[nieuws] De volgende stap na Formule 1 technologie

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] De volgende stap na Formule 1 technologie

Bericht door DeKerfs » wo jun 06, 2007 7:04 pm

Al sinds jaar en dag vinden we nieuwe producten of technieken terug in de fietsenbranche die direct of indirect te koppelen zijn aan het vooruitstrevende karakter van bijvoorbeeld de vliegtuigindustrie en de Formule 1. Puur marketing of ook échte verbeteringen? De links zijn er in elk geval. Net zoals bij Formule 1 is bij een mountainbike wedstrijd technische assistentie tegenwoordig toegestaan. Erg handig als je helaas lek rijdt. Niet meer ter plaatsen staan hannessen met luchtpatronen of een complete binnenband; door rennen tot de 'pit lane' en je complete wiel vervangen. Overmacht die je anders uit de koers had gehaald. Maar wat nu als we dit eens héél snel kunnen? Waarom er dan geen voordeel uit halen?

Dat moet Bart Brentjens gedacht hebben afgelopen zondag, tijdens de Benelux Cup in Oss. Bij de start vertrokken met redelijk lichtlopende banden met nog redelijk wat grip. Rijdend in de achtervolgende groep achter Sven Nijs, nam hij de gok. Eén klein gebaar naar zijn monteur was voldoende om iets in gang te zetten wat we tot dusver enkel nog maar kennen uit de gemotoriseerde sporten. Nog steeds op kop rijdend van de achtervolgende groep, rijdt Brentjens de volgende ronde de materiaalpost binnen; schakelt achter de ketting op het derde kransje van onderen, stapt af en wisselt zelf zijn achterwiel. Zijn monteur wisselt het voorwiel, beide voorzien van een nóg lichter lopende band. Nog geen krappe 16 seconde later staat hij weer op de pedalen!

Afbeelding

Vervolgens rijdt hij in nog geen halve ronde zijn achterstand op de achtervolgende groep weer dicht. De reden van deze wissel? Met een meer geschiktere band voor het parcours zou je sneller moeten kunnen rijden. De ronde tijden scheelden in dit geval eigenlijk nauwelijks en bleven vrij constant tijdens de hele wedstrijd. Een gevoelskwestie wellicht?

Gevoelskwestie of niet, 16 seconde is erg, erg snel. Zeker bij veranderende weersomstandigheden zou men hier een groot voordeel ten opzichte van de tegenstanders kunnen behalen. Mountainbiken is een tactische sport en blijkt dus nog steeds te kunnen evolueren.

Na Formule 1 techniek dus nu ook Formule 1 tactiek?
Laatst gewijzigd door DeKerfs op do jun 07, 2007 6:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » wo jun 06, 2007 7:46 pm

Wat een sukkel,

als hij gewoon direct de goede keus had gemaakt had hij gewonnen... daar helpt geen monteur bij...

Erikje

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 06, 2007 8:00 pm

precies!

Ik las in de O2Bikers dat die Trek van Bart 10,3 kg weegt dat scheelt 2 kg(25%) met de lichtste fiets in het internationale peloton. Zelfs de Epic van Sauser is nog een kilo lichter.

Hij schrok zelf ook wel van dit gewicht stond er in de O2Bikers......zou hij dan niet weten wat zijn fiets weegt.......

Vervolg:
Lees ik Bart's column in Mountainbike Freak beweert hij doodleuk dat gewicht wel soort van belangrijk is maar dat sommige toch echt overdrijven.........


dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » wo jun 06, 2007 8:41 pm

Ja en wat dan nog. Hij wint wel bijna alle wedstrijden in Nederland :D . En internationaal kan hij ook nog goed meekomen, en dat allemaal met zijn leeftijd, wat een niet te onderschatte handycap is. Hij heeft nu dus al een olympische nominatie in de wacht gesleept, plus nog een bronzen plak in 2004.

Gewicht is niet alles maar telt in deze tak van sport zeker wel een rol, helemaal als blijkt dat de fiets maarliefst 2 kilo vet teveel heeft. Een bandenwissel zoals deze is denk ik toch wel een beetje vergezocht maar je weet natuurlijk nooit precies wat de effecten zijn op de rondetijden. Iets wat in de motorsport gedaan wordt kan prima toepasbaar zijn in de mtb wereld. Testen en nog eens testen, daar wordt je niet slechter van denk ik. Moet je wel met resultaten komen en op de juiste manier interpreteren anders heb je er nog niks aan. Misschien maakt dat dat Brentjens wel tot de extra-klasse behoord want wie doet hem na? Blijft die 2 kilo toch vreemd vinden :roll:. Maar daar kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen. Geen exotisch sponsormateriaal, of misschien voelt hij zich wat zekerder op een fiets met wat stabielere onderdelen. Ik heb het artikel niet gelezen dus verder maak ik daar geen woord over vuil.

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » do jun 07, 2007 2:43 pm

BOSS schreef:Hij schrok zelf ook wel van dit gewicht stond er in de O2Bikers......zou hij dan niet weten wat zijn fiets weegt.......

dussssss©
Dit weet hij weldegelijk, ik stond ernaast toen zijn fiets voor tweede keer (schijnbaar) gewogen werd. Hij deed daar ook lacherig over, zo van moet dat nou.

Ik denk dat het hem wel interesseert, maar dat hij met standaard spullen wil/moet rijden. De Fox is al niet een van de lichtste vorken op de de markt, maar wel weer een stuk stijver dan een Sid. Overigens stond in dat zelfde artikel dat ze een switch maken geduurende het seizoen. Ze gaan met de Marzocchi Corsa rijden. Daar heb ik dan ook nog geen slecht woord over gehoord.
BLRacing schreef: Hij heeft nu dus al een olympische nominatie in de wacht gesleept, plus nog een bronzen plak in 2004.
Vergeten we niet dat hij de eerste (!) gouden medaille winnaar was in 1996.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » vr jun 08, 2007 7:53 pm

Ik denk dat Bart donders goed weet dat rolweerstand een stuk belangrijker is dan gewicht.

Wat ik echter niet begrijp is dat er geen dikke DSQ achter z'n naam stond. Voor zo ver ik de regels ken mag z'n mech namelijk niet helpen met wisselen, hooguit aangeven. :D

Gebruikersavatar
msxx
Berichten:1117
Lid geworden op:do jan 08, 2004 1:28 pm
Locatie:Helchteren
Contacteer:

Bericht door msxx » vr jun 08, 2007 8:38 pm

wictor schreef:Ik denk dat Bart donders goed weet dat rolweerstand een stuk belangrijker is dan gewicht.

Wat ik echter niet begrijp is dat er geen dikke DSQ achter z'n naam stond. Voor zo ver ik de regels ken mag z'n mech namelijk niet helpen met wisselen, hooguit aangeven. :D
Lees het artikel nog eens ;)

"Net zoals bij Formule 1 is bij een mountainbike wedstrijd technische assistentie tegenwoordig toegestaan. "

Wel leuk dat hij het probeert, maar of dit de manier is om te winnen..

Plaats reactie