How to: Remmen ontluchten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » vr sep 08, 2006 11:20 am

Brum. schreef:
Le Mark schreef:Oja, zuigers terugduwen kan geloof ik ook met alleen het reservoir open
Dan zit er dus teveel olie in. Maar jij vind het normaal dat als je nieuwe remblokken moet monteren je het reservoirkapje eraf moet halen? Lijkt me niet hè...
Lezen is ook een vak apart, en het reservoir vul je ook altijd volledig tot de rand, en dan het membraam erop en de deksel erop en vastdraaien.
dan heb je iets ruimte maar niet genoeg om zuigers terug te drukken....
illuminatastigmata schreef:@caramba;

de olie kan dan nergens heen,het reservoir waar de remolie inzit is bij een fiets minimaal,bij een auto danwel motorfiets gaat datgene wat jij beschrijft inderdaad wel zònder de ontluchtingsnippel open te draaien omdat de olie dan terugstroomt in het reservoir(waar nog ''ruimte''over is)


grtz
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
Le Mark
Berichten:380
Lid geworden op:za feb 18, 2006 7:55 am
Locatie:Nieuwegein

Bericht door Le Mark » vr sep 08, 2006 11:34 am

Brum. schreef:
Le Mark schreef:Oja, zuigers terugduwen kan geloof ik ook met alleen het reservoir open
Dan zit er dus teveel olie in. Maar jij vind het normaal dat als je nieuwe remblokken moet monteren je het reservoirkapje eraf moet halen? Lijkt me niet hè...
Het is toch zelfstellend systeem? Dan stelt het systeem slijtage automatisch bij, en gaan je zuigers iets meer naar buiten. Douw je dan nieuwe blokken, dan past je schijf er niet meer tussen en moet je een 'aderlating' geven, en reservoir open, zuigers terugdrukken, overbodige olie weghalen en reservoir dichtdoen :|
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

nathan
Berichten:356
Lid geworden op:vr jan 06, 2006 3:30 pm
Locatie:Groningen

Bericht door nathan » ma okt 30, 2006 2:04 am

Heb een cheap ass giant mph 3 of 4 geregeld maare der zit te weinig olie in, iemand ervaring met die mphtjes???

Gebruikersavatar
degoe
Berichten:734
Lid geworden op:wo okt 25, 2006 2:55 pm
Locatie:Pettneu am Arlberg (oostenrijk)
Contacteer:

Bericht door degoe » ma nov 27, 2006 10:27 pm

he voordat iedereen naar de apotheek rent en de autohandel en dan hoopt dat hij/zij geld gespaart heeft koop liever gewoon een ontluchtingsset voor jou remmen met meestal daarbij de juiste remvloeistof en lees dan de gebruiksaanwijzing door zo kun je geen fouten maken en blijft de garantie bestaan (bvb magura 5 jr op dichtheid).

Maartend
Berichten:74
Lid geworden op:vr dec 09, 2005 1:06 pm

Bericht door Maartend » di jan 02, 2007 7:26 pm

illuminatastigmata schreef: De merken(hayes/magura/hope etc.)gebruiken wel hun eigen merk vloeistof,dat is volgens hun beter(lees,duurder)maar als je een dot-olie van de automateriaalzaak neemt met DEZELFDE SPECIFICATIES ben je nog niet eens de helft van je euro's kwijt voor een fles met de dubbele inhoud!

grtz
En weet iemand waar ik de specificaties van de remolie van mijn Hayes Nine kan vinden?
Moet geloof ik Dot 4 in.
Ik heb nog wel een fles royal bleed van magura. Kan ik dat gebruiken?

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » di jan 02, 2007 8:01 pm

Nee, voor zover ik weet werkt magura alleen maar met minerale olie en dat moet je niet in remmen stoppen die dot 5.1 of 4 nodig hebben. Andersom ook niet!

Maartend
Berichten:74
Lid geworden op:vr dec 09, 2005 1:06 pm

Bericht door Maartend » di jan 02, 2007 8:02 pm

Caramba schreef:Nee, voor zover ik weet werkt magura alleen maar met minerale olie en dat moet je niet in remmen stoppen die dot 5.1 of 4 nodig hebben. Andersom ook niet!
Thnx, dan geef ik die aan een vriend van me.

Weet iemand dan de specificaties van Dot?

Gebruikersavatar
J.BL
Berichten:527
Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
Locatie:Stein Tropez

Bericht door J.BL » di jan 02, 2007 9:13 pm

Volgens my is Dot een standaard. Dot 4 kan iets minder hitte aan dan dot 5. Echt veel zal het niet uitmaken welke Dot je gebruikt. Voor m'n hope remmen gebruik ik "gewone" Hayes dot 4 olie.

