Nieuw

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Whodini
Nieuw

Bericht door Whodini » wo apr 18, 2007 10:00 pm

Hoi,
Ik ben hier nieuw op dit forum en uiteraard opzoek naar jullie advies over een nieuw speeltje.
Ben nu aan mijn derde MTB, rij op dit moment op een Giant terrago disk maar die wil ik verkopen en een Bighit nemen of een ander merk.

Waarom een Bighit? Hier vlak bij mij staat er een Bighit2 specialized bij de fietsboer (staat een aantal jaren in de winkel) die ik heel mooi vind. Nu ben ik langs geweest en kan ik een keer een proefrit maken. Nadeel is dat de Bighit een S fame heeft terwijl ik denk ik beter een L moet hebben omdat ik 1.86 m lang ben en binnenbeenlengte 94.
Ik wil eerst een flink stuk fietsen om niet zelfde fout te maken als bij de Giant, namelijk dat na een tijdje teveel druk op mijn armen/handen komt te staan. ik vroeg die kerel of ik niet beter af ben met een XL frame en hij zei dat XL beter is voor als je boven de 1.90m bent.

Waarom een DH bike? Ben van plan om regelmatig het bos in te fietsen en ook naar Bergschenhoek. Nadeel van een DH is de hoge frequentie door een te klein voorblad. Hiervoor zou ik een ander crank op kunnen zetten als het gaat.
Dus mijn vraag is mocht het goed zitten met het frame van de bighit is dat een goede keus met eventueel een ander crank, of raden jullie mij een ander merk aan. Budget is tot € 2000,-

De Bighit lijkt op deze maar dan met een dubbel croon vork.

PS ben nog maar een beginner met dit type fiets

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo apr 18, 2007 10:37 pm

eeuuuhhh... het doel van een big hit kun je al uit de naam halen, en dat is grote klappen op vangen. Het is een freerider/downhill fiets wat rechtstreeks inhoud dat hij een stuk mindr gemakkelijk een stuk door het bos te trappen is, laat staan om hem heuvel op te trappen.
Ik wee niet wat je er mee van plan bent, maar ik denk dat je als je èn door het bos wil fietsen èn zo nu en dan wat wilt springen beter naar een enduro of zo kunt kijken. Om het bij specialized te houden dus zoiets:
Afbeelding
Deze fietsen zijn ook nog redelijk omhoog te trappen en kunnen nog steeds goed tegen een stootje.
Voor de maat: DH en FR fietsen hebben altijd een lagere zadelpositie waardoor er ook weer slechter een lange afstand op te fietsen is. Je zou iets op kunnen lossen met een heel lange zadelpen.
Voor de BigHit lijkt me S zowiezo heel klein. ook voor FR/DH gebruik.
Hoop dat je hier wat aan hebt, en succes met je keus!
Ijzeren paarden eten geen haver....

daniel76

Bericht door daniel76 » wo apr 18, 2007 10:42 pm

heb zelf een bighit3 2007 model en dat is een echte freerider....
net als de oudere bighits overigens. bedenk wel dat zo'n fiets het best tot zijn recht komt in bikeparks en tijdens afdalingen.
wanneer je hier je favoriete CC route mee gaat rijden, staat na 500 meter het schuim op je rug.

verders alleen maar goede ervaring met de bighit, ik neem aan dat je een leuke deal kan maken?
wat wat.....

Whodini

Bericht door Whodini » wo apr 18, 2007 11:19 pm

Bedankt voor de reacties :)
Een Bighit is dus te zwaar om lekker me te springen. Naar de enduro had ik ook al naar gekeken maar omdat ik hier vlakbij op de Bighit kan testen leek mij dat een begin. De S klink idd wel klein maar in de winkel oogt het best groot misschien dat die kerel de maat niet exact weet(hij twijfelde), vandaar eerst testen.

Over een goede deal maken denk ik dat het best te doen is om er wat vanaf te halen omdat hij zelf al aangaf dat er nog korting op komt van de €1800. is dat een redelijke prijs?
Laatst gewijzigd door Whodini op do apr 19, 2007 11:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rabelista

Bericht door Rabelista » do apr 19, 2007 6:15 am

Bighit is geen XC fiets.. hier op het forum staat een commencal supreme te koop. Is XC / enduro achtig. Ook wel freeride.. ik denk dat je naar zo soort fiets moet zoeken..

