How to: Remmen ontluchten

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Sven
How to: Remmen ontluchten

Bericht door Sven » di apr 18, 2006 2:12 pm

Mensen, het is tijd. M'n achterrem moet worden ontlucht en ik wil het eens zelf doen!

Ik heb al dit kitje thuisliggen:

Afbeelding

Alleen ik heb een handleiding van een louise FR uit 2000 erbij gekregen... :| Voor mijn marta SL is dat dus minders...

Kan iemand me stap voor stap vertellen hoe ik dit moet doen? Dus iemand die dit al eens heeft gedaan?
Laatst gewijzigd door Sven op di apr 18, 2006 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di apr 18, 2006 2:22 pm

Ik kan het dromen...
welke rem heb je?

Marta als ik het goed zie dus...

Here go's:
-vul 2 spuiten met olie (incl slangetje)
-sluit ene spuit aan op de caliper (die je in ieder geval naar onder laat hangen, desnoods losschroeven en op de grond leggen)
-plaats remgreep horizontaal en schroef kapje eraf
-herhaaldelijk: spuiten en zuigen zodat je ahw de olie door het hele systeem heen en weer laat lopen
-tikken tegen remleiding en knijpen in remgreep (met open vloeistofreservoir) zorgt er voor dat luchtbellen omhoog komen
-als je het idee hebt dat er geen lucht meer in leiding zit, reservoir afvullen
-rubbertje en kapje erop (er gaat olie gemorst worden!)
-druk nog wat olie uit de spuit aan de caliper in je caliper (dat lukt als het goed is dus bijna niet)
-slang van caliper af en dichtschoeven
-klaar!

walter

Bericht door walter » di apr 18, 2006 2:42 pm

Met de 2e spuit ten alle tijden het reservoirtje op niveau houden, dus niet te vol, en niet te leeg.
Overstromen is onhandig, en leeg mag niet, want dan komt er weer lucht in de leiding en ben je terug bij af.
Na aansluiten vd spuit op je klauw (en opendraaien vh nippeltje), eerst even wat olie opzuigen.
Het luchtbelletje uit de nippel komt nu mee naar boven, heb je daar iig geen last meer van.

Sven

Bericht door Sven » di apr 18, 2006 4:31 pm

Goed, morgen wordt het uitgevoerd, daarna uitgebreid verslag. Nog andere dingen waar ik op moet letten?

Moet ik bijv. de zuigers volledig terug in de behuizing plaatsen of zo laten staan?

Tis namelijk ALLEEN mijn achterrem die het nodig heeft...

Luc

Bericht door Luc » wo apr 19, 2006 8:30 am

Zuigers altijd helemaal terugduwen bij deze operatie. En remblokjes uithalen natuurlijk ook.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

walter

Bericht door walter » wo apr 19, 2006 1:08 pm

Technisch gezien liever voor het definitieve afvullen vh reservoir de blokjes terugplaatsen, en liefst nog nieuwe blokjes ook.
Zodoende de minste kans op te weinig olie in 't reservoir, bij de meest onmogelijke standjes.
Maar ivm met olie knoeien is dat wel wat link.

Teveel olie is ook niet goed, de blokjes kunnen dan niet meer ver genoeg terug, je rem gaat slepen, en loopt bij warm worden zelfs vast.

-Noize-

Bericht door -Noize- » do apr 20, 2006 2:47 pm

en?, is het al gelukt? :)

Sven

Bericht door Sven » di apr 25, 2006 2:33 pm

Thanks Steelboy.

Met enige vertraging (ik zag er toch wel tegenop) en ik moest nog nieuwe remblokken halen, ben ik aan dit klusje begonnen.

Ik had de tips van Steelboy maar goed in mijn hoofd gezet, en ben eraan begonnen. Eerst de zuigertjes terug in de behuizing, toen de blokjes eruit...

