Diabetes en MTB

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

mulderbass
Diabetes en MTB

Bericht door mulderbass » ma feb 19, 2007 9:50 am

Hi sugababes & -dudes,

Tussen alle klachten en kwalen kan deze er ook nog wel bij. Vier jaar geleden kreeg ik ineens diabetes. Zwaar balen. Helemaal omdat ik zo 'uitgewoond' bleek dat ik me daarna van de ene naar de andere virusinfectie en blessure sleepte.

Kan me voorstellen onder de MTB'ers ook de nodige diabeten zijn. Voor mijzelf geldt dat ik ondanks m'n aandoening weer voluit kan trainen. Hoe zit dat met jou? Kun je ondanks je diabetes alles doen wat je wilt, of loop je constant tegen een betonnen muur? Lijkt me een strak plan om als diabeten ervaringen uit te wisselen!

Fck the hypo. :evil:

Mulderbass

mici

Bericht door mici » do feb 22, 2007 12:55 pm

ik heb al bijna heel mijn leven diabetes en heb nog nooit echt iets ergs gehad tijdens mountainbike. ik zorg ervoor dat ik altijd rond 200(veel te hoog is bijna even erg als hypo tijden mtb vind ik) sta voor ik vertrek dan heb ik tenminste wat reserve.
als je wat meer tips of info wilt wil ik je altijd wel helpen als dat nodig is natuurlijk.
en hell yeah fuck the hypo!
micbwoy

mulderbass

Bericht door mulderbass » do feb 22, 2007 3:52 pm

Ik injecteer bij de maaltijd voor de training (bijv. anderhalf uur vantevoren) altijd maar half zoveel eenheden insu. Dan vlak vantevoren nog ff een flinke banaan + glas vruchtensap. En onderweg houd ik als stelregel aan: 85 gr koolhydraten (= 1 mueslireep; kruidkoek is ook prima) per 10 km. Dat zal voor iedereen weer anders zijn. En hangt natuurlijk af van je trainingsintensiteit.

Ride on! :bicycle:

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » zo apr 01, 2007 8:51 pm

woow 200 ga jij zitten voor mtb? Weet je hoe slecht dat is?
Ik heb het nu 7 jaar en ik heb altijd wel wat dextro + koekjes/drinken bij me... en telefoon uiteraard. Niet echt problemen mee gehad.. Ma ik ga echt niet een hyper maken om te kunnen mtbe...

mulderbass

Bericht door mulderbass » ma apr 02, 2007 8:01 am

Ha ja natuurlijk, GSM op zak, heel verstandig.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » ma apr 23, 2007 8:21 pm

Op dit moment een insuflon in mijn buik zitten. Dat gaat gewoon super met fietsen... Heeft hier ook iemand soms een pomp?

Afbeelding

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » wo mei 02, 2007 12:07 pm

Kheb vanaf mn 4e Diabetes (ben nu 25) maar ik heb best problemen met conditie opbouwen.

Mn lichaam reageert namelijk heel sterk op zware inspanningen.
Als ik na het eten ga biken spuit ik geeneens meer (spuit 4x daags) want als ik dat wel zou doen kunnen ze me na een half uurtje bijelkaar vegen om zo maar te zeggen.

Het verschilt dus sterk per persoon.
Ik vul mn bidon met Appelsap ipv sportdrank. Sportdrank werkt voor mij weer TE heftig en met appelsap gaat het wel goed.

Maar als mensen hier meer tips hebben zet ze dan AUB hier ook neer, kunnen we zien of we er wat mee kunnen.
Tjah......

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo mei 02, 2007 8:40 pm

helemaal niet spuiten, dat kan ik niet. Dan krijg ik weer een hyper... Zeker als ik dan ook nog wat drink. En ik drink altijd wel energie drank, want anders is het gewoon niet uit te houden. En een reepje chocola doet ook wonderen!

mulderbass

Bericht door mulderbass » do mei 03, 2007 8:49 am

Okay dat werkt dus voor iedereen weer anders. De grote speurtocht is dus om om uit te vinden wat voor jou het best werkt... (Makkelijker gezegd dan gedaan).

