Re:wheelie

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JD @ NL

Bericht door JD @ NL » vr sep 13, 2002 5:16 pm

Edward,

hoe zorg je er voor dat je rem dichter tegen het stuur staat? (Meen dat dat mogelijk is). Kom volgende week ofzo wel langs, als jullie de foto"s hebben :) .

Thnx

JD

Thepekingduck

Bericht door Thepekingduck » za sep 14, 2002 10:03 am

kwel is goed ik regel dan ook wel een cammera kan je meteen je wheelie kunsten vast legen op film

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » za sep 14, 2002 6:37 pm

Thepekingduck schreef:
kwel is goed ik regel dan ook wel een cammera kan je meteen je wheelie kunsten vast legen op film

;D ;D ;D da liek mie wa wat

b.t.w. begin er al ietsjes meer gevoel in te krijgen, maar echt lukken wil het nog niet.

master

Bericht door master » di sep 17, 2002 8:57 pm

zo"n jongen bij mij op school noemt mij en andere die op een fiets een lange wheelie kunnen maken een amateurtje

die gast heeft er zijn sport van gemaakt.
hij kan echt vet op z"n achterwiel rijden
hij doet het gemakkelijk met 1 hand, hij draait makkelijk een rondje op zijn achterwiel
als ik een wheelie maak blijf ik achter elkaar trappen hij kan trappen en ff stoppen en weer trappen en weer ff stoppen enc..
als hij gewoon een wheelie maak kan hij eindeloos doorgaan hij trapt echt zwaar relaxx
die gast valt nooit achterover ofzo.
maar goed ik hoorde ook dat hij elke dag met vrienden aan het oefenen is.
ik wist nie wat ik zag en dat gewoon op zo"n here fiets

ik dacht nog wel dat ik het zo goed kon :"(

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » wo sep 18, 2002 4:17 pm

ZO! vraag eens wat zijn supertip is voor wheely-newbies zoals ik. Gebruikt die gast zijn rem ook trouwens? Dat is voor mij namelijk nog steeds een probleem(pje). Moeite met doseren...

JD

master

Bericht door master » wo sep 18, 2002 5:24 pm

zo ver ik heb kunnen zien gebruikt hij zijn rem niet (doe ik ook niet trouwens)
gewoon echt veel oefenen ik ben ook elke dag ff aan het oefenen

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » wo sep 18, 2002 6:00 pm

omdat ik meestal nogal ongeduldig ben, wil ik het het liefst in één keer kunnen. Maar als er niks anders opzit dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen, ga ik maar snel de bike pakken om het evenwicht te vinden. :D

mzzls,

JD

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » do sep 19, 2002 7:19 am

Misschien overbodig, maar ik wilde toch ffe melden dat de tips helpen. Normaal gesproken kwam ik maar 5 meter ver ofzo. Gisteravond 2 uur lang zitten wheelien met als resultaat: :o 20 meter! Dit is natuurlijk niet superver, maar voor mij een record. Iedereen, dank voor de tips...ze hebben echt goed geholpen 8)

mzzls,

JD

btw.als je blijft staan tijdens het wheelien, hoef je je rem niet te gebruiken. Je kunt in evenwicht blijven door je verder of dichterbij het stuur te bewegen.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do sep 19, 2002 8:18 am

Als je blijft staan tijdens het wheelien zul je niet verder gaan komen dan die 20 meter............................

E

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do sep 19, 2002 4:26 pm

Hoezo?

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » vr sep 20, 2002 9:26 am

hmz...we zullen zien...vooralsnog ben ik tevrden met het resultaat....maar ik ga nog wel eens flink oefenen om verder te komen...Zittend kan ik in ieder geval niet en staand begin ik het door te krijgen.

Leg me trouwens eens uit waarom het niet kan?

JD

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » vr sep 20, 2002 3:27 pm

Omdat je eerst de kunst van het evenwicht bewaren onder de knie moet leren krijgen alvorens manuals [staand wheelien zonder te trappen] onder de knie te krijgen.

En als jij >11 km staand kan wheelien meld ik je aan bij het guiness book of records. Na 1 zomer oefenen zit je ongeveer aan die afstand, zittend op je zadel wel te verstaan.

Bovendien, het geheim van de wheelie zit em in het gestrekt houden van je armen. Zelfs de boys van Kranked die wel heel erg goed kunnen wheelien zie je allemaal tijdens een manual hun armen gestrekt houden. Die houding leer je je aan door veel zittend te wheelien.

Zie het als skien, zonder de basis techniek red je het niet en sluipen er vreemde eigengemaakte technieken in die er niet meer uit te rammen zijn !

E

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » vr sep 20, 2002 3:34 pm

Ik maak geen manual, maar blijf staand trappen. Ik zit in ieder geval niet op het zadel.

mzzls,

JD

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr sep 20, 2002 3:52 pm

tegen jezelf praten kan ik dit soort situaties uitkomst bieden, met name de termen "streken" en "trekken" zijn essentieel

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo sep 22, 2002 12:09 pm

Als je het over enige tijd juist doet merk je dat je niet hoeft te trappen. Dan hebbie je evenwicht gevonden en zie je dat je eigenlijk zonder te trappen je bike kan laten uitrollen tot je stilstaat, zelfs even stiul kan staan en weer verder kan wheelien.

