Ontlakken.
Moderator:Beheerders
Als je nu uw frame ontlakt en zo wil houden, moet dat dan een soort van behandeling hebben?
May
May
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
1- zeg eerst van welk metaal je frame gemaakt is
2- roesten is het metaal dat onder bepaalde omstandigheden reageerd met lucht. dat vormd dan roest. roest van ijzer is luchtdoorlatend, dus roest een stuk ijzer gewoon vrolijk verder.
het roest van aluminium daarentegen is niet luchtdoorlatend, dus zodra het bovenste laagje aluminium geroest is, stopt het roesten ook. dus geen centje pijn daar.
2- roesten is het metaal dat onder bepaalde omstandigheden reageerd met lucht. dat vormd dan roest. roest van ijzer is luchtdoorlatend, dus roest een stuk ijzer gewoon vrolijk verder.
het roest van aluminium daarentegen is niet luchtdoorlatend, dus zodra het bovenste laagje aluminium geroest is, stopt het roesten ook. dus geen centje pijn daar.
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Klopt want de oxydelaag sluit het aluminum er onder af van de zuurstof uit de lucht en dus zal het niet verder corroderen.
Echter als je b.v. ook in de winter rijdt bestaat de kans dat je pekel/zout op je bike krijgt en dan zal deze duidelijk verder corroderen.
Om dit te voorkomen is het dus raadzaam om je frame van een (blanke) laklaag te voorzien.
Denk b.v. aan licht metalen velgen van auto's en hoe deze eruit zien wanneer deze laklaag beschadigt is en er in de winter/ pekel mee is gereden.
Enfin beide is dus mogelijk met of zonder laklaag aan jou de keus.
Overigens is anodiseren ook nog een (dure) optie.
Echter als je b.v. ook in de winter rijdt bestaat de kans dat je pekel/zout op je bike krijgt en dan zal deze duidelijk verder corroderen.
Om dit te voorkomen is het dus raadzaam om je frame van een (blanke) laklaag te voorzien.
Denk b.v. aan licht metalen velgen van auto's en hoe deze eruit zien wanneer deze laklaag beschadigt is en er in de winter/ pekel mee is gereden.
Enfin beide is dus mogelijk met of zonder laklaag aan jou de keus.

Overigens is anodiseren ook nog een (dure) optie.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Ach, ik heb pas 11 jaar een blank alu frame (GT Avalanche), zonder laklaag of anodisatielaag. Heb er mee over het strand en in de pekel gereden. Eens in de zoveel tijd oppoetsen met POL (een of andere tube bij LBS gekocht) of een ander geschikt middel en hij glimt weer prima.
En ja: aluminium zal OOIT eens scheuren, maar dat kan lang duren. Belangrijkste is dat je geen (of in ieder geval zo min mogelijk) krassen en scheurtjes hebt op je frame; deze kunnen anders makkelijk verder scheuren.
En ja: aluminium zal OOIT eens scheuren, maar dat kan lang duren. Belangrijkste is dat je geen (of in ieder geval zo min mogelijk) krassen en scheurtjes hebt op je frame; deze kunnen anders makkelijk verder scheuren.