Omdat SS in het bos (en op weg naar het bos) zo goed bevalt wilde ik ook wel een fixie bouwen voor op de weg!
De basis wordt deze Gazelle Formula, Reynolds 501, gekocht voor weinig via Marktplaats. De originele derailleurs en wielen van deze Gazelle hebben hun tweede leven gevonden op het racefietsje van mijn vriendin, een eveneens spotgoedkope Raleigh van marktplaats.

Als achternaaf gebruik ik een (XT) disc voornaaf met langere as en uitgespacerd tot 126mm inbouwbreedte. Vandaag het achterwiel gespaakt met Rigida Zenith velgje en 32x Hoshi 2.0-1.8-2.0 kruis over twee. Meer info over deze manier vind je hier, hier, hier en hier.

Chain line van de achternaaf is zo iets van 45mm. Crankstel wordt een Ultegra (Octalink) 170mm, die geeft (buitenbladpositie) een kettinglijn van 48mm, dus er moeten nog wat ringetjes tussen kransje en naaf. Qua verzet was ik eerst van plan om een 47-18 te nemen, maar een 47 blad is toch niet zo makkelijk te regelen, en aangezien ik hier nog wel een 42 heb liggen wordt het voorlopig toch maar 'gewoon' een 42-16. Mocht ik iets lichter of zwaarder willen dan kan ik altijd nog eens rustig op zoek gaan naar een 41 of 43 binnenblad, dan zit je ook meteen een stuk mooier qua skid patches.
Maar goed, nu eerst maar eens een 16T DX kransje kopen en onder handen nemen met de kolomboormachine.
Verdere onderdelen die erop komen:
Voorwiel: Mavic Cosmos
Stuurpen: Modolo 13cm
Voorrem: RX100 of 105.
Remhendel: nog te modificeren antieke Weinmann remgreep.
Zadelpen: grrrr, er moet een 27.0 in.

Zadel: Ik kijk nog wel wat ik tegenkom.
Stuur: ben er nog niet uit of ik het zo houd of dat ik m ga 'chop&flop-en'.
Pedalen: SPD-SL
En als het past in de bidonhouder een Grolsch beugelflesje