweg omzet schieten omdat hij de groep dan wel bij een andere zaak zal kopen.

Jij kunt als verkoper bepaalde klanten soms best in een bepaalde richting sturen (als je een goed verkoper bent), maar ik ben van mening dat de klant altijd zelf nog beslist wat hij koopt/wil kopen. Daar heb je als verkoper dan ook totaal NIETS over te zeggen! Dus als iemand bij mij komt met de vraag of ik een XTR groep in het schap heb liggen om op zijn bike te monteren, dan zal ik hem die groep graag willen verkopen!

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 9:58 am

bettes schreef:xtr is toch de laagste groep van shimano, staat altijd helemaal vooraan de catalogus en iedereen weet dat die dingen opbouwen naar het hoogtepunt!
Alivio dat is enkel voor dik gesponserde teamrijder van de skunk divisie!
Ik mag hopen dat je een geintje maakt 8)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 10:10 am

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... =kwaliteit

Dat XTR per definitie beter is dan bijvoorbeeld X-7 is dus echt niet zo.
Ik denk dat XTR minder geschikt is voor DH vanwege de hoge vervangingskosten bij een crash. En daarom is voor mij X-7 van betere kwaliteit dan XTR.

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 10:14 am

Ik redeneer puur en alleen vanuit technisch oogpunt. Dan moet je het toch met mij eens zijn dat XTR beter is dan een XT of LX. Daarentegen wil jij met je link naar de VanDale site bevestigen dat kwaliteit meer dan alleen iets materialistisch is. Het gaat ook om de eisen die je aan een product stelt en met welk doel je dat product wil gaan gebruiken. Deze manier van redeneren heb ik ook niet ontkracht. Wel dat jij iets zegt over iemand, terwijl je diegene niet hebt gesproken en dus niet weet wat zijn eisen zijn en met welk doel hij zijn spullen wil gaan gebruiken.

Sven

Bericht door Sven » wo jun 27, 2007 10:16 am

Djamgils schreef:http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... =kwaliteit

Dat XTR per definitie beter is dan bijvoorbeeld X-7 is dus echt niet zo.
Ik denk dat XTR minder geschikt is voor DH vanwege de hoge vervangingskosten bij een crash. En daarom is voor mij X-7 van betere kwaliteit dan XTR.
Geschiktheid is iets anders dan kwaliteit.
In een DH zal XTR beter functioneren dan X7 omdat het bijvoorbeeld een stijvere kooi heeft...

Dat was wat ik in deze discussie wilde gooien, discussieer vooral lekker verder!

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 10:17 am

En geschiktheid staat weer in verband met de eisen die je aan een product stelt :)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 10:30 am

XTR levert betere prestaties dan LX of XT.

Voor jou, Sven, zal dat een reden zijn om XTR te kiezen. Voor mij is dat minder belangrijk.

Jullie zijn het kennelijk niet met me eens dat XTR op die manier op een wahoo niet zinnig is. Owk dat kan ik begrijpen. Maar waarom meteen die persoonlijke aanvallen van bepaalde forumleden.
Met mensen als Rudie valt tenminste te discussieren.

Het probleem is dat voor iedereen kwaliteit anders ligt. En ik ben van mening dat XTR voor die klant niet de beste kwaliteit geeft. En ik sta er dichter bij dan jullie dus ik zou dat beter kunnen beoordelen. Maar het veroordelen van iedereen die XTR heeft was zeker niet mijn bedoeling. Voor veel mensen is dat het toppunt van kwaliteit en dat kan ik heel goed begrijpen.
Maar voor mij is dat zeker niet het geval.

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 10:40 am

Dank je, ik voel me vereerd :) Maar goed, je begint al iets duidelijker te worden in het formuleren wat nu precies jouw mening is. Je zegt nu iets genuanceerder dat jij denkt dat het niet de beste 'kwaliteit' (waarvan ondertussen is gebleken dat dit een erg ruim begrip is) is voor de desbetreffende man. Nu rest er voor mij nog één vraag: op wat voor een fiets rij je zelf en met welke afmontage?

Rob G

Bericht door Rob G » wo jun 27, 2007 10:56 am

Djamgils schreef: En ik ben van mening dat XTR voor die klant niet de beste kwaliteit geeft.
Het geeft WEL de beste kwaliteit, maar is misschien in mindere mate GESCHIKT. Er wordt hier duidelijk met verkeerde termen en interpretaties gesmeten...

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 11:15 am

Naar mijn idee is hiervoor al duidelijk geworden dat kwaliteit een vrij ruim begrip is. De manier waarop Djamgils kwaliteit interpreteert, strookt met zijn uitspraak over de XTR groep. Om nog even VanDale erbij te halen:

kwa·li·teit (de ~ (v.), ~en)
1 bepaalde gesteldheid, hoedanigheid, mate waarin iets geschikt is om voor een bepaald doel gebruikt te worden => soort
2 goede eigenschap
3 hoedanigheid, functie
4 [spel] het verschil in waarde tussen bv. een toren en een paard of loper [in het schaakspel]

Wanneer ik kijk naar punt 1, staat kwaliteit in verband met geschiktheid. Hier worden dus geen verkeerde termen gebruikt. Om je antwoord iets meer te nuanceren: XTR geeft wel de beste technische kwaliteit. Maar goed, ook hierover valt weer te discussiëren. Afijn, het lijkt op een gebed zonder eind.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 11:16 am

ik rijd in ieder geval niet met full XTR. Zelfs niet eens beetje XTR.
X-9 achterderailleur die als die kapot gaat mooi vervangen wordt door x-7. Omdat dat voor mij betere kwaliteit is. En daarmee ook beter geschikt.

