kleinere kransjes, waar?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)
kleinere kransjes, waar?

Bericht door dickie » di jun 20, 2006 1:24 pm

Hallo,
Mijn eerste post hier op 't forum.
Ben op zoek naar een kleinere krans voor mijn GF RIG.
De huidige standaard-verhouding (32X18) vind ik te klein voor onze 'platte' streken...
Mijn fietsenboer, die nul komma nul ervaring blijkt te hebben met singlespeed, vond niet beter dan er een Shimano 17T HG wieltje op te steken, met als resultaat dat ik op de laatste tt de ketting er 8 keer opnieuw kon opleggen :cry: .
Bij Ridder Speed Central is een Surly krans 17T bechikbaar maar aan €27+ verzendkosten vind ik dat duur.
Vandaar ben ik dus op zoek naar een prijselijk 17 of 16 tandskransje singlespeed :? .
Iemand een idee?
Thx.

Gebruikersavatar
dader
Berichten:1523
Lid geworden op:vr jul 22, 2005 9:35 am
Locatie:Almere

Bericht door dader » di jun 20, 2006 1:37 pm

Je zou het hier kunnen proberen:

http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jun 20, 2006 1:40 pm


Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di jun 20, 2006 1:42 pm

je kan er ook voor een grotere ring opleggen.

Ik zou achter niet te klein gaan aangezien je dan een kleiner contact oppervlak hebt. Dit zorgt voor meer slijtage van je ketting. 27 euri lijkt misschien veel geld maar de surly kransjes gaan wel lang mee. Je kan een shimano DX krans halen. Echter door de smalle basis zal die eerder je freehub beschadigen en die kransjes zijn simpel gestanst waardoor ze ook nog eens sneller slijten. Ik was na 300KM al door een krans heen. Mijn surly 16t houdt het nu al 400 vol zonder enige vorm van slijtage. Ik rij dan 34/16 met een 26 inch fiets.

Mijn rig zal waarschijnlijk 34/18 krijgen voor oost brabant en 32/18 voor heuvels (NMGN etc).

Hilco
Berichten:775
Lid geworden op:zo jan 23, 2005 11:56 pm

Bericht door Hilco » di jun 20, 2006 9:47 pm

27 euro voor een surly krans vind ik niet duur.
Het is een pracht stukje techniek en ziet er prima uit.
Slijten doet ie bijna niet dus geen slechte investering!!!

en misschien is 17 wel slim want bij 16 kon je wel eens problemen krijgen met spannen van de keting?

(een andere optie is om 2,35 banden te nemen dat geeft bijna het zelfde effect als een tandje minder)

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » do jun 22, 2006 9:21 am

Bedankt voor de reakties.
Ga voor een 17T krans gaan wsl dan maar Surly.
't Is om dood te vallen als die ketting er bij het minste bultje afwipt.
Ineens ook met nieuwe ketting.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » do jun 22, 2006 11:46 am

Ik zou een groter voortandwiel adviseren.

Zelf ga ik binnenkort voor 44 : 22.
Eens kijken hoe dat bevalt.
Grotere tandwielen hebben een hoop voordelen:
Minder spanning op je ketting, dus minder slijtage.
En bij een frame met hor.patten blijft je achterwiel beter op z'n plek.
Meer tandjes, dus meer contactoppervlak, dus minder slijtage.
De ketting loopt ronder, dus soepeler en minder herrie.
Helaas ook wat meer gewicht.
Maar gewichtsbesparing was niet mijn drijfveer om te gaan singlespeeden, dus dat nadeel weegt voor mij niet zo zwaar.

dickie
Berichten:71
Lid geworden op:wo jun 14, 2006 1:08 pm
Locatie:Beveren-Waas (Belgie)

Bericht door dickie » do jun 22, 2006 5:40 pm

Grote kamwielen vooraan zorgen wel voor wat minder afstand tot de grond.
Ik durf met de singlespeed over hogere obstakels(liggende boomstammen, whatever,...) hoppen dan met mijn 'normale' geared 26" mtb.
De 29"-wielen in combinatie met het 32T kettingwiel+bashguard geven me dan een zekerder gevoel.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » wo sep 12, 2007 10:08 pm

Het afvallen van de ketting wordt m.i. eerder veroorzaakt door een foute kettinglijn en/of onvoldoende spanning op de ketting.
Het gebruik van een te brede ketting is trouwens ook niet bevorderlijk!
Single speed kransjes hebben welliswaar wat diepere tanden, maar toch ...
Tandwielslijtage langs de andere kant heeft eerder te maken met het gebruik van een door slijtage verlengde ketting (van zodra de afstand as-as meer dan 1/2" wordt) dan met de kwaliteit van het tandwiel!!
Hoe breder de basis van het tandwiel, hoe groter het overbrengingsvlak van de krachten op het vrijwiellichaam en hoe minder beschadiging idd.
Al is dit bij een stalen vrijwiellichaam quasi verwaarloosbaar.
3/32" Single Speed kransjes (model Shimano DX, al maakt Shimano ze niet meer) zijn erg makkelijk leverbaar in 13, 14, 16, 18 & 20T

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do sep 13, 2007 12:15 am

Shimano maakt die DX'jes zekerr nog wel hoor, ik geloof nu alleen nog in 14, 16 en 18t.