Reageer je snel op inspanningen? Dan van tevoren of tijdens het biken vooral 'langzame' koolhydraten zoals brood en vooral geen 'snelle' suikers zoals sportdranken. En dus minder spuiten, da's duidelijk.

Moeite om conditie op te bouwen, da's balen. Ik zou zeggen: langzaam aan. Voor en na je training elke keer meten om uit te vinden wat voor jou het best werkt. En niet meteen te intensief trainen, daarmee doe je meer slecht dan goed. Rustig aan opbouwen, easy does it!

Trouwens, wat doet zo'n insuflon? Da's voor mij nieuw.

Bike on! :evil:
Mulderbass

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo mei 09, 2007 9:18 pm

Hallo, interessant onderwerp. Zeker voor mij. Ik ben 33 en heb sinds ongeveer 2 jaar diabetes (type 1), wat nogal zeldzaam is op die leeftijd, zeker in combinatie met de ziekte van Graves (te snel werkende schildklier...) :( Van het laatste heb je na behandeling niet veel last. Van diabetes zeer zeker wel, zeker met een duursport zoals fietsen. Ik heb me redelijk kunnen aanpassen aan de diabetes denk ik en rij nu harder dan ooit volgens mij. Eén van de redenen is dat ik voedingskundige ben en zeer goed op de hoogte van wat mijn lichaam nodig heeft en hoe het reageert op verschillende soorten voeding, met hun verschillende invloeden op mijn bloedglucose.

Voor presteren met diabetes is het belangrijk dat je wel wat insuline in je bloed hebt als je gaat sporten (naast glucose, vanzelfsprekend...). Die insuline heb je nodig om de glucose in je spieren te krijgen en daar te verbranden. Hard sporten met zeer laag insuline is link en je gaat sowieso langzaam...

Zijn er ook anderen hier die wedstrijden rijden met diabetes? Ik probeer wat kortere marathons snel te rijden (RWP cup).

mulderbass

Bericht door mulderbass » wo mei 09, 2007 9:40 pm

Hi Nard,

Kijk, jou hebben we nodig voor dit topic! :o Voedingsdeskundige, de expert dus.

Type 1 als dertiger, ik weet er alles van. Veertig hiero en sinds 4 jr diabetes.

Wedstrijden dus! Cool man. Houd ons vooral op de hoogte via dit topic. Volgens mij zijn er hordes 'diabikers' die al experimenterend aanmodderen. Waaronder ikzelf. :lol:

Bike on.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do mei 24, 2007 5:12 pm

Zit beetje met een lastige beslissing...
De pomp
Mijn arts heeft mij een pomp aanbevolen. Ik schommel nog al veel, en als ik snoep tussendoor vergeet ik bijna altijd wel bij te spuiten. Een pomp is in die zin wel in het voordeel. Je kan hem ook afdoen onder inspanningen...

Maar, je hebt wel de hele dag een gameboy aan je broek hangen. Zeker met het warme weer is dat niet prettig. Heeft iemand hier soms ook een pomp? Dan zou ik het graag horen hoe jullie het vinden en wat jullie mening is over de pomp.
Afbeelding

mulderbass

Bericht door mulderbass » za jun 02, 2007 8:56 am

Hi Mrtn,

Kan je helaas geen zinvol advies geven, geen ervaring met 'de pomp'. Succes!

Mulderbass

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » zo jun 03, 2007 3:11 pm

laatst trouwens nog een werkgroep gehad van diabetus.
Mensen van loesje waren er, die die teksten verzinnen.
En toen moesten we met diabetus en loesje iets maken.
Zijn leuke teksten uitgekomen! Zoals:"ben geen heroinehoer, ik heb diabetus''

Was zeer leuk!

Gr. Maarten

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di jun 19, 2007 7:45 pm

Hey,
Het tijdschrijf DIABC heeft mij gevraagd voor een intervieuw voor diabetus en fietsen met een insuflon.
Dus binnekort wordt ik voor het blad geintervieuwd. Is hier iemand op het forum die ook dat tijdschrift leest?
Gr. Maarten

mulderbass

Bericht door mulderbass » wo jun 20, 2007 6:42 pm

Nope. Kun je het artikel tzt online zetten? Leuk!

