29"? Een leuk begin, maar zeker niet het einde!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 3:15 pm

DeKerf's schreef: zeg maar dáág kettinglijn, mits BB breder wordt.. wat niet bepaald een voordeel genoemd kan worden.
Vergeet niet dat een 26" hardtail 99 op 100 keer 425mm chainstays heeft, en deze 36"er liefst 520mm. Ik wed dat ondanks de 150mm (7,5mm bredere driveside ja) de kettinglijn dan tóch nog beter is :-)

En inderdaad, chainslap zal erger zijn. Hoewel de fiets zelfs weer minder klappert. hmmm...

steelhead

Bericht door steelhead » wo feb 14, 2007 3:18 pm

twee kettingen nodig
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo feb 14, 2007 3:40 pm

[fluistermode]
Ben ik nou de enige die dit een kansloos project vind?
Dat het als grap gedaan wordt, kan ik in komen, maar een dergelijke fiets kan toch nooit serieus genomen worden...

Lof voor de bouwer overigens om zijn idee te verwezelijken!
[/fluistermode]

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 3:49 pm

Wat denk je dat echte mannen in 1976-1985 vonden van fietsjes met 26" wielen, die dan nog offroad gebruikt moesten gaan worden?

"gaat nooit werken" - meest uitgesproken zin bij fietsontwerpen. Gek genoeg, bijna alles op 2 wielen met een zadel rijdt heel behoorlijk.

Tuurlijk wordt 36" geen vervanger voor 26" of later 29", maar het kan daarom nog wel leuke voordelen (en pure fun) bieden aan het die dat waarderen?

Perik

Bericht door Perik » wo feb 14, 2007 3:50 pm

Prachtig project natuurlijk, maar de gedachte erachter ontgaat me een beetje. Een belangrijk argument vóór 29" is je een fiets kunt maken voor de langere biker die toch mooi in verhouding is. Dat is hier nu niet meer het geval. Ik vind dit apparaat er niet "sportief" uitzien maar compleet clownesk. Ben benieuwd naar de ervaringen met zo'n fiets (en naar actiefoto's)!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 5:08 pm

Och, een vouwfietsje is klein en licht maar rijdt kloten zelfs bij een scheve straatsteen. 36" is de andere kant van het verhaal. Lekker cruisen en dwars een fietsenstalling oversteken, monster truck style.

MarinTi

Bericht door MarinTi » wo feb 14, 2007 5:56 pm

Cloxxki schreef:Wat maakt het uit WIE het is, als je het bewijs ziet DAT het er is? :-)

De extra lengte van de fiets zit vooral aan de achterkant, 520mm chainstays zijn 80mm langer dan bij een 29" Fisher. Let wel, die chainstays liggen onder een hoek, dus horizontaal komt er net ~7cm bij.
Aan de voorkant is het een kwestie van afstemmen dat je net-geen tenen tegen de voorband krijgt. Ja, dat wordt langer dan een 29", maar met slim afstellen lijft dat wel tot het minimum beperkt.
Om traag sturen te voorkomen krijgt een 36"er zoals gezegd veel fork sprong, wat tevens weer mogelijk maakt de bovenbuislengte binnen de perken te houden.
Het zal vast geen winnend concept zijn voor een SS race op Dorst, maar naar berichten te horen dus zeer goed rijdbaar en dolle pret. En ik geloof het.
Wel grappig dat je er weer zo helemaal in opgaat,
maar ikzelf zie totaal geen nut of voordeel van dit concept.

Zoals Jelle al zei:
fijn voor jullie dat je er zo blij mee bent, geniet er maar lekker van :D

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo feb 14, 2007 6:56 pm

Nou, iets als een NK Marathon en dergelijke evenementen lijkt 36" me erg nuttig voor. 3kg extra misschien tot er echt lichte velgen en banden komen (13-14kg is goed te doen overigens), maar wel heel smooth, je lichaam krijgt minder optaters, en je valt minder stil.
Tja, voor iemand van 1m85-2m00 zal 32" een stuk idealer zijn, maar grappig is het verkken van alle verschillen door wielmaat natuurlijk wel.
Ik wed dat het lastig is een parcours uit te zetten waar een 36"er trager of zelfs onhandiger is dan een 20"er. :o

