Headtube te ruim of headset te smal? Brede headsets?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

N I E L S
Headtube te ruim of headset te smal? Brede headsets?

Bericht door N I E L S » vr jun 23, 2006 1:03 pm

Ik heb een headtube waar een headset in moet maar hij gaat me er iets te makkelijk in. Volgens Parktool moet er ongeveer 0,1mm tussen zitten en dat is het dus net niet (0,05 ofzo). Ik heb een FSA the Pig en naar ik begrepen heb is dat al een vrij dikke headset.

Weet iemand de standaard maat van een headtube en de standaard maat van een headset?
Weet iemand welke balhoofden vrij dik zijn?

Ik heb dit al eens gehad, dus ik ken de bekende oplossingen wel. Ik heb Loctite voor zijdelingse krachten van lagers. Er kan eventueel een Steelset in maar dan moet ik eerst de headtube ruimen en dat soort grappen zit ik eigenlijk nog niet op te wachten.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 23, 2006 4:06 pm

volgens mij is de diameter van een headsetcup 34MM dus een headtube zal wel 33,875 zijn. (0,125 heb ik ergens gelezen als perspassing grens).

Valt ie erin of moet je nog kracht zetten?

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jun 23, 2006 4:50 pm

didadunlop schreef:volgens mij is de diameter van een headsetcup 34MM dus een headtube zal wel 33,875 zijn. (0,125 heb ik ergens gelezen als perspassing grens).

Valt ie erin of moet je nog kracht zetten?
Headtube is ongeveer 34 dus dat is dan niet zo best... Passingsgrens ligt volgens Parktool tussen de 0,1 en 0,25mm.

Moet niet veel kracht zetten om het eerste stuk erin te krijgen. Het tweede stuk krijg ik er vrijwel niet met de hand in.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 23, 2006 6:32 pm

hoemeet je die ongeveer 34 mm? Als ik het wil meten pak ik een schuifmaat en die draai ik rond in de buis. Tevens heeft iedere schuifmaat een tienden (0,1) maat onderaan. Dus je kan een redelijk precieze meting krijgen.

En als blijkt dat het 33,9 is zou ik me er met wat locktite erop nog niet zoveel zorgen maken. Steelset met locktite is natuurlijk ideaal. Helaas is dat ook weer gruwelijk duur.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jun 23, 2006 7:49 pm

Steek je die schuifmaat zover mogelijk in de buis? Ik weet niet of die headtube toe loopt maar als dat zo is meet ik hem dus vrij diep.

Ik heb een digitale schuifmaat dus dat is wel handig voor dit soort dingen.

Wytze

Bericht door Wytze » za jun 24, 2006 10:26 pm

dit soort maten meet je toch niet meer met een schuifmaat!?

Vraag bij een bedrijf met draaibanken of ze het voor je opmeten
hier in de werkhal op de uni hebben we ze ook, micrometers, die
draaien aan 3 kanten naar buiten met een speciale ratel zodat je
altijd met evenveel kracht em aandraait. Dan weet je het echt,
met een schuifmaat zijn er teveel factoren (scheef, ei balhoofd, enz)
om er iets van te kunnen zeggen!

succes!

PS als je het over het ruimen an een frame hebt dan heb je dus
beschikking over freesbank? dan vast ook draaibank, dan maak je
toch gewoon grotere cups, ben je sneller klaar en precieser dan een
frame gaan inklemmen en ruimen. toch?

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma jun 26, 2006 11:06 pm

Parktool doet het ook dus... :)

Afbeelding

Ik heb de aparatuur wel tot mijn beschikking maar ik heb in dit soort werk te weinig ervaring en wil er echt niet zelf aan beginnen...

Ik ga de headtube niet zomaar ruimen of zelf cups maken. Voor een Steelset moet je headtube niet ruimer maar dieper zijn. Dat zou ik eventueel kunnen doen. Niet te vergeten dat niet elk frame een Steelset hebben mag omdat niet elk frame geruimd mag worden.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jun 27, 2006 1:17 pm

Een tijdje geleden waren over die Diabolus headsets in de aanbieding. Ergens zelfs gezien voor 60 euro. Dat is misschien ook een idee omdat die ook diepe cups hebben. Weet iemand anders nog een ander model voor een normale prijs?

