amateur framebouwers
Moderators:JJ, Beheerders
Hardsolderen van staal kan met silver en brons legeringen. Ik geef de voorkeur aan brons, veel US framebouwers bouwen liever zilver.
Er zijn verschillende legeringen op de markt. Zilver zit meestal rond de 50%. En let op dat je cadmiumvrij koopt. (Ik heb nog een te grote voorraad liggen indien iemand interesse heeft). Zilverflux is na solderen hydroscopisch wat inhoud dat het water aantrekt. Hierdoor zou in een vochtig klimaat (Holland) een frame van binnenuit door kunnen roesten. Het voordeel is de lagere temperatuur waarbij zilver smelt.
Bronsflux is niet hydroscopisch en kun je in je frame laten zitten als je het niet makkelijk eruit krijgt. Aan de buitenkant moet je het voor het lakken wel verwijderen. Dit kan met een stukje schuurlinnen of zandstralen. Ik gebruik SIFbronze staafjes en hun eigen flux. Deze flux koop je als poeder en kun je zelf mengen met water.
Ik vind zelf één van de moeilijkste dingen van bouwen de juiste controle over de brander. Temperatuur van de onderdelen en flux op het moment dat je brons toevoerd is kritsch voor een mooi eindrsultaat. De enig manier om dit echt goed te kunnen is bouwen, bouwen, bouwen, bouwen...... Ik bouw te weinig om echt goed te zijn. Tijdens de framebouw cursus lief Dave Yates even zien hoe het moest. Dan zie je wat 30+ jaar dagelijks solderen met je doet. Dat zag er echt ontzettend mooi uit.
Succes.
Caspar
p.s. Ik soldeer overigens nokjes niet niet zwaar belast worden (bidons) met zilver. Ook de onluchtingsgaatjes soldeer ik met zilverdicht als het frame klaar is.
Er zijn verschillende legeringen op de markt. Zilver zit meestal rond de 50%. En let op dat je cadmiumvrij koopt. (Ik heb nog een te grote voorraad liggen indien iemand interesse heeft). Zilverflux is na solderen hydroscopisch wat inhoud dat het water aantrekt. Hierdoor zou in een vochtig klimaat (Holland) een frame van binnenuit door kunnen roesten. Het voordeel is de lagere temperatuur waarbij zilver smelt.
Bronsflux is niet hydroscopisch en kun je in je frame laten zitten als je het niet makkelijk eruit krijgt. Aan de buitenkant moet je het voor het lakken wel verwijderen. Dit kan met een stukje schuurlinnen of zandstralen. Ik gebruik SIFbronze staafjes en hun eigen flux. Deze flux koop je als poeder en kun je zelf mengen met water.
Ik vind zelf één van de moeilijkste dingen van bouwen de juiste controle over de brander. Temperatuur van de onderdelen en flux op het moment dat je brons toevoerd is kritsch voor een mooi eindrsultaat. De enig manier om dit echt goed te kunnen is bouwen, bouwen, bouwen, bouwen...... Ik bouw te weinig om echt goed te zijn. Tijdens de framebouw cursus lief Dave Yates even zien hoe het moest. Dan zie je wat 30+ jaar dagelijks solderen met je doet. Dat zag er echt ontzettend mooi uit.
Succes.
Caspar
p.s. Ik soldeer overigens nokjes niet niet zwaar belast worden (bidons) met zilver. Ook de onluchtingsgaatjes soldeer ik met zilverdicht als het frame klaar is.
Als je mij bedoeld, ik gebruik Acetyleen / zuurstof. Voor zover ik weet is dat ook de meest gebruikte optie.
Ik ben nu aan het kijken of ik nog een gasfluxer kan vinden. Dit is een apparaat waarbij het gas (acetyleen) uit de fles eerst door een soort flux slurrie stroomt waarbij er een hoeveelheid flux reeds in de vlam zit. Dit soldeerd erg lekker en voorkomt eigenlijk dat je flux te snel verbrandt.
zie: www.gasflux.com
Caspar
Ik ben nu aan het kijken of ik nog een gasfluxer kan vinden. Dit is een apparaat waarbij het gas (acetyleen) uit de fles eerst door een soort flux slurrie stroomt waarbij er een hoeveelheid flux reeds in de vlam zit. Dit soldeerd erg lekker en voorkomt eigenlijk dat je flux te snel verbrandt.
zie: www.gasflux.com
Caspar
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Dus een 'flux' wordt gebruikt om het vuller materiaal (brons of zilver) beter te laten vloeien waardoor een strakkere verbinding ontstaat??
En zonder zo'n flux materiaal gaat het lassen/solderen helemaal niet?
Dit is zooo interessant.
JJ
En zonder zo'n flux materiaal gaat het lassen/solderen helemaal niet?
Dit is zooo interessant.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Een compleet frame bouwen is denk ik nog iets te hoog gegrepen,dus ik wil beginnen met horizontale achterpadden in een stalen frame te zetten.
Helaas moet ik dan eerst een autogene brander kopen zuurstof/acetyleen
en ik vind ze niet onder de 600 euro
hier een foto verslagje :
http://www.63xc.com/clausc/trackend.htm

