Nieuwe vork (alweer)
Moderators:JJ, Beheerders
Helaas is de oude nu echt terminaal, dus ik zoek een nieuw vorkje. Als eisen:
-> 80-100 mm veerweg (100 voor het gevoel, 80 doet de geo van het frame geen kwaad)
-> gewicht rond de 1600 g
-> liefst geen nokken voor velgremmen
-> een redelijke inbouw voor de geboden veerweg
-> top stijfheid (32 mm poten dus)
Lockout, Terralogic, SPV boeit me allemaal niet. Het ding moet plush zijn (ondanks dat het apparaat alleen wedstrijdgebruik zal zien). Nu zit ik aan de volgende vorkjes te denken:
1) Een F80 RL(T) op de kop tikken. Korte inbouw, spreekt super aan.
2) Een Reba Team of WC. Laatste is wel ranzig duur, natuurlijk, en de inbouwhoogte valt ietsje tegen.
3) Pace RC39. Licht, niet absurd duur, maar ik ken NIEMAND met ervaringen hiermee. Ook hier is de inbouw 47,5 cm bij een 8 cm veerweg!
Marzo 2006 is out of the question, omdat de inbouwlengte absurd is en de disc nokken postmount zijn. Manitou idem.
Wat zijn jullie gedachten/ervaringen? Ik heb nu een F80 RLT die eigenlijk super is. De Marzo op de fully dacht ik te reviseren, maar ook met zwaardere olie is de demping niet top meer. Deze moet dus vervangen worden.
-> 80-100 mm veerweg (100 voor het gevoel, 80 doet de geo van het frame geen kwaad)
-> gewicht rond de 1600 g
-> liefst geen nokken voor velgremmen
-> een redelijke inbouw voor de geboden veerweg
-> top stijfheid (32 mm poten dus)
Lockout, Terralogic, SPV boeit me allemaal niet. Het ding moet plush zijn (ondanks dat het apparaat alleen wedstrijdgebruik zal zien). Nu zit ik aan de volgende vorkjes te denken:
1) Een F80 RL(T) op de kop tikken. Korte inbouw, spreekt super aan.
2) Een Reba Team of WC. Laatste is wel ranzig duur, natuurlijk, en de inbouwhoogte valt ietsje tegen.
3) Pace RC39. Licht, niet absurd duur, maar ik ken NIEMAND met ervaringen hiermee. Ook hier is de inbouw 47,5 cm bij een 8 cm veerweg!
Marzo 2006 is out of the question, omdat de inbouwlengte absurd is en de disc nokken postmount zijn. Manitou idem.
Wat zijn jullie gedachten/ervaringen? Ik heb nu een F80 RLT die eigenlijk super is. De Marzo op de fully dacht ik te reviseren, maar ook met zwaardere olie is de demping niet top meer. Deze moet dus vervangen worden.
Nope, voor in de altschule Instinct. Ik was eigenlijk van plan een nieuw framepje + vork te gaan kopen (wederom een RM natuurlijk), maar bij het Kuinre-ready maken van m'n Instinct bleek de vork toch meer kuren te vertonen dan aanvankelijk gedacht. Dus 't wordt eerst de vork upgraden, dan het frame.
Tja... als ik jouw Vertex zie denk ik ook "Toch een Reba". Ik neig wel in die richting. Een Fox is zelf inkoop (
) ranzig duur. En 't schijnt dat 2007 Reba Teams weer glanzend ipv mat zwart worden, dusch.....
Wat mij benieuwt: is hier iemand ervaring met de Pace RC39? 't Ziet er wel mooi uit en zo...

Wat mij benieuwt: is hier iemand ervaring met de Pace RC39? 't Ziet er wel mooi uit en zo...
En een snelle post erachteraan:
http://www.sram.com/en/rockshox/crosscountry/reba/
Die zwarte team, glossy!!
http://www.sram.com/en/rockshox/crosscountry/reba/
Die zwarte team, glossy!!