Aapjes

Bericht door Aapjes » wo jun 27, 2007 11:28 am

Je invulling van het begrip kwaliteit klopt niet.

Voor de rest ben ik het redelijk met je eens: ik zou die man ook duidelijk gemaakt hebben dat ie beter eerst bijvoorbeeld in een goed frame kan investeren. Al draagt een aap een gouden ring....

Maar goed, das mijn mening. Heb alweer gezien dat er genoeg 40-ers zijn die vanuit commercieel oogpunt zo iemand gewoon z'n gang zou laten gaan met het pimpen van z'n bike. Omdat ze dan een dikkere bonus krijgen, waarschijnlijk...

Money makes the world go round, hoe misselijk je er soms ook van wordt...

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 11:29 am

aapjes, hoe zou jij het begrip kwaliteit dan omschrijven.

zoals ik het omschrijf zo heb ik het geleerd en vind ik het goed kloppen.

Aapjes

Bericht door Aapjes » wo jun 27, 2007 11:50 am

Prijs is gewoon geen facet van het begrip kwaliteit.

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 12:06 pm

Je kan prijs wel met kwaliteit in verband brengen (prijs-kwaliteit verhouding), maar het is er geen onderdeel van.

zzzzzzzzzzzz

Bericht door zzzzzzzzzzzz » wo jun 27, 2007 12:07 pm

Zoals Rudie al aangeeft (door van dale te citeren)

is kwaliteit de mate waarin iets in staat is een bepaalde taak (doel)

het doel van bijv. een achterderailleur is schakelen. Dit doet een XTR nou eenmaal beter dan een LX (onder vergelijkbare omstandigheden). Daar zijn we het over eens lijkt me. Kwaliteit is dus niet iets persoonlijks, maar een feitelijk iets (anders zou kwaliteitscontrole nogal lastig worden ;))

De geschiktheid (Djamgils, volgens mij haal jij deze twee door elkaar) is de mate waarin iets over de juiste eigenschappen beschikt.

een eigenschap van XTR is dat het duur is.. als jij als wens hebt om niet al te veel geld uit te geven is XTR dus minder geschikt voor jou.

Ik hoop dat e.e.a. zo wat duidelijker is.. (dan zou mijn eerste post op DP zowaar ook nog nuttig zijn :))

Verder ben ik het ten dele met Djamgils eens. Als verkoper kun je de koper er natuurlijk op wijzen dat XTR misschien wat overkill is. Als de koper daarna aangeeft dat hij het toch wil dan heb je in mijn ogen aan je informatieplicht als verkoper voldaan. (een koper wordt ook geächt zelf in bepaalde mate onderzoek te doen naar het te kopen product)

Zonder het verhaal van de betreffende mijnheer is het dus lastig om er een oordeel over te vellen.

dus

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 12:22 pm

ik ben dus van mening dat als voor iemand branstofkosten van heel groot belang zijn dat voor die persoon een fiat panda van betere kwaliteit is dan een ferrari.
Dit is de letterlijke definietie van hoe ik het begrip kwaliteit gebruik en zoals ik het geleerd heb. kwaliteit: de mate waarin het product voldoet aan de eisen/wensen van de klant.
Kennelijk is dat dan de definitie van Avans hogeschool. Maar ik gebruik die definitie toch graag bij het beoordelen van verschillende ontwerpen.
Kosten is niet het enige dat meegenomen wordt in de beoordeling maar mag ook zeker niet vergeten worden.

Voor kwaliteits controle zijn er eisen opgesteld als vorm en maat tolleranties, afwerking en dergelijke. Daar hebben ze niks te maken met de kosten voor de eindgebruiker.

Nu is het dan toch eindelijk een echte discussie geworden waarbij mensen netjes hun mening geven en die beargumenteren.
OF dat de discussie nut heeft laat ik in het midden.

Sven

Bericht door Sven » wo jun 27, 2007 12:26 pm

Djamgils schreef:ik ben dus van mening dat als voor iemand branstofkosten van heel groot belang zijn dat voor die persoon een fiat panda van betere kwaliteit is dan een ferrari.
Ferrari met Slicks van Hottitotti-merk of Allround Tires van Continental?
Je moet niet vergeten dat je de kwaliteit wilt beoordelen van een onderdeel van een fiets, en niet van een volledig iets, zoals een Panda of ferrari.

Discrepanties in naamgeving of bedoelingen is sowieso moeilijk over te brengen.

Rudie

Bericht door Rudie » wo jun 27, 2007 12:28 pm

Maar de geschiktheid is wel weer deels te relateren aan de kwaliteit. Daarom ben ik van mening dat kwaliteit een vrij ruim begrip is, wat je kan specificeren. Zo is er kwaliteit op technisch vlak en op het gebied van gebruiksgemak. Wanneer je de kwaliteit op het gebied van gebruiksgemak wil vertalen naar een meer gangbaar woord, kom je uit op geschiktheid. Dit is ook te lezen in de beschrijving die VanDale geeft.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo jun 27, 2007 12:39 pm

koop het boek methodisch ontwerpen, ISBN 9039504687 daar staat het mooi in uitgelegd.

Plaats reactie