veren voor shiver dc (slotje)
Moderator:Beheerders
ha! was gisteren in winterberg om mn nieuwe liefde uit te proberen alleen kwam er achter dat tijdens de downhill en in het fun ride gedeelte mijn shiver nog wel eens bottemde (geen idee hoe je dat schrijft maar....) ik weeg 86kg en volgens mij zitten er de standaard veren in. heeft iemand zwaardere veren liggen of weet iemand waar ik tegen een redelijke prijs mijn vork kan laten tunen? ik woon zelf in de ardennen en het liefst ben ik mijn vork zo kort mogelijk kwijt. mail me aub als je wat hebt liggen of iets weet. greetz wouter
Laatst gewijzigd door HOPPAH op do jun 22, 2006 3:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel % sag heb je wanneer je in 'riding position' op de fiets zit?
Als dat zo'n 25% is zouden de veren goed voor je gewicht moeten zijn.
Collega van me had ook vaak last van een bottomende shiver op drops etc. terwijl de sag goed was. Oplossing was (iets) meer olie in de vork.
Bij bike-components.de verkopen ze veel veersets voor marzocchi, waaronder ook voor de shiver dacht ik. Verzendkosten zijn niet veel daaro en je kunt via internationale overboeking betalen.
Als dat zo'n 25% is zouden de veren goed voor je gewicht moeten zijn.
Collega van me had ook vaak last van een bottomende shiver op drops etc. terwijl de sag goed was. Oplossing was (iets) meer olie in de vork.
Bij bike-components.de verkopen ze veel veersets voor marzocchi, waaronder ook voor de shiver dacht ik. Verzendkosten zijn niet veel daaro en je kunt via internationale overboeking betalen.
ik zal zo eens gaan kijken ik moet dus op mn fiets gaan zitten en als de vork dan 25% van zn veerweg inveert is hij goed?! of snap ik er helemaal niets van? en wat de olie betreft ik heb nog vork olie liggen van rockshox gaat dat of heeft ieder merk zn eigen olie en moet je spciaal dan die olie gebruiken? in ieder geval bedankt voor je reactie
Vaak is het juist andersom, dan kan je sag misschien wel goed zijn maar veert ie voor jou verkeerd door zijn veerweg (te makkelijk/zwaar) en dan zijn het juist wel je veren. Ik weet niet hoe het zit met die vork eigenlijk. De compressie van mijn Shiver doet niet echt veel maar wat meer olie kan in ieder geval wel veel veranderen. Let wel op want een beetje doet al vrij veel.
Als je de godganse dag aan het droppen bent met je bike wil je idd sowieso wel stuggere veren dan wanneer je smooth dhilled. (en dan misschien juist weer iets minder olie, zodat ie met de stuggere veren toch nog (vrijwel) z'n hele veerweg kan pakken op de grote drops). Net waar je de voorkeur aan geeft.N I E L S schreef:Vaak is het juist andersom, dan kan je sag misschien wel goed zijn maar veert ie voor jou verkeerd door zijn veerweg (te makkelijk/zwaar) en dan zijn het juist wel je veren. Ik weet niet hoe het zit met die vork eigenlijk. De compressie van mijn Shiver doet niet echt veel maar wat meer olie kan in ieder geval wel veel veranderen. Let wel op want een beetje doet al vrij veel.
Op de site van Tim flooks staat heel veel info en tips voor het afstellen van vering en vorken. De 25% is maar een stelregel. Voor dh houden ze iets van 25-40% aan en voor freeride en hucken weer wat anders.
Daar ben ik het wel mee eens maar dat is niet wat ik bedoelde.Sjase schreef:...

Ik wilde zeggen dat een juiste sag nog niet per se maakt dat de veren goed zijn.
Hou wel in de gaten dat de sag voor een vork niet altijd hetzelfde is als voor een shock. Vaak zelfs niet. Bijvoorbeeld vrij afhankelijk van je frame en vork. Op sommige fietsen moet je veel te lichte veren steken in de vork en kom je niet aan de bedoelde sag.
thanx voor de reacties.
maakt het nog uit of de olie van marzocchi is of van rock shox? als ik op mn fiets ga zitten zakt mn voorvork ongeveer 20% in maar zodra ik met mn volle gewicht op mn stuur ga hangen komt ie al veel verder. ikzelf weeg (net gewogen:) ) 86kg mijn fiets zit boven de 20kg (nicolai lambda met shiver dc dus) dus dat is een dikke 100kg als je dan ook nog een drop neemt?! ok als ik er olie bij wil doen waar lees ik hoe dat moet? en hoeveel is niet teveel?
greetz wouter
maakt het nog uit of de olie van marzocchi is of van rock shox? als ik op mn fiets ga zitten zakt mn voorvork ongeveer 20% in maar zodra ik met mn volle gewicht op mn stuur ga hangen komt ie al veel verder. ikzelf weeg (net gewogen:) ) 86kg mijn fiets zit boven de 20kg (nicolai lambda met shiver dc dus) dus dat is een dikke 100kg als je dan ook nog een drop neemt?! ok als ik er olie bij wil doen waar lees ik hoe dat moet? en hoeveel is niet teveel?
greetz wouter
Gewoon 7,5w olie is goed.HOPPAH schreef:...
Je moet volgens mij je sag meten als je op de fiets zit, zoals je er normaal gesproken op zit (half staan dus, iets voorover).
20% lijkt me prima voor jouw vork/fiets. Ik denk dat je op de rand van de standaard veren zit of er net iets overheen. Als je veren neemt moet je het gewicht van je bike niet meerekenen natuurlijk. Alleen jouw gewicht dus (en zonder gear). Standaard is meestal 75 kg.
Olie moet er aan de bovenkant bij gegoten worden. Ik zou ruw beginnen met iets van 5cc per poot (dus 10xx per twee poten) per keer. Het is niet veel maar het gaat echt wel wat schelen. 1 cc = 1 ml.
Yo HOPPAH, niet specifiek Shiver maar maby heb je hier iets aan, of helpt het je in de goede richting :http://forums.farkin.net/showthread.php?t=46579
DESL, also a Lambda lover.

DESL, also a Lambda lover.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-----Nil Nobis Absurdum-----