advies gevraagd: Merida Matts Lite of Gazelle w6??

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Jansuh
advies gevraagd: Merida Matts Lite of Gazelle w6??

Bericht door Jansuh » di dec 19, 2006 4:50 pm

Na veel kilometers gemaakt te hebben op mijn veelste kleine giant atx 860 (19,5 inch)heb ik besloten omdat ik de sport toch zo mooi vind om een nieuwe fiets te kopen.(21/22 inch)

Ik zit nu alleen met een probleem ik kan niet kiezen tussen de Merida Matts Lite en de gazelle w6.
gazelle
merida

Bijde koste mij 1000 euro (gazelle wel is waar tegen inlevering van mijn atx (die nog 350 euro opbrengt).

Welke van deze fietsen is de beste keuze kwa prijs kwaliteit en over x aantal jaar kwa inleveren?
Ik rijdt er voornamelijk mee over de postbank route en elke zondag de vertrouwde toertochten.

wat is jullie mening???

bart-fmx

Bericht door bart-fmx » di dec 19, 2006 5:04 pm

Hoezo niet de ATX ook inruilen op een merida zodat je een wat hoger model kunt nemen?

greets Bart
nothing beats cubic inches

Gemini

Bericht door Gemini » di dec 19, 2006 5:23 pm

Als ik ze zo naast elkaar zie, zou ik persoonlijk meer naar de Merida kijken..

Vork is gelijk, frame van gazelle zou ik niks over durven zeggen, denk dat Merida op dit vlak meer ervaring (lees: kwalitatief betere frames) heeft..

Daarbij is de vraag of je wil gaan voor schijfremmen (in NL in mijn ogen niet direct noodzakelijk voor XC gebruik) wat zich uiteraard sterk in de prijs laat zien (tevens ook de XTR der. waar je je niet blind op hoeft te staren..)

Daarnaast is de Merida met DT naven en velgen uitgerust en in toekomst geschikt voor schijfremmen door centerlock naven welke hoogst waarschijnlijk kwalitatief stukken beter zullen zijn dan de gazelle wielset..
MTB: Cannondale Scalpel
RACE: Trek 1.2
ROAD: Cannondale Street

Gène

Bericht door Gène » di dec 19, 2006 6:04 pm

Maar de standaard afmontage van de Gazelle is volgens mij stukke beter.

Als je kijkt naar de toekomst zou ik toch voor de Merida. Een crank, ketting, cassette en remmen zijn snel vervangen.

Qua garantie en andere service punten zijn beide merken goed.

Persoonlijk vind ik de kleurstelling van de merida te druk.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Jansuh

Bericht door Jansuh » di dec 19, 2006 6:29 pm

Gemini schreef:Als ik ze zo naast elkaar zie, zou ik persoonlijk meer naar de Merida kijken..

Vork is gelijk, frame van gazelle zou ik niks over durven zeggen, denk dat Merida op dit vlak meer ervaring (lees: kwalitatief betere frames) heeft..

Daarbij is de vraag of je wil gaan voor schijfremmen (in NL in mijn ogen niet direct noodzakelijk voor XC gebruik) wat zich uiteraard sterk in de prijs laat zien (tevens ook de XTR der. waar je je niet blind op hoeft te staren..)

Daarnaast is de Merida met DT naven en velgen uitgerust en in toekomst geschikt voor schijfremmen door centerlock naven welke hoogst waarschijnlijk kwalitatief stukken beter zullen zijn dan de gazelle wielset..
Gazelle heeft xt naven had ik al gezien dus daar ligt het probleem denk ik niet.

Zit denk ik meer met het probleem dat ik bang ben dat ik de kinderziektes van de eerste lijn goede atb's van gazelle eruit mag gaan halen....
En merida heb ik eigenlijk nog niet veel over gehoord en gezien:(

Had ook gekeken naar de scott 50 ofzoiets maar die lag kwa prijs te hoog ivt afmontage.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di dec 19, 2006 6:35 pm

Ik heb persoonlijk ernstige bedenkingen bij het Gazelle frame, in het verleden was het echt slecht, enkele exclusievere uitzondering daar gelaten. De frames waren lomp, zwaar, hadden een slechte geometrie en waren ook nog eens erg lelijk. Die W Serie zit er al veel beter uit, maar bepaalde twijfels heb ik wel. (ik heb die fiets nog niet in mijn handen gehad tenslotte).

Merida is een merk dat zijn sporen in de laatste jaren ruimschoots verdient, kwalitatief is het niveau gewoon goed, al is de aandrijflijn van de Gazelle op de wielen na beter.

