Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
scouby - Berichten:10
Welke banden het beste voor Schoorl?
Bericht
door scouby » zo jun 03, 2007 1:18 pm
Sinds een week staat m'n mtb bij de fietsenmaker. Nu heb ik tijdelijk een leen-mtb en met die banden kom ik VEEL beter weg op Schoorl!

Dit jaar zal ik eigenlijk alleen daar rijden, ik ben nu dus op zoek naar een goede band. Op die leenfiets zat voor en achter een Racing Ralph 2.25.
Met het rulle zand op Schoorl begrijp ik dat de bredere achterband beter aangrijpt dan m'n eigen (smalle) banden. Nu is m'n vraag:
1. is Racing Ralph 2.25 de beste keuze voor Schoorl of zijn er nog betere alternatieve?
2. Het lijkt mij niet logisch om voor een even brede band te hanteren? Kan ik voor beter een smallere band erop leggen?
3. Op een i-net site adviseren ze deze combi: Schwalbe
voor -> 1 x Nobby Nic
achter-> 1 x Racing Ralph 2.25.
Is dit een goede combi?
Thanx voor je reactie!
Een Giant NRS-3, XT afgemonteerd en in de schuur nog een Scott Octane FX1

-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » zo jun 03, 2007 1:39 pm
RR 2.25 is de beste band als je er het gehele jaar mee op Schoorl wilt rijden.
Je zou nog kunnen opteren voor de RR2.4 als je geheel star rij, ik heb zelf beide types op verschillende fietsen en het is een polyvalent bandje. Rolt soepel en voldoende grip en met name de 2.4 versie kun je met zeer lage druk rijden waardoor hij, met name in het duingebied tussen Bergen en Wijk aan Zee, een betere optie is dan een geveerde voorvork.
Je zou nog kunnen overwegen om een Fast Fred 2.25 erom te gooien, deze heeft nog iets minder profiel maar rolt, volgens de Duitse tests, niet soepeler.
RR is jou beste keuze.
Kijk voor meer info over rijden op Schoorl en de wijde omgeveving op:
http://mtb-noordwest9.nl/
dusssss©
-
willem12
Bericht
door willem12 » zo jun 03, 2007 3:43 pm
Ik ga nog een stap verder:
Voor: RR (actige) 2.25 of 2.4 (ik rijd star)
Achter: RR 2.4 of slicks: SuperMoto's
-
biker-sander - Berichten:39
Bericht
door biker-sander » zo jun 03, 2007 4:40 pm
De nn voor en rr achter combi rijd super goed.
Ik rijd er zelf mee en ik heb voldoende grip.
ach..... wat zal ik schrijven????
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » zo jun 03, 2007 4:42 pm
willem12 schreef:Ik ga nog een stap verder:
Voor: RR (actige) 2.25 of 2.4 (ik rijd star)
Achter: RR 2.4 of slicks: SuperMoto's
Ik zou juist vóór iig een 2.4 gooien, achter zou iets smaller mogen zijn. Voor de rest zijn RR superbanden, rijd er zelf ook mee op m'n SS-bike, maatje 2.4" wel te verstaan! Voor wat nattere omstandigheden een fat-albert aan de voorkant...
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
Bericht
door scouby » zo jun 03, 2007 6:47 pm
bedankt voor de reacties!
@ sneeuwpop
Waarom voor een bredere band doen dan achter? Mijn idee was dat er meer druk op je achterwiel staat en dat je bij het klimmen met je achterband eerder wegzakt -> dus achter breder. Voor wil je wendbaar zijn en zak je minder snel weg " "... Dus daarom voor juist iets smaller.
Of gaat m'n beargumentatie niet op?
@willem12
waarom een slick achter? Heb je met een slick niet juist minder grip? Schoorl is net een grote zandbak, grip is dus welkom
En nog een vraagje... star = hardtail? Of mis ik gewoon een woord in m'n vocubalair
Verder rij ik een fully, voor de veerweg hoef ik dus geen bredere banden te nemen. Het gaat me echt om meer grip en om het wegzakken in rul zand te voorkomen.

