freeride vs downhill
Moderator:Beheerders
Hi.Ben nieuw hier en het mountainbiken is ook vrij nieuw voor mij dus daarom mijn volgende vraag.Mijn interesse gaat uit naar het freeriden en downhillen.Kan je met een freeridefiets ook downhillen of moet je er twee fietsen voor hebben?
grtz, witte
grtz, witte
welkom trouwens
om je een beetje op weg te kunnen helpen staat hier een uitleg wat het verschil is tussen een Freeride en een Downhill fiets
freeride bikes
Ze hebben nog meer veringen dan de enduro’s (voor en achter), en zijn gemaakt van sterkere en zwaardere materialen. Het zijn eigenlijk DE allrounders, in staat tot lange afstanden (Toch niet zo snel en comfortabel als de XC) en ook op de gevaarlijke en moeilijke hellingen kan deze fiets gebruikt worden (toch niet zo snel en efficiënt als de downhill fiets). De meeste freerides lijken meer op de downhills, toch zijn ze gewoonlijk gemaakt om makkelijker te trappen op de pedalen dan de downhill. Freerides variëren van 12.5 tot 18 kilo.
downhill bikes
Dit is een speciaal soort bike voor de meest gevaarlijke, steile afdalingen met als hoofddoel zo ver gaan als men kan. De veerwegen van een downhillfiets zijn nog groter dan die van een freeridefiets (200-300mm voor en achter) en hebben nog een verschil ten opzichte van de freerider: alléén achterversnellingen, geen voorversnellingen. Er zit voor maar één beschermd tandblad met bashring (beveiliging tegen schade aan tandwiel), verder niet teveel extra's, het liefst zo kaal mogelijk
opzich maakt het helemaal niets uit welke van de 2 je kiest voor Dowhillen
alleen het prijskaartje verschilt nog met elkaar
om je een beetje op weg te kunnen helpen staat hier een uitleg wat het verschil is tussen een Freeride en een Downhill fiets
freeride bikes
Ze hebben nog meer veringen dan de enduro’s (voor en achter), en zijn gemaakt van sterkere en zwaardere materialen. Het zijn eigenlijk DE allrounders, in staat tot lange afstanden (Toch niet zo snel en comfortabel als de XC) en ook op de gevaarlijke en moeilijke hellingen kan deze fiets gebruikt worden (toch niet zo snel en efficiënt als de downhill fiets). De meeste freerides lijken meer op de downhills, toch zijn ze gewoonlijk gemaakt om makkelijker te trappen op de pedalen dan de downhill. Freerides variëren van 12.5 tot 18 kilo.
downhill bikes
Dit is een speciaal soort bike voor de meest gevaarlijke, steile afdalingen met als hoofddoel zo ver gaan als men kan. De veerwegen van een downhillfiets zijn nog groter dan die van een freeridefiets (200-300mm voor en achter) en hebben nog een verschil ten opzichte van de freerider: alléén achterversnellingen, geen voorversnellingen. Er zit voor maar één beschermd tandblad met bashring (beveiliging tegen schade aan tandwiel), verder niet teveel extra's, het liefst zo kaal mogelijk
opzich maakt het helemaal niets uit welke van de 2 je kiest voor Dowhillen
alleen het prijskaartje verschilt nog met elkaar
Yup.
Oja en de term 'freeride' is volgens mij ooit in het leven geroepen als zijnde het lichtere downhill werk. Zo niet, dan toch bij deze... in dit topic dan.
(Tegenwoordig is normaal street rijden of met de fiets van je zusje naar de Albert Heijn ook al freeride, als ik de vooraanstaande MTB-pro's goed begrijp)
Oja en de term 'freeride' is volgens mij ooit in het leven geroepen als zijnde het lichtere downhill werk. Zo niet, dan toch bij deze... in dit topic dan.
(Tegenwoordig is normaal street rijden of met de fiets van je zusje naar de Albert Heijn ook al freeride, als ik de vooraanstaande MTB-pro's goed begrijp)
- Pieter en zijn V10
- Berichten:1784
- Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm
Diegene die ik zelf had en zeker kan aanraden zijn de :witte schreef:wat is de gemiddelde prijs van een freeride?
- Kona Stinky (+/- 2200euro)
- Specialized Bighit (vanaf 1.560 voor de goedkoopste en 2600 voor het topmodel)
Ben je van plan om heel regelmatig naar het buitenland te trekken om DH te rijden of wil je vooral in de buurt van
Limburg-Ardennen rijden en af en toe eens naar een bikepark gaan ?
Ik heb nu een Specialized SX trail, maar das blijkbaar een typische enduro fiets volgens de kenners hier...

Ma swat, met 170mm veerweg kan je in Belgie overal geraken en toch nog een beetje degelijk freeriden in de buurt.