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » do sep 13, 2007 9:08 am

edit: laat maar dan, ik keek alleen naar de vorige post de datum
Laatst gewijzigd door ott op do sep 13, 2007 9:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 13, 2007 9:16 am

Dit is een topic uit Juni 2006, ik denk dat hij inmiddels wel al het 1 en ander vervangen heeft ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » do sep 13, 2007 11:05 am

Oeps, had het jaartal niet goed gelezen blijkbaar :oops:
DX tandwieltjes vind ik op de Shimano dealer bestelsite al een hele tijd niet meer terug: ofwel zoek ik niet goed genoeg, ofwel volgt Shimano Europe ze niet, ofwel maakt Shimano ze niet meer, al zullen ze in die laatste 2 gevallen op de markt natuurlijk nog wel her en der te vinden zijn.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 13, 2007 11:12 am

Ze worden gewoon weer gemaakt, via Shimano zijn ze er alleen nog niet. Gelukkig zijn er nog alternatieven voor Shimano Benelux/Europe..

Officieel zijn ze weer onderdeel van de nieuwe DX-R groep, dus ik verwacht dat ze vanaf eind oktober ofzo ook wel weer via Shimano te krijgen zijn.

Wat ik jammer vind is dat Shimano zo'n mooi nieuwe BMX groep heeft gemaakt en de kransjes zelf niet onder handen heeft genomen. Sel je voor, een betaalbare wide base krans van Shimano, jummie..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

TomG
Berichten:119
Lid geworden op:vr okt 28, 2005 8:16 pm
Locatie:Delft

Bericht door TomG » do sep 13, 2007 11:32 am

Ze heten tegenwoordig anders
CS-MX66 DXR
Volgens mij zijn ze gewoon bij shimano te krijgen......

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » do sep 13, 2007 4:04 pm

Jullie hebben gelijk, ze zijn er weer: in 14, 15, 16 & 18T
Dikte wordt niet vermeld, wellicht 3/32"
Vinden jullie wide base belangrijk bij een stalen vrijwiellichaam?
Bij alu uiteraard wel :)

Gebruikersavatar
^oZ
Berichten:467
Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am

Bericht door ^oZ » do sep 13, 2007 5:26 pm

Die kransjes waar je het over hebt zijn inderdaad 3/32.

Ik maak me niet zo druk om dat smalle kransje op m'n alu body, helemaal slopen doet hij hem echt niet

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » do sep 13, 2007 8:39 pm

Patman schreef:Jullie hebben gelijk, ze zijn er weer: in 14, 15, 16 & 18T
Dikte wordt niet vermeld, wellicht 3/32"
Vinden jullie wide base belangrijk bij een stalen vrijwiellichaam?
Bij alu uiteraard wel :)
Ik trap een DXR kransje heel vrolijk door een stalen vrijwiellichaam heen hoor :angelnot: Zal wel wat tijd kosten maar lukken zal het. Een widebase kransje van 5-10mm breed aan de basis is dan wel leuk. Ik heb overigens mijn surly 5mm brede krans in mijn alu body ingetrapt.

Patman
Berichten:1360
Lid geworden op:za jul 07, 2001 2:54 am
Locatie:Wilrijk, Antwerpen in België
Contacteer:

Bericht door Patman » vr sep 14, 2007 12:44 am

Fry schreef:
Patman schreef:Jullie hebben gelijk, ze zijn er weer: in 14, 15, 16 & 18T
Dikte wordt niet vermeld, wellicht 3/32"
Vinden jullie wide base belangrijk bij een stalen vrijwiellichaam?
Bij alu uiteraard wel :)
Ik trap een DXR kransje heel vrolijk door een stalen vrijwiellichaam heen hoor :angelnot: Zal wel wat tijd kosten maar lukken zal het. Een widebase kransje van 5-10mm breed aan de basis is dan wel leuk. Ik heb overigens mijn surly 5mm brede krans in mijn alu body ingetrapt.
Hooligan :lol:

Plaats reactie