Crankset
Eén van het meest in het oog springende onderdeel van de groep is zonder twijfel het geheel nieuw ontworpen crankstel. Zoals het voorgaande model zien we ook hier de Hollowtech II technologie terug. Nu echter met dat verschil dat de lagers handmatig kunnen worden afgesteld. Dit zou de duurzaamheid ten goede komen, aangezien de voorgaande versie last kon hebben van de afwijkende inbouwmaten van diverse frames. Met het nastellen van de lagers zou dit niet meer voor moeten komen. Het gewicht van de gehele set inclusief de trapaslagers blijft op slechts 776 gram steken.

Door gebruik te maken van een unieke combinatie van carbon fiber en titanium zouden de slijtageproblemen van de huidige generatie middelste tandwielen voor goed voorbij zijn. Het buitenste tandwiel is 50% stijver, waardoor de schakelprecisie verhoogd wordt en door een speciale vernikkelde toplaag eveneens slijtvaster. Opvallend is het ‘terug gaan’ naar een iet wat meer standaard manier van bladmontage via een 4-armige spiderconstructie.
De nieuwe crankarmen zijn hol gesmeed uit aluminium. De afwerking is uiteraard op topniveau waarbij het gebruik van de XTR grijze kleur gecombineerd met de gepolijste voorkant van de crankarmen de set een bijzondere verschijning maakt. De huidige crankarmen verloor snel kleur door het schuren van de schoenen. Met deze nieuwe afwerking zouden de cranks langer mooi blijven.
Er bestaat keuze uit twee verschillende combinaties vertandingen: 44-32-24T en 44-32-22T. Daarnaast een keuze uit maar liefst 7 verschillende cranklengten: 165/167,5/170/172,5/175/177,5 en 180 millimeter.
Voorderailleurs
Voor 2007 zullen er drie verschillende typen voorderailleurs in de groep worden opgenomen. Alle drie de modellen zullen bredere scharnierpunten hebben, om zo meer stijfheid aan de constructie te geven. De stelschroeven verplaatst om het afstellen gemakkelijker te maken. Naast een Top-Swing en Down-Swing model met een multi-functionele klemband voor verschillende diameter zitbuizen, zal er ook een E-type voorderailleur in het programma blijven voor de montage middels de trapas. De nieuwe Down-Swing M971 voorderailleur zal ook de ‘X’ design trend volgen zoals we die ook al zagen bij de rem/schakelgrepen. De nieuwe voorderailleurs zijn lichtgewichten die afhankelijk van het model, tussen de 125 gram en 148 gram zullen gaan wegen

