de "teek"
Moderator:Beheerders
Caspertje heeft er eentje geïmporteerd uit Rittershausen.
Na juist verwijderd te hebben met den Tekentang hebben we die Mutherfucker op de brand stapel gegooid
Na juist verwijderd te hebben met den Tekentang hebben we die Mutherfucker op de brand stapel gegooid
Re:de "teek"
Als je vlak nadat je uit het bos ofzo bent controleer dan of je ze hebt, dan lopen ze meestal nog en kun je ze zo oppakken (die beesten lopen meestal naar de warme vochtige plaatsen op je lijf)
mudlark schreef:
Als je vlak nadat je uit het bos ofzo bent controleer dan of je ze hebt, dan lopen ze meestal nog en kun je ze zo oppakken (die beesten lopen meestal naar de warme vochtige plaatsen op je lijf)
Warme vochtige plaatsen........
Vooral je vriendin goed controleren.

Splinter schreef:
[mudlark schreef:
Vooral je vriendin goed controleren.![]()
ja en je eigen kluit ;D ;D

dusssss©
-
Herb er ene overgehouden aan Namen, 5cm van mijn lies, hem er volgens het advies vna de huisarts uitgedraaid, zal de plek in de gatne houden of het een rode vlek/rode kring gaat geven.
Collega van me heeft ziekte van Lyme gekregen.
Was volledig 1 zijdig verlamd na een in eerste instantie alleen afhangd oog en mondhoek. De volgende morgen had ie dus een probleem. Zeker 1/2 jaar uit de roelatie.
Teken sucken big taim.
Heb niet de illusie dat je ze altijd vind, ze zijn er vanaf 1mm doorsnede en daar zijn er de meeste van.
Over de travelclinic, laat die maar links liggen, dat is mijn ervaring na 4 jaar buitenlandwerk en gedwongen adviezen bij Dokter Goud [serieus]. Stuur er 6 mensen heen die naar hetzelfde tropisch land moeten [voor de eerste keer in hun leven] en ze krijgen alle 6 andere inentingen en medicijnen mee. Daarmee gepaard gaande de wijze waarop de TC Lariam pillen verkoopt en je rustig 1 jaar Lariam laat slikken [ter bestrijding van de eventuele gevolgen van een Malaria besmetting]. Dat je nieren daarna geheel naar de klote zijn wordt er niet bij verteld. Heb ik het ook nog niet over hoe ze een mantou prik beoordelen, en je vervolgens 1 jaar lang anti-biotica willen laten slikken [in mijn geval dus gelijk met de Lariam].
We dwalen af.....................
Tekenbeet----->serieus in de gaten blijven houden tot 3 maanden na de beet. ROde vlek ? Arts raadplegen en lyme KAN voorkomen worden.
E
Was volledig 1 zijdig verlamd na een in eerste instantie alleen afhangd oog en mondhoek. De volgende morgen had ie dus een probleem. Zeker 1/2 jaar uit de roelatie.
Teken sucken big taim.
Heb niet de illusie dat je ze altijd vind, ze zijn er vanaf 1mm doorsnede en daar zijn er de meeste van.
Over de travelclinic, laat die maar links liggen, dat is mijn ervaring na 4 jaar buitenlandwerk en gedwongen adviezen bij Dokter Goud [serieus]. Stuur er 6 mensen heen die naar hetzelfde tropisch land moeten [voor de eerste keer in hun leven] en ze krijgen alle 6 andere inentingen en medicijnen mee. Daarmee gepaard gaande de wijze waarop de TC Lariam pillen verkoopt en je rustig 1 jaar Lariam laat slikken [ter bestrijding van de eventuele gevolgen van een Malaria besmetting]. Dat je nieren daarna geheel naar de klote zijn wordt er niet bij verteld. Heb ik het ook nog niet over hoe ze een mantou prik beoordelen, en je vervolgens 1 jaar lang anti-biotica willen laten slikken [in mijn geval dus gelijk met de Lariam].
We dwalen af.....................
Tekenbeet----->serieus in de gaten blijven houden tot 3 maanden na de beet. ROde vlek ? Arts raadplegen en lyme KAN voorkomen worden.
E
Klopt, daar gaat wel meer fout, mijn moeder heeft een verpleegster eens vriendelijk doch dringend op het feit moeten wijzen dat het toch beter was als ze eerst de lucht uit de spuit haalde voordat ze hem in haar arm duwde, reactie; "ow ja, dat is waar ook" >:(
Kortom, altijd na het biken even LATEN controleren. Je kunt niet alle plekken van je lichaam zelf zien. Of je moet handig zijn met een spiegel :P
Buddy-check!
Buddy-check!
lep schreef:
Kortom, altijd na het biken even LATEN controleren. Je kunt niet alle plekken van je lichaam zelf zien. Of je moet handig zijn met een spiegel :P
Buddy-check!
of ALTIJD full body protection dragen ;D ;D

