Slijtage van tandwielen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

sorcees
Berichten:42
Lid geworden op:do okt 13, 2005 10:43 pm

Bericht door sorcees » do mar 30, 2006 1:34 pm

Handige en practische tip.
Zelf gebruik ik 2 kettingen die ik om de 200 km verwissel.
Slijtage van tandwielen gaat ineens veel harder bij een versleten ketting.
Tevens tijd en gelegenheid de ketting eens goed schoon te maken en te smeren.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr mar 23, 2007 11:12 am

Iemand een indicatie hoe een Shimano DX kransje zich qua slijtage verhoudt tot b.v. een Surly wide base krans of een On-One Groove Armada?

Die MX66 kost bij B2B maar E 2,75 en da's toch ook wel erg aantrekkelijk :)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mar 23, 2007 12:02 pm

mijn ervaring is dat ze veel harder slijten. Tevens vindt ik de wide based cogs wat prettiger omdat ze steviger zijn. Die smalle dx kransje nemen toch wel een hoop kracht op op een kleine oppervlakte.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr mar 23, 2007 12:07 pm

En welke is dan beter, Surly of Groove Armada?

Twijfel ook nog tussen een KMC S10 Inox en een Shimano HG-70 ketting, iemand daar nog ideeen over?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » vr mar 23, 2007 8:12 pm

ik rijd met de inox ketting en het voor- en achterblad van surly.

nu al 2 jaar en ik maak bijna niks schoon

dus mijn keuze SURLY (van JJ )

Gebruikersavatar
flying duitsman
Berichten:131
Lid geworden op:ma sep 04, 2006 7:12 pm
Locatie:dublin
Contacteer:

Bericht door flying duitsman » vr mar 23, 2007 9:33 pm

@sph@ltdude schreef:Iemand een indicatie hoe een Shimano DX kransje zich qua slijtage verhoudt tot b.v. een Surly wide base krans of een On-One Groove Armada?

Die MX66 kost bij B2B maar E 2,75 en da's toch ook wel erg aantrekkelijk :)
ik ben meet mijn 14 tanden DX wiel bijna 4000km gefiets en heb hem daarnaar nog voor 3 euro verkocht :D
er was gewoon geen slijtage te zien. de ketting was een kmc chain voor 8speed, die ik voor 3 euro gekocht heb en die nu steets nog op mijn ss-racefiets werk doet...
die armada krans heb ik ook, omdat DX kranjes niet met 21 tanden verkrijgbar zijn. Maar als je een staalen freewheelbody op je naaf en dus greet breede kransbasis notig heeft zijn DX wielen de beste keuze, want da krijg je ook 5 voor de prijs van een Surly of OnOne Krans ;)
I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di apr 10, 2007 6:47 pm

Iemand ook ervaring met slijtage van b.v. een 42-21 tov een combi met kleinere bladen zoals een 32-16? (theoretisch slijt groot-groot natuurlijk minder, maar hoeveel scheelt t nou echt?)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » di apr 10, 2007 8:16 pm

Op mijn meest recente SS build (Singular met Phil Wood EBB) gebruik ik voor het eerst een groot-groot combi, 42:22 en dit bevalt tot dusver erg goed.

De ketting 'loopt' veel soepeler, het draait makkelijker.

In theorie zijn grote bladen / cogs natuurlijk ronder, vooral bij de achterkrans maakt dat veel verschil.

Ook trekt de ketting aan meerdere tandjes tegelijk, wat ook de slijtage weer ten goede komt.

Doordat de ketting minder scherpe bochten maakt lijkt me dat ook hier minder verlies in zit.

Langere ketting gemonteerd, gaat langer mee.

Ketting komt vaker voorbij bij gelijke snelheid, dus de druk wordt meer verdeeld.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo apr 11, 2007 3:14 pm

Dat is iets voor de 36" lovers!!!

Die gaan voor je het weet 120 : 60t rijden!!!! Daar kan Boone vast iets moois van maken.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Plaats reactie