Wytze

Bericht door Wytze » di jun 27, 2006 1:52 pm

bij mammoet in den haag staan ze op de site voor 69 euro maar ben niet
zeker of dit klopt (staan wel vaker fouten bij mammoet)

michel2

Bericht door michel2 » zo jul 02, 2006 5:45 am

hoi niesl,
zoals je ziet, is d 1.1/8 standaard niet echt een standaard, daar lang niet alle headset cups dezelfde diameter hebben,

er zijntwee goed werken oplossing.

leg een doek over de cup voordat je hem in het het frame perst, zodat er dus een matriaal tussen het frame en de cup gaat, dit is een 'hobby' oplossing maar werkt goed.

het echte werk is de cup in het frame zetten met behulp van locktite

http://www.loctite.com/int_henkel/locti ... 9&layout=2

dit is een motage locktite die gebruikt wordt voor oa het monteren van lagers, vult gaten net een tolerantie van .1 mm er is ook een verzie die wat verder gaat.dat is locktite 620.

als je niet zeker bent van die soort zaken ga naar een goede fietsenmaker,zelfs een king balhoofd gaat naar de kloten asl ie niet goed gemonteerd is !!!en koop niet zomaar een balhoofd zonder te meten, zon race face is mooi maar wie zegt dat ie past ??

sucses

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo jul 02, 2006 7:40 pm

Ik heb me eens laten vertellen dat King speciale "overmaats" headsets heeft, die zouden dus iets dikker moeten zijn dan gewoonlijk. Speciaal voor "uitgelubberde" balhoofdpijpen e.d.
Op de site kan ik er echter niets over vinden, missschien moet je ze eens contacten.

-Noize-

Bericht door -Noize- » zo jul 02, 2006 8:04 pm

je bedoeld denk k de steelset?

maar zoals niels al zei:
Er kan eventueel een Steelset in maar dan moet ik eerst de headtube ruimen en dat soort grappen zit ik eigenlijk nog niet op te wachten.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jul 02, 2006 10:37 pm

Hubert was me voor. Ik las net een artikel op dirt rag.

One thing went awry during this test. After about a month of riding, I began to hear a "sqreeking" noise under front wheel impacts that quickly became embarrassing and annoyingly strident. After playing musical chairs with fork, stem and front wheel combos, there it was: loose headset cups. Turning the cups 180 degrees was a quick fix, but I gave Mike a call as soon as I got back to the office. To make a long story short, apparently his supplier sent him a batch of headtubes that had a larger inside diameter than ordered. Mike probably would have caught the problem had he pressed in the standard Chris King headset (the cups press in much too easily), but alas, he didn't build up the bike himself. Luckily, turns out Chris King makes a range of "oversized" headsets, with .05 to .2mm increases in diameter from the standard 34mm cup skirt. The +.05 headset fit the Mantis' head tube properly.

Dus idd king contacten en dan komt het goed.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jul 02, 2006 10:41 pm

ow ja en de steelset is gewoon standaard maat alleen dieper. ICM locktite dus een redelijke oplossing maar geen perfecte. Dus gewoon oversize bearing cups bestellen

michel2

Bericht door michel2 » di jul 04, 2006 11:20 am

zoals ook op de website vermeld staat, de balhoofdcups mogen niet meer dan 1 tiende (0.10)mm blijft dus zaak dat je de juiste maat besteld, maar toch zeg ik even de ruimer er door halen, want wat ik me nog steeds afvraag of je balhoofd pijp nog wel rond is.

ik bedoel als we dan toch 200 euri uitgeven aan een balhoofd moet je er wel een beetje zorgen dat ie er fatsoenlijk in gaat !!

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » di mei 12, 2009 10:57 pm

michel2 schreef:hoi niesl,
zoals je ziet, is d 1.1/8 standaard niet echt een standaard, daar lang niet alle headset cups dezelfde diameter hebben,

er zijntwee goed werken oplossing.

leg een doek over de cup voordat je hem in het het frame perst, zodat er dus een matriaal tussen het frame en de cup gaat, dit is een 'hobby' oplossing maar werkt goed.

het echte werk is de cup in het frame zetten met behulp van locktite

http://www.loctite.com/int_henkel/locti ... 9&layout=2

dit is een motage locktite die gebruikt wordt voor oa het monteren van lagers, vult gaten net een tolerantie van .1 mm er is ook een verzie die wat verder gaat.dat is locktite 620.

als je niet zeker bent van die soort zaken ga naar een goede fietsenmaker,zelfs een king balhoofd gaat naar de kloten asl ie niet goed gemonteerd is !!!en koop niet zomaar een balhoofd zonder te meten, zon race face is mooi maar wie zegt dat ie past ??

sucses

wie heeft bovenstaande oplossingen wel s gebruikt? en kan me meer vertellen?
ik heb een king set die met de hand in mn headtube schuift. vervolgens kan je m met de hand nog ronddraaien in de haedtube...
locktite of de doek??