-
SeMy - Berichten:118
Bericht
door SeMy » zo jun 03, 2007 7:48 pm
scouby schreef:
En nog een vraagje... star = hardtail? Of mis ik gewoon een woord in m'n vocubalair
Star betekent zonder vering. Dus geen verende voorvork en geen achtervering met demper.
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » zo jun 03, 2007 9:10 pm
Als je gewoon het gehele jaar met 1 setje banden op Schoorl (en waar dan ook nog meer) wilt rijden is RR de beste keuze.
2.4 is dan volgens mij de beste optie.
SM is soms beter op schoorl maar niet als het heel mul is en ook niet als het een beetje vettig is. De periodes dan een SM ideaal is zijn maar heel kort.
SM zou ik je dus niet aanbevelen.
O jah, DE ideale Schoorl-band is de FF 2.35, helaas niet meer verkrijgbaar maar de RR 2.4 is een prima alternatief.
dusssssss©
-
Bericht
door scouby » zo jun 03, 2007 11:06 pm
En ik denken dat die 2.25 op m'n leenfiets al breed waren
Maar heb je het dan over 2.4 VOOR en 2.4 ACHTER?
En wrom wordt er gebruik gemaakt van die Noby NIC voor en RR achter?
Wat is het voordeel van die 2 verschillende banden?

-
Heckler
Bericht
door Heckler » zo jun 03, 2007 11:37 pm
Yep 2.4 voor en achter, ik hoor ook tot de aanhangers.
De reden om NN voor te leggen en RR achter is dat de NN duidelijk meer grip heeft in de bochten. Op die manier ben je dus zeker van altijd meer grip VOOR dan ACHTER, en als je dus over de limiet gaat breekt hij altijd eerst achter weg. Welnu een uitglijder van het achterwiel kun je met wat techniek en een voetje vaak nog prima corrigeren, je kunt immers nog sturen met het voorwiel dat nog grip heeft (kun je ook goed op oefenen).
Als je VOORwiel echt de grip verliest en wegglijd is het vaak pijnlijk stuiteren geblazen.
Enjoy
Common sense was never common
-
Bericht
door scouby » zo jun 03, 2007 11:56 pm
Hee Heckler!
Thanx voor de uitleg, duidelijk verhaal. Nu vond ik die 2.25 al
megabreed, dus ik ben benieuwd hoe die 2.4 eruit zien. Maar dan ga ik daar voor!
Nu krijg je bij bike2build een noby + RR van 2.25 voor 55 eurie. Hetzelfde setje in 2.4 kost 75 eurie? Ik weet het antwoord denk ik al... maar toch, is het die 20 euro waard?
Verder zie ik als combi de noby + RR staan. Als ze single staan, staat er nog Evolution bij. Nog enige betekenis?
Ben benieuwd hoe ze zaterdag rijden!

