techniek van mountainbiker
Moderator:Beheerders
Oud topic uit de sloot halen...
De gemiddelde MTB'er kan IMHO nog ontzettend veel leren op het gebied van rijtechniek / fietsbeheersing. Of iemand dat wil of niet moet hij vanzelfsprekend zelf weten, al betreur ik in sommige gevallen de gevolgen daarvan (kapot gereden afdalingen, verwijderen van obstakels zodat er 'doorgefietst' kan worden, ...) ten zeerste.
Persoonlijk snap ik ook niet hoe sommigen (ook wedstrijd XC'ers) zich suf trainen om op het vlakke 0.1 km/h sneller te zijn en geen interesse hebben om hun afdaling, nemen van obstakels, etc... te verbeteren. En dan gaat het om basistechnieken die een beetje getalenteerd BMX'ertje van 10 jaar machtig is
.
Ken er genoeg die zijn begonnen met BMX en daarna zijn gaan MTB'en. Die zijn het eerder "rustiger aan" (~ minder extreem) gaan doen.Mister P2 schreef:Iedereen is toch wel begonnen met XC?
sommige zijn doorgegaan en sommige zijn extremer gaan doen....
De gemiddelde MTB'er kan IMHO nog ontzettend veel leren op het gebied van rijtechniek / fietsbeheersing. Of iemand dat wil of niet moet hij vanzelfsprekend zelf weten, al betreur ik in sommige gevallen de gevolgen daarvan (kapot gereden afdalingen, verwijderen van obstakels zodat er 'doorgefietst' kan worden, ...) ten zeerste.
Persoonlijk snap ik ook niet hoe sommigen (ook wedstrijd XC'ers) zich suf trainen om op het vlakke 0.1 km/h sneller te zijn en geen interesse hebben om hun afdaling, nemen van obstakels, etc... te verbeteren. En dan gaat het om basistechnieken die een beetje getalenteerd BMX'ertje van 10 jaar machtig is

- crossertje
't valt mij inderdaad ook op dat de gemiddelde techniek van een mountainbiker niet hoog ligt.
Ik ben zelf ook maar een amateur volgens de meesten van jullie.
Ik rijd WEL op m'n gympies.
Ik rijd WEL in losse kleren (of crosskleren)
Ik draag ook GEEN helm
en toch rij ik de meeste mensen vol in outfit zoek.
Ik zie regelmatig mensen met klikpedalen, helmen etc. en dan verbaas ik me over hoe sloom hun gaan, terwijl ze allemaal superdure mtb's hebben etc.
(voor de info. ik rij in Berlicum, Heeschwijk, Maliskamp, rosmalen en rondom)
Ik draag ook GEEN helm
Ik zie regelmatig mensen met klikpedalen, helmen etc. en dan verbaas ik me over hoe sloom hun gaan, terwijl ze allemaal superdure mtb's hebben etc.
(voor de info. ik rij in Berlicum, Heeschwijk, Maliskamp, rosmalen en rondom)
Ik heb altijd gelijk, en als ik niet gelijk heb, heb ik 't ook niet fout.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Blijft een actueel onderwerp, dus waarom niet?
Leuk dat dit onderwerp al in 2003 gestart is
Maar wat ik zeg, blijft actueel.
Dat je deze 'probleem gevallen' (dus mensen zonder of met weinig fiets techniek) tijdens toer tochten (en niet alleen in NL, ook tijdens marathons in de Alpen) tegenkomt is iets wat je altijd blijft houden.
Wat ik veel suffer vind is dat wedstrijd rijders soms ook erg weinig techniek hebben. Zoals laatst in Rozendaal, de meeste mensen blijven wel op de fiets als er een boomstammetje ligt, maar ze raken die boomstam in veel gevallen, door hun lage snelheid, met voorwiel, kettingblad en achterwiel aan.
Zulke mensen zouden inderdaad naast hun duur en snelheid training 1 keer in de week moeten gaan oefenen op evenwicht, bunny hop, kleine drops en dat soort basis vaardigheden. Het leuke is dat je dat overal kunt doen war het niet te druk is, zelfs in je achtertuin!!
JJ
Leuk dat dit onderwerp al in 2003 gestart is