Toen de spuiten gevuld (wat een ***werk om dat zonder lucht te doen!) en eerst aan de caliper gekoppeld. Toen het kapje eruit gehaald en begonnen met het herhaaldelijk zuigen en vullen. Na de derde keer kwam er een hoop lucht uit en ja hoor, mijn glimlach kwam tevoorschijn... :D

Afgevuld, kapje erop, spuitje bij de caliper eraf en schroefje erop. Mooi de blokjes erin, hoppa...

En toen testen... Wat denk je? Gelukt! Ik blij, ff de blokken ingeremd en zo moet het werken, hoop ik!
Achteraf gezien heb ik me drukker gemaakt dan dat het was, het is een klusje van een kwartiertje en het is ook nog leuk om te doen. Kan ik ook weer aan mijn lijstje toevoegen wat ik zelf kan sleutelen!

Morgen snel ff een rondje fietsen... ;)

XTC840

Bericht door XTC840 » vr apr 28, 2006 11:53 am

Wat kost zo een remontluchtings-setje nou?
Ik zit er zelf ook over te denken om het aan te schaffen. Iedere x als ik een remgreep sloop ben ik een fortuin kwijt aan arbeidsloon bij m'n LBS.
De klim was de afdaling waard

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » vr apr 28, 2006 8:28 pm

van shimano kost ie 60 euro en is daarmee ook meteen de duurste voorzover ik weet.
Je hebt mensen en je hebt potloden........

les alpes

Bericht door les alpes » vr apr 28, 2006 8:42 pm

Ik wil dit weekend m'n louises (zijn van ong van2001) doen. Kan ik dezelfde werkwijze volgen of zijn er kleine verschillen?

Don

Bericht door Don » za apr 29, 2006 12:19 am

Steelboy schreef:Ik kan het dromen...
!
haha lange leve Magura!
Ontluchten kan eeen kind maar wel na iedere run!

Sven

Bericht door Sven » za apr 29, 2006 9:50 am

XTC840 schreef:Wat kost zo een remontluchtings-setje nou?
Ik zit er zelf ook over te denken om het aan te schaffen. Iedere x als ik een remgreep sloop ben ik een fortuin kwijt aan arbeidsloon bij m'n LBS.
http://www.bike2build.com/toonartikel.php?id=697

Tadaaa... :angelnot:

les alpes schreef:Ik wil dit weekend m'n louises (zijn van ong van2001) doen. Kan ik dezelfde werkwijze volgen of zijn er kleine verschillen?

Zover ik weet wel, de manier van ontluchten blijft hetzelfde.
Don schreef:
Steelboy schreef:Ik kan het dromen...
!
haha lange leve Magura!
Ontluchten kan eeen kind maar wel na iedere run!
Niet iedereen rijdt zoals jou... ;)
Haha...

Mijn remmen houden het nu weer uit, rijdt weer goed!!

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo sep 06, 2006 3:38 pm

Ik weet dat t een oud topic is maar voor de zoekfunctie. Ik heb hem ook gebruikt en was hulpzaam.
Sven schreef: Toen de spuiten gevuld (wat een ***werk om dat zonder lucht te doen!)
TIP
Gewoon spuit vullen door uit t potje te zuigen. Niet helemaal tot aan de bodem van de spuit trekken. Spuit+slangetje ondersteboven houden. T slangetje leegzuigen. Slangetje van de spuit trekken en dan de spuit onderste bove langzaam indrukken. Druk je zo alle lucht eruit, en je spilt (bijna) geen vloeistof). Is de spuit luchtvrij, slangetje er weer op, slangetje voldrukken en monteren maar.
Laatst gewijzigd door Faxmulder op do sep 07, 2006 12:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do sep 07, 2006 8:42 am

Nog een tip over het materiaal.....
Ga gewoon naar de apotheker en haal daar de spuiten(liefst zo groot mogelijk,ik gebruik 300cc)slangetjes haal je bij de automateriaalzaak(Heuts bijvoorbeeld,vraag naar ontluchtingsslang voor motorfietsaccu's)
en een fles dot4 hebben ze daar ook.Wel even zorgen dat eerst alle oude remvloeistof eruit is voordat je de nieuwe erin doet.
De merken(hayes/magura/hope etc.)gebruiken wel hun eigen merk vloeistof,dat is volgens hun beter(lees,duurder)maar als je een dot-olie van de automateriaalzaak neemt met DEZELFDE SPECIFICATIES ben je nog niet eens de helft van je euro's kwijt voor een fles met de dubbele inhoud!