Orbea

Bericht door Orbea » do apr 19, 2007 8:15 am

Die bighit is echt TE om xc mee te kunnen doen.. dat is echt niet relax..
kun je nog beter je oude fiets voor gebruiken en een downhill/freeride bij kopen..

OF (blijf ook ff bij specialized)

een light freeride : sx trail I € 2799
een all mountain: enduro comp fsr € 2599
een xc trail: fsr xc pro € 1899
een xc trail: stumpjumper fsr comp € 2099

dit zijn wel leuke modelletjes... enne zo kort mogelijk bij je prijs klasse..

Greetzz, succes met je keuze

ps dit zijn 2007 modellen, hier moet je wel wat korting op los weten te krijgen of inruil van je giant..

waar woon je btw??
Specialize Epic S-works M10 Fact Carbon Custom de luxe
Orbea custom full XTR'07 4SALE
Orbea custom Ultegra/Dura-ace '05
Gazelle Lite Hybride suprieur XT'07
Panasonic DX-2000

Steelboy
Contacteer:

Re: Nieuw

Bericht door Steelboy » do apr 19, 2007 8:32 am

Whodini schreef:Waarom een DH bike? Ben van plan om regelmatig het bos in te fietsen en ook naar Bergschenhoek. Nadeel van een DH is de hoge frequentie door een te klein voorblad.
In bergschenhoek is alleen een xc parcours... in het bos fietsen met een DH? koop gewoon een xc fully of hardtail, met misschien een enigzins freeride opbouw (riser, korte stuurpen)

Waarvoor denk je de hoeveelheid veerweg aan de achterkant nodig te hebben?

Lynx

Bericht door Lynx » do apr 19, 2007 8:34 am

Ik heb een Bighit gehad en heb nu een Sx trail.

De Bighit is erg geschikt voor DH en Freeride (MTB parken/drops)
Maar je kan er een voorderailleur op zetten zodat je met 22/36 tandwiel combo met Bashring kan rijden.
Op die manier geraakt je wat makkelijker de berg op maar het kost wel veel energie.
De Bighit die jij op het oog hebt zal ongeveer 21kg wegen, wat niet echt een ideaal gewicht is om lange XC-Enduro afstanden te rijden.
Ik ben 1.83m en zou toch eerder voor een Medium gaan, ik had een large en die is echt alleen geschikt voor mensen van 1.90m en groter.
Een small met een langere stem kan een oplossing zijn, maar het zal altijd krap blijven en langere afstanden rijden zal niet echt comfortabel zijn.

Persoonlijk vind ik de Specialized Enduro en de SX trial veel meer geschikt voor xc-enduro-freeride, zeker als je niet veel naar buitenlandse
MTB parken gaat en meer in de lokale bossen-parcours gaat rijden.
Ik rij met mijn SX ook DH en doe er ook de drops mee in Winterberg. Het is wat minder comfortabel dan met mijn Bighit,
maar ik kan met mijn SX veel meer doen in Belgie dan met mijn Bighit.
gooi je imago weg

Whodini

Bericht door Whodini » vr apr 20, 2007 12:24 am

Woon trouwens in Rotterdam.
Als ik het zo lees dat is het idd beter om bv een specialized enduro te nemen of in die richting( hoeft niet speciaal van Specialized te zijn) maar deze is wel mooi

SeMy

Bericht door SeMy » vr apr 20, 2007 6:35 am

Met die fiets zijn er helaas alleen veel problemen met de dempers en vorken van eigen huis. Als ik jou was en voor een enduro ging zou ik een overjarige nemen die geen specialized dempers gebruikt.
Ik rij zelf op een kona coiler trouwens, ik zou daar ook eens naar kijken. Bombproof frame en je kan er nog steeds wel mee rond crossen, niet als je een xc weight weenie bent natuurlijk. Je zal op de xc-routes niet de snelste zijn maar in de bikeparks is het een perfecte bike.

