Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » di mar 20, 2007 9:26 pm

Als stitch programma kan ik autostitch aanbevelen. Het is gratis voor windows, maar voor de Mac zijn er alleen commerciele implementaties van.

Maareh, nodal point? Panoramische kop? niet echt nodig hoor. Ik gebruik meestal de focus punt aanduidingen in de camera als guide. Camera in portrait orientatie en dan het de focuspunten op de horizon en dan telkens 1 focus punt opschuiven. Op mijn EOS gebruik ik altijd de A-DEP instelling, of zet de lens op z'n hyperfocal distance zodat alles scherp is (als het om landschappen gaat dan).

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » wo mar 21, 2007 2:40 pm

Heren

vraagje :

stel ik wil mijn camera met groothoek meenemen als ik fiets of op de brommer.

Wat gebruiken jullie om hem heel te houden ?

Ik bedoel : het moet zowiezo een rugzak worden, maar daar rammelt die door elkaar omdat er niet meer in zit.
Opvullen ?
Andere oplossingen ?
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Gebruikersavatar
MxMasterMike
Berichten:346
Lid geworden op:di jul 23, 2002 3:29 pm
Locatie:Utreg

Bericht door MxMasterMike » wo mar 21, 2007 3:40 pm


Gebruikersavatar
lc4
Berichten:489
Lid geworden op:di sep 07, 2004 9:04 pm

Bericht door lc4 » wo mar 21, 2007 9:05 pm

Op de fiets en op de noppenbrommer gebruik ik deze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden kun je de camera tevoorschijn halen zonder de rugzak af te hoeven nemen. Zolang je 'm niet gebruikt zit-ie goed klem in de gepolsterde tas en zal-ie zeker niet gaan rammelen.

Gebruik deze nu een jaar en al het glaswerk is nog steeds heel.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mar 21, 2007 10:29 pm

lc4 schreef:Op de fiets en op de noppenbrommer gebruik ik deze:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens het rijden kun je de camera tevoorschijn halen zonder de rugzak af te hoeven nemen. Zolang je 'm niet gebruikt zit-ie goed klem in de gepolsterde tas en zal-ie zeker niet gaan rammelen.

Gebruik deze nu een jaar en al het glaswerk is nog steeds heel.

krijg je daar een professionele body in met dito lens?
Zeg maar een Canon 1DS met een 17-40.
Of is de tas daar te smal voor?

Ik heb 2 rugzakken, maar nadeel is dat je ze altijd op de grond moet neerleggen om je zooi er uit te halen, bij deze lijkt mij dat wat makkelijker.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do mar 22, 2007 7:47 am

Een goede ruime heuptas, waar je kit inpast is er volgens mij ook nog steeds niet, behalve de te kleine Lowepro Orion AW (of hoe heet dat ding..?)

De Slingshot die lc4 bedoelt lijkt mij enigzins onpraktisch, omdat dat ding maar 1 hengsel heeft en een 2e steunbelt ala Crumpler... Of dat allemaal op zijn plaats blijft zitten bij echt fietsen?

Gebruikersavatar
lc4
Berichten:489
Lid geworden op:di sep 07, 2004 9:04 pm

Bericht door lc4 » do mar 22, 2007 10:01 am

BOSS schreef:

krijg je daar een professionele body in met dito lens?
Zeg maar een Canon 1DS met een 17-40.
Of is de tas daar te smal voor?

Ik heb 2 rugzakken, maar nadeel is dat je ze altijd op de grond moet neerleggen om je zooi er uit te halen, bij deze lijkt mij dat wat makkelijker.

dussssssss©
Dan heb je het model Slingshot 300 nodig. En het binnenwerk kun je zelf indelen.

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » do mar 22, 2007 10:21 am

ik denk inderdaad ook niet dat die heuptas echt geschikt is voor het fietsen

of blijft hij wel goed zitten, lc 4 ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit ziet er wel weer goed uit
op voorwaarde dat er een body met groothoek aan vast in gaat...
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Gebruikersavatar
lc4
Berichten:489
Lid geworden op:di sep 07, 2004 9:04 pm

Bericht door lc4 » do mar 22, 2007 11:55 am

Voor de duidelijkheid: de Slingshot is een rugzak en géén heuptas. En ja, bij mij blijft-ie gewoon zitten.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mar 22, 2007 3:58 pm

Vandaag de slingshot 200 geprobeerd.
Die vind ik net ff te klein, body met een 17-40 gaat er wel in, maar niet van harte, veel meer kan er dan niet bij.
Voor het mooie is de 200 net ff te ondiep, of de body te hoog.
Een 70-200 past er dn ook nevernooitniet meer bij.

