amateur framebouwers
Moderators:JJ, Beheerders
Re: brander
Nou, daar gaat het dus niet aan liggensteelhead schreef:Hey Hilco.... Ik heb dezelfde brander!!!

De volgende stap: de padden/patten zijn er uit, vielen er vanzelf uit toen ze eenmaal heet genoeg waren

Ja... uhhh.... en nu?
Ja.... en nu Hilco? No speed is ook een speed maar gaat niet zo hard!
heb je al een idee voor een malletje? Je padden moeten exact ten opzichte van je BB gepositioneerd worden.
Caspar
heb je al een idee voor een malletje? Je padden moeten exact ten opzichte van je BB gepositioneerd worden.
Caspar
Re: Ja... uhhh.... en nu?
Toby had nog een paar columbus baan patten liggen en als ik die heb kan ik een malletje/ steuntje maken .steelhead schreef:Ja.... en nu Hilco? No speed is ook een speed maar gaat niet zo hard!
Caspar
wellicht een oud wiel gebruiken?
en trouwens.........met horizontale patten luistert het iets minder nou;
wiel kan scheef gesteld worden, ga ik van uit
centreren
Het wiel kan scheef gesteld worden maar je moet het toch zo recht mogelijk zien te krijgen.
Als je het BB verwijderd en daar vanuit een beugel zou malen kun je in ieder geval naar een sporend geheel werken. (midden BB gelijk aan midden achternaaf)
Met een M10 draadeind en een paar moeren kun je een dummy achteras maken om de padden op 135 mm te houden.
Caspar
Als je het BB verwijderd en daar vanuit een beugel zou malen kun je in ieder geval naar een sporend geheel werken. (midden BB gelijk aan midden achternaaf)
Met een M10 draadeind en een paar moeren kun je een dummy achteras maken om de padden op 135 mm te houden.
Caspar
schuuropruiming
Ik was deze ochtend goed bezig. Ik heb de schuur eens goed uitgemest en heb één en ander naar de stort gebracht.
Ik dacht dat ik mijn eerste mal (hout) reeds had weggegooid, maar vond deze onder een grote berg junk. Gelijk een foto gemaakt.

Ook vond ik nog een set wielen met opschroef pion waar dus een SS wielset van de maken is. En een niet al te groot (55 ongeveer) Huissoon (Goes) custom raceframe gemaakt uit Columbus, met horizontale padden.
Hieruit is zeker met enige huisflijt een mooi SS frame te maken.
Die gene die de wielen en het frame wil hebben en binnen afzienbare tijd op kan halen hier in Zeeland mag ze hebben!!! Ik heb ook nog wel wat onderdelen om het geheel af te monteren. Ook uit de rommelbak, maar het werkt nog.
Groet,
Caspar
Ik dacht dat ik mijn eerste mal (hout) reeds had weggegooid, maar vond deze onder een grote berg junk. Gelijk een foto gemaakt.

Ook vond ik nog een set wielen met opschroef pion waar dus een SS wielset van de maken is. En een niet al te groot (55 ongeveer) Huissoon (Goes) custom raceframe gemaakt uit Columbus, met horizontale padden.
Hieruit is zeker met enige huisflijt een mooi SS frame te maken.
Die gene die de wielen en het frame wil hebben en binnen afzienbare tijd op kan halen hier in Zeeland mag ze hebben!!! Ik heb ook nog wel wat onderdelen om het geheel af te monteren. Ook uit de rommelbak, maar het werkt nog.
Groet,
Caspar
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Re: schuuropruiming
That's the spirit, zo krijg je mensen op de singlespeedsteelhead schreef:Die gene die de wielen en het frame wil hebben en binnen afzienbare tijd op kan halen hier in Zeeland mag ze hebben

Na de 29" test dag wilde ik eigenlijk een soort van kofferbak markt voor bike parts organiseren. Iedereen neemt zijn oude zooi mee en kan dan met anderen personen ruilen/verkopen/weggeven etc. Je schuur is weer leeg en een ander is weer blij.
Mss leuker om dat in de zomer te doen bij lekker weer, eventueel in combinatie met een tochtje fietsen.
Voor mensen met een kleine beurs of mensen die bezig zijn met een projectje (en wie is dat niet??) de ideale gelegenheid om goedkoop aan leuke parts te komen.
Maar ja, dat komt er dus aan als er een beetje belangstelling is.
@ Hilco: geen halve maatregelen !! Had je geen multi order kunnen doen voor alle frame bouwers in spe hier op het forum

