XT freehub vraagje
Moderator:Beheerders
- didadunlop
Ola,
Ik zou graag willen weten wanneer je kan zeggen dat je freehub is versleten. Ik heb er nl een liggen die al redelijk wat speling heeft. Dus twijfel. Echter totaal geen problemen met aanzetten en overslaan.
Een andere die ik heb slaat wel over bij hard aanzetten dus die zal wel versleten zijn.
Maar is er iets waarmee ik kan meten ofzo of is het een guesstimate?
het gaat dus om de cassettebody van shimano.
Ik zou graag willen weten wanneer je kan zeggen dat je freehub is versleten. Ik heb er nl een liggen die al redelijk wat speling heeft. Dus twijfel. Echter totaal geen problemen met aanzetten en overslaan.
Een andere die ik heb slaat wel over bij hard aanzetten dus die zal wel versleten zijn.
Maar is er iets waarmee ik kan meten ofzo of is het een guesstimate?
het gaat dus om de cassettebody van shimano.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
- Contacteer:
Absoluut versleten is ie wanneer ie doorslaat onder kracht.
Nu zit er slijtage op de lagering en daar zou ikzelf me niet al te veel zorgen over maken zolang de speling de schakelprestaties van de fiets niet negatief beïnvloed.
De speling kan je op zich wel bijregelen, maar dan heb je een Shimano FH40 tool (of alternatief) voor nodig en die zijn onvindbaar geworden
Moest iemand ze toch nog weten liggen, than plze. shout it out loud!
Nu zit er slijtage op de lagering en daar zou ikzelf me niet al te veel zorgen over maken zolang de speling de schakelprestaties van de fiets niet negatief beïnvloed.
De speling kan je op zich wel bijregelen, maar dan heb je een Shimano FH40 tool (of alternatief) voor nodig en die zijn onvindbaar geworden

Moest iemand ze toch nog weten liggen, than plze. shout it out loud!
- didadunlop
het zijn toch allemaal naven die geconverteerd zijn naar SS dus schakelen is geen probleem..
Maar dan is er dus een versleten. Dat dacht ik al. Dank voor de info.
Heeft iemand plaatjes van dat tooltje FH40? Misschien dat er wel zelf een alternatief voor te maken is.

Maar dan is er dus een versleten. Dat dacht ik al. Dank voor de info.
Heeft iemand plaatjes van dat tooltje FH40? Misschien dat er wel zelf een alternatief voor te maken is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
hier staat hoe je de freehub kan servicen zonder het speciale tooltje:
http://easywebshop.co.uk/bristolmtb/mtb ... himano.htm
hmm nu hoort het topic eigenlijk meer thuis in "sleutelen". Misschien verplaatsen?
http://easywebshop.co.uk/bristolmtb/mtb ... himano.htm
hmm nu hoort het topic eigenlijk meer thuis in "sleutelen". Misschien verplaatsen?
-
- Contacteer:
Er staat wel degelijk dat je de speciale tool nodig hebt, al geven ze er voor aan dat een stalen lat van 28mm breed en 2mm dik als alternatief voor de tool kan gebruikt worden.
Is zo simpel dat ikzelf er nog nooit aan gedacht heb
Dat je echter de main bearing cup en de freewheel bolt zomaar op de keukenvloer zou kunnen verwijderen lijkt me whishfull thinking: een bankvijs om eea stevig in vast te zetten is meestal echt wel nodig.
Afbeelding van de tool, maar je ziet wel te weinig details:

Ik maakte er ooit eentje door één of andere freewheel removal tool aan te passen, maar hij is ondertussen versleten
Vrijwiellichaam servicen is wel enkel verantwoord voor de doe het zelver, anders liggen de kosten minstens even hoog als wanneer gewoon een nieuw lichaam geplaatst wordt ...
Is zo simpel dat ikzelf er nog nooit aan gedacht heb

Dat je echter de main bearing cup en de freewheel bolt zomaar op de keukenvloer zou kunnen verwijderen lijkt me whishfull thinking: een bankvijs om eea stevig in vast te zetten is meestal echt wel nodig.
Afbeelding van de tool, maar je ziet wel te weinig details:

