Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » di apr 17, 2007 5:59 pm
Vandaag kreeg ik post uit de U.S.A.
Via Ebay. Wel ff wachten tot het er is, maar wat een juweeltjes

Laat ik deze maar niet schuren en polijsten, zonde!
-
Perik - Berichten:191
- Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
- Locatie:Arnhem
Bericht
door Perik » di apr 17, 2007 6:15 pm
Mooi ding wordt het! Ik heb ook een Concorde fixie. Het frame lijkt precies op het mijne, maar het mijne (gebouwd uit Columbus SLX) is mooi azuurblauw en met aangesoldeerd Italiaans vlaggetje op de bovenbuis, dus ik vond overspuiten niet nodig. Verder gewoon opgebouwd met spul dat ik had liggen m.u.v. de mooie Suzue Promax achternaaf.
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » di apr 17, 2007 7:46 pm
Deze is zeker heel mooi

Ik heb de originele remgreep gepolijst, maar bij het zien van deze is zo'n tektro remgreep ook mooi. Lekker puur! Wat ga jij monteren @sphalt?
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » di apr 17, 2007 8:00 pm
Waarschijnlijk gewoon deze antieke Weinmann, monteren op t rechte deel van t stuur en uitvijlen zodat ie wat verder open gaat zeg maar.

This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
Perik - Berichten:191
- Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
- Locatie:Arnhem
Bericht
door Perik » di apr 17, 2007 8:01 pm
Hey dat is hem inderdaad. Ondertussen natuurlijk wat meer afgeragd en met andere banden, kettingblad, kransje etc.
Per, als je besluit zo'n Tektro te gaan gebruiken; volgens mij moet ik nr. 2 van het setje nog ergens hebben liggen.
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » di apr 17, 2007 8:08 pm
Wat voor verzet rij je nu en waarom?
Ik zie soms verzetten voorbij komen die mij echt monsterlijk groot voorkomen: 51-17, 53-18 etc...
Aan de andere kant: al heb je een verzet waarbij je bij 25 km/uur maar 60 RPM draait, bij 25 km/uur hoef je zo weinig vermogen te leveren dat je alsnog niet echt hoeft te stoempen. (behalve bergop, maar hoeveel bergen heb je hier nou helemaal?) En een te kort verzet beperkt je wel serieus qua topsnelheid...
This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
Perik - Berichten:191
- Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
- Locatie:Arnhem
Bericht
door Perik » di apr 17, 2007 8:24 pm
Ik rij nu met 46-18. Voor mij een ideaal verzet. Lekker ontspannen rijden met 25-30km/u, ik kom de posbank er nog redelijk mee op, en bergaf stuiter ik pas bij 55 km/u van het zadel af.
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » di apr 17, 2007 9:01 pm
Een blad met een tand of 46-48 is ook iets wat ik graag op mijn fixie zou willen hebben, met name omdat de keus in baankransjes anders beperkter wordt. Bovendien blijft de spanning op de aandrijflijn lager met een kleiner voorblad.
http://www.bikeweb.nl/shop.php?go=/1/41/&prod=131
Lekker veel keus hier (47 tandjes, ze bestaan echt

)
Perik, wat wil je voor die remgreep hebben?
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » di apr 17, 2007 9:04 pm
Per schreef:Bovendien blijft de spanning op de aandrijflijn lager met een kleiner voorblad.
Kettingspanning is juist hoger met een klein blad!
47 tands voorblad is gunstig ivm skid patches, vandaar.
Surly baankransjes zijn trouwens in allerlei maten leverbaar.
Dat Dura Ace blad is volgens mij steek 144 trouwns, daar moet je wel ff op letten!
This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » di apr 17, 2007 9:21 pm
@sph@ltdude schreef:
47 tands voorblad is gunstig ivm skid patches, vandaar.
Surly baankransjes zijn trouwens in allerlei maten leverbaar.
Dat Dura Ace blad is volgens mij steek 144 trouwns, daar moet je wel ff op letten!
Goed dat je het zegt, ze zijn aardig duur. Was je van plan om veel te skidden? Ik vind het ook een beetje zonde van je banden.
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » di apr 17, 2007 9:25 pm
Per schreef:Was je van plan om veel te skidden? Ik vind het ook een beetje zonde van je banden.
TA maakt ook wel een 47 in 130mm, zal een stuk betaalbaarder zijn dan die Dura-Ace track.
Geen idee of ik veel ga skidden, eerst maar eens proberen of het bevalt. Heb hier nog wel een paar oude bandjes liggen die ik kan 'oproken'
Daarna zien we wel weer verder.
Ben trouwens benieuwd hoeveel tyre clearance de voorrem geeft, misschien valt er met 28mm crossbandjes ook wel een bospaadje mee te pakken 's winters

This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
steelhead
- Berichten:987
- Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
- Locatie:Koudekerke, Zeeland
Bericht
door steelhead » wo apr 18, 2007 7:45 am
Mooie naven. Ik heb dezelfde in mijn fixie. Erg Smooth!!!
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » wo apr 18, 2007 8:19 pm
Vandaag de vervangende, op maat gezaagde vork gemonteerd. Ik kon het niet laten om het stuurlint er om te wikkelen, het zadel en het stuur losjes te monteren om eens te kijken hoe het gaat worden. Ik ben nog op zoek naar een paar gepolijste aerodynamisch gevormde velgen, die gaan volgens mij het mooist staan. Iemand een sugestie?