Maar wat ik zeg, blijft actueel.
Dat je deze 'probleem gevallen' (dus mensen zonder of met weinig fiets techniek) tijdens toer tochten (en niet alleen in NL, ook tijdens marathons in de Alpen) tegenkomt is iets wat je altijd blijft houden.
Wat ik veel suffer vind is dat wedstrijd rijders soms ook erg weinig techniek hebben. Zoals laatst in Rozendaal, de meeste mensen blijven wel op de fiets als er een boomstammetje ligt, maar ze raken die boomstam in veel gevallen, door hun lage snelheid, met voorwiel, kettingblad en achterwiel aan.
Zulke mensen zouden inderdaad naast hun duur en snelheid training 1 keer in de week moeten gaan oefenen op evenwicht, bunny hop, kleine drops en dat soort basis vaardigheden. Het leuke is dat je dat overal kunt doen war het niet te druk is, zelfs in je achtertuin!!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- crossertje
ik weet 'tserge schreef:Goe bezig!!crossertje schreef: Ik draag ook GEEN helm

Ook vind ik ze maar irritant zitten

Misschien ga ik in de toekomst, als ik ook hard rij, nog ooit een helm dragen

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Je kunt iemand natuurlijkniks verplichten, maar voor het eigen fiets plezier zou het goed zijn dat mensen leren:Steelboy schreef: Welke technieken moet een mountainbiker ten minste onder de knie hebben om zichzelf mountainbiker te kunnen noemen?
- een bunny hop en daarbij het inschatten wanneer je je wiel moet optrekken om ergens overheen te rijden.
- het afrijden van een verval van 30 centimeter
- schakelen op onverwachte momenten
- inzien dat een steile korte klim niet altijd op de picolo bereden moet worden
- het leren gebruiken van remmen
- vertrouwen in je zelf hebben, wat weer voort komt uit een goede beheersing van je fiets.
Maar een beginnende fietser is dan jaren verder. Mensen die al tijden fietsen zouden dit moeten kunnen m.i.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik heb de Transalp in 2005 gereden. Wij hadden geen zin om 's ochtens om 5 uur op te staan dus met het gevolg achteraan in het startvak staan. Wat dan opvalt is dat vooral de mensen die je onderweg tegen komt die totaal geen techniek hebben (voor de minst of geringste boomwortel al afstappen) iedere ochten wel om 5 uur opstaan en vooraan in de startvak staan. Kunnen ze het gebrek aan techiek een beetje goedmaken.
2005 was het jaar dat er veel gelopen moest worden. Ik denk dat ik door mensen voor me hebben die nog nooit van techiek gehoord hadden een uur of 3 a 4 meer heb moeten lopen.
Maar wat ik nog het minste snapte van alles was dat de Transalp een "stevige" tocht is en dat er zo'n kneuzen mee kunnen doen. Dacht dat mensen die daar aan mee deden toch wel iets betere fietsers zouden zijn.
2005 was het jaar dat er veel gelopen moest worden. Ik denk dat ik door mensen voor me hebben die nog nooit van techiek gehoord hadden een uur of 3 a 4 meer heb moeten lopen.
Maar wat ik nog het minste snapte van alles was dat de Transalp een "stevige" tocht is en dat er zo'n kneuzen mee kunnen doen. Dacht dat mensen die daar aan mee deden toch wel iets betere fietsers zouden zijn.
Life is what happens while you're busy making other plans.
Haha ik ben ook al eens over een bocht gevlogen pijnlijk!crossertje schreef:ik weet 'tserge schreef:Goe bezig!!crossertje schreef: Ik draag ook GEEN helm, maar ik mountainbike nou al 2 jaar meer intensief (2x per week fso) en 't ergste wat mij 'n keer is gebeurd is over de bocht heen gevlogen, maar dat was alleen mijn fiets. Ik bleef simpelweg staan.
Ook vind ik ze maar irritant zitten.
Misschien ga ik in de toekomst, als ik ook hard rij, nog ooit een helm dragen
Zonder helm had ik op zijn minst al een paar keer een hersenschudding gehad en dat terwijl ik zelden écht hard op mijn plaat ga, bovendien is mijn valtechniek ook prima in orde.
Ik vind helmen ook zeker niet mooi, bepaald niet goedkoop en de paar types die dan nog betaalbaar zijn zitten inderdaad lang niet altijd even top.
Maar na totaal 6x een (goede) nieuwe helm te hebben gekocht ben ik nog altijd voordeliger uit dan wanneer ik de doktersrekening maar afwacht. Bovendien geeft een helm ook tijdens het rijden een stukje meer zekerheid bij het nemen van bepaalde risico's (hogere funfactor dus).
Helmen hebben al ontelbare levens gered en nog veel meer mensen beschermd tegen ernstig letsel, als iets van je outfit/ accessoires goud waard is, dan is het wel je helm.
Daarentegen, de mensen die dat niet willen geloven hebben misschien iets minder te beschermen dan de rest...
Ik vind helmen ook zeker niet mooi, bepaald niet goedkoop en de paar types die dan nog betaalbaar zijn zitten inderdaad lang niet altijd even top.
Maar na totaal 6x een (goede) nieuwe helm te hebben gekocht ben ik nog altijd voordeliger uit dan wanneer ik de doktersrekening maar afwacht. Bovendien geeft een helm ook tijdens het rijden een stukje meer zekerheid bij het nemen van bepaalde risico's (hogere funfactor dus).
Helmen hebben al ontelbare levens gered en nog veel meer mensen beschermd tegen ernstig letsel, als iets van je outfit/ accessoires goud waard is, dan is het wel je helm.
Daarentegen, de mensen die dat niet willen geloven hebben misschien iets minder te beschermen dan de rest...
Bikepark Groningen
- crossertje
legion schreef:Zonder helm had ik op zijn minst al een paar keer een hersenschudding gehad en dat terwijl ik zelden écht hard op mijn plaat ga, bovendien is mijn valtechniek ook prima in orde.
Ik geloof 't wel hoor, vind ze alleen totaal niet fijn rijden.
En aangezien ik nog nooit echt gevallen ben, zal ik dat ook wel niet doen.
Meestal leer ik dingen dan ook op de harde manier