Groot voordeel van de tas is dat je hem niet hoeft neer te leggen, handig als je op plekken staat waar het stoffig of nat is zoals afgelopen weekend in Petten...................

Ga nu op zoek naar de 300 maar die is nog bijna nergens te verkijgen......iemand suggesties????

Tamrac heeft trouwens ook een Sling model in diverse formaten;
Deksel laat wel wat te wensen over qua dichtheid, gaat alleen dicht dmv die gesp en geen rits oid.

Afbeelding

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Irmo
Berichten:419
Lid geworden op:ma dec 03, 2001 1:32 pm
Contacteer:

Bericht door Irmo » do mar 22, 2007 9:59 pm

Kata... http://www.kata-bags.com/category.asp?i ... ProdLine=4

Voordeel is dat de backpacks een aparte rits hebben zodat je alleen je body en de erop gemonteerde lens eruit kunt halen, zonder dat de rest van de meuk eruit flikkert. Ideaal en super degelijk.

En, pssttt, kan ik leveren ;) .

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » vr mar 23, 2007 9:17 am

Blijft een lastige keuze zo'n rugzak voor een DSLR!
Voor hiking en meerdaagse wandelingen gebuik ik een Radical Design Chestpack voor de body met een groothoek objectief:

http://www.radicaldesign.nl/images/accessoires/zcp2.jpg
http://www.radicaldesign.nl/images/accessoires/zcp1.jpg

Erg makkelijk systeem om je camera en ander klein spul toch bij de hand te hebben tijdens het lopen!
De andere objectieven zitten dan in de normale rugzak.

Maar voor op de fiets zou ik graag een rugzak hebben met een apart camera vak, ruimte voor een extra objectief en en mogelijkheid voor een drinkzak en fietsspullen als pomp, multitool, binneband etc.
Kom je eigenlijk meteen bij de Lowepro Dryzone Rover uit, maar die kost weer meteen € 210,-
Ik ben nog geen andere rugzak tegengekomen die dezelfde features heeft.
Niet bij Kata, niet bij Tamrac of waar dan ook.
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mar 29, 2007 2:49 pm

Net mijn Lowepro Slingshot 300AW binnen gekregen......

Mooi ding, enige features;
-1DS + 70-200/2.8 gaat er lachend in.
-nog plek voor 3 objectieven(L-serie), flitser, acc. etc.
-heupband is gepolsterd in je lurven en aan de voorkant is het een brede belt met grote gesp.
-zit prettig op de MTB en volgens mij blijt hij op een rodnje Schoorl ook goed zitten.

psssst iemand nog een micro trekker 200 kopen???

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Irmo
Berichten:419
Lid geworden op:ma dec 03, 2001 1:32 pm
Contacteer:

Bericht door Irmo » di apr 03, 2007 5:31 pm

Jeeh, net ook mijn gerepareerde 70-200 binnen. ETBASS had het beestje naar het VERKEERDE adres gestuurd....OEPS. Gelukkig heeft diegene de zending dus gewijzigd, anders had dit grapje nog lang kunnen duren.

Op naar seizoen 07 :)

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » di apr 03, 2007 10:08 pm

Ik heb ook weer een aanwinst:

Afbeelding
Helaas niet de 2.8 versie want die vond ik te zwaar (watje), maar wel met IS.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 07, 2007 1:24 pm

weet iemand of er digitale fotocamera's bestaan waarvan de lens los zit van de rest. (helmcam idee maar dan stills)

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

ruud
Berichten:30
Lid geworden op:wo mar 15, 2006 5:49 pm

Bericht door ruud » za apr 07, 2007 2:34 pm

heb net een paar fiets foto in schemering geschoten maar kwam duidelijk light te kort nu ben ik aan het kijken voor een extra flitser maar ben de weg kwijt

kunnen jullie mij vertellen wat

een richtgetal is?
kunnen alle flitsers los gebruikt worden?
hoe werk zo'n syncromaat moet die vlak bij de camera gehouden worden?
wat zijn mooie "beginners" flitsers?
kunnen flitser+sync op een statief?
wat is het voordeel van een "bouncer"?
wat is een negatieve flits?

