amateur framebouwers

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » ma aug 28, 2006 12:34 pm

Zeer interessant topic !!
Dit helpt zeker om eens deze leuke stap te ondernemen.
Je weet er erg veel vanaf zo te horen, leuk!

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

HET framebouwforum

Bericht door steelhead » di aug 29, 2006 11:16 am

Er is een framebouwforum in US (er zijn er meerdere).

Het eerste was er het forum van Fred Parr. Dit forum heb ik enkele jaren gevolgd en actief aan deelgenomen. Hier heb ik veel info vandaan en leuke contacten met framebouwers aan overgehouden.

Ik ben niet meer lid, omdat er enkele ego's een wedstrijdje "wie heeft de grootste piemel" over een periode van bijna een jaar aan het uitvechten waren. Toen had ik het gehad.

www.phred.org/mailman/listinfo/framebuilders

Zeker een interresant forum. Alleen moet je wel beseffen dat het om US bouwers gaat die: a. een markt hebben waar ze bizarre prijzen voor frames mogen vragen, b. aansprakelijk zijn voor elke lekke band die de klant ooit nog gaat krijgen, c: geen gebrek aan bescheidenheid kennen, en d: gelukkig wel graag alles aan je uit willen leggen.

Ik heb een tijdje één op één contact gehad met een zeer ervaren framebouwer uit Michigan. Hij is ook een keer in Nederland op bezoek gekomen. Van hem heb ik veel geleerd, hoewel hij ook de omslachtige (lees: $$$$$) US manier van bouwen erop na hield.

Kennis is macht...... ook als je amateur bent.

Caspar

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di aug 29, 2006 6:36 pm

Onder het motto eerst zien dan geloven de eerste test gedaan op het (trek830)oefen frame.

Propaangasbrander met hardsoldeerkop en regelbare drukregelaar.
Met alleen propaangas kom je dus niet heter als deze combi.

Afbeelding

Frame in de beugels gehangen en stoken maar. ROODGLOEIEND!

Afbeelding[/img]

En hierbij het resultaat: een prachtig schoongebrande verticale achterpat.

Afbeelding


Kortom: Zoals Staalkop al zei alleen propaan genereert niet genoeg warmte om de boel te kunnen solderen.
Je kan goed zien de goudkleur van het mariaal waarmee gesoldeerd is.

Nu proberen hoe het gaat met zuurstof/propaan Kijken of ik ergens zo'n setje mag testen.

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di aug 29, 2006 7:36 pm

TOBY schreef:Hallo mensen,



Ik heb wat columbusbaanpatten liggen voor de liefhebber.....
ik ben, als alles mee zit, een liefhebber :arms:

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

houten DIY framemal

Bericht door steelhead » di aug 29, 2006 9:23 pm

Van deze tekening heb ik mijn eerste DIY (Do it yourself) mal gemaakt. Het is van belang eerst op een andere mal je BB recht aan je zadelbuis te solderen. Maar daar is vast ook wel iets voor te klussen. De scan komt uit de Talbot framebouw handleiding. Talbot één van de mannen die ooit een framebouwboek hebben geschreven.

Afbeelding

Ik heb die van mij toen in erg zwaar multiplex gemaakt. Helaas geen foto en laatst eens naar de stort gebracht. Ik heb nadat ie af was voor het soderen zoveel mogelijk hout weggezaagd om met de brander overal goed bij te kunnen. Oja...... zet ook een emmer water klaar. Ik heb de boel toen bijna af laten branden!!!! Misschien op een mooie zomeravond lekker buiten doen. Of gewoon goed opletten.

Ik heb ook wel eens soortgelijke mallen gezien voor vorken. Als ik die vind zal ik ook een foto posten.

Succes,

Caspar

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di aug 29, 2006 9:34 pm

Die lugs zijn natuurlijk wel bepalend voor de lengte van de buizen.

Ik ben zelf nogal gek op een lekker lange bovenbuis...........

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di aug 29, 2006 9:38 pm

Hoe bedoel je?

Je kunt ze altijd +/- een paar graden buigen!?