Gebruikersavatar
Nami
Berichten:1163
Lid geworden op:wo nov 09, 2005 10:08 pm
Locatie:Delft

Bericht door Nami » di jan 02, 2007 9:13 pm

Even zoeken levert het volgende op...

DOT staat voor Department of Transportation, dat zijn minimale eisen waaraan een bepaalde remvloeistof moet voldoen. In dit geval heb je er drie: DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1. DOT 5.1 is een vloeistof gebaseerd op polyethylene glycol ( :? ) en heeft een hoger kookpunt (270 gr. C) dan DOT 3 en DOT 4, wat er voor zorgt dat het goed blijft werken onder hogere temperaturen.

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » di jan 02, 2007 9:13 pm

De specificaties van Dot?? Wat wil je er van weten, smaak, kleur? Er moet gewoon dat 4 of 5.1 in, bij iedere degelijke fietsenzaak verkrijgbaar.
Bikepark Groningen

Gebruikersavatar
Nami
Berichten:1163
Lid geworden op:wo nov 09, 2005 10:08 pm
Locatie:Delft

Bericht door Nami » di jan 02, 2007 9:13 pm

J.BL schreef:Volgens my is Dot een standaard. Dot 4 kan iets minder hitte aan dan dot 5. Echt veel zal het niet uitmaken welke Dot je gebruikt. Voor m'n hope remmen gebruik ik "gewone" Hayes dot 4 olie.
Je was me voor :)

Maartend
Berichten:74
Lid geworden op:vr dec 09, 2005 1:06 pm

Bericht door Maartend » di jan 02, 2007 9:24 pm

De vraag is nav dit bericht

De merken(hayes/magura/hope etc.)gebruiken wel hun eigen merk vloeistof,dat is volgens hun beter(lees,duurder)maar als je een dot-olie van de automateriaalzaak neemt met DEZELFDE SPECIFICATIES ben je nog niet eens de helft van je euro's kwijt voor een fles met de dubbele inhoud!

Dus wat zijn die specificaties?

Gebruikersavatar
J.BL
Berichten:527
Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
Locatie:Stein Tropez

Bericht door J.BL » di jan 02, 2007 10:00 pm

Maartend schreef:De vraag is nav dit bericht

De merken(hayes/magura/hope etc.)gebruiken wel hun eigen merk vloeistof,dat is volgens hun beter(lees,duurder)maar als je een dot-olie van de automateriaalzaak neemt met DEZELFDE SPECIFICATIES ben je nog niet eens de helft van je euro's kwijt voor een fles met de dubbele inhoud!

Dus wat zijn die specificaties?
Als jij naar een automaterialenhandel gaat en om Dot 4 olie vraagt, dan krijg je Dot 4 olie die in je fietsrem kan (mits je hayes of hope hebt, vraag me niet voo de andere merken). Om mijn hopes er nog even bij te slepen; er staat op het afdekkapje: use only dot 4 or dot 5. Hayes gebruikt naar mijn weten Dot 4. OFTWEL: Dot 4 is een specificatie, hoe jij het wil 8)

Maartend
Berichten:74
Lid geworden op:vr dec 09, 2005 1:06 pm

Bericht door Maartend » di jan 02, 2007 10:02 pm

J.BL schreef:
Maartend schreef:De vraag is nav dit bericht

De merken(hayes/magura/hope etc.)gebruiken wel hun eigen merk vloeistof,dat is volgens hun beter(lees,duurder)maar als je een dot-olie van de automateriaalzaak neemt met DEZELFDE SPECIFICATIES ben je nog niet eens de helft van je euro's kwijt voor een fles met de dubbele inhoud!

Dus wat zijn die specificaties?
Als jij naar een automaterialenhandel gaat en om Dot 4 olie vraagt, dan krijg je Dot 4 olie die in je fietsrem kan (mits je hayes of hope hebt, vraag me niet voo de andere merken). Om mijn hopes er nog even bij te slepen; er staat op het afdekkapje: use only dot 4 or dot 5. Hayes gebruikt naar mijn weten Dot 4. OFTWEL: Dot 4 is een specificatie, hoe jij het wil 8)
Dank je.
Ik dacht dus dat DOT 4 enz hayes specifiek was, net zo een naam als de Royal Bleed van magura.
Ik was op zoek naar zo'n 15W40 naam oid.

