XT crank problemen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gijsbert

Bericht door Gijsbert » wo mei 30, 2007 6:53 am

Bij mij maakte mijn crank ook een kraknd en tikkend geluid, maar ik moest er mee doorfietsen. Nu is tie helemaal vastgelopen. Heeft iemand enig idee wat er kapot aan kan zijn en hoe ik dit eventueel moet maken?

Rudie

Bericht door Rudie » wo mei 30, 2007 8:12 am

@ Gijsbert: Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat je Bottom Bracket kapot is. Ja, die kan je vervangen en ja, daar heb je speciaal gereedschap voor nodig :)

@ Sita: Als ik jou was zou ik bij vervanging van je crank geen XT crank aanschaffen. Of doorsparen voor XTR of iets anders kopen, want oioioi wat heb je met die crank veel last van chainsuck. Heb er echt spijt van dat ik dat ding heb gehaald...

Sven

Bericht door Sven » wo mei 30, 2007 10:21 am

Gijsbert schreef:Bij mij maakte mijn crank ook een kraknd en tikkend geluid, maar ik moest er mee doorfietsen. Nu is tie helemaal vastgelopen. Heeft iemand enig idee wat er kapot aan kan zijn en hoe ik dit eventueel moet maken?
Wat Rudie zegt, je bottom-bracket is naar de hemelen.
Waarom moest je ermee doorrijden?
Wat je kan doen is een nieuw bottom-bracket bestellen inclusief sleutel, dan kun je hem zelf vervangen.
Welk type XT-crank heb je?

Heb je de Hollowtech II, met de vaste doorlopende as?

Gijsbert

Bericht door Gijsbert » wo mei 30, 2007 12:22 pm

@Sven

Ik moest naar huis. Ik heb niet zo heel veel verstand van racefietsen, maar dacht: Als ie al kapot is, dan moet er toch een nieuw onderdeel in. Mijn crank is Campagnolo Mirage met die Ultra torque ofziets. Heeft iemand enig idee wat dit geintje gaat kosten?
Waardoor gaan die dingen eigenlijk kapot?

Sven

Bericht door Sven » wo mei 30, 2007 2:33 pm

Gijsbert,

Sorry, had niet door dat dit over een race-crank ging.
Als je ultra-torque hebt... Dan heb ik een quote voor je:
Voor 2007 heeft de Italiaanse fabrikant van fietsonderdelen, Campagnolo, een nieuw type trapas in het gamma. Het gaat om het Ultra Torque System (UTS), waarbij de traparmen zijn voorzien van een halve bracketas, die dan verbonden worden met elkaar in het midden van het trapashuis. De traparmen worden dan aan elkaar bevestigd door een Hirthvertanding (zie afbeelding) waarbij er één enkele bout gebruikt wordt om alles samen te houden. Mede dankzij dit nieuwe systeem, en het verbeterde ontwerp van de cranks, is er een gewichtsbesparing van 100 gram, of toch een winst van ongeveer 10%.

Nog een groot voordeel is dat Campagnolo de crankstellen niet alleen introduceert bij de topgroepen Chorus en Record (carbon), maar ook bij de goedkopere groepen Centaur, Veloce en Mirage (aluminium). Bij andere fabrikanten was het vaak enkele jaren wachten tot de innovaties ook tot in de goedkopere groepen waren doorgedrongen. Denk maar aan de Hollowtech II-techniek bij Shimano. Wie met een triple wil rijden zal voor het oude (of een ander) systeem moeten kiezen.

De montage van het Ultra-Torque trapstel lijkt eenvoudig. Alleen heb je hiervoor natuurlijk weer specifiek materiaal nodig. De externe trapaslagers, waar fabrikanten als Shimano of FSA al langer gebruik van maken, hebben een andere passing. Hierdoor zijn ze niet volledig compatibel met de reeds bestaande lagersleutels, maar voor een sporadische montage zou het wel moeten werken. Wie een 100% passende sleutel wil zal die Campagnolo (UT-BB120) moeten aanschaffen. Daarnaast heeft Campa ook nog een verlengstuk voor je inbussleutel (UT-BB110) op de markt gebracht. Met een normale inbussleutel raak je immers niet aan de bevestigingsbout. Mocht je niet over het juiste gereedschap beschikken stelt Campagnolo in haar handleiding een alternatieve montage voor, met behulp van Loctite 222. Dit lijkt mij in elk geval niet aan te bevelen, en zelfs een beetje schandalig dat Campa dit zelfs durft voorstellen. Of verwachten ze nu al leveringsproblemen voor de specifieke sleutels?
Dus:
UT-BB120
UT-BB110
Aanschaffen dat gereedschap... Plus een setje lagers.

En de handleiding: Die is hier te vinden...

Onderaan de handleiding kun je wat informatie vinden.
Voor de rest moet ik je eerlijk vertellen, heb ik er geen kaas van gegeten, dat laat ik aan anderen over...
Het ziet er wel naar uit dat je het zelf kan servicen...
Succes!

Rudie

Bericht door Rudie » wo mei 30, 2007 2:36 pm

Er zitten lagers in. Het is dan gewoon een kwestie van slijtage en kracht wat er voor zorgt dat de BB uiteindelijk kapot zal gaan.

Wat het exact kost, zou ik niet weten. Wel weet ik dat op Biketime.nl een BB van Campagnolo €16,99 kost. Maar of dit de juiste is, dat weet ik verder niet. Zit niet zo in de wielrenwereld :) Het is wel een Mirage, dus het zou zomaar kunnen. Een erg duur geintje zal het iig niet worden :)

Sven

Bericht door Sven » wo mei 30, 2007 2:43 pm

Rudie schreef:
Wat het exact kost, zou ik niet weten. Wel weet ik dat op Biketime.nl een BB van Campagnolo €16,99 kost. Maar of dit de juiste is, dat weet ik verder niet. Zit niet zo in de wielrenwereld :) Het is wel een Mirage, dus het zou zomaar kunnen. Een erg duur geintje zal het iig niet worden :)
En dat is em net niet... ;)

Ultra torque is (lees de quote maar) een 'uniek' systeem van campagnolo om de trapas te koppelen aan de crankarmen, met een gelijke verdeling.
In het midden zit een vertanding die verschuiving tegengaat.

Afbeelding

Gijsbert, ik heb nog wat verder gezocht...
Je kan de lagers op onderstaande link bestellen:
http://www.starbike.com/php/product_inf ... e&pid=8856 (LET OP! Engelse draad...)

http://www.starbike.com/php/product_inf ... e&pid=8857 (LET OP! Italiaanse draad...)

Ook nog van starbike, dus das helemaal ok.

En hier kun je het gereedschap bestellen (jeweetwel: UTBB120 en UTBB110)
http://www.featherbikes.nl/product_info ... cts_id=509

Succes!

Rudie

Bericht door Rudie » wo mei 30, 2007 2:48 pm

Het was te proberen :) Ik had je post nog niet gezien, aangezien ik aan het snuffelen was op het internet naar de onderdelen. Lees hem nu net pas. Ik zat iig goed met dat het niet een al te duur geintje zal worden ;) In ieder geval mooi dat hij nu alsnog de juiste oplossing heeft :) Gijsbert, hopelijk kom je er uit en zit je weer snel op je fiets. Succes!

Plaats reactie