Ik maakte er ooit eentje door één of andere freewheel removal tool aan te passen, maar hij is ondertussen versleten
Vrijwiellichaam servicen is wel enkel verantwoord voor de doe het zelver, anders liggen de kosten minstens even hoog als wanneer gewoon een nieuw lichaam geplaatst wordt ...
- didadunlop
ja een bankschroef is idd wel handig weet ik uit ervaring. sleutel in de bandschroef en hangen aan het wiel.
Edoch als het "slechts" een inkeping betreft ga ik er wel een keer een openmaken. dat stuk ijzer heb ik hier nog wel ergens liggen. Ik had zelf ook wel begrepen dat dat stuk ijzer een vervanging is voor het tooltje.
Freewheel removal is met 4 nokken. Uit de beschrijving op de engelse site blijkt dat het tooltje slechts twee nokken heeft. dus van een standaard freewheel tool twee nokken wegslijpen en de andere eventueel op maat vijlen zou moeten werken gezien de stukjes info die ik heb gezien.
Edoch als het "slechts" een inkeping betreft ga ik er wel een keer een openmaken. dat stuk ijzer heb ik hier nog wel ergens liggen. Ik had zelf ook wel begrepen dat dat stuk ijzer een vervanging is voor het tooltje.
Freewheel removal is met 4 nokken. Uit de beschrijving op de engelse site blijkt dat het tooltje slechts twee nokken heeft. dus van een standaard freewheel tool twee nokken wegslijpen en de andere eventueel op maat vijlen zou moeten werken gezien de stukjes info die ik heb gezien.
ja helaas is het zo. Vroeger kon je alles bij en afstellen (denk maar aan de smeernippeltjes die je overal tegenkomt in oude auto's etc) echter helaas is tegenwoordig vervangen goedkoper dan arbeidsloon. Toch jammer zo'n weggooi maatschappij, dan leren mensen toch minder de waarde van zaken te waarderen.Vrijwiellichaam servicen is wel enkel verantwoord voor de doe het zelver, anders liggen de kosten minstens even hoog als wanneer gewoon een nieuw lichaam geplaatst wordt ...
-
- Contacteer:
Main Bearing Cup heeft idd. slechts 2 inkepingen.
Standaard freewheel tool (er zijn er ook met maar 2 nokken, maar met andere maten nokken) "aanpassen" is idd. wat ik ook eens deed
...
Da's helaas een waarheid als een koe: bijzonder spijtig is deze evolutie, wordt daar dagelijks mee geconfronteerd ...
Kom dagelijks wel iets tegen waarvan ik weet dat het op zich herstelbaar is, maar dat ik om economische redenen gewoon moet vervangen.
Bijzonder frustrerend voor iemand met een technische instelling
Nu ik eraan denk, je moet in www.dtswiss.com/data/files/MAN_EN_50215101788.pdf eens kijken naar vwxxxx005030 en Oxrxxx004076
Standaard freewheel tool (er zijn er ook met maar 2 nokken, maar met andere maten nokken) "aanpassen" is idd. wat ik ook eens deed

echter helaas is tegenwoordig vervangen goedkoper dan arbeidsloon. Toch jammer zo'n weggooi maatschappij, dan leren mensen toch minder de waarde van zaken te waarderen
Da's helaas een waarheid als een koe: bijzonder spijtig is deze evolutie, wordt daar dagelijks mee geconfronteerd ...
Kom dagelijks wel iets tegen waarvan ik weet dat het op zich herstelbaar is, maar dat ik om economische redenen gewoon moet vervangen.
Bijzonder frustrerend voor iemand met een technische instelling

Nu ik eraan denk, je moet in www.dtswiss.com/data/files/MAN_EN_50215101788.pdf eens kijken naar vwxxxx005030 en Oxrxxx004076
- didadunlop
tooltje
Ik heb ooit zelf zo'n tooltje gemaakt om een XTR hubje te servicen, vooral uit interesse in de techniek. Strip metaal ombuigen zodat je een handvat hebt en een beetje bewerken zodat ie in de nokken valt. Werkte prima. Wel wat spannend met al die kleine balletjes.... Door wat van de spacers er uit te halen kun je de speling reduceren. En je kunt je palletjes wat liefde geven zodat ze weer snel aangrijpen. Wel dunne smering gebruiken anders kunnen ze bij koud weer gaan plakken en dan fiets je niet meer zo hard.
- didadunlop
-
- Contacteer:
Moest ik nog laten weten ...
De DT tool is dus niet geschikt om een Shimano body uit elkaar te halen.
Ik pastte dan maar nogmaals een Eldi 2644 sleutel voor dit doel aan, maar de tip van Rinuz lijkt me ook meer dan bruikbaar
Ik pastte dan maar nogmaals een Eldi 2644 sleutel voor dit doel aan, maar de tip van Rinuz lijkt me ook meer dan bruikbaar