Wat waar voor ?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Reprox
Wat waar voor ?

Bericht door Reprox » di jun 20, 2006 11:56 am

Binnenkort komt mijn nieuwe setup binnen
En ik wil zelf eens hem van de grond af aan in elkaar zetten..
Op het persen van het headset na.

Welke olie/lock kan ik het best gebruiken voor de montage van welke onderdelen ? En welk gereedschap ?

Ik wil zo min mogelijk beschadigen tijdens de montage zijn daar ook nog tips of handige truckjes

Groeten Daan
Normal people worry me.

Sven

Bericht door Sven » di jun 20, 2006 12:24 pm

Volgorde:
1. voorvork
2. stuurpen
3. stuur
4. achterderailleur
5. voorderailleur
6. shifters
7. bekabeling
8. banden
9. cassette
10. wielen
11. ketting
12. remmen.
13. zadelpen, zadel, grips.
14. afstellen remmen shifters etc.

Gereedschap:
Inbus, kabelkniptang, kettingpons en cassetteafnemer. Ook een cranktrekker en ander specifiek gereedschap, maar dat ligt maar juist aan het materiaal dat je wilt. Je hebt natuurlijk geen ontluchtingskitje nodig voor v-brakes... ;) Eventueel als je je wielen ook zelf wilt bouwen spakenspanners! Overig gereedschap zal je zeker zelf wel hebben...

Montage:
Montagevet van Shimano / Pedro's will do... Zorg in ieder geval dat je even checkt van bepaalde onderdelen of die gesmeerd mogen worden of niet... Bijvoorbeeld zadelrails hoef je niet in te smeren.

bettes

Bericht door bettes » di jun 20, 2006 1:06 pm

wat een post sven! :arms:

Nog een paar tips uit mijn ervaring:
-Goede inbussleutels:
kost een beetje bij de lokale ijzerwarenhandel, maar redden enrom veel boutjes tegen uitronden. Liefst geen met lange hendel en bolle kopjes want die maken bouten uitronden extra makkelijk. Gooi die dingen van de gamma gewoon weg!

-vast is vast:
boutjes vast zetten met de hand en niet blijven doordraaien tot je echt niet meer verder kunt, eigenlijk een beetje uit de pols dus en met ervaring (die komt wel als je even bezig bent en met een hoop kapotte Ti boutje in mijn geval) of je neemt een momentsleutel, maar dat is geen budget optie. Te strak aantrekken is ook nog eens nadelig voor meeste onderdelen (stuur, stuurpen etc) en die wil je zeker in één stuk houden.

--Frame laten nafrezen:
afhankelijk van het merk (afwerkingsgraad van het merk) bij de fietsboer even de draad van het bracket en de balhoofdsbuis van lak laten ontdoen. Kan je heel wat kraken besparen.

succes ermee!
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jun 20, 2006 1:50 pm

je hebt tegenwoordig ook doppen met inbussen. Daarmee is het nog moeilijker om ze krom in de bouten te krijgen. Ideaal spulleke.

Daarnaast kopervet/antiseize voor remnokken/stuurpenbouten/crank-BBovergang/BB-frame

Teflonspray in alle kabels

vaseline in alle rubbers (goed inmasseren)

En vooral: Geen haast hebben en vast is vast.

Post plaatjes van de bouw!!!

Reprox

Bericht door Reprox » di jun 20, 2006 5:26 pm

Thnx all..!!

Eerst goeie tools halen duss
Heb wel een tal BBB tools liggen, niet echt super kwaliteit, laast is mijn nieuwe ketting ponser al afgebroken na +/- 10 keer gebruikt te hebben :x Hoewel de crank sleutels het wel aardig doen

Toch maar even verder zoeken dan de lbs..

Dan nog de vetten/lockers, heeft iemand merk namen ? Wat waar voor?

