ketting, toebehoren en fixed

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
vettigen tarzan2
ketting, toebehoren en fixed

Bericht door vettigen tarzan2 » wo sep 13, 2006 12:42 am

hey,

ik heb net mijn stalen scott uit '94 als commuter, wintertrain, vlakke boswegen bike opgebouwd. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor op de weg en af en toe een uitstapje op de vlakkere boswegen.

Momenteel heb ik een 38 - 13 verzet omdat dit met de ketting goed uitkwam en ik daardoor geen kettingspanner moest gebruiken. Dit is mij en mijn knietjes echter iets te zwaar. Nu ben ik dus op zoek naar een lichter verzet met een kettinglengte waarbij ik geen spanner nodig heb. Ik heb mij laten wijsmaken dat bij een gelijk aantal tanden, dus 38-13 of 36-15, de kettinglengte dezelfde blijft. Mijn eerste vraag luidt: klopt dit? :)

In de toekomst zou ik zelf fixed willen gaan rijden, nu vraag ik mij of dat haalbaar is voor iemand met zwakke knietjes. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik laat mij inspireren door de volgende geweldige site: www.fixedgeargallery.com
I used to be a senior member here!

Perik

Re: ketting, toebehoren en fixed

Bericht door Perik » wo sep 13, 2006 7:51 am

vettigen tarzan2 schreef:Ik heb mij laten wijsmaken dat bij een gelijk aantal tanden, dus 38-13 of 36-15, de kettinglengte dezelfde blijft. Mijn eerste vraag luidt: klopt dit? :)
Dat is niet helemaal waar. Bij 38-13 is het verschil in diameter tussen voor en achter groter dan bij 36-15. Door dit extra "hoogteverschil" heb je voor 38-13 een iets langere ketting nodig, m.a.w. als je 36-15 zou steken hangt je ketting slapper. Het gaat om minder dan een milimeter maar bij het zoeken naar een "magic-gear" luistert het allemaal nogal nauw. Wat wél kan is voor en achter telkens een zelfde aantal tanden groter gaan en wat extra schakels aan de ketting toe te voegen. Dus 40-15, 42-17, 44-19 zouden moeten passen.
Dit verhaal gaat op als je verticale dropouts hebt, bij min of meer horizontale padden luistert het niet zo nauw en kun je gaan experimenteren met verschillende verzetten, halflinks etc.
vettigen tarzan2 schreef:In de toekomst zou ik zelf fixed willen gaan rijden, nu vraag ik mij of dat haalbaar is voor iemand met zwakke knietjes. Heeft iemand hiermee ervaring? Ik laat mij inspireren door de volgende geweldige site: www.fixedgeargallery.com
Ik vind juist dat fixed prettiger is voor de knieen. Door fixed te rijden dwing je jezelf om meer te anticiperen op wat er zich allemaal voor je afspeelt. Hierdoor zul je een meer constant tempo rijden en minder stoppen en versnellen. Moet je natuurlijk niet een enorm zwaar verzet steken.

dré

Bericht door dré » di sep 19, 2006 9:23 pm

fixed rijden maakt niks uit voor je knietjes behalve als je benen per ogeluk even stil wil houden bij 30 km/u....dat doet gewoon een weekje zeer, en als je niet op de fiets blijft zitten misschien wel 2 weken

Plaats reactie