doubleyou1975

Bericht door doubleyou1975 » wo feb 14, 2007 9:47 pm

Ik zou wel heel benieuwd zijn wat je klassering zou zijn op zo'n fiets op een NK-marathon. 36" ziet er zoooo groot uit dat ik me haast niet kan voorstellen dat je hier wendbaar mee bent (maar goed dat denken ook veel mensen van de 29er!) We kunnen alleen maar hopen dat cloxxki zo'n fiets kan bemachtigen want een betere tester kun je volgens mij niet vinden.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo feb 14, 2007 11:33 pm

doubleyou1975 schreef:We kunnen alleen maar hopen dat cloxxki zo'n fiets kan bemachtigen want een betere tester kun je volgens mij niet vinden.
Volgens mij zou Cloxxki de slechtste tester zijn als het om een 36" gaat, te subjectief en voor ingelezen. Die heeft z'n mening al gevormd, het wordt tijd dat er 'leken' op dergelijke fietsen gaan rijden en hun mening geven!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do feb 15, 2007 12:48 am

doubleyou1975 schreef:Ik zou wel heel benieuwd zijn wat je klassering zou zijn op zo'n fiets op een NK-marathon. 36" ziet er zoooo groot uit dat ik me haast niet kan voorstellen dat je hier wendbaar mee bent (maar goed dat denken ook veel mensen van de 29er!) We kunnen alleen maar hopen dat cloxxki zo'n fiets kan bemachtigen want een betere tester kun je volgens mij niet vinden.
Hoe wendbaar moet een fiets zijn voor een NK marathon dan? De benen (bij mij de longen momenteel) zijn de limiterende factor hoor! Met 29" ga ik in bochten, zelfs Brabants singletrack, alleen maar harder dan met 26". Het zal nóg groter moeten om me uiteindelijk te gaan vertragen. 36" is vast genoeg voor die krappe bochten, maar overall over een race met hobbels en rechte einden, stel dat de bodem zompig is...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 15, 2007 6:59 am

Cloxxki schreef:Nou, iets als een NK Marathon en dergelijke evenementen lijkt 36" me erg nuttig voor. 3kg extra misschien tot er echt lichte velgen en banden komen (13-14kg is goed te doen overigens), maar wel heel smooth, je lichaam krijgt minder optaters, en je valt minder stil.

en wat wordt daarna dan de overtreffende trap? Een 29er rijdt al 'relaxter' dan een 26er... Wat ik wil eigenlijk min of meer wil zeggen; wil je 'minder optaters en minder vallen'... blijf je best gewoon thuis op de bank.

Mountainbiken is werken.
---www.cjmedia.nl---

Tommy

Bericht door Tommy » do feb 15, 2007 7:25 am

DeKerf's schreef:Mountainbiken is werken.
en werkschuw tuig is niet uit te :ban: nen

Tommy

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 15, 2007 8:15 am

DeKerf's schreef:Mountainbiken is werken.
Misschien op die creaties van jou?

het beperken van stuiteren is natuurlijk een groot voordeel, kun je langer frisser fietsen. Ik denk dat het gewicht wel degelijk mee gaat spelen, natuurlijkniet op de kortw vlakke CC rondjes die Cloxxki meestal rijdt, maar zeker wel als je iets over de grens gaat. Dan gaan die grote wielen (in mijn denkwereld, en ja, die is ook maar bekrompen) echt niet werken. Opsommige stukken natuurlijk wel, maar op veel stukken ook zeker niet.

Dan is 28", ook omdat dat 1 van de standaard maten in de fietselarij is, het beste alternatief.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do feb 15, 2007 8:26 am

Ik had een Banshee Morphine met XT Disc naven, schijfremmen, Mavic D321 velgen, en dikke banden. Niet licht, maar het gewicht azt me niet in de weg, ook niet op XC rondjes.
Een high-end 36" wielset, die nu niet bestaat, kan een heel vergelijkbaar gewicht hebben en XC-geschikt zijn, waar mijn 26" wielsetje natuurlijk redelijk DH-geschikt was. Uit eindelijk is het maar een procentje of 35 extra, en wielen zijn een fractie van het bike+rider gewicht.

Testrijders van de 36"er hadden het nite over het gewicht, maar over hoe natuurlijk het rijdt. Men dacht "momentum" te voelen in de wielen waardoor bepaalde passages makkelijker gingen, maar ik wijt dat aan het ontbreken van houvast door het terrein op de banden, waardoor deze niet stoppen met rollen. Bij het oprijden van een stijl en hobbelig klimmetje ondervind je normaal heel veel extra rolweerstand, de wielen stoppen gewoon met draaien. 29" biedt daar al, zelfs met vrij matige banden, een merkbaar voordeel. Ik zie geen reden waarom die niet doorgetrokken kan worden bij 36".
Natuurlijk is 36" ZO GROOT dat ein-de-lijk alle "tegens" die de 26" aanhangers uitgedacht hebben voor die 2,5" extra (waarover de meningen vooralsnog verdeeld zijn), mogelijk allemaal "waar" worden voor 9,5" extra. Maarja, wie is er bang voor een beetje gewicht?
Mountainbiken is werken :-)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 15, 2007 8:50 am

Nogmaals, jij praat over vlakke 2 uurs max xc rondjes.