Groeten Daan
Normal people worry me.

bettes

Bericht door bettes » di jun 20, 2006 5:37 pm

montagevet:
Shimano montage vet, wit spul zorgt ervoor dat alles terug los kan na een lange tijd.

waar:
overal eigenlijk...
tussen stuur en stuurpen
tussen stuurpen en stuurbuis van vork
tussen het balhoofd en het frame
onder de vorkconus
op de draad van het bracket
op schroeven die niet "vast" moeten blijven zitten bvb van een schijf(zie onder)
tussen een octalink/isis traparm en de spline van het bracket
tussen de kettingbladbouten
aan pedaalassen
aan zadelpen
aan de rails van het zadel in de klem
tussen metalen kabeleinden en het frame
...
Deze helpt ook tegen kraken van veel stukken, is meestal metaal op metaal schuren, als er vet tussen zit kraakt het dus niet.

locker:
blauwe locktite in tube of stick

waar:
op dingen die zeker niet los mogen komen...
remsokkels in frame
schijfrembouten
...
(bouten om je trapstel op het bracket te houden... Deze is onder voorbehoud. Ik doe een tikje aan mijn xtrbouten, maar echt volgens het boekje is het niet)

niets:
schrijfremmen
de spline van een vierkant bracket en de traparm

deze lijst is niet limitaitef en mag aangevuld worden.

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

BigHitRider

Bericht door BigHitRider » di jun 20, 2006 5:52 pm

Vet, Locker EN niets Op Je Schijfrembouten???? :?

Of lees ik Nou verkeerd???

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jun 20, 2006 7:52 pm

hmmzz ik doe juist wel iets op een vierkante BB as. De paar keer dat ik er een dikke pulleytrekker op moest zetten en moest stoken vergeet ik eigenlijk nooit meer. Sinds ik een dun laagje kopervet ertussen doe heb ik nergens meer last van en ze lopen ook niet los. Ik lees vaker dat je er niks tussen moet doen. Maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat je op alle metaal/metaal verbindingen die je ooit nog eens wil losmaken een laagje vet moet doen. En dan gewoon lagervet op alle schroefverbindingen die je wat vaker losmaakt en kopervet/anti seize op alle verbindingen die misschien wat minder vaak losgaan.

En natuurlijk goed gereedschap. De brezan is een goede plek om gereedschap te halen en meestal kan je er ook nog wel wat korting regelen. Ik heb nu een flinke lading stahlwille voor een mooi prijsje. En gebruik het gereedschap waarvoor het bedoeld is. Dus als iets niet past gewoon een extra tool halen. Scheelt je een hoop gezeur als het fout gaat.
Tevens heb ik geen enkel probleem met BBB gereedschap. Parktool is leuk maar is het de extra knaken waard? Ik zou ook graag een mooie set lage ringsleutels van snap-on willen. Maar die set is 300 euri. Nu 90 euri voor Stahlwille en dat beetje amerikaanse degelijkheid heb ik net niet nodig (en anders leen ik ze wel van mijn vader..:D)

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jun 20, 2006 11:20 pm

bettes schreef:...
Exact, goed beschreven.

Ik denk als je bettes zijn advies een beetje aanhoudt dat je echt geen kraak meer zal horen. In mijn fietsen hoor ik nauwelijks iets kraken tenzij ik er al lang niets aan gedaan heb of gewoon iets simpels als de drivetrain na een regebui.
Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel een krakende fiets, bijna net zoiets als een zeurende vrouw... :angelnot:

bettes

Bericht door bettes » wo jun 21, 2006 7:39 am

BigHitRider schreef:Vet, Locker EN niets Op Je Schijfrembouten???? :?