grtz
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Sven

Bericht door Sven » do sep 07, 2006 12:17 pm

Allemaal handige tips, nog een aanvulling op illuminatastigmata: Let wel op wat voor een soort olie wordt voorgeschreven. De seals en remleidingen van magura zijn NIET bestand tegen DOT-olie.

Kijk dus of je ergens minerale olie kan verkrijgen, als je die moet gebruiken voor je remsysteem!

Caramba

Bericht door Caramba » do sep 07, 2006 4:20 pm

Nog een ervaring van mijn kant met hope mini's: Als je de remblokken uit de klauw hebt gehaald en de zuigers terug hebt gedrukt moet ik de ruimte tussen de zuigers met een hard iets, stukje hout, muntjes etc opvullen, want zodra je in de remhendel knijpt komen de zuigers weer naar binnen. En als er geen schijf en remblokken tussen zitten komt de zuiger helemaal naar buiten en is ie er bij mij wel eens geheel uit gevallen en dan komt er dus ook een flinke lading remolie mee naar buiten. Ik weet niet hoe dat bij Magura's zit, maar dit wil je niet hebben.

Of doe ik dan iets fout :?

Ow en dan nog iets, ik krijg mijn zuigers absoluut niet terug in de klauw gedrukt, dit gaat alleen maar als ik de ontluchtingsnippel op de klauw een stukje opendraai, is dat normaal?

Le Mark

Bericht door Le Mark » do sep 07, 2006 6:06 pm

Caramba schreef:Nog een ervaring van mijn kant met hope mini's: Als je de remblokken uit de klauw hebt gehaald en de zuigers terug hebt gedrukt moet ik de ruimte tussen de zuigers met een hard iets, stukje hout, muntjes etc opvullen, want zodra je in de remhendel knijpt komen de zuigers weer naar binnen. En als er geen schijf en remblokken tussen zitten komt de zuiger helemaal naar buiten en is ie er bij mij wel eens geheel uit gevallen en dan komt er dus ook een flinke lading remolie mee naar buiten. Ik weet niet hoe dat bij Magura's zit, maar dit wil je niet hebben.

Of doe ik dan iets fout :?
Ja dat doe je, je hendel inknijpen zonder schijf ;) Tenzij je ook je zuigers een schoonmaakbeurt wilt geven, is het niet nodig in je hendel te knijpen zonder een schijf ertussen. Als je je zuigers wilt schoonmaken kan je het beste een bakje eronder zetten zodat je de olie opvangt
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

Caramba

Bericht door Caramba » do sep 07, 2006 6:28 pm

Ow wacht ik snap hem al, als je aan 2 kanten met een spuit werkt hoef je niet in de hendel te knijpen ;)

Maar aangezien ik het doe door continue in de hendel te knijpen en dan telkens de ontluchtingsnippel op de klauw te openen moet ik de zuigers wel tegenhouden.

Maar wie kan me uitleggen waarom ik m'n zuigers niet terug kan duwen zonder die ontluchtingsnippel te openen? (er komt dan ook altijd een heel klein beetje olie mee naar buiten)

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do sep 07, 2006 7:19 pm

@caramba;

de olie kan dan nergens heen,het reservoir waar de remolie inzit is bij een fiets minimaal,bij een auto danwel motorfiets gaat datgene wat jij beschrijft inderdaad wel zònder de ontluchtingsnippel open te draaien omdat de olie dan terugstroomt in het reservoir(waar nog ''ruimte''over is)

grtz
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Caramba

Bericht door Caramba » do sep 07, 2006 7:33 pm

Ok, logisch ook eigenlijk. Maar de meeste zeggen zo makkeliijk van "duw de zuigers gewoon ff terug" maar dat gaat dus alleen als het systeem niet gesloten is. Ik dacht namelijk dat ik iets fout deed, omdat ik uit de tekst dus op kon maken dat dat gewoon altijd kon.