Caspar

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di aug 29, 2006 9:44 pm

precies dat bedoel ik................

als je ze ietsje kan buigen heb je wat meer vrijheid in de buislengte dus......

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » di aug 29, 2006 9:48 pm

Veel framebouwers kiezen uiteindelijk voor een lugloze manier van bouwen. Hierdoor heb je totale vrijheid. DIt is ook ged met acetyleen en brons te doen. Ik heb het een paar keer gedaan.
Ik soldeer ook altijd bij gelugde frames de staande achtervork aan de zadel-bovenbuis lug dmv. een lugloze verbinding. Ik vind deze dan mooier en sterker. Er gaat wel vrij veel tijd in de clean up zitten. Een ervaren framebouwer legd gelijk een mooie naad die bijna niet afgewerkt hoeft te worden..... maar ja......

Van Dave Yates heb ik wel geleerd om de naden te vijlen als ze nog heet zijn. Dan is het net boter. Maar je gaat wel blaren overhouden aan die actie. En al het clean up wat je met de brander kan doen is meegenomen.


Caspar

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di aug 29, 2006 10:03 pm

steelhead schreef: En al het clean up wat je met de brander kan doen is meegenomen.
klinkt logisch................

toch vind ik lugs wel stijlvol staan. Maar ja ........smaak


Afbeelding

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo aug 30, 2006 5:45 am

Wellciht is lugs ook wel een goed begin. Als je je niet laat veleiden door een te moeilijk ontwerp. MTB frames zijn duidelijk lastiger dan road of tour.

Caspar

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo aug 30, 2006 7:12 am

ow die frame met die chromen lugs is idd sehr schon.... Ik wil nog wel een keer een mooi tourframe met zulke lugs en zelf maken is dan idd een van de leuke dingen om te proberen. Ik zal er eens induiken

Steelhead: Waar had jij die framebouw cursus gevolgd? Is daar een linkje van?

ai bewerkte s&s koppelingen:D

Afbeelding
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo aug 30, 2006 8:54 am

Dave Yates is de plek voor een cursus. Ik heb ook iets over een Deense cursus gelezen.

www.daveyatescycles.co.uk

Ik weet niets over de Deense cursus. Kan wel zeggen dat ik nog steeds een goede reden aan het bedenken ben om nog een keer naar Dave en Debbie (vrouw van Dave en kok tijdens het verblijf) te gaan.

Caspar

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo aug 30, 2006 10:20 am

hmm klinkt wel intressant. Ik kan lassen met electrodes maar het lijkt me super om daar te leren hardsolderen (zie bovenstaande post over tourframe met lugs)...

Hmmzz te veel plannen voor volgend jaar..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo aug 30, 2006 11:02 am

Misschien is het mogelijk, met medewerking van Nederlandse fabrikanten, leveranciers, ed..., een DP framebouwdag te organiseren?

Of zeg ik nu iets dat ik niet kan waarmaken?? Het zal best veel werk zijn.

Of als er niet te veel mensen tegelijk willen komen, zou het bij mij in de schuur / woonkamer kunnen!!!??? (zei hij zonder het even met de vrouw te overleggen)


Caspar

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo aug 30, 2006 11:30 am

Ja ik ben wel voor. Ik wel een dagje knutselen en leren...:D Ik zou het wel aan je vrouw vragen. Jij mag koning zijn in je huis maar je vrouw is keizerin..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo aug 30, 2006 11:32 am

Daar ben ik me pijnlijk van bewust. Zij het huis en ik de schuur(tje)
Maar als we met zijn vele zijn zal er niet veel zelf hands-on kunnen denk ik.


Caspar

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do aug 31, 2006 3:36 pm

ach ja maar het lijkt me wel reuze intressant om een dagje te kijken hoe het in zijn werk gaat.

Ik vond dit ook wel een leuke link:

http://www.littlefishbicycles.com/

Veel leuke plaatjes en uitleg over hardsolderen. Idd geen rocket science. Het kost alleen veel tijd en voorbereiding. Als ik zie dat zij voor een buizenset en lugs iets van 70 uk pounds kwijt was (inclusief shipping van de UK naar australie) is het zeker iets wat het proberen waard is.