Ik over een 2 uurs klim. Natuurlijk in NL helemaal niet aan de orde, maar voor sommige mensen wel een belangrijk deel van het fietsen.

Ik weet zeker dat die fiets hopen fun is om op te rijden, maar jij weet ook dat een nieuwe standaard niet zomaar gezet is. 36 (of 32)" is te groot voor een groot deel van de (met minder lange benen bedeelde) mensen, en daarom voor de industrie niet interessant. Daarom zal de keus aan onderdelen, en zeker betaalbare onderdelen, beperkt blijven en zal, als het al van de grond gaat komen, het een stille dood sterven.

Maar ja, dat is mijn minder positieve versie, ik hoop echt dat het wat gaat worden want net als iedereen wil ik het graag een keer proberen op een goed sturende fiets met echt grote wielen.

JJ

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do feb 15, 2007 9:14 am

De essentiele vraag in het hele verhaal, zoals JJ al min of meer aangeeft, is welke wielmaat is nu optimaal voor mensen van 1.65 tot 1.95?
Dit is grofweg 90% van de Nederlandse fietsen (dikke duim werk), grotere wielen kunnen wel anders rijden, maar dan moet de hele vraagstelling opnieuw.
Wat wil je bereiken met nog grotere wielen? Meer snelheid, meer grip, meer comfort? En zijn die zaken niet ook op een andere manier te realiseren (lagere bandenspanning, vering, andere geometrie...)

Ik geloof echt, dat als ik op een dergelijke fiets stap, dat de rij-sensatie ontzettend veel hoger is dan op een normale mtb, geen twijfel. Maar is het vervolgens wat ik zoek? Wat verandert er écht ten opzichte van een 26 of 29-er (bahalve dat ik de fiets niet meer met goed fatsoen achterin de kofferbak krijg)?
Een zelfde sensatie had ik ook toen ik jaren geleden wat 29-ers probeerde: het rolde soepeler, het was comfortabeler, maar nadat ik weer op een van mijn eigen fietsen stapte, was dat zo'n speels gevoel...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do feb 15, 2007 9:48 am

Er zijn oneindig veel variabelen die bepalen hoe een wielmaat werkt. Voor elk parcours, rijder (gewicht, bouw), ondergrond, etc. En dan is misschien grootste bepalende factor nog de rijstijl van de berijder, in hoeverre die het slimst om gaat met zijn krachten en de (optimale voor het parcours) fiets.
Een inefficiente rijder is wellicht beter af met relatief kleine wielen. Of juist niet.

doubleyou1975

Bericht door doubleyou1975 » do feb 15, 2007 11:38 pm

De KNWU heeft als regel bij nationale wedstrijden dat de wieldiameter niet uitmaakt maar dat de bandenbreedte minimaal 40 mm moet zijn. Ik zou hun gezichten wel eens willen zien als je dan komt aanzetten met 36" ;o)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr feb 16, 2007 7:58 am

doubleyou1975 schreef:De KNWU heeft als regel bij nationale wedstrijden dat de wieldiameter niet uitmaakt maar dat de bandenbreedte minimaal 40 mm moet zijn. Ik zou hun gezichten wel eens willen zien als je dan komt aanzetten met 36" ;o)
Wie denk je dat al sinds 2003 bij UCI en later KNWU heeft aangedrongen op exact zulk een regel om de bonden hun geliefd onderscheid tussen CX en XC vast te leggen? :-)

Even over die 2-uurs klim (waar ligt die?)...
Mavic had ens een grote test belegd om het grote nut van hun lichte klimwielen te bewijzen. Tot hun spijt bleken testrijders beter te klimmen op zwaardere wielen dan hele lichte. reden zou zijn dat met zwaardere wielen het snel-traag jojo-effect bij klimmen iets ingeperkt zou zijn. Stabiel tempo spaart energie, is de consensus in veel vakgebieden binnen (tran)sport.

