doubleyou1975 schreef:De KNWU heeft als regel bij nationale wedstrijden dat de wieldiameter niet uitmaakt maar dat de bandenbreedte minimaal 40 mm moet zijn. Ik zou hun gezichten wel eens willen zien als je dan komt aanzetten met 36" ;o)
Wie denk je dat al sinds 2003 bij UCI en later KNWU heeft aangedrongen op exact zulk een regel om de bonden hun geliefd onderscheid tussen CX en XC vast te leggen?
Even over die 2-uurs klim (waar ligt die?)...
Mavic had ens een grote test belegd om het grote nut van hun lichte klimwielen te bewijzen. Tot hun spijt bleken testrijders beter te klimmen op zwaardere wielen dan hele lichte. reden zou zijn dat met zwaardere wielen het snel-traag jojo-effect bij klimmen iets ingeperkt zou zijn. Stabiel tempo spaart energie, is de consensus in veel vakgebieden binnen (tran)sport.
Op een lange klim waar je tamelijk traag gaat is de te overwinnen weerstand veelal tweeleding :
- zwaarte-energie : op een 10% til je je gehele lichaams gewicht + fiets 1m de hoogte in per 10m afgelegd.
- rolweerstand
Luchtweerstand is te verwaarlozen op klimsnelheden, althans bij mij, zo hard gaat het niet.
Rolweerstand wordt door engineers veelal als ongekeerd evenredig met wielformaat gezien. 2x zo groot wiel > helft van de rolweerstand.
Die 2 werken dus tegen elkaar in, en het optimum lijkt te verwachten bij kleine danwel grote wielen, maar ook niet in het oneindige, omdat wielen van 100kg en 10 meter doorsnee gewoon hun doel voorbij zouden strevenm althans op een klim.
Zeg, een 36"er kost in concept 1kg tov een 26"er, dan is dat bij een rijder van 90kg (JJ) en een fiets van 10kg (mochtie willuh) precies 1% aan klim-energie.
De rolweerstand zal onder invloed van het ~35% grotere wiel en de betere gewichtsverdeling met lange chainstays, pakweg 30% dalen.
Nu zou ik rolweerstand en zwaarte-energie op een 26" in de order van 1:3 schatten. Stel je peddelt 200W weg, dan bespaart 36" zo'n 30% van 50W (15W) en kost het 1% van 150W (1,5W).
Een berekening mag dit niet genoemd worden, maar dit schetsje geeft me wl het idee dat het optimum in wielmaat voor klimvermogen met 36" nog niet bereikt is. Als er nu ultra-krappe hikers switchbacks in de klim opgenomen ziten wordt het gelijk een heel ander verhaal natuurlijk
In de praktijk zal deze eerste 29" eerder zo'n 3kg extra kosten (lage kwaliteit onderdelen nog), en de verbeterde rolweerstand alleen reëel over hobbelig terrein (te stugge band om echt snel te zijn over goed asfalt). Deze fiets zal wellicht nog geen klimtijdrit op Alpe d'Huez gaan winnen dus. Maar conceptueel, zouden grotere wielen echt altijd trager klimmen? Ik heb het bij die 9,4% grotere wielen nog niet eht mogen merken...
En toch voelde een 36" beachcruiser op Eurobike EXTREEM snel bij het uitrollen. Kwam dat omdat de fiets 25-30kg was (massa is traag), of toch door snel rollende banden?