Heeft het zin voor mij om al deze energie er in te steken of moet ik het maar zonder doen.

Dank Ruud

ps de flitser kan niet direct op mijn camera (finepix 5600)

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 07, 2007 3:11 pm

ruud schreef:heb net een paar fiets foto in schemering geschoten maar kwam duidelijk light te kort nu ben ik aan het kijken voor een extra flitser maar ben de weg kwijt

kunnen jullie mij vertellen wat

een richtgetal is?
kunnen alle flitsers los gebruikt worden?
hoe werk zo'n syncromaat moet die vlak bij de camera gehouden worden?
wat zijn mooie "beginners" flitsers?
kunnen flitser+sync op een statief?
wat is het voordeel van een "bouncer"?
wat is een negatieve flits?

Heeft het zin voor mij om al deze energie er in te steken of moet ik het maar zonder doen.

Dank Ruud

ps de flitser kan niet direct op mijn camera (finepix 5600)
Voordat ik al je vragen ga beantwoorden......
Heb je een aansluiting voor een externe flitser op je camera?(i.e. een hotshoe of een flitscontact)

Waar woon jij trouwens dat het om half 3 s'middags al schemerig is....

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

ruud
Berichten:30
Lid geworden op:wo mar 15, 2006 5:49 pm

Bericht door ruud » za apr 07, 2007 3:33 pm

nee ik heb geen aansluiting op mijn camera

en de foto's was ik aan het maken op dinsdag avond bij de trails van barendrecht

ruud
Berichten:30
Lid geworden op:wo mar 15, 2006 5:49 pm

Bericht door ruud » za apr 07, 2007 3:34 pm

maar als het goed is heb je daar zo'n synchromaat voor van bv hama

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 07, 2007 3:57 pm

Richtgetal:
Het richtgetal is een waarde die de sterkte van een lichtbron (fotolamp of elektronenflitser) uitdrukt. De formule is als volgt:

afstand in meters X werkdiafragma=richtgetal(bij 100iso)

Bij een onderwerpsafstand van drie meter en een werkdiafragma (de f-waarde die we gebruiken bij de opname) van f/8 komen we uit op een richtgetal van 24 meter.

Dit richtgetal wordt overigens altijd opgegeven bij een standaard filmgevoeligheid van 100 ISO. In folders van camerafabrikanten zult u soms 200 ISO als uitgangswaarde aantreffen. Dit is echter een methode om de geringe capaciteit van ingebouwde flitsers te maskeren. Deel het opgegeven richtgetal door twee en u kent de werkelijke capaciteit.
Het richtgetal is vooral een praktische waarde, omdat we ermee het werkdiafragma kunnen berekenen. Dit gaat als volgt:

richtgetal/afstand in meters = werkdiafragma

Bij een elektronenflitser met een richtgetal van 24 meter bij 100 ISO en een afstand tot het onderwerp van twee meter is het werkdiafragma f/12. Vaak is het werkdiafragma waarop we uitkomen niet instelbaar, zoals bij het voorbeeld. We kiezen dan de dichtstbijzijnde f-waarde, in dit geval f/11.


Alle flitsers kunnen los gebruikt worden, maar geen één zal TTL werken, dwz dat je flitser op handmatig moet zetten en zelf de flitsintensiteit moet regelen.

Zo'n synchromaat is gewoon een lichtgevoelige cel die een signaal doorgeeft als hij een grote verandering in het licht waarneemt, op een zonnige dag kan het best zo zijn dat hij niet werkt.
Dit hangt ook weer af van het richtgetal van je ingebouwde flitser.

Metz zijn mooie beginners flitsers maar in jou geval kun je het goedkoopste lor van Marktplaats ook gebruiken, mits je handmatig het vermogen kunt regelen.

Bouncer ken ik niet, maar bouncen is je flitser naar boven richten zodat je het licht via het plafond bounced. Dit werkt alleen binnen.........

Negatieve flits bestaat niet.