Gebruikersavatar
J.BL
Berichten:527
Lid geworden op:wo sep 06, 2006 8:49 pm
Locatie:Stein Tropez

Bericht door J.BL » di jan 02, 2007 10:05 pm

You're welcome. Die 15W40 zou ik trouwens niet in m'n vork gooien :lol:

Maartend
Berichten:74
Lid geworden op:vr dec 09, 2005 1:06 pm

Bericht door Maartend » di jan 02, 2007 10:08 pm

J.BL schreef:You're welcome. Die 15W40 zou ik trouwens niet in m'n vork gooien :lol:
Ik ook niet, maar het ging om schijremmen en die 15W40 is de enige kreet in olies die ik ken (en magura bleed natuurlijk)

Gebruikersavatar
legion
Berichten:4264
Lid geworden op:do sep 12, 2002 9:29 pm
Locatie:Groningen
Contacteer:

Bericht door legion » wo jan 03, 2007 4:56 pm

Voor de duidelijkheid: Royal Blood is een merknaam van Magura en is een soort biologische olie, voordelen daarvan zijn dat het minder agressief is voor lak en afdichtingen en dat je in noodgevallen zelfs een fles olijfolie zou kunnen pakken. Nadeel is dat het minder lang bestand is tegen vervuilingen (correct me if i'm wrong) van bijvoorbeeld water wat je natuurlijk allemaal niet in je remleiding wil hebben, in de praktijk betekend dat vaker ontluchten. DOTx is een specificatie van Department of Transport idd, wordt door tal van merken gemaakt/geproduceerd en is een type synthetische olie, niet met natuurlijke olie te mengen! Vrijwel alle schijfremmen gebruiken DOT 4 of 5.1, welke maakt niet veel uit, 5.1 heeft hogere specificaties maar DOT 4 volstaat ook. Wat ik me nog wel even afvraag is of je DOT 4 en 5.1 onderling kan mengen, zo ja dan koop je gewoon een willekeurige fles en pomp je dat in je leiding.
Dat laatste moet je nog ff uitzoeken dus, ik zou daar een niet nader te noemen zoekpagina voor raadplegen.
Bikepark Groningen

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » vr jan 12, 2007 3:52 pm

legion schreef:Wat ik me nog wel even afvraag is of je DOT 4 en 5.1 onderling kan mengen, zo ja dan koop je gewoon een willekeurige fles en pomp je dat in je leiding.
Dat laatste moet je nog ff uitzoeken dus, ik zou daar een niet nader te noemen zoekpagina voor raadplegen.
Het is blijkbaar wel zo dat je eender welke minerale olie kunt mengen. Op reis heb ik zo eens een probleem gehad dat mijn rem lekte. Een winkel waar ze Magura Royal Blood hadden was gewoon onvindbaar en na een bijna crash heb ik toch besloten een garage binnen te gaan om het te laten nakijken. Die garagist heeft er gewoon wat minerale olie in gedaan en voila. Ik was er eerst niet zo heel zeker van maar het werkt echt prima.

Z.

Retro
Berichten:1
Lid geworden op:za jan 27, 2007 5:49 pm

Bericht door Retro » di feb 13, 2007 7:29 pm

Z-Blocker schreef:
legion schreef:Wat ik me nog wel even afvraag is of je DOT 4 en 5.1 onderling kan mengen, zo ja dan koop je gewoon een willekeurige fles en pomp je dat in je leiding.
Dat laatste moet je nog ff uitzoeken dus, ik zou daar een niet nader te noemen zoekpagina voor raadplegen.
Het is blijkbaar wel zo dat je eender welke minerale olie kunt mengen. Op reis heb ik zo eens een probleem gehad dat mijn rem lekte. Een winkel waar ze Magura Royal Blood hadden was gewoon onvindbaar en na een bijna crash heb ik toch besloten een garage binnen te gaan om het te laten nakijken. Die garagist heeft er gewoon wat minerale olie in gedaan en voila. Ik was er eerst niet zo heel zeker van maar het werkt echt prima.

Z.
Alle DOT olieen zijn onderling vermengbaar met elkaar met uitzondering van de DOT 5.0 ,deze mag in geen geval gebruikt worden met andere Dot olieen .

Wat de minerele olie betreft ,voor de geinteresseerden ,gewoon naar de automaterialenzaak en vragen naar LHM olie ,dit is een minerale olie die o.a gebruikt wordt door citroen in hun rem en veersystemen en is groen van kleur (werkt probleemloos in min shimano systeem)

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » wo feb 14, 2007 10:47 pm

DOT 5.0 is idd een vreemde eend in de bijt, is gebaseerd op siliconen.
DOT 3 4 en 5.1 schijnen door elkaar gebruikt en gemengd te kunnen worden.
Toch zou ik me houden aan de originele specificatie, meestal is dat DOT4.
Die is goedkoop en overal verkrijgbaar, desnoods in de shop bij het tankstation.

Minerale olie is lastiger qua verkrijgbaarheid.
Evt. zou je Citroen LHM kunnen gebruiken, of olie voor automatische versn.bak of voor stuurbekrachtiging.
Maar die zijn allemaal iets dikker dan de Shimano en Magura olie, dus ook hier liever origineel.
En ik meen dat je in noodgevallen, olijfolie of slaolie ook kunt gebruiken.
Een beetje vasthoudend Googelen met DOT levert erg veel info op.

Plaats reactie