- crossertje
legion schreef:dwaascrossertje schreef: En aangezien ik nog nooit echt gevallen ben, zal ik dat ook wel niet doen.
ik weet 't ik ben eigenwijs...
heb zelfs 't voornemen genomen om voortaan wel 'n helm op te doen, misschien zelfs wel me crosshelm (als ik keer wat meer ga springen).
Is toevallig omdat ik 'n 2e helm heb gevonden

De andere jat iemand anders bij ons altijd, net voordat ik klaar ben om te gaan mtben

achja, mar weer 'n bewijs van: een forum is om te helpen

nu wel blij ?

- crossertje
legion schreef:Dolgelukkig en er komt een dag dat jij dat ook gaat zijn...
ik ben zelfs al superblij,
ik geniet elke dag zowat wel van een sport die ik super leuk vind, bijna niks beters te wensen

en dan heb ik 't trouwens niet alleen over mountainbiken
Nou???Steelboy schreef: Wellicht leuke discussie:
Welke technieken moet een mountainbiker ten minste onder de knie hebben om zichzelf mountainbiker te kunnen noemen?
Bijv.:
Remmen zonder te slippen = controle op bijv. steile afdalingen.
Bunnyhop = handig voor over boomstammen, hondeschijt enz.
Kleine/korte manual = ontlasten voorwiel om een greppel/droog slootje te nemen op snelheid of juist van een verhoging indroppen ipv. eraf rijden met gevaar van een endo.
Voorwiel ergens opzetten en achterkant meetrekken = niet afstappen bij een verhoging tot ± 60cm ofzo?
Goed bochten rijden / snijden / pompen = snelheid eruit halen ipv. verliezen, het betere gooi en smijtwerk! Go with the Flow.
Juiste klimtechniek en tevens zo laat mogelijk naar licht verzet schakelen.
Een beetje springtechniek...
Fiets kunnen ontlasten om door rul zand, wortelsectie's en rockgardens heen te komen.
Gewoon veel techniek! Dat onderscheidt de 'echte' MTB-er want hard recht-uit rijden kan een ieder...
RIDERS READY?
- didadunlop
bunnyhop is inderdaad wel basic, samen met oprijden van obstakels die hoger zijn dan 10 cm.
Mooi al die toertochten waar mensen bij een simpel boomstammetje van 10 cm afstappen.
Beetje trial vaardigheden maken het gewoonweg leuker dan rechtuit knallen.
nog een paar vaardigheden:
trappen oprijden zonder snakebites. Goed om je gewichtverplaatsing te oefenen en om je gewicht van je fiets af te krijgen.
Bunnyhoppen sur place en dan rondjes draaien linksom en rechtsom. Gevoel krijgen voor evenwicht. Trappen zijwaarts op bunnyhoppen tree voor tree. Of eerst achterwiel 1 tree hoger en dan voorwiel erachteraan.
Netjes van hogere obstakels afrijden/drops pakken
Niet voor iedere bocht remmen maar goed de bocht in en uit kijken en misschien alleen maar stoppen met trappen
Ow ja en de belangrijkste:
DRAAG EEN HELM!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik spreek tegenwoordig mensen zonder helm gewoon aan over hoe stom het is om zonder helm te rijden. Al is het alleen maar om takken weg te koppen.
Mooi al die toertochten waar mensen bij een simpel boomstammetje van 10 cm afstappen.
Beetje trial vaardigheden maken het gewoonweg leuker dan rechtuit knallen.
nog een paar vaardigheden:
trappen oprijden zonder snakebites. Goed om je gewichtverplaatsing te oefenen en om je gewicht van je fiets af te krijgen.
Bunnyhoppen sur place en dan rondjes draaien linksom en rechtsom. Gevoel krijgen voor evenwicht. Trappen zijwaarts op bunnyhoppen tree voor tree. Of eerst achterwiel 1 tree hoger en dan voorwiel erachteraan.