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jun 20, 2007 7:49 pm

Hey, het intervieuw moet nog gedaan worden;)
Als het gedaan is, zal ik zeker een link neerzetten:)

gr. Maarten

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr aug 01, 2008 11:34 am

Zoals beloofd:
Alleen ben ik 15, en geen 14.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mulderbass

Bericht door mulderbass » vr aug 01, 2008 11:59 am

Keep it up!

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo mar 18, 2009 12:31 pm

Hey,
Ik zit vaker met het probleem, dat als ik te hoog zit, dat ik dan heel snel kramp krijg.
Dit is dan met fietsen. Dan krijg ik kramp in mijn vingers en benen. Heeft een van jullie dit ook?

Grtz. Maarten

mulderbass

Bericht door mulderbass » do mar 19, 2009 9:40 am

Hi Maarten,

Nee kramp heb ik nooit last van, ik zit eigenlijk nooit erg hoog en merk daar sowieso nooit iets van. Te laag is een ander verhaal.

Bike on! :evil:

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » za mei 09, 2009 10:10 pm

Mrtnrider schreef:Hey,
Ik zit vaker met het probleem, dat als ik te hoog zit, dat ik dan heel snel kramp krijg.
Dit is dan met fietsen. Dan krijg ik kramp in mijn vingers en benen. Heeft een van jullie dit ook?

Grtz. Maarten
Das ook niet zo gek. Hoog zitten betekent dat er niet genoeg insuline is om glucose vanuit je bloed je spieren in te krijgen. Dus ofwel heel veel gegeten, ofwel te weing gespoten. Vooral in de laatste situatie komt kramp om de hoek kijken. Je spieren hebben dan gewoon te weing brandstof, één van de oorzaken van kramp.

Je moet dus je inspanningsniveau aanpassen aan de hoeveelheid insuline in je bloed. Hoe weet je die? Ervaring...

dale c

Bericht door dale c » wo jul 15, 2009 12:51 pm

leuke thread dit. Eindelijkwat lotgenoten.
Heb sinds mijn 12e diabetes (das nu al gauw....eh...26 jaar geleden). Heb eigenlijk nooit iets gelaten. Heb sinds een jaar of 7-8 een pomp en wil niet meer zonder! Veel beter te regelen dan die injecties. Tijdens rijden controleren en evt. pomp aanpassen. Ook na fietsen goed te regelen als je lichaam weer gaat herstellen (hypos)
Ik rij nu een jaar of 12 MTB en sinds paar jaar ook wat met de race. Dagtochten van 8+ uur gaan probleemloos. Idd naast de normale zaken neem ik ook voldoende energie mee, bloedsuikermeter, prikpen als backup en een mobiel.

oh ja, @Mici
ik zorg ervoor dat ik altijd rond 200(veel te hoog is bijna even erg als hypo tijden mtb vind ik) sta voor ik vertrek dan heb ik tenminste wat reserve.
Dat is echt geen goed idee om vlak voor te gaan sporten op de 20 te zitten. Beter rond de 7 oid en dan nat half uurtje even te stoppen en wat te knagen. Denk als je zo hoog zit voor het fietsen dat je kramp krijgt, en natuurlijk slechte prestaties.
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo jul 15, 2009 1:03 pm

Hey
Je pomp doe je afkoppelen onder het mtb-en neem ik aan?
Welke disipline rij je?
Goed om te horen, maar mij hebben ze nog niet kunnen overtuigen van een pomp.
Ik ga nu beginnen met magnesium tabletten tegen kramp en je insuline wordt er beter door verspreidt.
Grtz.

dale c

Bericht door dale c » wo jul 15, 2009 1:34 pm

pomp blijft om/aan. vaak genoeg op mijn smoel gegaan en blijft gewoon zitten/intact. No problemo. Je kan hem wel 'uit'zetten (dus geen toediening van insuline).
Ik rij beetje tussen XC en AM. Daarnaast wat race. Van alles wat dus.

Als je meer wil weten over die pomp dan geef je maar een gil. Valt erg mee en van proberen kan je leren
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

Plaats reactie