Le Mark

Bericht door Le Mark » do sep 07, 2006 8:55 pm

Caramba schreef:Ow wacht ik snap hem al, als je aan 2 kanten met een spuit werkt hoef je niet in de hendel te knijpen ;)

Maar aangezien ik het doe door continue in de hendel te knijpen en dan telkens de ontluchtingsnippel op de klauw te openen moet ik de zuigers wel tegenhouden.
Nou, het kan ook wel zo(althans bij mijn Julies)maar dan moet je je ontluchtingsnippel gesloten hebben. Als je dan in je hendeltje knijpt zie je luchtbelletjes uit het gaatje in het reservoir komen, en dan moet je je stuur even beetje schuin houden zodat het meeste olie boven het gatje zit, en wanneer er bij het knijpen geen lucht meer omhoog komt(Waarschijnlijk ook beter drukpunt) kan je hem weer rechthouden en afvullen. Maar ik prefereer het normale onluchten, is net even iets beter ;)

Oja, zuigers terugduwen kan geloof ik ook met alleen het reservoir open
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

Caramba

Bericht door Caramba » do sep 07, 2006 11:02 pm

Ok, ik zal even uitleggen hoe ik het doe. Ik heb dit trouwens geleerd van een caterpillar monteur, dus die stond versteld hoe miniatuur alles was :lol:

- Ik verwijder de remblokken
- Open de ontluchtingsnippel op de klauw en duw de zuigers terug
- Stop wat hards tussen de zuigers, zodat ze absoluut niet kunnen bewegen
- Ik draai de ontluchtinsnippel dicht
- Ik open het reservoir op de remhendel
- Ik sluit een slangetje aan op de ontluchtingsnippel op de klauw
- Ik pomp een aantal keer met de remhendel
- Dan hou ik de remhendel vast en draai ik de nippel open
- Er stroomt olie in het slangetje met luchtbelletjes (als er lucht in zit natuurlijk)
- Ik draai de nippel weer dicht, controleer of er olie bij moet in het reservoir
- Dan pomp ik weer een aantal keer
- Hendel ingeknepen houden en dan weer nippel open
- Er stroomt weer olie met luchtbelletjes in het slangetje
- Nippel dicht
- Keer olie bijvullen in het reservoir
- Pompen
etc.

Heeft voor mij goed gewerkt tot nu toe :)

Le Mark

Bericht door Le Mark » vr sep 08, 2006 6:23 am

Ik doe het zoals Steelboy:

Here go's:
-vul 2 spuiten met olie (incl slangetje)
-sluit ene spuit aan op de caliper (die je in ieder geval naar onder laat hangen, desnoods losschroeven en op de grond leggen)
-plaats remgreep horizontaal en schroef kapje eraf
-herhaaldelijk: spuiten en zuigen zodat je ahw de olie door het hele systeem heen en weer laat lopen
-tikken tegen remleiding en knijpen in remgreep (met open vloeistofreservoir) zorgt er voor dat luchtbellen omhoog komen
-als je het idee hebt dat er geen lucht meer in leiding zit, reservoir afvullen
-rubbertje en kapje erop (er gaat olie gemorst worden!)
-druk nog wat olie uit de spuit aan de caliper in je caliper (dat lukt als het goed is dus bijna niet)
-slang van caliper af en dichtschoeven
-klaar!

Maar ik heb ook magura`s ;)

Brum.

Bericht door Brum. » vr sep 08, 2006 9:08 am

Le Mark schreef:Oja, zuigers terugduwen kan geloof ik ook met alleen het reservoir open
Dan zit er dus teveel olie in. Maar jij vind het normaal dat als je nieuwe remblokken moet monteren je het reservoirkapje eraf moet halen? Lijkt me niet hè...

Plaats reactie