Nieuwste Hope naven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Hubert !
Nieuwste Hope naven

Bericht door Hubert ! » wo jan 31, 2007 11:03 pm

Iemand deze al gezien?
Volgens mij de disc uitvoering van de ProIII, een licht alternatief voor de nog niet zo oude ProII.
Gemaakt voor rechte spaken, dus zonder 'haakje', wat in mijn optiek beter moet zijn, in de buiging zit natuurlijk wat flex. Dit wordt al jaren door verschillende fabrikanten gebruikt, oa Mavic, Cane Creek, Shimano en Industry Nine.

Afbeelding

Ik vind ze apart!

TomG

Bericht door TomG » do feb 01, 2007 12:42 am

apart ja, maar doe mij maar de pro II.......
Maar een leuke vraag is waar vind je rechte spaken? Ik weet dat Sapim ze maakt maar ik heb ze nog nooit los gezien.

cHoc

Bericht door cHoc » do feb 01, 2007 8:31 am

dat lijkt me ook niet meer dan logisch, de meeste winkels hebben rechte spaken ook niet op voorraad.
Ik heb ze zelf toen ook moeten bestellen van Mavic, ik wilde zwarte en Sapim maakt alleen zwarte voor Mavic.

En ik moest voor deze naafjes maar eens gaan sparen, zien er toll uit :thumbsup:
shoot me again, I ain't dead yet

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do feb 01, 2007 9:21 am

TomG schreef:apart ja, maar doe mij maar de pro II.......
idem, of iets anders met 'kromme' spaken

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do feb 01, 2007 9:28 am

Ziet er leuk uit, maar compatibiliteit van spaken is misschien wel een (groot) nadeel jah....
---www.cjmedia.nl---

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » do feb 01, 2007 9:49 am

Afbeelding
Afbeelding

Maar zeker mooi!
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Cubeman

Bericht door Cubeman » do feb 01, 2007 12:28 pm

Gaan ze ook in SS uitvoering komen?
Als ik dan toch Hope naven wilde bestellen voor de nieuwe wielset kunnen het net zo goed meteen deze worden:)
klop, klop: ik breek nooit spaken dus durf het wel aan /klop,klop
Put the fun between your legs!

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do feb 01, 2007 1:02 pm

hebben ze ze ook in t roze dan 8)

Cubeman

Bericht door Cubeman » do feb 01, 2007 1:03 pm

Faxmulder schreef:hebben ze ze ook in t roze dan 8)
Silver will do for me:)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do feb 01, 2007 1:09 pm

Steelboy schreef: idem, of iets anders met 'kromme' spaken
Is de verkrijgbaarheid van 'rechte' spaken hier de enige reden voor?

Cubeman

Bericht door Cubeman » do feb 01, 2007 1:25 pm

Nu kan ik me wel herinneren dat Rond vroeguh ook een set straight pull naven had.
Hier braken de spaken ook nog wel eens bij de kop, en volgens experts kwam dit doordat het bochtje wat normaal in een traditionele spaak zit wat meer dempt en zo de spaakkop spaart.
In dat geval is de flex die in een traditionele spaak zit dus "goede flex".
Ik ben benieuwd wat de exterts van deze contractie gaan denken!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do feb 01, 2007 8:43 pm

Ik weet het ook niet. Soms zit het tegen met die rechte spaken en gaan ze meedraaien tijdens het spannen/spaken. Daar wordt ik nooit zo blij van...

Bovendien gaan al die gaten en hoekjes vol prut zitten. Leuk op een fiets van een ander, maar niet op de mijne.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gast

Bericht door Gast » do feb 01, 2007 8:53 pm

rechte spaken zijn gewoon het beste, kijk maar eens naar een slow motion opname wat er met spaken gebeurt, rechte spaken kunnen weg > in de naaf.

In de cross is dit al jaren de standaard, anders breekt de boel zelfs!

