Floating disc adapter voor stinky-deeluxe
Moderator:Beheerders
Hey,
heb stinky deeluxe uit 2006, zoals de meeste al weten.
Heb laatst gehoord dat daar een floating disc adapter voor is te krijgen, zoals op de nieuwe 2007 stinky modellen.
Weet iemand hier meervan?
Bij die van de nieuwe modellen heb je soort van steekas in de achternaaf nodig, dus die past denk ik niet.
Thanx.
heb stinky deeluxe uit 2006, zoals de meeste al weten.
Heb laatst gehoord dat daar een floating disc adapter voor is te krijgen, zoals op de nieuwe 2007 stinky modellen.
Weet iemand hier meervan?
Bij die van de nieuwe modellen heb je soort van steekas in de achternaaf nodig, dus die past denk ik niet.
Thanx.
Life begins at the end of your comfortzone.
Waarschijnlijk overbodig, maar Therapy Components heeft retrofit kits heeft voor verscheidene merken en modellen (ter indicatie...)
Gebruiksvriendelijk is hun website in ieder geval niet en volgens mij ook tamelijk waardeloos wat betreft de informatievoorziening. Je ziet wat plaatjes voorbij flitsen, maar een fatsoenlijk overzicht van modellen en bouwjaren waar retrofit kits voor verkrijgbaar zijn ben ik nog niet tegengekomen... Mailen?
Gebruiksvriendelijk is hun website in ieder geval niet en volgens mij ook tamelijk waardeloos wat betreft de informatievoorziening. Je ziet wat plaatjes voorbij flitsen, maar een fatsoenlijk overzicht van modellen en bouwjaren waar retrofit kits voor verkrijgbaar zijn ben ik nog niet tegengekomen... Mailen?
- BigHitRider
Het is ff zoeken... Maar er is een "lijst" http://www.therapycomponents.com/floatmodel.htm
het systeem is te gebruiken met alle 135mm Quick release naven,135mm saint naven en 135mm naven met 12mm assen.
http://www.konaworld.com/video/dope/dope_nl.html
http://www.konaworld.com/video/dope/dope_nl.html
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
http://www.konaworld.com/owners_area/in ... topic=1687
Het is wel voor de 2007 modellen, maar ik hoop dat je er iets mee bent.
Het is wel voor de 2007 modellen, maar ik hoop dat je er iets mee bent.
Ik weet niet of het voor een demo 8 te verkrijgen is. ik weet wel dat brian van therapy components van mening is dat het voor iedere fiets een verbetering is. bij het ontwerpen van de suspension is het altijd een compomis tussen verschillende factoren, zelfs bij specialized en andere 4 bar constructies. Door een floating systeem te maken haal je de invloed van het remmen weg uit het compromis.
Zoals je van vrx hoorde heb ik het besteld voor mijn session. Het is nog onderweg uit amerika. Prijs is 300 dollar voor mijn set.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik kan nu merken dat mijn achtervering niet altijd optimaal werkt.
Wat ik zelf denk over het systeem is dat het niet voor iedereen beter rijdt. Kijk maar naar Fabien Barel. Die gebruikt het systeem juist om het effect van je remmen op je suspension te versterken.
Zoals je van vrx hoorde heb ik het besteld voor mijn session. Het is nog onderweg uit amerika. Prijs is 300 dollar voor mijn set.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Ik kan nu merken dat mijn achtervering niet altijd optimaal werkt.
Wat ik zelf denk over het systeem is dat het niet voor iedereen beter rijdt. Kijk maar naar Fabien Barel. Die gebruikt het systeem juist om het effect van je remmen op je suspension te versterken.
@tuup: Rob (van Bikes4fun) moet dit wel voor je kunnen regelen. een vriend van me heeft een goedkope stinky met een floating brake. Die is niet van Therapy, dus zal ook wel niet zo idioot duur zijn. Is misschien ook een beter alternatief om te kijken hoe het bevalt, in plaats van meteen een hele bak geld uitgeven.
Just my 2 cents
Vergeet hierbij niet dat sommige veerprincipes bij het remmen juist inveren in plaats van harder worden of uitveren. Bij downhillfietsen komt dit goed van pas, omdat dit het duiken van de vork ten dele kan opvangen en het zwaartepunt centraler blijft (Zie ook een van de recentere uitgaven van Dirt magazine). Ik ga ervan uit dat Barel het systeem hiervoor gebruikt?Djamgils schreef: Wat ik zelf denk over het systeem is dat het niet voor iedereen beter rijdt. Kijk maar naar Fabien Barel. Die gebruikt het systeem juist om het effect van je remmen op je suspension te versterken.
Just my 2 cents
- Fullthrottle @ Team Solid
- Contacteer:
Heey
Kijk eens hier --->
Dat was ik denkelijk

Het is zeker te maken! ook voor een normale Quick release maar dan zul je wat moeten aan passen !
Hier is een voorbeeld kon even zosnel geen andere foto vinden

en dit is dan de arm die je moet maken :

En hier is nog een voorbeeld hoe je het kunt maken alleen deze heet een steekas maar is ongeveer het zelfde principe
als je vragen hebt dan leg ik je het wel uit in het bos

O en X rider kijk eens naar deze foto :

als je het systeem eens goed bekijkt wat specialized ontworpen heeft, en je snapt de werking van een floating disc systeem.
Dan zie je dat de Demo het al standaar heeft.
De gehele buitenste achterbrug werkt als een floating disc systeem
Slimme jonbges he van Specialized
Dus voor jou heeft dit geen zin je hebt het al
Greetz Robin
Kijk eens hier --->
Dat was ik denkelijk

