Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
willem12

Bericht door willem12 » do okt 12, 2006 9:41 am

De oude Olympus OM2n is nu toch echt afgeschreven en de HP945 en R717 zijn lekker voor erbij en onderweg, maar ik wil nu toch weer wat serieuze digitale hardware.

Ik zat te denken aan: Nikon D80 + Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G
D80 body is nu goed te krijgen, maar die lens wordt door door de meeste winkels niet eens in bestelling genomen omdat die zo slecht leverbaar is. Heeft iemand ervaring met dat ding? Of suggesties voor een slimmere/betere setup?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do okt 12, 2006 11:07 am

Je kunt altijd nog voor een Sigma gaan, of een Tamron of Tokina.
Zijn een stuk goedkoper dan de Nikkor lensen maar ook erg goed spul.
Je F getal zal wel een stukje hoger zijn maar F getal is ook een beetje afhankelijk van je eisen, wat wil je gaan fotograferen.
Persoonlijk zou ik toch wel voor een lens gaan voor een kleiner F getal. Zeker bij tele kan dat vaak wel erg handig zijn.

Hoe lang is die 18-200 als je hem op maximale stand hebt staan? Is dat ergens te vinden? Afhankelijk van of je een beetje stabiele hand hebt zou ik er even over nadenken of je zoveel extra geld uit wil geven aan een VR. Tele is altijd even wennen maar met mijn 100-400 gaat het ook goed.

Downhillbillie

Bericht door Downhillbillie » do okt 12, 2006 7:11 pm

oke, ik ben dus een ontzettende foto-noob. maak plaatjes met mijn
sony 5,1 dsc p1 of zoiets. gaat eigenlijk best prima, maar nu is dit
toestel voor de tweede hobby minder geschikt:
wij hebben wat japanse koi in de tuin (onder water :roll: ) en
dat water spiegelt nogal. De tip die je dan krijgt is: neem een
polarisatie filter, dan hebbie daar geen last meer van. Klinkt cool,
maar gaat niet wat worden op mijn compactcamera, of wel ?

iemand ideeen ?/ oplossingen ? / goeie 2dehands?

Groet,

Billie

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo okt 15, 2006 5:59 pm

Vraagje aan de heren prof's:

Op onderstaande foto is in het midden een gelege vlek te zien. Hoe voorkom ik dit, ik heb het wel vaker? Heeft het te maken met tegen de zon in fotograferen?

http://f7.yahoofs.com/users/448dd866z16 ... FBQw1d2aYI

TBB

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo okt 15, 2006 8:48 pm

bij mij krijg ik enkel een foutmelding Bram

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo okt 15, 2006 8:53 pm

Downhillbillie schreef:oke, ik ben dus een ontzettende foto-noob. maak plaatjes met mijn
sony 5,1 dsc p1 of zoiets. gaat eigenlijk best prima, maar nu is dit
toestel voor de tweede hobby minder geschikt:
wij hebben wat japanse koi in de tuin (onder water :roll: ) en
dat water spiegelt nogal. De tip die je dan krijgt is: neem een
polarisatie filter, dan hebbie daar geen last meer van. Klinkt cool,
maar gaat niet wat worden op mijn compactcamera, of wel ?

iemand ideeen ?/ oplossingen ? / goeie 2dehands?

Groet,

Billie
Kan je middels een adapter geen filter voor je lens schroeven?
voor bijvoorbeeld de sony w1 kun je een adapter kopen om een filte rop te zetten
kijk eens op de sony site

Downhillbillie

Bericht door Downhillbillie » ma okt 16, 2006 8:36 am

Super ! :)

Bedankt voor de tip, ga van de week eens informeren
bij mijn LPS of-ie zoiets heeft / kan bestellen
of zijn er grote Online-giganten met meer kans van slagen ?

nogmaals, Bedankt ! :arms:

Nami

Bericht door Nami » wo okt 18, 2006 8:00 am

A.s. zondag ga ik wat foto's maken op de streetmeeting in Utrecht met een Canon 350D. Ik vroeg me af wat de nauwkeurigere instelmogelijkheden waren m.b.t. actiefoto's (korte sluiterstijd etc). Ook ben ik benieuwd naar hoe je bv instelt dat de flits als 'normaal' licht gezien moet worden, waardoor de omgeving donkerder lijkt... Zoals op de foto's van Arnetteman:

Afbeelding

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo okt 18, 2006 11:27 pm

Wat vooral bij streetmeetings belangrijk is qua fotografie is dat jouw positie ten opzicht van degene die een bepaalde trick doet interessant is.
Keihard met groothoek van een afstand een foto maken van iemand die van een muurtje afspringt is niet interessant. Ga bijvoorbeeld dichterbij of eronder liggen/staan. Zorg er voor dat je op de foto's duidelijk een bepaalde hoogte of diepte laat zien zodat ook echt aantoonbaar is hoe hoog de drop of hoe ver de gap is zeg maar.

