alu nippels, wel of niet?
Moderator:Beheerders
de een zegt het kan prima de ander zegt omdat het corrodeert is het een afrader.
Op langere termijn gaan die nippels inderdaad oxyderen en krijg je ze met geen mogelijkheid meer los of vast gedraaid, heb ik zelf al verschillende keren mogen ervaren.
Zoals JJ zegt, het is enkel interessant als je absoluut het alleronderste uit de kan wil halen qua gewicht van je wielen.
Zoals JJ zegt, het is enkel interessant als je absoluut het alleronderste uit de kan wil halen qua gewicht van je wielen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Voor gewicht moet je zowiezo nooit iets doen, maar voor de kleurtjes kan het dan weer wel, IMHO.
Zelf doe ik altijd koperpasta op de draad van de spaak, en zorg ik dat de wielen met alu nippels minimaal 2x per jaar nagekeken worden. Ook als er niks te richten is: 1/4 slagje heen en weer 1/4 terug. Niks corroderen!

Zelf doe ik altijd koperpasta op de draad van de spaak, en zorg ik dat de wielen met alu nippels minimaal 2x per jaar nagekeken worden. Ook als er niks te richten is: 1/4 slagje heen en weer 1/4 terug. Niks corroderen!
Liever andere nippels zeker? En dat zal dan wel meer dan 2x/jaar gebeuren ...Jurriaan schreef:ik heb wel wat beters te doen dan 2 keer per jaar mijn nippels te draaien.![]()
Messing dus, oke thanks

Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Alu nippels
Ik ken dit probleem niet.
In al mijn jaren dat ik met aluminium nippels werk, de eerste kocht ik in 1989 toen mijn lichtgewicht ziekte begon, heb ik slechts 2 keer een aluminium nippel kapot gedraaid! Maar die waren niet van mij en misschien een lage alu kwaliteit!
Zelf gebruik ik altijd DT alu nippels.
Mijn oudste wielen met alu nippels (blank) zijn nu ongeveer 10 jaar oud, geen probleem. Misschien ook wel omdat ik erg goed passende nippelsleutels gebruik.
Tip: olie tussen velg en nippel en afdichten met blauwe Loctite (242) Dit zorgt ervoor dat een nippel niet losloopt (bij een goed gespaakt wiel gebeurd dit toch niet) en het zorgt voor een afdichting tegen indringend water.
In al mijn jaren dat ik met aluminium nippels werk, de eerste kocht ik in 1989 toen mijn lichtgewicht ziekte begon, heb ik slechts 2 keer een aluminium nippel kapot gedraaid! Maar die waren niet van mij en misschien een lage alu kwaliteit!
Zelf gebruik ik altijd DT alu nippels.
Mijn oudste wielen met alu nippels (blank) zijn nu ongeveer 10 jaar oud, geen probleem. Misschien ook wel omdat ik erg goed passende nippelsleutels gebruik.
Tip: olie tussen velg en nippel en afdichten met blauwe Loctite (242) Dit zorgt ervoor dat een nippel niet losloopt (bij een goed gespaakt wiel gebeurd dit toch niet) en het zorgt voor een afdichting tegen indringend water.
Re: Alu nippels
Urnyke schreef:Mijn oudste wielen met alu nippels (blank) zijn nu ongeveer 10 jaar oud, geen probleem. Misschien ook wel omdat ik erg goed passende nippelsleutels gebruik.
Die gebruikte ik ook... en de nippel verpulverde tot stof bij de minste aanraking helaas. Moet daar wel bij vertellen dat dit van een minstens 15 jaar oud wielsetje het geval was.
---www.cjmedia.nl---