dusssss©
-
Full body armour maakt niets uit, die klote beesten kruipen overal!
-
niet als je je gans bekleed met latex SM pak, en daar je dainese boven trekt..
Ow ja zo een heb ik nog wel liggen!
Nee echt!
:P
Nee echt!
:P
Dirty-harry schreef:
niet als je je gans bekleed met latex SM pak, en daar je dainese boven trekt..
Kan me niet voorstellen dat dat lekker rijdt....
Maar jah das waar je op kickt he...
-
- Contacteer:
BOSS schreef:
[Splinter schreef:
[mudlark schreef:
Vooral je vriendin goed controleren.![]()
ja en je eigen kluit ;D ;D![]()
dusssss©
Ik ken dus iemand die hem wel op zijn kluit had...hij begreep eerst niet wat het was..hij dacht dat ie een enge ziekte had opgelopen.. ;D
-
Even nog ter info teken kennen wat ik begrepen heb 3 fase"s in de eerste fase kunnen ze ongeveer 1 mm groot/ klein zijn waardoor ze bijna niet te zien zijn. Het gevolg is dat ze bijna overal in/ onder kunnen kruipen. Geloof het of niet, maar ik heb er zelf eens eentje recht onder mijn zak gehad. En mijn vrouw de volgende dag op haar knieen voor mij.( om de teek te verwijderen!!! ) Verder zei de arts tegen mij dat een teek ongeveer 24 uur nodig heeft om schadelijk te kunnen zijn i.v.m. de ziekte van Lym. Het schijnt ongeveer 24 uur te duren voor dat de teek met zijn kop door de menselijke huid heen is en hij zijn giftige stoffen kan lozen in je bloed. Verder kan het zo zijn dat mensen op leeftijd en met een zwakker imuunsysteeem (b.v. HIV geinfecteerden) eerder vatbaar zijn voor de gevolgen van zo"n tekenbeet. Na een periode gaat de teek verpoppen en dat doet hij 2 keer. Hierdoor worden ze dus groter. In de derde fase kan de teek als hij zich te goed heeft gedaan aan een bloedmaaltijd zo groot worden als een erwt. Er bestaan volgens mij zelfs middeltjes die teekwerend zouden werken. Heb ik ooit eens van gehoord, de teken zouden zo weer van je afvallen. Alleen niet te gebruiken door kinderen?!? Wellicht een nieuwere variant op het aloude DDT