Helaas moet ik dan eerst een autogene brander kopen zuurstof/acetyleen
en ik vind ze niet onder de 600 euro

hier een foto verslagje :
http://www.63xc.com/clausc/trackend.htm

acetyleen set
Hilco heb je al op marktplaats gezocht. Als je gedult uit kunt oefenen kom je vast iets tegen. Anders moet je me even een berichtje sturen. Ik weet misschien een adresje!!!
600 is wel erg veel. Zoveel heb ik niet aan mijn 3 setjes samen uiteggeven.
Caspar
600 is wel erg veel. Zoveel heb ik niet aan mijn 3 setjes samen uiteggeven.
Caspar
literatuur
Als je nog even niet aan bouwen toe komt kun je alvast wat lezen.
Bicycle Design, Mike Burrows, ISBN: 9781898457077. Niet strikt noodzakelijk, maar wel interresant om alles eens op een rijtje te hebben.
Fahrrad Rahmenbau, Christian Smolik, ISBN: 9783895951060. Wellicht niet meer te krijgen. Ik heb mijn exemplaat zeker al 15 jaar. Staat uitleg in van verschillende materialen en methoden. EN!!!!!! een uitleg hoe je met beperkte middelen toch zelf een frame in elkaar soldeerd.
Als je het wetenschappelijk verantwoord aan wilt pakken.
Fahrradphysik und biomechanik, Michael Gressmann, ISBN 3895950238. Als je een beetje into natuurkunde bent is dit een leuk boekje.
Bicycling Science, ISBN 026273060-x, er schijnt een nieuwe uitgebreidde editie van te zijn. Fiets gerelateerde wetenschap. Gaat in sommige gevallen best diep. Als je techneut bent en enige wiskunde niet schuuwd moet je dit boek eigenlijk eens gelezen hebben. Ik heb fiets ontwerpers gehoord die dit de bijbel noemen. Zover zou ik niet gaan. Ik heb dit boek gebruikt bij mijn afstuderen. (afstudeeronderwerp: de Multigeometriën fiets; Batavus)
Ik dacht...... nu het toch slecht weer is...... kun je maar wat te doen hebben.
Overigens is het overgrootte deel van deze bovengenoemde info in stukjes ook op het internet te vinden. Ik ben een boekenworm, heb ze dus liever in de kast.
Caspar
p.s. nog een leuke link van een mede amateur: http://web.mac.com/w.rentschler/iWeb/Bi ... eries.html
Bicycle Design, Mike Burrows, ISBN: 9781898457077. Niet strikt noodzakelijk, maar wel interresant om alles eens op een rijtje te hebben.
Fahrrad Rahmenbau, Christian Smolik, ISBN: 9783895951060. Wellicht niet meer te krijgen. Ik heb mijn exemplaat zeker al 15 jaar. Staat uitleg in van verschillende materialen en methoden. EN!!!!!! een uitleg hoe je met beperkte middelen toch zelf een frame in elkaar soldeerd.
Als je het wetenschappelijk verantwoord aan wilt pakken.
Fahrradphysik und biomechanik, Michael Gressmann, ISBN 3895950238. Als je een beetje into natuurkunde bent is dit een leuk boekje.
Bicycling Science, ISBN 026273060-x, er schijnt een nieuwe uitgebreidde editie van te zijn. Fiets gerelateerde wetenschap. Gaat in sommige gevallen best diep. Als je techneut bent en enige wiskunde niet schuuwd moet je dit boek eigenlijk eens gelezen hebben. Ik heb fiets ontwerpers gehoord die dit de bijbel noemen. Zover zou ik niet gaan. Ik heb dit boek gebruikt bij mijn afstuderen. (afstudeeronderwerp: de Multigeometriën fiets; Batavus)
Ik dacht...... nu het toch slecht weer is...... kun je maar wat te doen hebben.
Overigens is het overgrootte deel van deze bovengenoemde info in stukjes ook op het internet te vinden. Ik ben een boekenworm, heb ze dus liever in de kast.
Caspar
p.s. nog een leuke link van een mede amateur: http://web.mac.com/w.rentschler/iWeb/Bi ... eries.html
Re: literatuur
Ik heb een frame wat door hem ontworpen is telt dat ooksteelhead schreef:Als je nog even niet aan bouwen toe komt kun je alvast wat lezen.
Bicycle Design, Mike Burrows, ISBN: 9781898457077. Niet strikt noodzakelijk, maar wel interresant om alles eens op een rijtje te hebben.