Voor wat betreft de flitser, dit doe je op de volgende manier:

Gebruikte Apparatuur: Nikon D70, Nikon Speedlight SB500
Instellingen: Camera: flitsstand op commander mode en flitser op slave mode (zie gebruiksaanwijzing van je Canon in dit geval).
Stel je flitser op een statief op. Zet je statief in een andere hoe van waaruit je fotografeert.

Wat heb JIJ dus nodig:

Canon Eos 350 D
Canon flitser 580 EX geloof ik.

Alleen met deze combinatie is dit mogelijk voor Canon in het geval van jouw camera.

Ik weet niet wat je verder nog meer apparatuur hebt maar dit is daar dus afhankelijk van. Ik ken namelijk iemand met een 350D en een 420 EX flitser (?) echter het is niet mogelijk deze flitser op afstand aan te sturen met de 350D. Je zou een en ander even moeten checken in je gebruikershandleiding.

Succes.
Bikepark Groningen

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo okt 18, 2006 11:29 pm

Sorry maar dat was ik dus onder Legion zijn naam

(@legion: best dat je op mijn pc op dp zit maar log dan wel even weer uit ja....je weet toch....)

Nami

Bericht door Nami » do okt 19, 2006 12:13 am

ha ok
bedankt voor de info!
:D

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » do okt 19, 2006 7:10 pm

Op www.timdeboer.nl staan wat foto's van de apeldoornse mountainbike kampioenschappen, ik hoor graag verbeterpuntjes!

zonoskar

Bericht door zonoskar » do okt 19, 2006 7:21 pm

legion schreef:Ik ken namelijk iemand met een 350D en een 420 EX flitser (?) echter het is niet mogelijk deze flitser op afstand aan te sturen met de 350D.
Een 420EX/430EX kun je in slave mode zetten, maar dan heb je dus een master nodig (bv. een 580EX, of een ST-E2). Met de ingebouwde flitser kun je die 420EX niet aansturen, dat klopt.

Oja, over die 18-200VR van Nikon, die is echt wel van een klasse hoger dan de 18-200's van Sigma of Tamron (die zijn nl. niet echt scherp). Hij is slecht te leveren, maar degene die hem hebben kunnen bemachtigen zijn vol lof over die lens. Ik wou alleen dat Canon ook zo'n lens maakte :)

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » do okt 19, 2006 9:32 pm

zonoskar schreef:
legion schreef:Ik ken namelijk iemand met een 350D en een 420 EX flitser (?) echter het is niet mogelijk deze flitser op afstand aan te sturen met de 350D.
Een 420EX/430EX kun je in slave mode zetten, maar dan heb je dus een master nodig (bv. een 580EX, of een ST-E2). Met de ingebouwde flitser kun je die 420EX niet aansturen, dat klopt.
[/ :angelnot: quote]

groot nadeel van de 420EX is ook dat die geen manueel stand heeft, hierdoor kun je er nog minder mee, ook niet met el cheapo radiotriggers werken enzo met een mooi resultaat

DmrBiker

Bericht door DmrBiker » ma okt 23, 2006 5:45 pm

'k heb even een vraagje
heb zojuist deze gevonden op het internet:
Afbeelding
voor 260 euro
Is dit een goed toestel?

Grtz

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma okt 23, 2006 5:53 pm

lijkt mij niks mis mee, reken wel op nog een extra geheugenkaartje erbij van 512mb of 1 gb want met 8mp schiet het wel lekker op.

Voor actiefoto's wellicht wat minder geschikt ivm de ontspanvertraging, maar ook daar "wen" je op den duur wel aan.

dusssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

DmrBiker

Bericht door DmrBiker » ma okt 23, 2006 9:35 pm

BOSS schreef:lijkt mij niks mis mee, reken wel op nog een extra geheugenkaartje erbij van 512mb of 1 gb want met 8mp schiet het wel lekker op.

Voor actiefoto's wellicht wat minder geschikt ivm de ontspanvertraging, maar ook daar "wen" je op den duur wel aan.

dusssss©
daar heb je een punt.
Maar ik zoek mij dus een digitale camera.. budget 200-300 euro.
Moet dus geschikt zijn voor actiefoto's, moet kunnen filmen, etc.
Ik zat ook al te denken aan de Kodak V-550

Grtz

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do okt 26, 2006 7:24 pm

tot 1,5 jaar terug lipe olympus achter de feiten aan qua digitale camera. geen idee of ze dit al ingelopen hebbne.
kijk ook eens naar Sony en Canon.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr okt 27, 2006 4:33 pm

DmrBiker schreef:
BOSS schreef:lijkt mij niks mis mee, reken wel op nog een extra geheugenkaartje erbij van 512mb of 1 gb want met 8mp schiet het wel lekker op.

dusssss©
daar heb je een punt.