Ben benieuwd hoe dit eerste project gaat verlopen, jij bent in het vervolg wel de man waar ik naartoe ga als ik weer eens braze ons van een frame af moet hebben, zo gaat het een stuk makkelijker dan met slijptol/vijl.
JJ
P.s. Wat kost nou zo'n brander?
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
fles zuurstof 10 ltr vullingkost 16,30JJ schreef:@ Hilco: geen halve maatregelen !!
Ben benieuwd hoe dit eerste project gaat verlopen, jij bent in het vervolg wel de man waar ik naartoe ga als ik weer eens braze ons van een frame af moet hebben, zo gaat het een stuk makkelijker dan met slijptol/vijl.
JJ
P.s. Wat kost nou zo'n brander?
Fles acetyleen 10 ltr vulling kost 58 euro
2x fles huur a 72 euro per jaar........ dus 144,- euro
Vlamdover 2 druk regelaars slang-brander en kop 212,- euro
dus kost nog wel aardig wat.

Nu even flink oefenen.
steelhead schreef:
Kijk dat timmeren datt kan ik wel !!
Die mal gaat dus wel goed komen
safety first
Vergeet niet die emmer water!!!
- didadunlop
idd gewoon een houten plaat. Hoeweet je zeker dat die vlak genoeg is? Het lijkt me dat hout iets makkelijk krom gaat trekken of is het een "bewezen" techniek? En dan gewoon met lijmklemmen de pijpen vastzetten?
Als je een keer een frame gaat solderen wil ik wel eens kijken.
Als je een keer een frame gaat solderen wil ik wel eens kijken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
houten mal
Ik heb enige tijd terug ook een afbeelding van de werktekening van zo'n houtenmal gepost. Ik heb het dikste multiplez gebruikt dat ik kon vinden. Het is wel belangrijk dat je frame vlak is, maar het van groter belang dat bepaalde onderdelen van je frame ten opzichtenvan elkaar op de juiste plaats zitten.
Het vast zetten kun je op meerdere manieren. Als je gaten in de houten baseplate zou boren kun je inderdaad pijpklemmen / zip ties / slangklemmen / etc... gebruiken.
Ik heb een vork voor redelijk snel in de planning en een randoneur/race frameset voor mezelf. Je bent van harte welkom.
Caspar
Het vast zetten kun je op meerdere manieren. Als je gaten in de houten baseplate zou boren kun je inderdaad pijpklemmen / zip ties / slangklemmen / etc... gebruiken.
Ik heb een vork voor redelijk snel in de planning en een randoneur/race frameset voor mezelf. Je bent van harte welkom.
Caspar
- didadunlop
Goed plan. Mijn volgende fiets (als ik weer knaken heb natuurlijk) wordt ook een randonneur dus intressant om te kijken hoe je het doet en ideeen opdoen voor mezelf.
Meeste weekenden ben ik vrij dus als je gaat bakken hoor ik het graag.
Meeste weekenden ben ik vrij dus als je gaat bakken hoor ik het graag.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
voorraad en workshop
Ik heb voorraad en ga deze week (lees: waarschijnlijk morgen) een bestelling plaatsen.
Over die workshop...... wie gaat die geven?
Caspar
Over die workshop...... wie gaat die geven?
Caspar
- didadunlop
vet.. Mooi dat al die plannen langzaam naar boven komen...
Workshop? Ik ben al lang blij als ik een keer bij Steelhead aka Caspar een keer maf meekijken hoe hij een frame bakt. Volgens mij heeft een vriend van me vader een autogeen set dus die kan ik vast wel een keer lenen. Die gast heeft trouwens ook verschillende lasdiploma's dus misschien kan ie ook wel hardsolderen. Ik zal het eens vragen.
Walter:
Surly heeft schijfrempatjes.