-
Heckler
Bericht
door Heckler » ma jun 04, 2007 12:11 am
Hoi,
Altijd waard, maar even verder zoeken zijn ook in 2.4 wel voor de 55 euri te krijgen, bv Duitse webshops en anders eens "Nobby"zoeken op mrktplts, deze krijg ik eruit: "BikeStudio Benny Brouwer de SCHWALBE Racing Ralph of Nobby Nic voor slechts 25,-- per stuk."
Evolution is de chique versie met een speciale opbouw: soepel karkas, lichte vouwband met drie soorten rubber (triple compound). Er zijn in sommige maten ook simpeler versies te krijgen, die moeten veel goedkoper zijn.
-
sneeuwpop
Bericht
door sneeuwpop » ma jun 04, 2007 8:57 am
scouby schreef:@ sneeuwpop
Waarom voor een bredere band doen dan achter? Mijn idee was dat er meer druk op je achterwiel staat en dat je bij het klimmen met je achterband eerder wegzakt -> dus achter breder. Voor wil je wendbaar zijn en zak je minder snel weg " "... Dus daarom voor juist iets smaller.
Of gaat m'n beargumentatie niet op?
Een dikkere band aan de voorkant zorgt ervoor dat je in het mulle duinzand niet wegzakt bij het sturen. Het achterwiel zou eventueel mogen wegzakken, die volgt het voorwiel toch wel!
Ps: dit is hetzelfde idee als een NN aan de voorkant
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » ma jun 04, 2007 10:49 am
NN is echt overkill op Schoorl, met een RR 2.4 aan de voorkant heb je ook grip zat.
De NN is volgens Schwalbe DE wedstrijdband voor extreem terrein, Schoorl is natuurlijk niet extreem.
Zowel de RR als de NN zijn alleen leverbaar in de evolution uitvoering, dwz triple compound en vouw.
Nogmaals; RR s echt de band die je moet hebben, NN is too much voor Schoorl en eigenlijk veel parcoursen in NL. NN heeft te grote noppen en gooit op zanderige parcoursen het zand hoog op, hij graaft ahw. De RR heeft minder noppen en graaft dus minder maar "drijft" meer op het zand.
De FF deed dit nog beter, maar is helaas niet meer in 2.35 te verkrijgen, gelukkig zijn de mijne nog lang niet versleten
dusssssss©
-
Het TUIG
-
Contacteer:
Bericht
door Het TUIG » ma jun 04, 2007 11:53 am
BOSS schreef:NN is too much voor Schoorl en eigenlijk veel parcoursen in NL. NN heeft te grote noppen en gooit op zanderige parcoursen het zand hoog op, hij graaft ahw.
Je bent de eerste die ik erover hoor!
Is helemaal niet erg maar mijn eigen ervaringen zijn anders.
Ik heb een NN 2.4 voor en een NN 2.1 achter.
Voor mij echt een super combo,banden wisselen doe en hoef ik niet.
Op vele Nederlandse parcoursen en ook wat buitenlandse bleek deze combo te voldoen.
2.4 is in het echte mulle zand een must!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
Hubert ! - Berichten:1573
Bericht
door Hubert ! » ma jun 04, 2007 12:12 pm
Vroeger reed ik altijd met Fast Fred 2.35, ik reed deze band vrijwel overal, maar voor parcoursen als Schoorl / Noordwijk was het echt een TOPPER!
Als Schwalbe er 1 in 29" zou maken zou ik er nog steeds mee rijden .....
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » ma jun 04, 2007 3:00 pm
Het TUIG schreef:BOSS schreef:NN is too much voor Schoorl en eigenlijk veel parcoursen in NL. NN heeft te grote noppen en gooit op zanderige parcoursen het zand hoog op, hij graaft ahw.
Je bent de eerste die ik erover hoor!
Is helemaal niet erg maar mijn eigen ervaringen zijn anders.
Ik heb een NN 2.4 voor en een NN 2.1 achter.
Voor mij echt een super combo,banden wisselen doe en hoef ik niet.
Op vele Nederlandse parcoursen en ook wat buitenlandse bleek deze combo te voldoen.
2.4 is in het echte mulle zand een must!
Hangt ook erg af van je gewend bent en uiteraard je rijstijl........ik weet wanneer een RR niet ideaal is en pas daar dan mijn rijstijl op aan.
Ik rij vnl op droge parcoursen, ook in het voor en najaar. Als ik in het oosten/zuiden zou wonen zou ik waarschijnlijk ook voor de NN kiezen.
Voorbeeld: In Schoorl is het nu droog, zeer droog. Ik was afgelopen weekend in de Ardennen...........een snorkel was af en toe geen overbodige luxwe
Het hangt er dus erg vanaf waar en wanneer je rijd, in dit geval word er advies gevraagd voor Schoorl, het gehele jaar rond.
Dan is imho de RR je beste keuze.
dussssss©
-
Heckler
Bericht
door Heckler » ma jun 04, 2007 6:19 pm
........ik weet wanneer een RR niet ideaal is en pas daar dan mijn rijstijl op aan.
en dan hopen dat degene die je dit advies geeft dat ook kan, het hele jaar rond?
FWIW, ik heb zelf ook een set FF in 2.35 en RR in 2.4 en ik ken het rondje Schoorl goed. Er zijn dagen dat ik niemand een dergelijke voorband zal aanraden in Schoorl.
Als je techniek goed is en je het gebrek aan grip kunt hebben, go for it. Anders zou ik bij de NN VOOR blijven, voor een heel klein beetje weerstand een heleboel extra grip. Grip is good
Enjoy
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » ma jun 04, 2007 8:42 pm
Heckler schreef:........ik weet wanneer een RR niet ideaal is en pas daar dan mijn rijstijl op aan.
en dan hopen dat degene die je dit advies geeft dat ook kan, het hele jaar rond?
Enjoy
Ik doelde daarmee op het oosten van het land en Limburg in het natte seizoen.
Ik zou echt niet weten wanneer ik een NN zou moeten rijden op Schoorl, nat is het er nooit of je moet echt in de zeikende regen gaan rijden..........3 uur na een hoosbui is de ondergrond al weer opgedroogd en zijn de enkele plasjes al weer weg.
En zoals gezegd alles valt of staat met je rijstijl, ik rij behoudend waar dat moet en hard waar ik weet dat dat kan.
Maar als je echt wilt weten waar de grootste massa mee rijdt op Schoorl post dan even je vraag in het forum van
http://www.mtb-schoorl.nl/
Daar zitten genoeg "experts" die je van goed advies kunnen voorzien omdat ze dagelijks op Schoorl rijden.
Vredestein heeft trouwens ook een band die het erg goed schijnt te doen op droge harde ondergronden, de Killer Bee. Is als breedste in 2.1 verkrijgbaar.
dussssss©