-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo apr 18, 2007 9:33 pm
Weinig over na te denken, Rigida DP18 zonder stickers!
JJ
-
secretaris
- Berichten:24
- Lid geworden op:do apr 19, 2007 2:11 pm
- Locatie:Enschede
Bericht
door secretaris » vr apr 20, 2007 7:47 pm
Er zijn meerdere Fixie projectjes bezig, zo heb ik me laten inspireren door dit forum en natuurlijk fixedgeargallery.com. Voor 15 euro een Raleigh fietsje opgehaald:
Alle overbodige zooi er vanaf, stuur flop 'n chop en een nieuw stuurlintje, achternaaf naar het midden van het wiel gespaakt en het enige dat nog ontbreekt is het achterkransje. Maar die is gevonden op ebay en onderweg naar hier. Leuk detail in de laatste foto zijn de klassieke vleugelmoeren die ik toevallig in de schuur vond, ik vind ze wel mooi passen op deze fiets.
In totaal voor zo'n 30 euri een prachtfietsje, tenminste, dat moet nog blijken als ik er op kan fietsen, maar heb er wel vertrouwen in!

-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » vr apr 20, 2007 8:24 pm
Bravo, bravo!
30 euro, de betere low-budget projectjes! Ik mag blij zijn als ik onder de 500 euro blijf.
Ik zie 'm graag op de FGG. Ga je 'm op nr 5000 proberen te mikken?
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » di apr 24, 2007 2:20 pm
Ik heb nu de oplossing gevonden om de biesjes mooi te krijgen, een trekpen! Er zit er een in bijna elke passerset, die van mij komt uit een van de hema van €2,70. De verf wel even verdunnen, ik heb modelbouwverf gebruikt in zo'n heel klein potje.
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » wo mei 16, 2007 9:15 pm
Een paar weken geleden heb ik de bracketas al gemonteerd, nu mét crank en foto's.
Ik betwijfel of de spider langs de buis kan als alles begint te bewegen. De speling bij de spider is 2mm en aan het einde 6mm. Wat denken jullie?

-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » wo mei 16, 2007 9:40 pm
Denk dat t wel zal passen hoor. Mooi smal juist!

This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
^oZ
- Berichten:467
- Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am
Bericht
door ^oZ » wo mei 16, 2007 10:00 pm
Ik denk dat hij bij flink aanzetten je chainstay ingaat..
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » vr jun 15, 2007 8:49 pm
Draai je monitor een kwartslag en....
tadaaaa!!Een zelf gebouwd wiel! Voor veel van jullie is dat natuurlijk een koud kunstje, maar ik ben er zelf best trots op
Hier wat duidelijke pics, het is ook al weer lang geleden dat ik iets heb kunnen doen.
De lettertjes gefotografeerd door het ventielgat..
Met die hoge DP18's was het moeilijk om de nippel door het gat te krijgen. Met een oude spaak en nippel heb ik een gereedschapje gemaakt.

[/img]
-
^oZ
- Berichten:467
- Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am
Bericht
door ^oZ » vr jun 15, 2007 8:57 pm
Bevredigend gevoel he
Hij ziet er wel helemaal netjes uit, logo te zien door het ventielgat en alles. Je eerste wiel?
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » vr jun 15, 2007 9:06 pm
Wieltje bouwen is leuk hè
Eerst heb je alleen maar een velg, een naaf en een bosje spaken.... dan ga je vlechten en heb je iets wat op een wiel lijkt maar nog wat wiebelig is.... en dan span je nog wat verder aan en dan opeens heb je gewoon een superstevig wiel

This ain't no sun tan, we got a
mud tan!
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » vr jun 15, 2007 9:07 pm
^oZ schreef: Je eerste wiel?
Het eerste wiel wat ik echt ga gebruiken. Heb eerst geoefend op een paar oude wielen. Kom je gelijk de foutjes van anderen tegen, de velg was vervangen (hoger model) maar de spaken niet. Daardoor staken de spaakeinden ver door de nippels.
Ik moet nog wel de juiste spaakspanning zien te vinden. Het voorwiel bleek bij belasting te slap te zijn. Heb ze een half slagje gegeven, nu staat alles lekker strak!