Met een Full-on DH wordt het al wat moeilijker.
gooi je imago weg
-
- Berichten:8
- Lid geworden op:di mar 14, 2006 12:40 pm
eigenlijk
Nothing personal, maar dit moet ik kwijt:
Naar mijn mening is al die uitleg hierboven: " dit soort fiets voor dit, en ne andere fiets voor dat... allemaal een beetje der over" en is dit enkel en alleen 'marketing-talk'
Freeride-parcours, Downhill-parcours,... evil eye, north-shore,.... Met een beetje een goeie fully kan je (mits de juiste fiets-techniek) OVERAL naar beneden. UITERAARD... Hoe meer veerweg, hoe groter de remmen en hoe 'luier' de geometrie hoe harder je kan knallen.
Ik vind dat er tegenwoordig zo veel uitvluchten worden gezocht:
zoals: mijn fiets is niet geschikt voor de 4x want hij is meer DH specifiek, of ik kan niet op de DH want ik heb maar 13cm veerweg.... ZEVER!
Het is juist een uitdaging om met wat voor fiets dan ook (beetje kwaliteit natuurlijk) zo vloeiend mogelijk te rijden ... waar dan ook!
En dan zijn er gasten die met de mooiste en best uitgeruste dh bollides (20cm veerweg 'n shit) tegen een slakken-tempo naar beneden rollen.... tja... geld genoeg zekers....?
Als je al met een golf GTi uit de bocht gaat koop je toch ook geen porsche Rallye hé!
Net hetzelfde met DH fietsen... Er zijn Mountainbikers die een vette dh bak hebben maar nog geen 40% ervan gebruiken. En er zijn mountainbikers die hebben een freeride-fietsje maar gebruiken dit wel tot opde limiet!! Respect voor de laatste
Ieder z'n hobby natuurlijk, maar er is een groot verschil tussen:
fietsen <---> praten over fietsen/dure fietsen kopen
zedus.... laat u ni beetnemen, Rideallday
nochtans: thnx aan alle posers met dikke fietsen... hoe meer er gekocht wordt,... hoe beter alles verkrijgbaar is, en hoe meer de prijzen zullen dalen!!
Naar mijn mening is al die uitleg hierboven: " dit soort fiets voor dit, en ne andere fiets voor dat... allemaal een beetje der over" en is dit enkel en alleen 'marketing-talk'
Freeride-parcours, Downhill-parcours,... evil eye, north-shore,.... Met een beetje een goeie fully kan je (mits de juiste fiets-techniek) OVERAL naar beneden. UITERAARD... Hoe meer veerweg, hoe groter de remmen en hoe 'luier' de geometrie hoe harder je kan knallen.
Ik vind dat er tegenwoordig zo veel uitvluchten worden gezocht:
zoals: mijn fiets is niet geschikt voor de 4x want hij is meer DH specifiek, of ik kan niet op de DH want ik heb maar 13cm veerweg.... ZEVER!
Het is juist een uitdaging om met wat voor fiets dan ook (beetje kwaliteit natuurlijk) zo vloeiend mogelijk te rijden ... waar dan ook!
En dan zijn er gasten die met de mooiste en best uitgeruste dh bollides (20cm veerweg 'n shit) tegen een slakken-tempo naar beneden rollen.... tja... geld genoeg zekers....?
Als je al met een golf GTi uit de bocht gaat koop je toch ook geen porsche Rallye hé!
Net hetzelfde met DH fietsen... Er zijn Mountainbikers die een vette dh bak hebben maar nog geen 40% ervan gebruiken. En er zijn mountainbikers die hebben een freeride-fietsje maar gebruiken dit wel tot opde limiet!! Respect voor de laatste
Ieder z'n hobby natuurlijk, maar er is een groot verschil tussen:
fietsen <---> praten over fietsen/dure fietsen kopen
zedus.... laat u ni beetnemen, Rideallday
nochtans: thnx aan alle posers met dikke fietsen... hoe meer er gekocht wordt,... hoe beter alles verkrijgbaar is, en hoe meer de prijzen zullen dalen!!
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN we wéér!
Ga toch fietsen mensen.
En niks tegen de newbee zn vraag maar deze discussie is pas 380.000 keer gevoerd. Weliswaar in verschillende nuances, maar toch.
Koop lekker een Big Hit en je kan voor 1500 euri downhillen, freeriden, streeten, fourcrossen, naar de bakker. Dan kom je er van zelf wel achter wat je wilt. 1 advies, als je niet gewend bent een grote fiets te rijden, begin klein. Bike van 20 kilo onder je ass is ff wennen.
Ga toch fietsen mensen.
En niks tegen de newbee zn vraag maar deze discussie is pas 380.000 keer gevoerd. Weliswaar in verschillende nuances, maar toch.
Koop lekker een Big Hit en je kan voor 1500 euri downhillen, freeriden, streeten, fourcrossen, naar de bakker. Dan kom je er van zelf wel achter wat je wilt. 1 advies, als je niet gewend bent een grote fiets te rijden, begin klein. Bike van 20 kilo onder je ass is ff wennen.