Oefeninf vergt kunst, kunst vergt tijd. Gazodoor en we kunen binnenkort een heuse wheeliecontext organiseren !

E

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » zo sep 22, 2002 2:54 pm

Ben nog druk aan het oefenen. Ben d"r al achter gekomen dat je soms niet hoeft te trappen. Laatst maakte ik een wheelie (zeer korte) terwijl ik iets van 20 km/uur reed. Door te blijven trappen ging ik veels te ver achterover. Ik kon nog net hard genoeg rennen om niet te vallen :P :P ;D .

Spreek oe wa op de bikemotion denk ik.

JD

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo sep 22, 2002 3:08 pm

Je kunt lelijk vies op je hoofd vallen als je achterover slaat......spreek uit ervaring.

Wie maakt er hier al >20m nosewheelie"s ?

E

Den Hans

Bericht door Den Hans » zo sep 22, 2002 11:27 pm

Kan redelijk goed en ver op m"n achterste wiel rijden. 8)
--> "K vind techniek zeker zo belangrijk als de juiste versnelling...

Zoek daarom eerst de versnelling waarmee je het best vertrekt en evenwicht vind. M.a.w. niet de versnelling waarbij je direct op je bek gaat of waarbij je hem (de fiets) niet omhoog krijgt.

ZEKER ZO BELANGRIJK !!!!

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » ma sep 23, 2002 3:30 pm

heb de juiste versnelling voor mij gevonden, maar mijn probleem is dat ik te enthousiast wordt als ik eenmaal in evenwicht ben....ik ga dan plotseling veel harder trappen. ::) Werk d"r nog aan....is het trouwens aan te raden naar een andere versnelling te schakelen als je aan het wheelien bent?

JD

Enduro

Bericht door Enduro » ma sep 23, 2002 3:31 pm

en wat is die versnelling dan?

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » ma sep 23, 2002 3:32 pm

Denk dat die wielrenner uit het filmpje "Urban Assault meeting in Den haag" wel meer dan 20 meter op z"n voorwiel kan biken :o ;D

JD

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » ma sep 23, 2002 3:52 pm

Denk de 2-6. 2 voor en dan eind-midden achter. Denk zelf dat het makkelijker is in een zwaardere versnelling. (voor de experts: heb ik daar gelijk in?)

JD

Plons

Bericht door Plons » ma sep 23, 2002 3:56 pm

versnelling maakt in principe geen jota uit.

Alleen 53-11 is niet aan te raden.

Den Hans

Bericht door Den Hans » di sep 24, 2002 9:43 pm

Met de juiste versnelling bedoel ik diegenen waar je het beste mee kunt vertrekken en waarmee je het verst kunt rijden!! Niet zo moeilijk toch???

???

Voor de niet-gelovige onder ons probeer maar eens enkele combinatie"s, je zal snel merken dat het weldegelijk belangrijk is. Je voelt direct wanneer je de "juiste versnelling" hebt !!!

Wanneer je echt geoefend bent maakt de versnelling inderdaad geen jota uit... >:(

Vergeet niet dat je techniek nog ver te zoeken als je hiermee begint, dus is de versnelling het enigste waar je nog wat mee kan spelen.
Wanneer je wat meer gevoel hebt betreffende evenwicht kan je (vertrekkende van "jou" versnelling ) ietsjes zwaarder gaan.

Nou wel da"s mijn theorie zowat, het is nu aan jullie om er al dan niet wat mee te doen...

Den Hans

Bericht door Den Hans » di sep 24, 2002 10:15 pm

Mr.Winterbike schreef:
heb de juiste versnelling voor mij gevonden, maar mijn probleem is dat ik te enthousiast wordt als ik eenmaal in evenwicht ben....ik ga dan plotseling veel harder trappen. ::) Werk d"r nog aan....is het trouwens aan te raden naar een andere versnelling te schakelen als je aan het wheelien bent?

JD

Schakelen is niet zo gemakkelijk wanneer je aan"t wheelien bent, probeer het maar eens...
Je zal merken dat het tijdstip van het schakelen zeer belangrijk is!
Doe je het te vroeg dan kan je je voorwiel niet omhoog houden, omdat je de versnelling niet rond krijgt. Doe je het te laat, wel ja dan ben je te laat en heb je weer hetzelfde resultaat.
Het probleem is dat je evenwicht op het moment van schakelen verstoort wordt . Je zet meer kracht op de pedalen en duwt de fiets eigenlijk naar voor. Vergeet niet dat je je evenwicht terug moet vinden rijdend tegen een snelheid van al gauw 20-25km/h. NIET GEMAKKELIJK !!

Kun je toch je evenwicht behouden dan ga je op de duur zo snel rijden dat je van schrik de remmen in gaat . --> eigen ervaring!! :o

Probeer bij het schakelen het dus verschil niet te groot te maken met de vorige versnelling. Aldus is het belangrijk dat je de juiste versnelling/ combinatie vindt om te starten !!! JAJA !!

Gemakelijkshalve is het beter wat te oefenen op je evenwicht.
Je zit dan ook niet met het probleem dat je sneller en sneller moet gaan trappen en dus hoeft te schakelen...

Je zult merken dat je tijdens het oefenen de langste hebt afgelegd toen je je evenwicht gevonden hebt!! Niet toen je sneller en sneller bent beginnen rijden. :D

Plaats reactie