1" vaste vork: advies gevraagd

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
manuel
1" vaste vork: advies gevraagd

Bericht door manuel » di mar 20, 2007 3:42 pm

Hallo

In mijn opbouwprojectje van een Merlin-frame uit 1993 ben ik vooral nog op zoek naar de passende vork. Omdat ik geen freak van period-correctness ben, de fiets moet in de eerste plaats bruikbaar zijn, heb ik niet overdreven veel zin om een bejaarde suspensionvork aan te schaffen. Ben dus eerder van plan om een vaste vork aan te schaffen. Vereisten voor deze vork zijn:

- 1" stuurbuis, ben er nog niet uit of ik een headset met draad of een aheadset wil gebruiken, maar ahead wordt meer en meer waarschijnlijk (ook al omdat DeKerf's hier nog enkele mooie 1" Kings te koop heeft staan)
- V-brake compatibel (frame heeft ook geen schijfremnokken)
- Inbouwhoogte: Merlin meldt mij dat dit frame ontworpen is voor vorken met 63mm travel (is dit dan 420mm axle to crown?) maar dat een 80mm vork het stuurgedrag nog min of meer heel moet laten.

Nog enkele preciseringen:
- Ik ben Belg, dus liever dingen die hier te verkrijgen/naar hier te verzenden zijn
- Het meeste tweedehands spul is onbruikbaar omdat het een 21,5" frame is met een balhoofdbuis van ruim 17cm. Tel daarbij de stack height van een headset, nog een spacer of twee en dan de stuurpen, dan weet je dat ik een zo lang mogelijke vorkschacht nodig heb.

Mogelijkheden die ik zie zijn:
- een Pace RC 31, die bestaat in 1" uitvoering, voor V-brakes en 420mm inbouwhoogte. Dit vind ik echter een beetje aan de dure kant.
- tweede mogelijkheid is een custom stalen vorkje van bijvoorbeeld forum user Steelhead, heb wel nog geen idee van wat dat zoal moet kosten.

Hebben jullie andere/betere ideeën of aanvullingen, laat het dan snel weten.

groeten
If it ain't fixed, it's broken

George2

Bericht door George2 » wo mar 21, 2007 1:55 pm

Bij een fiets uit die periode hoort een vaste vork met een a-c van 400mm, als Merlin aangeeft dat een 80mm vork moet kunnen dan is een 420mm ook een optie, het wordt wel even zoeken naar een 1". Ik zou het in ieder geval bij elke fietsenboer die je tegenkomt eens vragen want vaak ligt er nog wel het een en ander in een stoffig hoekje...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo mar 21, 2007 2:14 pm

bij 63mm veerweg; ong. 415-420mm inbouwhoogte
bij 80mm veerweg; ong. 425-430mm inbouwhoogte

échter... ik rij in met een Brodie Gatorblade vork in een '96 DeKerf met een geo voor 63mm. De vork bouwt slechts 395mm. Deze combi is mijn favorite 'stuurfiets', een singletrack killer... en zeker niet dusdanig nerveus dat je enorm moet opletten. Eea hangt natuurlijk ook af van de sprong van de vork.

Indien je dát wat lijkt heb ik evt. Tange Switchblade vorken met belachelijk lange 1" stuurbuizen liggen...

Kleine 'note' mbt de 1" King headset; enkel de blauwe is nog over....
---www.cjmedia.nl---

Urnyke
Contacteer:

1" vork

Bericht door Urnyke » wo mar 21, 2007 7:20 pm

Ik heb nog allerlei 1" vorken liggen.

Tioga 1" olie lucht geveerde vork met draad 170 mm = te kort maar een beetje knutselen en hij is langer. 75 euro

En ook nog wel wat vaste 1" vork, maar die zijn wel richting de 395mm!

Met externe lagers moet een 1 1/8" ook in een 1" frame passen!

De buiten diameter van vork is 28.6 en de binnendiamter van frame is 30.00mm: dus dat past!

dré

Bericht door dré » do mar 22, 2007 8:35 pm

Tange Switchblade lijkt me een leuke optie. Volgens mij zijn ze wel kort 390 of 395 mm. Maar zoals Dekerfs al zei het KAN goed uitpakken.

Gewoon proberen of het werkt.

Plaats reactie