ff dit topic kicken omdat het weer zomer wordt, er een ander recent topic was en naar dit topic verwezen werd en ik een vraagje heb. Kunnen teken ongezien op je lichaam kamperen. Is het voldoende van gewoon je hele lichaam is onder de douche of zo met het blote oog te controleren? of moet je effectief er zorgvuldig je tijd voor nemen? Ik was eergisteren met korte broek gaan biken in de bossen en ben toch enkele malen langs een dichtbegroeid pad gereden waar de grasstengels langs mijn blote benen gleden.
- didadunlop
ze kunnen zeker ongezien op je lichaam kamperen.
Altijd na het biken even snel een check doen van onbedekte lichaamsdelen.
Voor-tijdens en na het douchen een wat betere en met een make up speigeltje de wat sensitieve plaatsen bekijken. Ik wrijf altijd want je voelt ze ook goed zitten. Beetje als een los huidschilfertje. Als je die voelt pak je de spiegel erbij en de tekentang/pincet. Ik moet nu de komende tijd wel gaan oppassen aangezien ik er een stuk of 6 heb verwijderd vorige week.
Voor-tijdens en na het douchen een wat betere en met een make up speigeltje de wat sensitieve plaatsen bekijken. Ik wrijf altijd want je voelt ze ook goed zitten. Beetje als een los huidschilfertje. Als je die voelt pak je de spiegel erbij en de tekentang/pincet. Ik moet nu de komende tijd wel gaan oppassen aangezien ik er een stuk of 6 heb verwijderd vorige week.
Kan ik zo een tekentang gewoon bij de apotheker verkrijgen?didadunlop schreef:ze kunnen zeker ongezien op je lichaam kamperen.
- didadunlop
zekers. Ik heb een steken en beten set gehaald. Zit tevens een zuiger in voor wespensteken etc en verschillende zalfjes om pijn te verlichten/te ontsmetten.
Nadeel van de tekentang vind ik alleen dat het vaak te slappe dingen zijn. Ik gebruik tegenwoordig liever een pincet daarmee heb je wat meer controle. Of ga op ziek naar een tekenlasso. Apotheker kan je er meer over vertellen.
Nadeel van de tekentang vind ik alleen dat het vaak te slappe dingen zijn. Ik gebruik tegenwoordig liever een pincet daarmee heb je wat meer controle. Of ga op ziek naar een tekenlasso. Apotheker kan je er meer over vertellen.
Met een pincet moet je wel erg oppassen, die beestjes vreten een gaatje in je huid en willen nogal eens goed klem zitten. Als je ze met een pincet vangt kan je ze gemakkelijk kapot maken en dan blijft de kop achter. Als je dat doet spuiten ze je alsnog vol met gif en dát is nou net het probleem van die beesten. Als je een hebt gevonden de dagen daarna even controleren op rode vlekken/kringen rondom de beet.
Bikepark Groningen
-
Even een tip, als er een teek op je zit dan heeft deze 24 uur nodig om zich door je huid heen te vreten voordat hij in je bloed kan spuwen.
Dus als je enkele uren na het fietsen een teek aantreft kun je deze gerust met een pincet verwijderen, omdat hij dan simpelweg nog niet met zijn "kop" door je huid is gegaan.
Na deze 24 uur kun je het best een pincet gebruiken omdat de tekentang van een lompe, onbenullige, zachte, buigzame en gladde kunststof gemaakt is.
Houdt er wel rekening mee dat de teek dus ongeveer na 24 uur pas schadelijk kan zijn en reageerd op (verkeerd) uittrekken, alcohol of branden door te spuwen.(in je bloedbaan)
Dus als je enkele uren na het fietsen een teek aantreft kun je deze gerust met een pincet verwijderen, omdat hij dan simpelweg nog niet met zijn "kop" door je huid is gegaan.
Na deze 24 uur kun je het best een pincet gebruiken omdat de tekentang van een lompe, onbenullige, zachte, buigzame en gladde kunststof gemaakt is.
Houdt er wel rekening mee dat de teek dus ongeveer na 24 uur pas schadelijk kan zijn en reageerd op (verkeerd) uittrekken, alcohol of branden door te spuwen.(in je bloedbaan)
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
- didadunlop
yups, ik weet het. Ik had er een tijd geleden eentje waarvan de kop vast bleef zitten. Dat was even stressen. Scalpeltje gepakt en wat thuis chirurgie uitgevoerd..
Daarna een stevige dot desinfecteerder en geen last van gehad.
Mijn vader had er ook eentje en hij is overgevoelig voor beten (histamine) en zijn knie was gewoon twee keer de normale dikte. De dokter moest het het beest eruit snijden..

Mijn vader had er ook eentje en hij is overgevoelig voor beten (histamine) en zijn knie was gewoon twee keer de normale dikte. De dokter moest het het beest eruit snijden..