Op een lange klim waar je tamelijk traag gaat is de te overwinnen weerstand veelal tweeleding :
- zwaarte-energie : op een 10% til je je gehele lichaams gewicht + fiets 1m de hoogte in per 10m afgelegd.
- rolweerstand

Luchtweerstand is te verwaarlozen op klimsnelheden, althans bij mij, zo hard gaat het niet.

Rolweerstand wordt door engineers veelal als ongekeerd evenredig met wielformaat gezien. 2x zo groot wiel > helft van de rolweerstand.

Die 2 werken dus tegen elkaar in, en het optimum lijkt te verwachten bij kleine danwel grote wielen, maar ook niet in het oneindige, omdat wielen van 100kg en 10 meter doorsnee gewoon hun doel voorbij zouden strevenm althans op een klim.

Zeg, een 36"er kost in concept 1kg tov een 26"er, dan is dat bij een rijder van 90kg (JJ) en een fiets van 10kg (mochtie willuh) precies 1% aan klim-energie.

De rolweerstand zal onder invloed van het ~35% grotere wiel en de betere gewichtsverdeling met lange chainstays, pakweg 30% dalen.

Nu zou ik rolweerstand en zwaarte-energie op een 26" in de order van 1:3 schatten. Stel je peddelt 200W weg, dan bespaart 36" zo'n 30% van 50W (15W) en kost het 1% van 150W (1,5W).

Een berekening mag dit niet genoemd worden, maar dit schetsje geeft me wl het idee dat het optimum in wielmaat voor klimvermogen met 36" nog niet bereikt is. Als er nu ultra-krappe hikers switchbacks in de klim opgenomen ziten wordt het gelijk een heel ander verhaal natuurlijk :-)

In de praktijk zal deze eerste 29" eerder zo'n 3kg extra kosten (lage kwaliteit onderdelen nog), en de verbeterde rolweerstand alleen reëel over hobbelig terrein (te stugge band om echt snel te zijn over goed asfalt). Deze fiets zal wellicht nog geen klimtijdrit op Alpe d'Huez gaan winnen dus. Maar conceptueel, zouden grotere wielen echt altijd trager klimmen? Ik heb het bij die 9,4% grotere wielen nog niet eht mogen merken...

En toch voelde een 36" beachcruiser op Eurobike EXTREEM snel bij het uitrollen. Kwam dat omdat de fiets 25-30kg was (massa is traag), of toch door snel rollende banden? :roll: :?

willem12

Bericht door willem12 » vr feb 16, 2007 9:07 am

Cloxxki schreef:Even over die 2-uurs klim (waar ligt die?)...
Marathon van Val Torens, na de afdaling naar Orelle mag je weer terug omhoog van 900m naar 3067m.

On Topic:
Wel leuk zo'n discussie over grote wielen en effecten van traagheid en het vermogen om energie "vast te houden", maar ik ben blij dat er ook mensen zijn die aan de praktische zaken denken zoals: kettinglijn, beenlengte en Q-factor. Ik kan met m'n 1m81 en korte benen geen kwartiertje op zo'n 36" fietsen zonder m'n bekken uit te scheuren :barf:

steelhead

Bericht door steelhead » vr feb 16, 2007 10:04 am

Ik wordt hier een beetje moe van!!!! Hou op met evangeliseren en koop gewoon zo'n fiets. Resultaten in de koers spreken voor zich.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr feb 16, 2007 11:51 am

steelhead schreef:Ik wordt hier een beetje moe van!!!! Hou op met evangeliseren en koop gewoon zo'n fiets. Resultaten in de koers spreken voor zich.
:clap:

JJ

Scaluner

Bericht door Scaluner » vr feb 16, 2007 11:54 am

Allicht dat JJ iets voelt voor een 36'er test-dag :D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr feb 16, 2007 11:55 am

Maar dat is wel een hele makkelijke manier van Topic afkappen.

Ik vond Steelboys argument van het kwijtraken van de fiets in de kofferbak ook wel wat hebben, gaat niet passen...

Zijn er geen mensen die met een custom frame uit de states bezig zijn? Dit is natuurlijk de kans om echt iets anders naar Europa toe te halen?
Maar je moet natuurlijk wel wat in die grote wielen zien..

Twee uur klimmmen is niet een alledaagse bezigheid, en natuurlijk een ander uiterste, maar 2-3 kilo verschil in gewicht van je fiets merk je echt wel, zelfs op korte klimmetjes, en dat gaat na een paar uur fietsen zeker meetellen, als je niet zo fris meer bent.

Is er al een foto van de maker op die fiets?

JJ

Plaats reactie