XT freehub vraagje

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
XT freehub vraagje

Bericht door didadunlop » do mar 22, 2007 12:35 pm

Ola,

Ik zou graag willen weten wanneer je kan zeggen dat je freehub is versleten. Ik heb er nl een liggen die al redelijk wat speling heeft. Dus twijfel. Echter totaal geen problemen met aanzetten en overslaan.

Een andere die ik heb slaat wel over bij hard aanzetten dus die zal wel versleten zijn.

Maar is er iets waarmee ik kan meten ofzo of is het een guesstimate?

het gaat dus om de cassettebody van shimano.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » vr mar 23, 2007 6:27 am

Absoluut versleten is ie wanneer ie doorslaat onder kracht.
Nu zit er slijtage op de lagering en daar zou ikzelf me niet al te veel zorgen over maken zolang de speling de schakelprestaties van de fiets niet negatief beïnvloed.
De speling kan je op zich wel bijregelen, maar dan heb je een Shimano FH40 tool (of alternatief) voor nodig en die zijn onvindbaar geworden :(
Moest iemand ze toch nog weten liggen, than plze. shout it out loud!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mar 23, 2007 10:20 am

het zijn toch allemaal naven die geconverteerd zijn naar SS dus schakelen is geen probleem..:D

Maar dan is er dus een versleten. Dat dacht ik al. Dank voor de info.

Heeft iemand plaatjes van dat tooltje FH40? Misschien dat er wel zelf een alternatief voor te maken is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mar 23, 2007 12:03 pm

hier staat hoe je de freehub kan servicen zonder het speciale tooltje:

http://easywebshop.co.uk/bristolmtb/mtb ... himano.htm


hmm nu hoort het topic eigenlijk meer thuis in "sleutelen". Misschien verplaatsen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » vr mar 23, 2007 9:50 pm

Er staat wel degelijk dat je de speciale tool nodig hebt, al geven ze er voor aan dat een stalen lat van 28mm breed en 2mm dik als alternatief voor de tool kan gebruikt worden.
Is zo simpel dat ikzelf er nog nooit aan gedacht heb :oops:
Dat je echter de main bearing cup en de freewheel bolt zomaar op de keukenvloer zou kunnen verwijderen lijkt me whishfull thinking: een bankvijs om eea stevig in vast te zetten is meestal echt wel nodig.

Afbeelding van de tool, maar je ziet wel te weinig details:
Afbeelding

Ik maakte er ooit eentje door één of andere freewheel removal tool aan te passen, maar hij is ondertussen versleten

Vrijwiellichaam servicen is wel enkel verantwoord voor de doe het zelver, anders liggen de kosten minstens even hoog als wanneer gewoon een nieuw lichaam geplaatst wordt ...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » za mar 24, 2007 1:06 am

ja een bankschroef is idd wel handig weet ik uit ervaring. sleutel in de bandschroef en hangen aan het wiel.

Edoch als het "slechts" een inkeping betreft ga ik er wel een keer een openmaken. dat stuk ijzer heb ik hier nog wel ergens liggen. Ik had zelf ook wel begrepen dat dat stuk ijzer een vervanging is voor het tooltje.

Freewheel removal is met 4 nokken. Uit de beschrijving op de engelse site blijkt dat het tooltje slechts twee nokken heeft. dus van een standaard freewheel tool twee nokken wegslijpen en de andere eventueel op maat vijlen zou moeten werken gezien de stukjes info die ik heb gezien.
Vrijwiellichaam servicen is wel enkel verantwoord voor de doe het zelver, anders liggen de kosten minstens even hoog als wanneer gewoon een nieuw lichaam geplaatst wordt ...
ja helaas is het zo. Vroeger kon je alles bij en afstellen (denk maar aan de smeernippeltjes die je overal tegenkomt in oude auto's etc) echter helaas is tegenwoordig vervangen goedkoper dan arbeidsloon. Toch jammer zo'n weggooi maatschappij, dan leren mensen toch minder de waarde van zaken te waarderen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » zo mar 25, 2007 3:09 am

Main Bearing Cup heeft idd. slechts 2 inkepingen.
Standaard freewheel tool (er zijn er ook met maar 2 nokken, maar met andere maten nokken) "aanpassen" is idd. wat ik ook eens deed :) ...
echter helaas is tegenwoordig vervangen goedkoper dan arbeidsloon. Toch jammer zo'n weggooi maatschappij, dan leren mensen toch minder de waarde van zaken te waarderen

Da's helaas een waarheid als een koe: bijzonder spijtig is deze evolutie, wordt daar dagelijks mee geconfronteerd ...
Kom dagelijks wel iets tegen waarvan ik weet dat het op zich herstelbaar is, maar dat ik om economische redenen gewoon moet vervangen.
Bijzonder frustrerend voor iemand met een technische instelling :(
Nu ik eraan denk, je moet in www.dtswiss.com/data/files/MAN_EN_50215101788.pdf eens kijken naar vwxxxx005030 en Oxrxxx004076

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di mar 27, 2007 11:34 am

Ja dat vervangen baal ik ook van. Je ziet het bij alles tegenwoordig.

Edoch dat tooltje op de DT site lijkt er volgens mij wel op. Als daar de maten van bekend zijn is het te controleren.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » wo mar 28, 2007 3:27 am

Vervangen zonder meer geeft gewoon veel minder voldoening van je werk :(
Ik registreerde de DT tool om 'm bij een volgende gelegenheid mee te bestellen voor m'n werkplaats: als ik 'm heb bekijk ik het en post ik m'n bevindingen :)

Rinuz
Berichten:141
Lid geworden op:do aug 07, 2003 5:07 pm
Locatie:Eindhoven

tooltje

Bericht door Rinuz » wo apr 04, 2007 8:31 am

Ik heb ooit zelf zo'n tooltje gemaakt om een XTR hubje te servicen, vooral uit interesse in de techniek. Strip metaal ombuigen zodat je een handvat hebt en een beetje bewerken zodat ie in de nokken valt. Werkte prima. Wel wat spannend met al die kleine balletjes.... Door wat van de spacers er uit te halen kun je de speling reduceren. En je kunt je palletjes wat liefde geven zodat ze weer snel aangrijpen. Wel dunne smering gebruiken anders kunnen ze bij koud weer gaan plakken en dan fiets je niet meer zo hard.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo apr 04, 2007 11:15 am

give'em some sweet loving........:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Moest ik nog laten weten ...

Bericht door Patman » wo sep 12, 2007 10:16 pm

De DT tool is dus niet geschikt om een Shimano body uit elkaar te halen.
Ik pastte dan maar nogmaals een Eldi 2644 sleutel voor dit doel aan, maar de tip van Rinuz lijkt me ook meer dan bruikbaar :)

Plaats reactie