Het is zeker te maken! ook voor een normale Quick release maar dan zul je wat moeten aan passen !
Hier is een voorbeeld kon even zosnel geen andere foto vinden

en dit is dan de arm die je moet maken :

En hier is nog een voorbeeld hoe je het kunt maken alleen deze heet een steekas maar is ongeveer het zelfde principe
als je vragen hebt dan leg ik je het wel uit in het bos

O en X rider kijk eens naar deze foto :

als je het systeem eens goed bekijkt wat specialized ontworpen heeft, en je snapt de werking van een floating disc systeem.
Dan zie je dat de Demo het al standaar heeft.
De gehele buitenste achterbrug werkt als een floating disc systeem

Dus voor jou heeft dit geen zin je hebt het al

Greetz Robin
Laatst gewijzigd door Fullthrottle @ Team Solid op zo apr 29, 2007 10:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
NIELS zegt het precies goed. 4 bar link heeft MINDER last van brake jack. Het is er dus nog wel.
Ook de demo heeft baat bij een floating caliper. De caliper nu roteert niet om de as en zit niet direct aan het frame bevestigd.
Brake therapy maakt geen set voor de demo omdat het niet passend te maken is.
Ook de demo heeft baat bij een floating caliper. De caliper nu roteert niet om de as en zit niet direct aan het frame bevestigd.
Brake therapy maakt geen set voor de demo omdat het niet passend te maken is.
- Contacteer:
Ja okee maar op dit principe berust het ontwerp 
een mooi filpje voor de mensen die willen weten hoe het systeem werkt:
http://www.konaworld.com/dope.htm

een mooi filpje voor de mensen die willen weten hoe het systeem werkt:
http://www.konaworld.com/dope.htm
voor de duidelijkheid, een demo 8 heeft standaard geen floating caliper.
die foto van die fiets met shockwave op de achterbrug laat een slecht ontworpen systeem zien. er is geen parallelogram waardoor het systeem niet werkt zoals de algemene bedoeling is van het systeem. Ook bij jouw kona werkt het niet om de invloed van remmen uit te schakelen. Het systeem van jouw kona versterkt het effect juist.
die foto van die fiets met shockwave op de achterbrug laat een slecht ontworpen systeem zien. er is geen parallelogram waardoor het systeem niet werkt zoals de algemene bedoeling is van het systeem. Ook bij jouw kona werkt het niet om de invloed van remmen uit te schakelen. Het systeem van jouw kona versterkt het effect juist.
- Contacteer:
Dat heb je goed gezien !
Ik kan hem namelijk op 2 plaatsen monteren.
Je kunt het zelf testen als je op de demo zit knijp je achterem in en veer met de achterdemper.
je zult zien dat de achterrem jou vering niet belemmerd
Dus dan werkt het toch als een floating caliper
En die Shock wave werkt zeker wel !
zie deze maar de krachten op dit plaatje :

Hier is ing een voor beeld van een QR

En zo zul je het ongeveer moeten maken maar dan smaller. je moet dan je lock nut van je achternaaf vervangen door een moer met geleidings sleuf. waar je nieuwe ophanging in valt .
[/url]
Ik kan hem namelijk op 2 plaatsen monteren.
Je kunt het zelf testen als je op de demo zit knijp je achterem in en veer met de achterdemper.
je zult zien dat de achterrem jou vering niet belemmerd

Dus dan werkt het toch als een floating caliper

En die Shock wave werkt zeker wel !
zie deze maar de krachten op dit plaatje :

Hier is ing een voor beeld van een QR

En zo zul je het ongeveer moeten maken maar dan smaller. je moet dan je lock nut van je achternaaf vervangen door een moer met geleidings sleuf. waar je nieuwe ophanging in valt .

In welk opzicht verschilt een demo van een big hit of andere 4 bar modellen?
Als de demo al een floating caliper heeft waarom worden dan kits gemaakt en verkocht door brake therapy voor big hits, giant ac, intense m1?
Een floating caliper met een neutrale werking moet een paralelogram vorm hebben. Als je kijkt naar de meeste ontwerpen zul je daar een parallelogram in ontdekken. Bij die shockwave lijkt het eerder een trapezium(denk dat het zo heet).
Haal uit de demo de demper en probeer eens hetzelfde als in het kona filmpje.
Als de demo al een floating caliper heeft waarom worden dan kits gemaakt en verkocht door brake therapy voor big hits, giant ac, intense m1?
Een floating caliper met een neutrale werking moet een paralelogram vorm hebben. Als je kijkt naar de meeste ontwerpen zul je daar een parallelogram in ontdekken. Bij die shockwave lijkt het eerder een trapezium(denk dat het zo heet).
Haal uit de demo de demper en probeer eens hetzelfde als in het kona filmpje.
http://www.pinkbike.com/photo/1329624/
Heb het binnen en gemonteerd. Zonder demper zie je dat er niks gebeurd. Had dat ook geprobeerd toen het er nog niet op zat toen vloog mijn achterwiel omhoog. Jammer dat het gisteren pas binnen kwam anders had ik het donderdag en vrijdag kunnen testen in bad wildbad.
Daar een flinke deuk in mijn velg gereden, misschien had dat voorkomen kunnen worden.
Heb het binnen en gemonteerd. Zonder demper zie je dat er niks gebeurd. Had dat ook geprobeerd toen het er nog niet op zat toen vloog mijn achterwiel omhoog. Jammer dat het gisteren pas binnen kwam anders had ik het donderdag en vrijdag kunnen testen in bad wildbad.
Daar een flinke deuk in mijn velg gereden, misschien had dat voorkomen kunnen worden.