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
ik ben begonnen met 'n tweedehands hardtail.
ik raad dit aan aan iedereen.
je koopt een fiets waar je in principe bijna alles mee kan, en tegen de tijd dat je echt weet wat je zelf wat je wil doen met die fiets (downhill, freeride, street, dirtjumpen) verkoop je je hardtail gewoon weer zonder al te veel verlies.
ik raad zeker af om direct te beginnen op een fully.
ik raad dit aan aan iedereen.
je koopt een fiets waar je in principe bijna alles mee kan, en tegen de tijd dat je echt weet wat je zelf wat je wil doen met die fiets (downhill, freeride, street, dirtjumpen) verkoop je je hardtail gewoon weer zonder al te veel verlies.
ik raad zeker af om direct te beginnen op een fully.
- Goofy @ Team SoliD
- Berichten:1238
- Lid geworden op:do jun 05, 2003 10:17 am
- Locatie:omg. Sittard
- Contacteer:
Het enigste wat telt is jouw eigen keuze die je maakt,iedereen heeft wel iedeen over wat je moet kiezen advies: kijken wat je max budget is en hoeveel wil je ervan uitgeven en ga dan op internet searchen naar de bekende merken zoals Kona,Specialized enz,als je er nog niet uit bent kun je op de site Mtbr.com kijken,daar hebben ze zowat alles getest wat met biken te maken heeft of ga gewoon naar de lokale fietsenwinkel voor meer informatie.Het heeft mij ook geholpen met deze maniernu weet ik het helemaal nie meer.de één zegt dit,de ander zegt dat

Als de topicstarter nou eerst even zoekt op dit forum en voor zichzelf uitzoekt wat ie wil. Dat doet ie waarschijnlijk het beste door twee dagen Winterberg te doen en een HT en een fully te huren voor een dag.
Andere topics die interessant voor je zijn:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=27000
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=27248
Als downhillbiker nou even geen advies geeft want echt best is het niet en je bent zelf ook nieuw. Het is nogal gekopieer van anderen en vaak slaat het nergens op omdat het uit zijn verband is gerukt. Ik bedoel; het enige wat telt is je eigen keuze? Wat heeft ie daar nou aan? Hij wil weten wat het meest praktische is om te doen. Een misschien wat vreemde vraag omdat wij niet weten wat hem ligt of wat hij precies wil.
Een kant van het verhaal die wel interessant is: kostenplaatje. Dit heb ik gekopieerd van mezelf uit een ander topic;
Goeie DH fully kost je minimaal 1500 a 2000 euro tweedehands.
Goeie FR fully kost je een euro of 1000 tweedehands.
Goeie DH/FR hardtail kost je een euro of 750 tweedehands.
Nieuw zit je ongeveer op het dubbele al dan niet meer.
Ga hier maar ongeveer vanuit, met uitzonderingen hier en daar maar dat is vaak oud. Natuurlijk afhankelijk van zoveel aspecten als leeftijd e.d. maar dit is een richtlijn. Ohja, opbouwen in delen kom je bijna altijd duurder uit dan een complete fiets.
En downhill in NL bestaat niet. Als je veel fantasie heb kom je misschien op enduro maar echte freeride is er ook niet te vinden.
Als je weinig geld hebt, neem een HT. Een goeie fully is veel duurder, gevoeliger en een HT is beter voor je techniek. En dat IS gewoon zo.
Andere topics die interessant voor je zijn:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=27000
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=27248
Als downhillbiker nou even geen advies geeft want echt best is het niet en je bent zelf ook nieuw. Het is nogal gekopieer van anderen en vaak slaat het nergens op omdat het uit zijn verband is gerukt. Ik bedoel; het enige wat telt is je eigen keuze? Wat heeft ie daar nou aan? Hij wil weten wat het meest praktische is om te doen. Een misschien wat vreemde vraag omdat wij niet weten wat hem ligt of wat hij precies wil.
Een kant van het verhaal die wel interessant is: kostenplaatje. Dit heb ik gekopieerd van mezelf uit een ander topic;
Goeie DH fully kost je minimaal 1500 a 2000 euro tweedehands.
Goeie FR fully kost je een euro of 1000 tweedehands.
Goeie DH/FR hardtail kost je een euro of 750 tweedehands.
Nieuw zit je ongeveer op het dubbele al dan niet meer.
Ga hier maar ongeveer vanuit, met uitzonderingen hier en daar maar dat is vaak oud. Natuurlijk afhankelijk van zoveel aspecten als leeftijd e.d. maar dit is een richtlijn. Ohja, opbouwen in delen kom je bijna altijd duurder uit dan een complete fiets.
En downhill in NL bestaat niet. Als je veel fantasie heb kom je misschien op enduro maar echte freeride is er ook niet te vinden.
Als je weinig geld hebt, neem een HT. Een goeie fully is veel duurder, gevoeliger en een HT is beter voor je techniek. En dat IS gewoon zo.