Of lees ik Nou verkeerd???
Is inderdaad een beetje onduidelijk van mij....

montagevet op alle schroeven die nog los moeten kunnen regelmatig (dus niet vast vast)

locker op de schroeven van je schijfrem (klauw op frame, schijf op naaf)

en echt niets maar dan ook helemaal niets (ook geen vingers) op je schijf

Dat is eigenlijk wat ik bedoel!
didadunlop schreef:hmmzz ik doe juist wel iets op een vierkante BB as. De paar keer dat ik er een dikke pulleytrekker op moest zetten en moest stoken vergeet ik eigenlijk nooit meer. Sinds ik een dun laagje kopervet ertussen doe heb ik nergens meer last van en ze lopen ook niet los. Ik lees vaker dat je er niks tussen moet doen. Maar eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat je op alle metaal/metaal verbindingen die je ooit nog eens wil losmaken een laagje vet moet doen.
De redenering achter niets op de vierante is omdat je door de smering je crank verder over de spline kunt draaien dan wanneer hij droog is. Als hij droog is krijg je klemming door de wrijving. Met vet gaat hij er iedere keer verder opschuiven tot de bout de bracketas raakt. Eigen de hele reder waarvoor octalink en isis zijn uitgevonden, met een mechanische stop de crank vasthouden...

greetz
bettes

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 21, 2006 7:49 am

De redenering achter niets op de vierante is omdat je door de smering je crank verder over de spline kunt draaien dan wanneer hij droog is. Als hij droog is krijg je klemming door de wrijving. Met vet gaat hij er iedere keer verder opschuiven tot de bout de bracketas raakt. Eigen de hele reder waarvoor octalink en isis zijn uitgevonden, met een mechanische stop de crank vasthouden...
kan ik snappen.
Echter wanneer je de trapas/crank goed schoonmaakt, voorziet van een laagje vet en goed aandraait klem je alles zo goed vast dat de crank mijns inziens niet verder op de as schuift, hetgeen ook een mechanische stop is (vergelijkbaar met de v-ring in je balhoofd, die schuift er toch ook niet steeds verder in?). Ik heb er in ieder geval nooit last van gehad. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik regelmatig even alles controleer en eventueel natrek. Iets wat je volgens mij altijd moet blijven controleren bij alle verbindingen.

Wytze

Bericht door Wytze » wo jun 21, 2006 5:49 pm

wat bettes bedoelt is dat als je vet tussen een vierkante as doet je het
oprekken van de crank bevordert. als je een conische verbinding aandraait
rekt de buitenste op (in dit geval crank), met vet zorg je ervoor dat dit
makkelijker gaat. Gevolg: na x aantal keer zijn je crankgaten zover
uitgelubberd dat je de crank niet meer vast krijgt.

Dit is vooral het geval bij oude alu cranks die erg dun zijn rond het
vierkante gat (was cook bros niet een voorbeeld?)

Nog een tip voor de opbouw:
Plan niet alvast een trip met de nog op te bouwen fiets. Een fiets is prima
op te bouwen in een dag, maar als je het weekend erop iets gepland hebt
zul je zien dat je tegen probleemjes oploopt en het uieindelijk haast werk
wordt. Vooral het even monteren van een chainguide een dag voor
vertrek zorgt voor koppijn en het rondgooien van gereedschap ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jun 21, 2006 5:55 pm

Wytze schreef:...
Sowieso is het niet handig om je fiets net af te hebben als je gaat rijden.
Niet onbelangrijk is dat je tijdens het fietsen ook nogal eens wat meemaakt wat je niet bevalt wat je niet zomaar kan wisselen. Of iets dat kapot gaat wat je nog niet gezien had. Ik spreek uit ervaring. :(

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 21, 2006 6:05 pm

als je je headset aandraait duw je ook die v-ring als een wig in je lager. Die kan dus ook vervormen. Het komt er op neer dat je niet teveel kracht erop moet zetten. Cranks gaan bij mij iets vaster dan handvast. Nog nooit iets losgelopen.
Ik snap je redenering wel. Alleen als ik het zo lees is het een probleem wat ooit van toepassing was toen de cranks nog niet zo goed waren. Op de parktools website wordt ook een hele andere reden gegeven waarom het niet per se hoeft.

Ik zal het alleen blijven doen. Puur en alleen omdat ik nu verschillende keren heb zitten klooien met pulleytrekkers en heetstoken.

Plaats reactie