XTR shifters haperen?
Moderator:Beheerders
Mijn rechter XTR 952 (2002) shifter hapert zo nu en dan.
Bij het lichter schakelen (duim) dan druk ik zo nu en dan in het luchtledige, het lijkt er dus op dat er geen kabel getrokken wordt.
Ik heb de schakelkabels al vervangen, grote verbetering alles schakelt weer heerlijk soepel, alleen het probleem is niet opgelost.
Nog wat lopen prakkezeren, veerspanning van de (XTR) derailleur niet in orde misschien? Het lijkt me niet erg logisch aangezien het zwaarder schakelen gewoon zonder problemen (lijkt) te werken. De indexering klopt nog gewoon.
Iemand tips? (Behalve een mooie X0 set kopen )
Bij het lichter schakelen (duim) dan druk ik zo nu en dan in het luchtledige, het lijkt er dus op dat er geen kabel getrokken wordt.
Ik heb de schakelkabels al vervangen, grote verbetering alles schakelt weer heerlijk soepel, alleen het probleem is niet opgelost.
Nog wat lopen prakkezeren, veerspanning van de (XTR) derailleur niet in orde misschien? Het lijkt me niet erg logisch aangezien het zwaarder schakelen gewoon zonder problemen (lijkt) te werken. De indexering klopt nog gewoon.
Iemand tips? (Behalve een mooie X0 set kopen )
XO is ook bijna weer zo standaard... Pak een xtr '07Sjef schreef: Op de bevriende site werd mij aangeraden flink teflon in de shifter te spuiten, goed plan?

Naja, ontopic, je vraag.
Flink teflon spuiten is natuurlijk een optie, als je je indicator als NAP-indicator wilt hebben.
Wat ik eerder denk is, wat je zelf ook al aangeeft, dat je veerspanning op is. De zwaarder-schakel-optie is gerelateerd aan de veerspanning van je shifter, en de lichterschakeloptie aan de derrie-veer...
Ik zit nu zelf ook te prakizeren waar de spanning nu precies faalt...
Ik ga het ff nazoeken...
Update: 2 opties
Of je veerspanning in de shifter heeft troubles, of de daaraan gelegen palletjes plakken vast met het vet dat vanuit de fabriek erop is gesmeerd. Eventjes opendraaien die shifter en checken wat het precies is.
Kan t niet zo zijn dat er een palletje blijft hangen in de shifter?
Zou hem idd ff "spoelen" met telfon oid.
Bij een normaal derr bepaald de veer van de derr toch t zwaarder spannen en trekt de shifter hem naar een lichtere versnelling.
Als er een palletje blijft hangen, kan je dus niet met je duim de kabel strakker trekken en wil ie niet naar een lichtere versnelling.
Lijkt me niet in t derr te zitten maar in de shifter, de kabel word gewoon niet gegrepen door de duimhendel.
Spoelen en opnieuw beetje vet is sowieso niet verkeerd natuurlijk
succes
Zou hem idd ff "spoelen" met telfon oid.
Bij een normaal derr bepaald de veer van de derr toch t zwaarder spannen en trekt de shifter hem naar een lichtere versnelling.
Als er een palletje blijft hangen, kan je dus niet met je duim de kabel strakker trekken en wil ie niet naar een lichtere versnelling.
Lijkt me niet in t derr te zitten maar in de shifter, de kabel word gewoon niet gegrepen door de duimhendel.
Spoelen en opnieuw beetje vet is sowieso niet verkeerd natuurlijk
succes
Zeer voorzichtig zijn met het opendraaien. Er springt niet zomaar alles uit maar als er iets springt ben je verloren.Sjef schreef:Mooi, de boel even open draaien dus.
Moet ik dan nog opletten dat er niet van alles uit springt?
Ok kun je de kapjes redelijk veilig verwijderen?
Spoelen met teflon kan, maar zorg dat het zeer dunne olie is. eventueel kan achteraf de boel droogblazen via het gat van de display...
Veel succes ermee! Het zou zonder zijn om ze te laten gaan!
greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!
-
Heb dit zelf een keer aan den lijve ondervonden.
Bij mij was het vet in de shifter "aangekoekt" en hard geworden.
Hierdoor bleef inderdaad het palletje "hangen".
Vorzichtig opendraaien, eventueel met een beetje wasbenzine reinigen, opnieuw invetten, monteren en rijden maar weer.
Bij mij was het vet in de shifter "aangekoekt" en hard geworden.
Hierdoor bleef inderdaad het palletje "hangen".
Vorzichtig opendraaien, eventueel met een beetje wasbenzine reinigen, opnieuw invetten, monteren en rijden maar weer.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
- mr.Monster
het komt idd vaker voor met de shimano shifters..
deore lx,xt... doesnt matter..
kwaal is heel vaak dat een van de palletjes door oud en verdroogd vet blijft kleven..
wat inhoud dat je de onderste hendel wel kunt induwen maar dat hij niet blijft hangen.
meestal na wat teflon spray /wd-40 erdoor te hebben gesprayed en eventueel perslucht(werkt top!) is t oude vet weg en kun je weer..
succes.
groet,
jorg
deore lx,xt... doesnt matter..
kwaal is heel vaak dat een van de palletjes door oud en verdroogd vet blijft kleven..
wat inhoud dat je de onderste hendel wel kunt induwen maar dat hij niet blijft hangen.
meestal na wat teflon spray /wd-40 erdoor te hebben gesprayed en eventueel perslucht(werkt top!) is t oude vet weg en kun je weer..
succes.
groet,
jorg
Het 'sprayen' van de teflon / WD40 (zelf gebruik ik hier altijd Teflon voor) kan gewoon door de opening waardoor normaal de binnenkabel vervangen wordt.
Jouw klacht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door, wat hierboven ook al vermeld is, verouderd / plakkerig vet dat de pallen weerhoud hun werk goed te doen.
Jouw klacht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door, wat hierboven ook al vermeld is, verouderd / plakkerig vet dat de pallen weerhoud hun werk goed te doen.
Inderdaad, een goeie shot met WD40 lijkt het probleem gefikst te hebben.Hubert ! schreef:Het 'sprayen' van de teflon / WD40 (zelf gebruik ik hier altijd Teflon voor) kan gewoon door de opening waardoor normaal de binnenkabel vervangen wordt.
Probleem dat over blijft is dat ik nu minder argumenten heb om te upgraden naar X0...
Jij weet er ook vast nog wel een paar voor me hoop ik?Hubert ! schreef:'Minder argumenten'? Ik neem aan dat je er nog wel genoeg over hebt om die stap te maken?Sjef schreef: Probleem dat over blijft is dat ik nu minder argumenten heb om te upgraden naar X0...
Eerlijk gezegd weet ik momenteel geen hele goede die de investering goedpraten.
-
welke dat dan?Hubert ! schreef:'Minder argumenten'? Ik neem aan dat je er nog wel genoeg over hebt om die stap te maken?Sjef schreef: Probleem dat over blijft is dat ik nu minder argumenten heb om te upgraden naar X0...
xtr shifters zijn bijna onverslijtbaar
en ze zijn goedkoper dan de xo triggers
je moet die op tijd een reinigen en lichtjes terug invetten en dan gaan die jaren mee
ik heb mijn mijn xtr 8speed (donkergrijze) meer dan 8jaar gereden en ze waren nog niet versleten
ik heb ze weggedaan omdat ik op 9 speed toen ben overstapt