Interessant:
Fahrrad Rahmenbau, Christian Smolik. Googlen levert wel boeken op van deze auteur maar zo gauw niet de bewuste titel.
Uitgave uit 1997 welke niet meer nieuwe te verkrijgen is

Wat kost een buizenset? Niks bijzonders gewoon redelijk stalenbuizen.
Ik was van plan het niet op dit forum te adverteren maar ik heb meestal wel één en ander liggen. Een set buizen begint een beetje rond de 80...100 euro. Dan heb je een Columbus Thron. Zona is iets meer.
Soms kom je op ebay wel eens setjes tegen tegen een lagere prijs. Als dat setje dan ook net de juiste afmetingen heeft kanhet een goede deal zijn. (Hoewel prijzen daar ook wel eens de pan uit rijzen)
Ik kan ook aanraden je eerste frame net gelijkmet een te dure set buizne te bouwen. Duurdere buizen hebben vaak een dunnere wanddikte. Daar brand je zo een gat in. Ook met een soldeerbrander.
Caspar
Soms kom je op ebay wel eens setjes tegen tegen een lagere prijs. Als dat setje dan ook net de juiste afmetingen heeft kanhet een goede deal zijn. (Hoewel prijzen daar ook wel eens de pan uit rijzen)
Ik kan ook aanraden je eerste frame net gelijkmet een te dure set buizne te bouwen. Duurdere buizen hebben vaak een dunnere wanddikte. Daar brand je zo een gat in. Ook met een soldeerbrander.
Caspar
Eerste frame uit stijgerpijp lassen is misschien een goede leerschool.steelhead schreef:Ik was van plan het niet op dit forum te adverteren maar ik heb meestal wel één en ander liggen. Een set buizen begint een beetje rond de 80...100 euro. Dan heb je een Columbus Thron. Zona is iets meer.
Soms kom je op ebay wel eens setjes tegen tegen een lagere prijs. Als dat setje dan ook net de juiste afmetingen heeft kanhet een goede deal zijn. (Hoewel prijzen daar ook wel eens de pan uit rijzen)
Ik kan ook aanraden je eerste frame net gelijkmet een te dure set buizne te bouwen. Duurdere buizen hebben vaak een dunnere wanddikte. Daar brand je zo een gat in. Ook met een soldeerbrander.
Caspar
negatief
Toen ik dat topic las kreeg ik toch wel een beetje het gevoel dat er mensen zijn die niet alleen zelf geen frame willen maken, maar er ook fel op tegen zijn dat andere dat wel gaan doen.
Misschien is het typisch Nederlands...... je kop niet boven het maaiveld steken. En als een ander dat wel doet gelijk de motormaaier starten.
Ik val in herhaling, maar: IT IS NOT ROCKET SCIENCE!!!
Als je begint met een bescheiden ontwerp waar je zelf op gaat rijden, breng je geen andere in gevaar, kun je na elke rit de kritische verbindingen bekijken en zul je zien dat een frame best iets kan hebben.
Caspar
Misschien is het typisch Nederlands...... je kop niet boven het maaiveld steken. En als een ander dat wel doet gelijk de motormaaier starten.
Ik val in herhaling, maar: IT IS NOT ROCKET SCIENCE!!!
Als je begint met een bescheiden ontwerp waar je zelf op gaat rijden, breng je geen andere in gevaar, kun je na elke rit de kritische verbindingen bekijken en zul je zien dat een frame best iets kan hebben.
Caspar
ik denk dat het motto niet lullen maar doen erg van toepassing is hier!kijk eens op:
http://www.lerenlassen.nl/menupagina.htm
als je wilt leren lassen/soldeeren of informeer eens op de scholen in de buurt, in het verleden werden er op lts scholen nog wel een avond cursesen verzorgt.geen geld meer uitgeven aan fiets frames maar gewoon zelf iets maken...en anders geld uit gaven aan een steelhead!( als je ze zo gaat noemen !)
http://www.lerenlassen.nl/menupagina.htm
als je wilt leren lassen/soldeeren of informeer eens op de scholen in de buurt, in het verleden werden er op lts scholen nog wel een avond cursesen verzorgt.geen geld meer uitgeven aan fiets frames maar gewoon zelf iets maken...en anders geld uit gaven aan een steelhead!( als je ze zo gaat noemen !)
Ha Ha..... Mijn frames kun je natuurlijk ook altijd kopen. Maar zelf doen is natuurlijk leuker. Ik heb geen intenties (meer) om het als bedrijf op te pakken.
Ik heb op de HTS in één week aan de verschillende lasmethodes mogen ruiken. Verder had ik nooit gelast. Vier jaar later ben ik gaan hardsolderen. Het viel best wel tegen. Maar na wat proefstukjes lukte het al aardig.
Ik zou ook graag nog eens een TIG cursus doen, maar heb er al eens naar gekeken....$$$$$$.
Op mijn werk staat een erg mooi TIG setje. Er moeten regelmatig wat dingen gelast worden. Als het niet persé mooi gelast moet worden probeer ik wel eens wat.
Een collega heeft zich er meer op toegelegd en ineen uur of 20 (schatting) kan hij al redelijk oogende lasnaden leggen. Ik hoop dat ook nog eenstijd heb. Anders moet ik maar eens in de avonduren wat gaan oefenen.
Caspar
Ik heb op de HTS in één week aan de verschillende lasmethodes mogen ruiken. Verder had ik nooit gelast. Vier jaar later ben ik gaan hardsolderen. Het viel best wel tegen. Maar na wat proefstukjes lukte het al aardig.
Ik zou ook graag nog eens een TIG cursus doen, maar heb er al eens naar gekeken....$$$$$$.
Op mijn werk staat een erg mooi TIG setje. Er moeten regelmatig wat dingen gelast worden. Als het niet persé mooi gelast moet worden probeer ik wel eens wat.
Een collega heeft zich er meer op toegelegd en ineen uur of 20 (schatting) kan hij al redelijk oogende lasnaden leggen. Ik hoop dat ook nog eenstijd heb. Anders moet ik maar eens in de avonduren wat gaan oefenen.
Caspar
Dat hardsolderen doe je dus met een autogeen set (combinatie van zuurstof en acytyleen).
Buiten de investering zag ik ook dat je niet zomaar flessen zuurstof en acetyleen in je schuur mag hebben.
Ik zag ook dat er hardsoldeer sets op de markt zijn , karretje met 1kg propaan en 4kg zuurtof en brander voor 595 euro..
en na heel veel zoeken kwam ik per toeval op de site van www.rustbuster.nl (daar heb ik mijn mig/mag apparaat gekocht)
het volgende tegen.
Zou die 2400 graden volstaan ? De prijs past wel in de hobby sfeer.