Workshop? Ik ben al lang blij als ik een keer bij Steelhead aka Caspar een keer maf meekijken hoe hij een frame bakt. Volgens mij heeft een vriend van me vader een autogeen set dus die kan ik vast wel een keer lenen. Die gast heeft trouwens ook verschillende lasdiploma's dus misschien kan ie ook wel hardsolderen. Ik zal het eens vragen.
Walter:
Surly heeft schijfrempatjes.

uitnodiging
Ik wil wel iets in elkaar zetten voor wie interesse heeft.
Ik kan een reader(tje) maken met artikelen die ik heb verzameld over de jaren.
Ik kan setjes maken naar wens: buizen, zilver/brons, flux, lugs, padden, soldeerbrillen, etc... voor wie behoeftig is.
Ik kan een dag van alles uit gaan leggen. Enkele mensen zouden onder begeleiding een stuurpen kunnen solderen (qua tijd iets interresanter)
Misschien kunnen diegene die interesse hebben in zoiets of iets anders mij even een PM sturen. Laten we zeggen een zatedag over ongeveer 1 á 2 maanden? Verdere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
Oja... Ik heb niet de arrogantie te zeggen dat ik framebouwer ben. Ik ben slechts een ervaren prutser die wel eens iets dusdanig weet te romellen dat het blijft zitten. Ik geef dus ook geen garanties op iets of beweer niet dat mijn methodes garanderen dat je iets nuttigs gaat doen met je tijd in de toekomst....... je begrijpt wat ik bedoel.
Laat maar horen!?
Caspar
p.s. Boven genoemde padden zijn beschikbaar!!
Ik kan een reader(tje) maken met artikelen die ik heb verzameld over de jaren.
Ik kan setjes maken naar wens: buizen, zilver/brons, flux, lugs, padden, soldeerbrillen, etc... voor wie behoeftig is.
Ik kan een dag van alles uit gaan leggen. Enkele mensen zouden onder begeleiding een stuurpen kunnen solderen (qua tijd iets interresanter)
Misschien kunnen diegene die interesse hebben in zoiets of iets anders mij even een PM sturen. Laten we zeggen een zatedag over ongeveer 1 á 2 maanden? Verdere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.
Oja... Ik heb niet de arrogantie te zeggen dat ik framebouwer ben. Ik ben slechts een ervaren prutser die wel eens iets dusdanig weet te romellen dat het blijft zitten. Ik geef dus ook geen garanties op iets of beweer niet dat mijn methodes garanderen dat je iets nuttigs gaat doen met je tijd in de toekomst....... je begrijpt wat ik bedoel.
Laat maar horen!?
Caspar
p.s. Boven genoemde padden zijn beschikbaar!!
meeting / workshop
Qua planning wordt het een beetje lastig met de meeting / workshop.
Ik blijk ook heel september volgeboekt te zijn met werk, werk, werk, en een feestje (gevolgd door werk).
Misschien kunnen we in november iets plannen. Ik kan dan ook iets in elkaar zetten en plannen. Misschien zijn er nog wat mensen met voorstellen. Ik heb gehoord dat iemand padden in een oud frame wilde zetten. Da's denk ik mooi te doen in een dag.
Afhankelijk van de opkomst moet het misschien wel in twee groepen. Mijn schuur is niet zo groot. Als we met zijn 7-en erin staan en ik steek de brander aan gaan we zeker enkele naar Beverwijk moeten brengen!! Maar misschien kunnen we daar ook iets voor bedenken??? Een lezing (door iemand anders) in de woonkamer naast de piano en een demo in de schuur.
Geïnterreseerde kunnen nog steeds PM-en. Ik probeer je dan via email op de hoogte te houden.
Caspar
Ik blijk ook heel september volgeboekt te zijn met werk, werk, werk, en een feestje (gevolgd door werk).
Misschien kunnen we in november iets plannen. Ik kan dan ook iets in elkaar zetten en plannen. Misschien zijn er nog wat mensen met voorstellen. Ik heb gehoord dat iemand padden in een oud frame wilde zetten. Da's denk ik mooi te doen in een dag.
Afhankelijk van de opkomst moet het misschien wel in twee groepen. Mijn schuur is niet zo groot. Als we met zijn 7-en erin staan en ik steek de brander aan gaan we zeker enkele naar Beverwijk moeten brengen!! Maar misschien kunnen we daar ook iets voor bedenken??? Een lezing (door iemand anders) in de woonkamer naast de piano en een demo in de schuur.
Geïnterreseerde kunnen nog steeds PM-en. Ik probeer je dan via email op de hoogte te houden.
Caspar