Verrotte boutjes in m'n achterbrug
Moderator:Beheerders
Ik heb voor de bevestiging van m'n demper aan de achterbrug een 4-tal schroeven in m'n achterbrug zitten. Nu zitten deze precies op de plaats waar de meeste modder ed. terecht komt van het achterwiel. Alle 4 de schroeven beginnen nu te roesten en wit uit te slaan, waarschijnlijk ook van strooizout afgelopen winter. Daarom wil ik deze gaan vervangen. Mijn vraag is door welk materiaal kan ik deze het beste vervangen? RVS of titanium, of zijn er nog andere alternatieven. Mijn 2e vraag is dan ook meteen, waar kan ik deze boutjes kopen?
Ter illustratie heb ik ook even wat foto's gemaakt:
Foto van de 4 schroeven in het frame
1 Losse schroef
De afmetingen van de schroef zijn als volgt:
Inbus nummer 4
De totale lengte is 35mm
De kop is 5mm hoog
Het eerste gedeelte onder de kop heeft geen schroefdraad en is 7mm. En hier zit een knelpunt. Ik heb laatst bij iemand al een aantal verschillende schroeven meegenomen, maar geen enkele past, want het stuk zonder schroefdraad was allemaal te lang. En dat stuk zonder schroefdraad is wel echt nodig, want dat is iets dikker en past precies in de gaten van dat zwarte blok waar m'n demper aan vast zit. Dus als ik schroeven met schroefdraad over de gehele lengte gebruik moet ik ze heel erg vast draaien of anders kan dat zwarte blok heen en weer schuiven op de achterbrug.
Ter illustratie heb ik ook even wat foto's gemaakt:
Foto van de 4 schroeven in het frame
1 Losse schroef
De afmetingen van de schroef zijn als volgt:
Inbus nummer 4
De totale lengte is 35mm
De kop is 5mm hoog
Het eerste gedeelte onder de kop heeft geen schroefdraad en is 7mm. En hier zit een knelpunt. Ik heb laatst bij iemand al een aantal verschillende schroeven meegenomen, maar geen enkele past, want het stuk zonder schroefdraad was allemaal te lang. En dat stuk zonder schroefdraad is wel echt nodig, want dat is iets dikker en past precies in de gaten van dat zwarte blok waar m'n demper aan vast zit. Dus als ik schroeven met schroefdraad over de gehele lengte gebruik moet ik ze heel erg vast draaien of anders kan dat zwarte blok heen en weer schuiven op de achterbrug.
Erikje zegt: Fabory
http://www.fabory.com/imfw/portal/ep/ho ... dffkdghl.0
ff checken naar dealers enzo (gem. automaterialen boer).
Erikje
http://www.fabory.com/imfw/portal/ep/ho ... dffkdghl.0
ff checken naar dealers enzo (gem. automaterialen boer).
Erikje
Haha, dan neem je even een tapje. Ik weet wel wat het is, maar ik ken niemand die zo'n ding heeft, laat staan dat ik dat ooit gezien heb. Kijk, een te lange schroef afzagen lukt me nog wel, maar draad tappen? Zou ik dat bij een ijzerwaren handel kunnen laten doen? Ik kan trouwens niet achterhalen wat de sterkte van het materiaal is, 8.8 10.9 etc. aangezien er toch veel kracht op deze boutjes staat, lijkt het mij geen kwaad kunnen om maar extra sterke boutjes te nemen.
De draad op een bout "doortappen" zal niet meevallen, zoniet de tap zal mi gewoon breken. De draad op een bout word normaal gesproken gerold. Als tappen echt zo makkelijk ging kon je spaken ook korter maken door er gewoon wat draad bij te tappen.Wytze schreef:waarom zo moeilijk met bestellen? je kan toch gewoon die schroeven
nemen met het te lange blinde stuk, dan neem je een tapje en tap
je het schroefdraad een paar mm verder door?
Dit zijn alleen mijn € 0,02
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
phil wood spoke machine? En spaken worden volgens mij gerold. rollen dan wel draaien van bouten zal het gevolg zijn van het soort materiaal en de uiteindelijke maat van de bout. En daarnaast is even bijtappen waarschijnlijk niet echt een strak plan aangezien de bout toch ontworpen is voor een bepaalde maatvoering. Beetje hobbien is leuk maar ik zou bij zulke onderdelen toch voorzichtig zijn. opnieuw tappen bij beschadigde draad okee, maar "even"bijtappen lijkt me meer werk en meer risico dan "even" de maker van het frame mailen.
Maar goed de sterkte staat als het goed is op de bout zelf. Dus even wat oxidatie etc weghalen en dan moet je het als het goed is kunnen zien/ontcijferen. En anders gewoon mailen met de fabrikant van je frame/googlen.
Maar goed de sterkte staat als het goed is op de bout zelf. Dus even wat oxidatie etc weghalen en dan moet je het als het goed is kunnen zien/ontcijferen. En anders gewoon mailen met de fabrikant van je frame/googlen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Een bout, of een spaak, met gerolde draad is sterker.
Bij rollen wordt het materiaal verdicht, bij snijden wordt er materiaal weggenomen.
De groefjes zijn punten waar spanningen zich concentreren, 3x raden wat het sterkste is, weggesneden materiaal of verdicht materiaal.
Originele boutjes bestellen is zeker geen optie ?
Bij rollen wordt het materiaal verdicht, bij snijden wordt er materiaal weggenomen.
De groefjes zijn punten waar spanningen zich concentreren, 3x raden wat het sterkste is, weggesneden materiaal of verdicht materiaal.
Originele boutjes bestellen is zeker geen optie ?
ik verwacht van niet..aangezien er nieuwe modellen van mountaincycle te zien waren op eurobike 2006..Caramba schreef:Even voor de duidelijkheid, het betreft een Mountain Cycle San Andreas frame uit 2004. De enige dealer in de Benelux die ik ken is Barracuda. Ik zal eens een mail sturen of er aan die boutjes te komen is.
De Mountain Cycle site is nogsteeds uit 2005Ze zijn toch niet failliet ofzo
kooz
-
- Berichten:9
- Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:08 pm
- Locatie:heist-op-den-berg
neem u gewoon standaard 8.8 galvanise boutjes en doe er een goede veeg kopervet aan.
houd onder alle weersomstandingheden en zelfs het strooizout vreet er niet op in... echt goed spul!
reden waarom ik geen inox zou nemen is; inox slechter tegen trillingen en schokken kan.
inverband met de spaken enz.
als een gerolde spaak: gesmeed is. koud of warm dan is da altijd sterker. je moet het bekijken als de nerver van een boom. dan zie je da da nerven bij gesmede stukken doorlopen, de vorm van het stuk volgen. bij gesnede draad of eender welke stukken waar de nerven gebroken zijn. is dat het zwakste punt.
houd onder alle weersomstandingheden en zelfs het strooizout vreet er niet op in... echt goed spul!
reden waarom ik geen inox zou nemen is; inox slechter tegen trillingen en schokken kan.
inverband met de spaken enz.
als een gerolde spaak: gesmeed is. koud of warm dan is da altijd sterker. je moet het bekijken als de nerver van een boom. dan zie je da da nerven bij gesmede stukken doorlopen, de vorm van het stuk volgen. bij gesnede draad of eender welke stukken waar de nerven gebroken zijn. is dat het zwakste punt.
Cube Ams full suspencion