Lynx

Bericht door Lynx » vr apr 20, 2007 8:11 am

Whodini schreef:maar deze is wel mooi
Als je wat zoekt kan je zeker nog wel een enduro van 2006 vinden.
Die hebben bijna een identiek frame als de SX trail, maar zijn uitgerust met lichtere onderdelen. (die op de pic die Hotsnail al eerder poste)
link naar de 2006 enduro -->http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... spid=21639

Ik weet maar weinig over de Enduro SL, maar de meeste zijn blijkbaar erg tevreden over dit model.
Maar de "in-house" Specialized dempers schrikken veel mensen af.
gooi je imago weg

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr apr 20, 2007 8:24 am

Lynx schreef:
Ik weet maar weinig over de Enduro SL, maar de meeste zijn blijkbaar erg tevreden over dit model.
Maar de "in-house" Specialized dempers schrikken veel mensen af.

Alsook de voornaaf(25 mm)waardoor je dus geen uitwisselbaar reservewielsetje kan prepareren,toch jammer dat ze daar bij speci niet gewoon een 20mm steekas hebben gebruikt.......
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Sneeck

Bericht door Sneeck » vr apr 20, 2007 5:16 pm

Lynx schreef: Die hebben bijna een identiek frame als de SX trail, maar zijn uitgerust met lichtere onderdelen.
Niet helemaal juist. De sx heeft een véél sterker frame dan een enduro, maar ook een tikje zwaarder. Maar dat neemt niet weg dat de duro tegen een aardig stootje kan.

Ik fiets zelf al enkele maanden rond op mijn enduro '06 en heb er vorige week de eerst vuurdoop in winterberg mee gemaakt.(helemaal zelf opgebouwd/ samengesteld) Werkelijk briljante fiets. Ik zou me als beginner in de freeride/ downhill scene nog helemáál niet wagen aan een full-on downhillert, met die enduro met goede afmontage kan je zeker een seizoen voorruit voordat je techniek/ zelfvertrouwen genoeg heb om er lompere dingen/ trick's bij te gooien tijdens jump's/ drop's. Mijn fietske zal op en rond de 15 kilo wegen en gooi je er spd pedaaltjes eronder valt er redelijk mee te xcen. Aan zo'n soort fiets heb je veel meer want ze zijn veelzijdig.

Whodini

Bericht door Whodini » vr apr 20, 2007 9:41 pm

Heb net op deze een proefrit gemaakt....nou ja een proef rit, ik heb er ruim een half uur mee gefiets en het was wel zwaar maar wel lekker(had erger verwacht) alleen een S frame was toch wel aan de kleine kant. Jammer dat je het niet kan uitproberen waar het echt voor bestemd is. Voor een prijs van € 1700,- is het nog te doen.
Heb ook samen met die kerel van biker's best gekeken naar andere modellen ook naar de enduro maar die was toch iets prijziger. Kreeg wel een boek mee van Cosmic sports, wel een hoop onderdelen om je lekker :o te maken.... aardige kerel!

Sneeck

Bericht door Sneeck » za apr 21, 2007 6:27 am

Even voor de goede orde, een "proef rit" voor een big hit houd in dat je er een dagje naar winterberg mee maakt. Je koop deze bike écht niet alleen om door het bos te fietsen en een paar mini jumps mee te maken. Dat kan je op een specialized fsr ook, en die is rond de 1500 euro nieuw. Maar nog belangrijker aardig wat kilo's lichter, met de big hit er valt gewoon niet lang op te fietsen in de nederlandsche bossen.

Ben je wel van plan om met dat mormel naar winterberg ed te gaan? Want zo niet heb je echt de verkeerde fiets in gedachten.

Whodini

Bericht door Whodini » za apr 21, 2007 9:13 am

Ik heb op de bighit gefietst puur omdat dat het enige model was die ze hadden en natuurlijk ook als voorproefje. Kom in Rotterdam geen andere fietswinkel tegen die ze heeft staan, om er even op te fietsen. Het beste zou zijn om ze te kunnen huren op een park ofzo. Mocht ik toch een bighit nemen dan zou ik zeker naar winterberg gaan

Plaats reactie