Steelhead: Heb je meer foto's van je eigen werk. zowel voor als tijdens als na?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

eigen werk

Bericht door steelhead » zo sep 03, 2006 9:43 am

Ik heb helaas niet van alles foto's gemaakt.

Ik heb veel tijdens foto's. Ook kan ik nog wat foto's maken van de tooling die ik zelf heb gemaakt en ik heb nog foto's gedownload van ander DIY tooling.

Sorry Jeroen........ ik weet nog steeds niet hoe ik foto's kleiner maak.

Afbeelding

Foto van mijn grot. Met meet en richt tafel (bedankt Johan!!!) Werkbank met stevige bankschroef en assorti vijlen.

Afbeelding

Nog een foto van mijn grot. Kollomboormachine en slijpmachine, draaibank en mal.

Afbeelding

Mijn zelf gefabriceerde vorkscheden buigmal. Deze herfst (die eigenlijk al begonnen is) wil ik een betere maken.

Afbeelding

Dit mijn eerste poging. Foutje gemaakt bij het maken van de houten mal. BB zit erg laag.


Ik zal kijken of ik vandaag nog wat fotos kan maken van gereedschap dat jeenvoudig zelf kunt maken en dat je nodig gaat hebben bij je eerste pogingen.


Caspar

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » zo sep 03, 2006 11:46 am

Ik dacht hieraan na het zien van de velg om de buigen,
vul je buizen met zand voordat je ze buigt, geeft minder deuken en wat meer weerstand (vooral bij buizen met variabele wanddiktes)

Gebruik je toevallig ook gereedschap om de graden voor dat je gaat lassen na te meten? Ook erg eenvoudig zelf te fabriceren en ook erg handig als iemand een kopie van een bepaalde geometrie in gedachte heeft....

Ik heb op download.com gekeken voor je Caspar, met deze link kun je zeker je fotos bewerken....

http://www.download.com/Image-ReSizer/3 ... ag=lst-0-6
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo sep 03, 2006 1:23 pm

vette Bullit poster op de achtergrond!!!


Ik ben vooral benieuwd naar je mal/frame jig. Is dat ook eigen werk? Dat lijkt mij het meest kritieke onderdeel als je gaat bouwen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » zo sep 03, 2006 3:17 pm

Ik heb Bringhelli mallen.

Afbeelding

Maar uiteindelijk merk je toch dat dit eigenlijk is bedoeld als "hobby"mal. Als je dan meer wensen krijgt wil je toch iets anders. Maar.....$$$$$ Ik denk dat Bringhelli de enige betaalbare optie is behalve zelf iets bouwen.
Ik ga deze winter mijn mallen ook aanpassen en misschien zelfs een nieuwe vorkmal bouwen.

Afbeelding

Beide mallen zijn zeker goed genoeg voor een thuiswerker. En als ik geen tijd/zin/draaibank had zou ik ze zeker zo laten.

Voor een zelfbouw mal heb je eigenlijk een frees/boor machine nodig. Deze kost veel minder dan een mal. Dus je zou kunnen zeggen dat je voor minder dan de prijs van een mal er nog een frees/boormachine bij kunt hebben. Alleen even een ontwerpje maken/scoren.

Ik heb ook een stuurpenmal gemaakt. Alleen nog nooit aan het maken van een stuurpen toegekomen???

Afbeelding

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » za sep 09, 2006 4:40 pm

Zo.......vandaag de eerste stap gezet.

na veel geduld gekocht voor 25 euro:
Afbeelding

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

goed bezig Hilco.

Bericht door steelhead » zo sep 10, 2006 8:38 am

daar kun je wel wat mee. Even kijken of de slangen niet verdroogd zijn en of de vlamdover nog werkt. Vlamdover kost niet zoveel en als die ooit zijn werkmoet doen ben je blij met een nieuwe.

Caspar

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » do sep 14, 2006 1:49 pm

Ik heb op de volgende website enkele fotos gevonden van DIY mallen etc.

http://www.flickr.com/groups/steelbikes/pool/

Succes,

Caspar

Plaats reactie