Grtz
De camera is net zo geschikt voor actiefoto's als de fotograaf is....... :angelnot:

Maw in het begin zul je, met name bij beweging dicht bij de camera, er een aantal keren naast zitten. Maar dat wen en je wordt er vanzelf handig in.
Met jou budget kun je een SLR vergeten en kom je in de compacts.

Persoonlijk ben ik altijd zeer tevreden met Canon en dan de Ixus serie, maar vroeger, in de tijd van de filmpjes 8) waren de MJU's een begrip!
Mijn mening: echt slechte camera worden er niet meer gemaakt!

Kijk ook ff wat voor geheugenkaartje de camera slikt, sony gebruikt zijn eigen kaartje, lees DUUR! SD is de meest gangbare en goedkope oplossing!

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Foxtrot

Bericht door Foxtrot » vr okt 27, 2006 10:50 pm

BOSS schreef:
DmrBiker schreef:

dusssss©
daar heb je een punt.

Grtz
De camera is net zo geschikt voor actiefoto's als de fotograaf is....... :angelnot:

Maw in het begin zul je, met name bij beweging dicht bij de camera, er een aantal keren naast zitten. Maar dat wen en je wordt er vanzelf handig in.
Met jou budget kun je een SLR vergeten en kom je in de compacts.

Persoonlijk ben ik altijd zeer tevreden met Canon en dan de Ixus serie, maar vroeger, in de tijd van de filmpjes 8) waren de MJU's een begrip!
Mijn mening: echt slechte camera worden er niet meer gemaakt!

Kijk ook ff wat voor geheugenkaartje de camera slikt, sony gebruikt zijn eigen kaartje, lees DUUR! SD is de meest gangbare en goedkope oplossing!

dusssssss©
Olympus gebruikt XD kaartjes en die zijn best prijzig. Ik heb de zwarte 700 versie en ben er best tevreden mee.

Nog ff een vraagje. Ik ben me de laatste tijd meer aan het verdiepen in fotografie en ik vroeg me af wat nou een goede beginners camara is. Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor actie foto's en snel bewegende voorwerpen.

T.B.F.K.A.N.

Bericht door T.B.F.K.A.N. » za okt 28, 2006 12:34 pm

Ik weet eigenlijk niets van compacts dus..

Maar over een DSLR, ik zelf heb een 300D, en die bevalt wel goed. Heb iig nog niet veel momenten gehad dat ik graag een ander toestel had gehad.

De 300D was de instapper 2 jaar geleden inmiddels zijn ze bij de 400D en misschien kun je juist wel een 350D voor een leuke prijs kopen nu (heb ik gedaan met m'n 300D toen de 350D werd geïntroduceerd).

Vergelijkbaar is dacht ik de Nikon D50 als je "dat andere" merk wil ;)

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » za okt 28, 2006 1:19 pm

mijn vriendin heeft de D50 en is er best wel tevreden van.
ik heb de D70, het iets duurdere model, en ben daar ook zeer tevreden van.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » za okt 28, 2006 3:41 pm

weet er trouwens iemands iets over een tweedehandsbeurs voor fotografiemateriaal? mijn moeder zei dat die morgen (zondag 29/10) zou doorgaan in antwerp expo, maar die weten van niets.

dus, gaat het door? zo ja: waar en wanneer?
en als het morgen is, gaat er iemand van hier dan?

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » di okt 31, 2006 6:36 pm

Ik ben van plan om een videocamera te kopen, ik wil hem met name gebruiken voor het filmen van mountainbiken.

Ik wil de films makkelijk op de pc kunnen zetten zonder dat het een gedoe en geknutsel is. De camera moet een goede lens hebben, dus niet dat de kleur rood plotseling oranje is.

Ik ben eigenlijk aan het kijken op marktplaats.nl omdat je daar toch iets meer waar voor je geld vind.

Een vriend van mij raad iets van een JVC Everio aan.

Graag tips en info!

BVD Pieter
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di okt 31, 2006 9:08 pm

Heb je wel eens gedacht aan een Samsung VP-X210L ??? Dit is een kleine camera op basis van 1GB intern geheugen en memorycard's. Het mooiste is dat er een 2e lens bij zit die je op je helm kan plaatsen tijdens het rijden. Op deze manier heb je geen last van extra gewicht een je hoofd en kan de camera mooi beschermd in je rugzak.

Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Plaats reactie