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » zo feb 04, 2007 5:35 pm

TomG schreef:apart ja, maar doe mij maar de pro II.......
Maar een leuke vraag is waar vind je rechte spaken?..
Vrij simpel, ze zitten er al aan vast. Uit het artikel van de Bikemagic site

"In something of a first for Hope, the hubs won't be available separately - you'll have to buy a wheelset to get them. Not that that's particularly a problem, as the DT Swiss triple-butted Super Competition spokes/4.2d rim package is just the sort of thing that you'd probably build on to them anyway."

r.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo feb 04, 2007 8:13 pm

Cubeman schreef:Nu kan ik me wel herinneren dat Rond vroeguh ook een set straight pull naven had.
Hier braken de spaken ook nog wel eens bij de kop
Ik neem aan dat je het over "mijn" wielset hebt...
Destijds kreeg ik 5 reservespaken bij... daarvan heb ik er 3 moeten gebruiken. En dat terwijl ik anders nooit spaken breek....
JJ schreef: Bovendien gaan al die gaten en hoekjes vol prut zitten. Leuk op een fiets van een ander, maar niet op de mijne.

JJ
Dat vond ik ook een zeer groot nadeel, was ook één van de redenen voor verkoop

Voor mij geen rechte spaken meer....

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo feb 04, 2007 8:29 pm

-Gast- schreef:rechte spaken zijn gewoon het beste, kijk maar eens naar een slow motion opname wat er met spaken gebeurt, rechte spaken kunnen weg > in de naaf.

Wat voor de ene discipline het beste is hoeft daarom niet per se voor de andere ook het beste te zijn. Daarom zijn het ook verschillende disciplines.
Vooral omdat je roept dat het gewoon het beste is... Het beste is nogal relatief.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma feb 05, 2007 8:54 am

Niet alle Pro III naven zullen straight pull zijn. Op de bestel pagina van Hope staan de Pro III naven nog gewoon als 'normale' naven en de disc versie is nog niet te bestellen. Mss dat alleen de disc versie du met straight pull naven is uitgevoerd?
Maar wat dan het verschil is met Pro II?

Zal eens vragen..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » ma feb 05, 2007 9:50 am

JJ schreef:Niet alle Pro III naven zullen straight pull zijn. Op de bestel pagina van Hope staan de Pro III naven nog gewoon als 'normale' naven en de disc versie is nog niet te bestellen. Mss dat alleen de disc versie du met straight pull naven is uitgevoerd?
Maar wat dan het verschil is met Pro II?

Zal eens vragen..

JJ
de Pro III naven die op de bestelpagina staan zijn de nieuwe non-disc naven van Hope die de mono serie gaan vervangen. Disc en non-disc is dus het verschill tussen II en III, en de pro III is verkrijgbaar in 130 en 135 inbouw.

En omdat we bijna allemaal visueel zijn ingesteld

Afbeelding

Afbeelding

r.

Gast

Bericht door Gast » ma feb 05, 2007 11:02 am

N I E L S schreef:
-Gast- schreef:rechte spaken zijn gewoon het beste, kijk maar eens naar een slow motion opname wat er met spaken gebeurt, rechte spaken kunnen weg > in de naaf.

Wat voor de ene discipline het beste is hoeft daarom niet per se voor de andere ook het beste te zijn. Daarom zijn het ook verschillende disciplines.
Vooral omdat je roept dat het gewoon het beste is... Het beste is nogal relatief.
Voor DH en FR zijn rechte spaken sowieso beter.

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma feb 05, 2007 11:14 am

-Gast- schreef:
N I E L S schreef:

Kun je dat even motiveren want ik betwijfel het uit mechanisch oogpunt :roll:

M@lphy

Bericht door M@lphy » zo feb 11, 2007 12:29 pm

@sph@ltdude schreef:Afbeelding
Afbeelding

Maar zeker mooi!

Ooh yeah Pulstar naven!

Back in the Dayz...

Dat is die shit dude.
RIDERS READY?

wictor

Bericht door wictor » zo feb 11, 2007 1:56 pm

Nouja....

Je zou kunnen stellen dat rechte spaken langer mee gaan, omdat ze het spanningspiekje t.g.v. van de bocht bij de kop missen. Echter, ik heb net zo veel spaken gebroken bij de draad als bij de kop, dus of 't in de praktijk uitmaakt is maar de vraag.