Dat klopt helemaal Wictor. Ik heb nu net een paar weken de '07 race in zwart in mijn Cube gehangen en daar zitten de spacers gewoon bij. Ik heb de vork op 85mm staan natuurlijk. In combinatie met de poplock-adjust is deze vork werkelijk een absolute verbetering ten opzichte van de Manitou Skareb Elite die zo slap als een aal (got joke wic!
) was. Hij is ietsje zwaarder maar wat boeit dat. Demping is echt heel erg goed in te stellen ook. Een top vork Wictor.

Ik heb ervaring met een pace vork , niet de genoemde echter .
Maar ik heb er alleen maar narigheid mee gehad.
En voor service moest die vork steeds naar engeland gestuurd worden.
ben je hem weer een tijdje kwijt.
En ik heb van mijn lbs gehoord dat de latere modellen (ik weet geen type nummers maar ik bedoel de volledig uit carbon uitgevoerde vorken)Dat die ook niet echt een toppertje waren . .
Wat er precies me aan de hand was weet ik niet meer , het was in ieder geval niet goed.
Maar ik heb er alleen maar narigheid mee gehad.
En voor service moest die vork steeds naar engeland gestuurd worden.
ben je hem weer een tijdje kwijt.
En ik heb van mijn lbs gehoord dat de latere modellen (ik weet geen type nummers maar ik bedoel de volledig uit carbon uitgevoerde vorken)Dat die ook niet echt een toppertje waren . .
Wat er precies me aan de hand was weet ik niet meer , het was in ieder geval niet goed.
-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Op de CrossMark heb ik nog weinig ervaring.... Ik krijg 'm echter niet verkocht, dus ik probeer het maar. De Larsen TT's heb ik eigenlijk al m'n mara's op gereden in '05. Super banden. Ze lossen nog redelijk en rollen lekker vlot, maar bovenal: ze zijn errrug voorspelbaar.
Speclijstje dan maar:
Frame: '01 RM Instinct 18"
Demper: oude Float RL zonder ProPedal
Vork: Reba WC op 85 mm
Balhoofd: King
Wielen: DT 240/240s, XC717 velgen, Comp spaken
Stuurpen: Thomson Elite 120 x 5
Stuur: Easton CT2 580 mm
Zadelpen: RaceFace XY
Zadel: oude Flite (heeft iemand een witte voor me?
Mechs: XT(v), X.0(a) met X.0 twisters
Cranks: RF Turbines, ISIS, met Signature XS trapas
Cassette: 3ehands XTR
12-34t. Moet nog ééns een 11-32 kopen....
Ketting: Geen flauw idee.... iets van SRAM
Pedalen: 959's
Remmen: Hope Mono Mini 160/160 .... Misschien toch eens naar 140/180 gaan want ik gebruik de achterrem totaal niet...
Banden: zie foto, een Nobby Nic 2.1" setje, of anders Michelin A/T (v) + Comp S (a)....
Speclijstje dan maar:
Frame: '01 RM Instinct 18"
Demper: oude Float RL zonder ProPedal
Vork: Reba WC op 85 mm
Balhoofd: King
Wielen: DT 240/240s, XC717 velgen, Comp spaken
Stuurpen: Thomson Elite 120 x 5
Stuur: Easton CT2 580 mm
Zadelpen: RaceFace XY
Zadel: oude Flite (heeft iemand een witte voor me?

Mechs: XT(v), X.0(a) met X.0 twisters
Cranks: RF Turbines, ISIS, met Signature XS trapas
Cassette: 3ehands XTR

Ketting: Geen flauw idee.... iets van SRAM
Pedalen: 959's
Remmen: Hope Mono Mini 160/160 .... Misschien toch eens naar 140/180 gaan want ik gebruik de achterrem totaal niet...
Banden: zie foto, een Nobby Nic 2.1" setje, of anders Michelin A/T (v) + Comp S (a)....