Buiten de investering zag ik ook dat je niet zomaar flessen zuurstof en acetyleen in je schuur mag hebben.
Ik zag ook dat er hardsoldeer sets op de markt zijn , karretje met 1kg propaan en 4kg zuurtof en brander voor 595 euro..
en na heel veel zoeken kwam ik per toeval op de site van www.rustbuster.nl (daar heb ik mijn mig/mag apparaat gekocht)
het volgende tegen.
Zou die 2400 graden volstaan ? De prijs past wel in de hobby sfeer.

Ik heb aan meerdere brandweermannen en aan mijn verzekeringsagent gevraagd of ik een fles O2 en acetyleen in mijn schuur mocht hebben en van iedereen heb ik gehoord dat het OK was.
Ik heb ooit eens iets gelezen over de warmtecapaciteit (O.i.d.) van een acetyleenvlam vs. een propaanvlam. Propaan brandt bijna even heet als acetyleen, maar heeft minder energie in zich. In de praktijk houdt dit in dat het langer duurt eer je iets opgewarmt hebt. En je wilt eigenlijk zo min mogelijk tijd je buizen op hoge temperatuur hebben.
Ik zal dit nog eens uitzoek. Op mijn werk heb ik laatst een zelfde probleem aan de hand gehad.
Caspar
Ik heb ooit eens iets gelezen over de warmtecapaciteit (O.i.d.) van een acetyleenvlam vs. een propaanvlam. Propaan brandt bijna even heet als acetyleen, maar heeft minder energie in zich. In de praktijk houdt dit in dat het langer duurt eer je iets opgewarmt hebt. En je wilt eigenlijk zo min mogelijk tijd je buizen op hoge temperatuur hebben.
Ik zal dit nog eens uitzoek. Op mijn werk heb ik laatst een zelfde probleem aan de hand gehad.
Caspar
Ik denk dat je spijt zult krijgen als je 145 euro aan zo´n metaljet brander gaat uitgeven.
- dat busje zal snel leeg zijn
- vlam temperatuur van propaan is zoals gezegd in de advertentie niet max 2400 maar ligt zelfs nog boven de 2850 graden, dat wordt dus nog langer verwarmen.
- ook zal het niet fijn werken zijn met zo´n lomp ding in je handen.
ik denk dat je aan een mooi 2ehansje 10x meer plezier aan zult beleven.
- dat busje zal snel leeg zijn
- vlam temperatuur van propaan is zoals gezegd in de advertentie niet max 2400 maar ligt zelfs nog boven de 2850 graden, dat wordt dus nog langer verwarmen.
- ook zal het niet fijn werken zijn met zo´n lomp ding in je handen.
ik denk dat je aan een mooi 2ehansje 10x meer plezier aan zult beleven.