Netjes van hogere obstakels afrijden/drops pakken
Niet voor iedere bocht remmen maar goed de bocht in en uit kijken en misschien alleen maar stoppen met trappen
Ow ja en de belangrijkste:
DRAAG EEN HELM!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik spreek tegenwoordig mensen zonder helm gewoon aan over hoe stom het is om zonder helm te rijden. Al is het alleen maar om takken weg te koppen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Kijk, dat je geen helm op wil moet je helemaal zelf weten, maar arrogant zitten blaten dat je mensen zoek rijdt terwijl die mensen met clickies rijden, strakke pakjes aan hebben én hun gemiddelde techniek onder niveau ligt lijkt mij iets te veel eer voor je.crossertje schreef:'t valt mij inderdaad ook op dat de gemiddelde techniek van een mountainbiker niet hoog ligt.
Ik draag ook GEEN helm
Ik héb clickies, ik héb een strak pakkie, maar wat ik ook heb zijn 38 jaren achter de rug, een vrij drukke baan, 2 kinderen die aandacht willen, een vrouw die ik erg leuk vind, wat inspannings astma en 93 kg die ik mee moet zeulen, dus jij kan mij 20 keer zoek rijden maar moet ik dan mijn clickies inleveren? En mijn bike? En mijn strakke pakkie?
Zometeen kom je nog met het verhaal dat ventjes van 14 die nog op school zitten en een vriendinnetje hebben niet aan hun vriendinnetje mogen zitten omdat die 93 kg zware, 38 jarige kerel 20 keer beter in bed is.... Zoiets?
Offff...... probeer jij ons te vertellen dat je wel graag clickies, een helm, een dure bike en een strak pakkie zou willen hebben maar dat eigenlijk niet kan betalen?
Erikje
- crossertje
Ik zeg niet dat ik ze zoek rijdt, alleen dat ze sloom gaan.. En dan bedoel ik hiermee dat je misschien beter wat vaardigheden kunt gaan oefenen zoals bunnyhops etc. i.p.v. meteen dure dingen te gaan kopenErikje schreef:Kijk, dat je geen helm op wil moet je helemaal zelf weten, maar arrogant zitten blaten dat je mensen zoek rijdt terwijl die mensen met clickies rijden, strakke pakjes aan hebben én hun gemiddelde techniek onder niveau ligt lijkt mij iets te veel eer voor je.crossertje schreef:'t valt mij inderdaad ook op dat de gemiddelde techniek van een mountainbiker niet hoog ligt.
Ik draag ook GEEN helm
Ik héb clickies, ik héb een strak pakkie, maar wat ik ook heb zijn 38 jaren achter de rug, een vrij drukke baan, 2 kinderen die aandacht willen, een vrouw die ik erg leuk vind, wat inspannings astma en 93 kg die ik mee moet zeulen, dus jij kan mij 20 keer zoek rijden maar moet ik dan mijn clickies inleveren? En mijn bike? En mijn strakke pakkie?
Zometeen kom je nog met het verhaal dat ventjes van 14 die nog op school zitten en een vriendinnetje hebben niet aan hun vriendinnetje mogen zitten omdat die 93 kg zware, 38 jarige kerel 20 keer beter in bed is.... Zoiets?
Offff...... probeer jij ons te vertellen dat je wel graag clickies, een helm, een dure bike en een strak pakkie zou willen hebben maar dat eigenlijk niet kan betalen?
Erikje

en stiekem zou ik ook wel zo'n dure bike en clickies en helm willen hebben

- crossertje
waarom zou ik mijn benen nou weer scherenwictor schreef:Scheer je benen anders eerst even, dan komt 't wel goed.crossertje schreef:en stiekem zou ik ook wel zo'n dure bike en clickies en helm willen hebbenhet pakkie dan weer niet, want dat vind ik niet fijn zitten ..