Sterker zijn ze in ieder geval niet - het is hetzelfde materiaal dat exact hetzelfde process ondergaat om 't te verjongen (butten ;) ). Wat betreft de speling in de naaf: in theorie zouden spaken met gebogen kop kunnen draaien in de naaf (dus uit het vlak van de flens). Rechte spaken moeten BUIGEN, wat wederom een extra belasting is. Of het uitmaakt? Wederom IMHO niet.

't Enige significante lijkt mij het krijgen van spaken voor bovengenoemde naven dan weer geze!k is. :|

Luc

Bericht door Luc » zo feb 11, 2007 3:36 pm

Cubeman schreef:
-Gast- schreef:
N I E L S schreef: Wat voor de ene discipline het beste is hoeft daarom niet per se voor de andere ook het beste te zijn. Daarom zijn het ook verschillende disciplines.
Daar wil ik toch ook eens een degelijke uitleg voor horen.

Zoals ik het zie, zijn gebogen spaken sterker dan rechte. Bij rechte spaken komt alle kracht tenslotte enkel op dat kopje terecht, terwijl dat bij gebogen spaken bijkomend verdeeld wordt over die buiging. Bij eenzelfde spanning wordt de kracht bij een gebogen spaak dus over een groter oppervlak/deel van de spaak verdeeld.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

cHoc

Bericht door cHoc » zo feb 11, 2007 11:22 pm

Luc schreef:
Cubeman schreef:
-Gast- schreef: Voor DH en FR zijn rechte spaken sowieso beter.
Daar wil ik toch ook eens een degelijke uitleg voor horen.

Zoals ik het zie, zijn gebogen spaken sterker dan rechte. Bij rechte spaken komt alle kracht tenslotte enkel op dat kopje terecht, terwijl dat bij gebogen spaken bijkomend verdeeld wordt over die buiging. Bij eenzelfde spanning wordt de kracht bij een gebogen spaak dus over een groter oppervlak/deel van de spaak verdeeld.
-Gast- heeft wel een punt.
Wat ik ervan weet is dat hoewel het bochtje aan een spaak een zekere flex geeft, dat het ook het zwakste punt aan de spaak is.
Simpel gezegt; recht is sterker dan gebogen.
Van de andere kant kan een rechte spaak de krachten die hij krijgt op de hele spaak uitoefenen, het is niet alleen de spaakkop die alle krachten krijgt te verwerken.
Bij een gebogen spaak worden die krachten op een veel kleiner gedeelte opgevangen, omdat de kracht door de bocht nogal word afgezwakt.

Om die reden word het draad van de spaken liever ook gewalst ipv gesneden, bij snijden haal je materiaal weg, waardoor het zwakker word, bij walsen druk je het in, zodat er minder sterkte verloren gaat.
shoot me again, I ain't dead yet

wictor

Bericht door wictor » ma feb 12, 2007 9:23 am

Luc schreef:Zoals ik het zie, zijn gebogen spaken sterker dan rechte. Bij rechte spaken komt alle kracht tenslotte enkel op dat kopje terecht, terwijl dat bij gebogen spaken bijkomend verdeeld wordt over die buiging. Bij eenzelfde spanning wordt de kracht bij een gebogen spaak dus over een groter oppervlak/deel van de spaak verdeeld.
Dat klopt niet helemaal. Ten eerste is het oppervlak van het kopje van een rechte spaak groter dan het bochtje dat in de flens hangt bij een gebogen spaak. Ten tweede: een rechte spaak kan je als 'ingeklemd' opgehangen beschouwen, bij een kromme spaak is hier niet echt sprake van tenzij je erg strakke flenzen hebt. Dus wordt de rechte spaak extra belast (zowel op trek als op buiging).
cHoc schreef:-Gast- heeft wel een punt.
Wat ik ervan weet is dat hoewel het bochtje aan een spaak een zekere flex geeft, dat het ook het zwakste punt aan de spaak is.
Simpel gezegt; recht is sterker dan gebogen.
Het is inderdaad het zwakste punt, omdat de geometrie zorgt voor extra spanningspieken tijdens belasting. Daardoor vermoeit de spaak eerder. Het materiaal zelf is echter niet per definitie zwakker.[/i]

Plaats reactie