teken zuigen (letterlijk)
heb er iedere zomer zeker wel 5-6, ook op minder leuke plaatsen
. een keer een antibioticakuur gehad, twee weken twee pillen per dag. was er daarna wel vanaf.
dus idd na iedere rit effe je hele lijf (laten controleren) en indien nodig op tijd naar de dokter, als je rode kringen krijgt
heb er iedere zomer zeker wel 5-6, ook op minder leuke plaatsen

dus idd na iedere rit effe je hele lijf (laten controleren) en indien nodig op tijd naar de dokter, als je rode kringen krijgt
if you ain't having fun, get of your bike
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Ai'Tekeninfectie kan nationale ramp worden'
WAGENINGEN - Er zijn veel meer geïnfecteerde teken dan deskundigen tot nu toe hebben aangenomen. Cijfers tonen tevens aan dat steeds meer mensen zich bij huisartsen melden met verschijnselen van de ernstige ziekte van Lyme, die door besmette teken wordt veroorzaakt. Als de overheid niet veel meer gaat voorlichten over bescherming tegen tekenbeten, kan de Lyme-ziekte uitgroeien tot een nationale ramp.
Dat heeft insectendeskundige Willem Takken van de Wageningen Universiteit vrijdag gezegd. Takken begon samen met milieuanalist Arnold van Vliet van de Natuurkalender dit voorjaar een twee jaar durend, landelijk onderzoek naar het voorkomen van teken en -beten. Nederland is het eerste land in Europa dat de tekenproblematiek op deze schaal onderzoekt.
Voor het onderzoek worden onder meer op 25 locaties in heel Nederland maandelijks teken gevangen. Onderzoek op die teken laat volgens Takken zien dat 10 tot 30 procent is besmet met de Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme bij mensen kan veroorzaken. Takken noemt dat aantal schokkend en veel hoger dan verwacht. „Er is dus een fikse kans een geïnfecteerde beet op te lopen, die bij onvoldoende behandeling leidt tot artritis, blijvende neurologische klachten en vervolgens arbeidsongeschiktheid met alle kosten van dien.”
Ook werd vastgesteld dat in heel Nederland, met uitzondering van Noordoost-Groningen, steeds meer teken voorkomen. De hoogste concentraties zijn gevonden op de Hoge Veluwe en rond Ede. Volgens Takken komt dat omdat teken voornamelijk leven op reeën, wilde zwijnen en een enkele grote grazer. Takken: „Aangezien de wildstand explosief toeneemt, kunnen volwassen teken steeds beter overleven.” Ook wordt steeds meer landbouwproductiegrond vervangen door recreatiebos, en teken leven alleen in bosgebieden.
De typische ziekteverschijnselen die optreden bij een Lyme-infectie.
In de afgelopen tien jaar nam het aantal Lyme-patiënten toe van 6000 tot 17.000. Vorig jaar meldden zich 73.000 mensen bij de dokter om een teek te laten verwijderen. Hoewel mensen steeds meer wandelen en fietsen en dus meer risico lopen, is de voornaamste oorzaak voor deze gestegen cijfers toch de snel groeiende tekenstand, aldus Takken.
„Wij adviseren al langer dat recreanten in het bos speciale, met insecticide geïmpregneerde broeken moeten dragen. Die zijn te koop bij buitensportzaken en werken goed. De overheid moet daar een campagne voor starten, waarbij tevens wordt gewaarschuwd vooral in de zomer niet door struikgewas te lopen en goed te controleren op een eventuele beet”, stelt Takken.
Het tekenonderzoek loopt nog tot eind volgend jaar. Wetenschappers gaan onder andere kleine knaagdieren onderzoeken, aangezien die de parasiet verspreiden waarmee een teek besmet raakt.
Bron

- didadunlop
Yups het is allemaal weer begonnen. Ik heb de eerste weer verwijderd. Toch blij dat ik een tekentang in mijn EHBO kist heb.
Nu weer begonnen met mezelf insmeren met DEET voor het fietsen. En met uierzalf om de onbedekte tattoo;s te beschermen. Dit spul is echter ook insektwerend dus alle beetjes helpen.
Tevens las ik dat zo'n beetje 90% van de teken besmet is met de ziekte van Lyme. Dus mensen: Insmeren en direct na het fietsen een full body check! Doe dit iedere keer als je onbedekt in het bos bent geweest!
Nu weer begonnen met mezelf insmeren met DEET voor het fietsen. En met uierzalf om de onbedekte tattoo;s te beschermen. Dit spul is echter ook insektwerend dus alle beetjes helpen.
Tevens las ik dat zo'n beetje 90% van de teken besmet is met de ziekte van Lyme. Dus mensen: Insmeren en direct na het fietsen een full body check! Doe dit iedere keer als je onbedekt in het bos bent geweest!
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.