Ik zou van die 2 toch voor de Merida gaan. Voor dat geld zou ik overgens een Specialized Rockhopper Pro kopen. Dát is veel fiets voor je geld, van misschien wel de beste fabrikant in de bussines.

http://specialized.com/bc/SBCBkModel.js ... Rockhopper
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gène

Bericht door Gène » di dec 19, 2006 6:47 pm

Das idd ook nog een optie, het frame van de rockhopper is dik in orde. Erg stoere kleur. Afmontage ook, de vork kan niet vergeleken worden met een Reba, maar is zeker niet slecht. Voor de rest is fies vergelijkbaar met de Merida.

Staar je niet blind op XT(r)/ X.9 parts. Vaak is dat een indicatie dat op andere punten flink is gekort. Het blijft moeilijk, zeker een uitdaging om voor dat bedrag een leuke fiets uit te kiezen.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di dec 19, 2006 7:08 pm

Ik heb al een paar keer met de Recon gereden, en dat is een zéér goede vork. Een Reba is beter, maar ja, dat is ook wel een van de beste vorken in zijn klasse.
Ich Heisse Super Fantastisch!

mr.Monster

Bericht door mr.Monster » vr dec 22, 2006 8:50 pm

ik werk al een aantal jaar in een fietsenzaak,nl;monteur daar.
en heb altijd mijn vraagtekens gezet bij de mountainbikes van gazelle.

verstevigingen op punten waarbij je denkt WAAROM? en een geometrie die afgekeken leek te zijn bij de eerste mtb's van vroegah.. jeweet wel van voor de compacte frames.
ook werd er wel eens stiekum bezuinigd op bijv een trapas..

nu ik dit jaar de collectie zag en er wat modellen binnenkwamen kreeg ik echt het idee dat gazelle eindelijk eens NIET op het laatste moment nog even de mountainbikes heeft afgeraffeld.

naar mijn idee hebben ze er de tijd voor genomen.
dat ze minder ervaring hebben met echt goede mtb's klopt.

paar puntjes bij gazelle nu

besparen op flauwe dingen is zeker bij de dure modellen niet meer mogelijk ivm de truvativ crankstellen waarbij er geen andere mogelijkheid is voor een goedkope trapas.

gazelle blijft idd wat zwaarder als andere merken

afmontage vond ik erg netjes qua onderdelen.
en qua kinderziektes bij deze fietsen zou ik me niet zo druk om maken.
als je koopt bij een goede winkel (niet internet) worden eventuele gebreken snel verholpen.
gazelle is daar niet zo moeilijk in.

de geometrie is volgens mij eindelijk eens van wat hoort op een mtb ik heb een rondje gereden en dit viel me niet tegen.

merida is ook mooi en misschien goedkoper,ik zou gewoon op beide een proefrit gaan maken en dan een keuze maken.
maar gazelle en merida zijn niet de enige merken vooral veel vergelijken en bedenken wat voor jou het beste gaat werken.

met vriend groet,
jorg

Fast

Bericht door Fast » di jan 02, 2007 7:08 pm

Specialized is ook een goede optie.
Heb er nog niet op gereden, maar bij het zien van de Gazelle toch het idee dat ze voor het eerst in jaren weer een fatsoenlijke mtb neerzetten.
Trying is the first step towards failure.

Jansuh

Bericht door Jansuh » wo jan 03, 2007 7:04 pm

half Januari heeft mijn fietsenmaker een testfiets voor me klaar staan (gazelle). Ik hoop dat hij me goed bevalt(ondanks het te kleine frame 21"). Zelf vond ik dat de fiets opgebouwd is met goede onderdelen. Nu maar hopen dat het frame me ook goed bevalt en dat het een goede atb is om op te rijden.

Zal mijn bevindingen hier wel posten na de testrit.

litespeed.ocoee.fs

Bericht door litespeed.ocoee.fs » zo jan 21, 2007 11:17 am

Ik persoonlijk zou nog iets verder kijken dan alleen deze twee fietsen, het zijn leuke instappers voor een redelijke prijs maar er is nog zoveel meer te koop met een betere prijs kwaliteits verhouding(redbull,gossini,etc).

Als ik mocht kiezen tussen een Gazelle of een Merida, dan koos ik het laatste merk. Gazelle maakt leuke stadsfietsen, maar heeft weinig kaas gegeten van de hedendaagse geometrie/staafheid/afmontage.
(heb er zelf 4 jaar gewerkt), en dan spreken wie niet eens over bepaalde afmontage methodes :( . Of merida beter presteert weet ik niet, maar ik heb er wel een beter gevoel bij.

Groet Casper

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » zo jan 21, 2007 11:22 am

Als alternatief; kijk ook eens bij Canyon (www.canyon.de). Ik verbaas mij iedere keer weer over de prijs/kwaliteitverhouding van hun fietsen. Kennis van mij heeft een racefiets via hen gekocht. Prima kwaliteit en goede service.

Plaats reactie