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mei 13, 2009 7:10 am

ik heb een king set die met de hand in mn headtube schuift. vervolgens kan je m met de hand nog ronddraaien in de haedtube...
Die headtube is dan wel erg fucked up. Ik zeg:

1. Oversize ruimen
2. Oversize cups erin (zie de posts over king overside cups).

locktite en doeken zijn allemaal erg hobby bob om zulke grote pasverschillen op te lossen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo mei 13, 2009 7:49 am

:( nee heh..

dit zou dus ook misschien mijn gekraak verklaren van mn Ti setje

de onderste cup ging er ook veel te makkelijk in :cry:

baron062

Bericht door baron062 » do mei 14, 2009 3:28 pm

didadunlop schreef:
Die headtube is dan wel erg fucked up. Ik zeg:

1. Oversize ruimen
2. Oversize cups erin (zie de posts over king overside cups).

locktite en doeken zijn allemaal erg hobby bob om zulke grote pasverschillen op te lossen.
Zie maar eens een oversize balhoofdfrees te krijgen. Een verstelbare ruimer krijg je er niet doorheen wegens: Doorlassingen inwendig en een kromme balhoofbuis (wegens eenzijdig lassen zal deze wellicht niet helemaal recht zijn, hangt af van de constructie)

Volgens mij kan je het beste een stukje latoenkoper plaatsen tussen balhoofdbuis en cup, dikte .05mm ofzo. Het alu cupje van een waxinelichtje gaat waarschijnlijk ook wel.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr mei 15, 2009 7:40 am

DAT hoorde ik dus ook op me werk gisteren :o

waar haal ik dat latoen koper vandaan
zonder al te veel geld eraan uit te geven .. :cry:

iemand zei ook tegen mij dat een echt zijden doekje (dun /glad) ook werkt..
idd over de headtube heen en de cup erdoor tikken .. :shock:

klinkt vaag maar succes verzekerd is mij verteld.. :arms:

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mei 15, 2009 10:20 am

Nah als er oversize cups zijn zijn er ook oversize ruimers neem ik aan.

En laten we eerlijk zijn. Als de headtube al wat oversize is kan je een oversize cup er denk ik ook wel gewoon in persen. Vooral als het een stalen frame is heb je wel wat speelruimte in je materiaal. En aangezien Kings werken met een rubber ring ipv klemring zitten de lagers er sowieso niet geheel vlak in.

Vraag me trouwens wel af of dat latoenkoper blijft zitten als je de cups erin perst. Hetzelfde met zijden doekje.

Ik zou niet zo moeilijk doen. Met een goede schuifmaat/micrometer de binnenmaat opmeten (middelen) en oversize cups bestellen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr mei 15, 2009 10:26 am

jaaa maaaarr ik heb een Ti headset !!!!

net velo tech gemailed en de oversize cups zijn alleen in zwart te krijgen ..en alu..

dat koper weet ik niet hoe t zit ..

maar als ik een doekje van zijde kan vinden pers ik m er door heen in de headtube..

samen met een partij vet waar een febo bezoeker niet tegen op kan :lol:

toch is dit best kut want ik rij niet veel op me demo (wat de meeste niet waarderen)
en kan inet begrijpen dat het euvel bij mijn headtube ligt.. de vorige headset zat wel goed vast..

en die rubberen ringen in de boven cup heb ik nooit begrepen :?
bijv. een Dh pig pro heeft een messing ring die alles ECHT goed vast zet !!

maar ik ga kijken wat ik ervan kan maken..

anders koop ik een nuke proof DH en gaat de Ti in de kast.. :oops:

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mei 15, 2009 2:52 pm

die TI set zou ik dan lekker op een mooie racert of XC bike zetten..:D

Bomber
Contacteer:

Bericht door Bomber » za mei 16, 2009 10:42 am

de doek oplossing gaat niet werken volgens mij. als je het balhoofd gaat persen met het doek ertussen dan zal het doek zich nooit mooi op zijn plaats blijven en zich *oprollen*.

ook zal het niet alleen tussen de insert en de buis komen, maar ook tussen de kopse kant van de buis en het balhoofd, waardoor de cup dus niet recht zit t.o.v. de buis.

just my 2 cents

Misschien kan het wel werken als je net voordat je de cup der helemaal inperst het doek met een mesje mooi afsnijdt voordat je de laatste mm´s perst.

Fry

Bericht door Fry » za mei 16, 2009 3:05 pm

Dit is hoe dan ook de oplossing:

Afbeelding

Plaats reactie