Ik zou er niet aan beginnen, ik voorzie meer ellende dan gemak.
Je flitser wordt wel krachtiger door een hogere ISO waarde te kiezen, bijv. 400 of 800.

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » za apr 07, 2007 8:07 pm

je hebt dus een flitser nodig die gaat reageren op je interne flits
anders lukt dat niet bij een fuji S5600
en daar zou ik nu net niet mee beginnen
ik zou zeggen ofwel je isowaarde omhoog brengen ofwel proberen een iets langere sluitertijd te gebruiken
ofwel combinatie van beide
en ondertussen doorsparen voor een toestel waarop je wel rechtstreeks een externe flits kunt aansluiten

ruud
Berichten:30
Lid geworden op:wo mar 15, 2006 5:49 pm

Bericht door ruud » zo apr 08, 2007 12:25 am

Dank voor het advies.

Toch nog wat vragen.

Komt dit dan door het latere reageren van de externe flitser? dat het geen goed idee is om een andere erbij te halen.

Want je wilt juist niet met een langere sluitertijd werken toch?
Heb gemerkt dat langer dan 1/200 je een bewogen beeld krijgt met actie foto's.

dank Ruud

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo apr 08, 2007 7:59 am

ruud schreef:Dank voor het advies.

Toch nog wat vragen.

Komt dit dan door het latere reageren van de externe flitser? dat het geen goed idee is om een andere erbij te halen.

Want je wilt juist niet met een langere sluitertijd werken toch?
Heb gemerkt dat langer dan 1/200 je een bewogen beeld krijgt met actie foto's.

dank Ruud
Niet zozeer door het later reageren maar meer door het niet functioneren........
Jou interne flitser flits alleen recht vooruit, die synchromaat moet jou flits wel kunnen "zien" dat betekent dat hij bijna altijd in beeld zal staan.
Ook is jou interne flitser niet echt krachtig(laag richtgetal) en dus zal de synchromaat ook problemen geven in zonnige omstandigheden of als er relatief veel licht is.

Ook moet je die externe flitser handmatig instellen, dat is een drama zeker als de omstandigheden constant varieren.........jou model staat nooit op exact dezelfde afstand van die externe flitser.
Als zijn afstand tot de flitser iets minder is wordt hij overbelicht, wordt dit minder dan onderbelicht.
Stel je ideale belichting heb je bereikt door je flitser 1 mtr van je model af te zetten. Als deze nu verschillende akties/runs gaat maken zou hij in een ideale wereld telkens 1 mtr van je flitser moeten blijven om de perfecte belichting te verkrijgen. Als hij bijv. op een halve meter zit krijgt hij opeens 2 keer zoveel licht op z'n bakkes en is je foto dus aardig overbelicht, omgekeerd; als hij op 2 meter zit krijgt hij nog maar de helft van het licht en is dus onderbelicht.

Eigenlijk is het niet te doen en persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.

Je wilt soms juist WEL met een langere sluitertijd werken, maar dan moet je wel met je onderwerp meebewegen zodat je onderwerp WEL scherp wordt en je achtergrond bewogen...........icm (in)flitsen levert dit vaak de spectaculairste aktiefoto's op.

Een aktiefoto is pas geslaagd als er ook echt aktie in zit.............beweging, emotie of een spannende compositie.

Kwestie van veel oefenen, veel schieten en achteraf veel weggooien en maar hopen dat je modellen het niet zat worden op den duur.

Ik heb wel baanwielrenners gefotografeerd met een 1/30 icm inflitsen en meetrekken krijg je dit wel goed scherp, je moet achteraf wel veel beelden weggooien, maar des te vaker je meebeweegt des te beter wordt je er zelf in.
Kwestie van oefenen, succes!

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Old Manitou
Berichten:1023
Lid geworden op:za nov 15, 2003 8:27 pm
Locatie:Belgi�

Bericht door Old Manitou » zo apr 08, 2007 10:34 am

die fuji die jij hebt leverd nog heel mooie beelden zonder veel ruis op hogere iso waarden af
je kan makkelijk daar iso 400 tot 800 gebruiken zonder echt veel storende ruis te hebben
dat helpt ook al een heel stuk bij wat donkere omgeving

Plaats reactie