bunnyhop to Abacuba

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Goofy @ Team SoliD
Contacteer:
bunnyhop to Abacuba

Bericht door Goofy @ Team SoliD » vr apr 28, 2006 1:17 pm

ja mijn vraag is dus.. hoe doe ik een abacuba naar een verhoogt stuk?

zoals BikerBoi:
Afbeelding

ik kan een abacuba op een QP en op een klein stukje waar de grond schuin gaat.. maar eerst een bunnyhop naar een abacuba..

heeft iemand hier een filmpje van?
of uitleg?
H E L P !

ik bedoel.. als ik me nieuwe ht heb.. dan MOET ik dat gewoon kunnen!

Goofy :?
TS

LaLi

Bericht door LaLi » di mei 02, 2006 3:33 pm

Ben ook benieuwd !
:evil:
vetjes

Silver

Bericht door Silver » zo mei 07, 2006 12:32 pm

vraag het bikerboi?

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » zo mei 07, 2006 1:32 pm

gewoon bunnye maar dan meer naar achter hangen zodat je voorwiel omhoog blijft.....
that's it
Afbeelding
Stiekem toch mister P1

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » ma mei 08, 2006 5:29 pm

het is idd gewoon hoog bunnyhoppen

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » ma mei 08, 2006 5:47 pm

In mn filmpje (zie mn onderschrift) staan ook 2 abubaca's: één bij 30 sec, één bij 1min40

Ik weet niet hoe ver je bent met de abubaca, dus ik leg het helemaal in stapjes uit:

Als je dat niet kan, dan moet je em op een schuin muurtje (bank) of op een schans oefenen.
In t begin moet je rustig aankomen rijden zonder bunnyhop, dan een soort manual doen als je voorwiel t hoogste punt vd schans/bank raakt.
Blijf naar achter leunen, ook al raakt je voorwiel de grond, zo kan je aan de beweging wennen, en uiteindelijk lukt ie ook zonder dat je voorwiel de grond raakt.
Je moet remmen als je voorwiel op t hoogste punt in de lucht zit.

Als dat lukt moet je em (nog steeds op de bank/schans) proberen met een klein hopje als je voorwiel ongeveer halverwege in de lucht is.

Als je dat kan, dan moet je doorgaan naar stoeprandjes.
Je moet daar je voorwiel nog voordat ie t stoeprandje raakt omhoog trekken.
Je gaat door met de bunnyhop, maar je trekt je achterwiel minder hoog op, en je leunt heel erg naar achter.
De beweging die je maakt kan je vergelijken met een poging tot bunnyhop-backflip

Zo kan je steeds hoger gaan (stoeprand>traptrede>bankje>enzov)

Het is idd handig om het op een hardtail te doen.

Als je iets niet helemaal snapt, dan moet je t ff vragen

Succes,
BiKeRbOi

Marcuos

Bericht door Marcuos » zo mei 14, 2006 9:13 pm

Ja hoe je hem inzet is geen kunst :roll:
Nou ja geen kunst. Dat is nog wel te doen.

Maar nu de grote vraag hoe rij ik er uit. Je moet terug naar achteren springen, achteruitrollen en een switch er achter aan.

Op een bank of QP is dat nogwel te doen maar als de ondergrond vlak is lukt mij dit niet.

Dus nu de grote vraag aan jouw BiKeRbOi

"Hoe land je hem en rij je weg?"

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » ma mei 15, 2006 5:04 pm

Marcuos schreef:Ja hoe je hem inzet is geen kunst :roll:
Nou ja geen kunst. Dat is nog wel te doen.

Maar nu de grote vraag hoe rij ik er uit. Je moet terug naar achteren springen, achteruitrollen en een switch er achter aan.

Op een bank of QP is dat nogwel te doen maar als de ondergrond vlak is lukt mij dit niet.

Dus nu de grote vraag aan jouw BiKeRbOi

"Hoe land je hem en rij je weg?"

goede vraag, daar heb ik eigenlijk nooit op gelet

ik zal er de volgende keer wel op letten, en dan zal ik t wel zeggen

Jense

Bericht door Jense » ma mei 15, 2006 7:59 pm

tip, bij het terugspringen en in fakie landen==>als je land, hang dan achter je zadel, trap naar achteren, en trek als het ware je stuur naar je toe, begin je automatisch wat achteruit te rijden :)

bwam

Bericht door bwam » di mei 16, 2006 8:35 pm

de meest gemaakt fout bij het naar achteren springen, is dat je je achterrem inknijpt bij het landen (dat is een reflex van het wheelieën omdat je voorwiel zo hoog hangt). Dan lig je dus op je rug...

best eerst een paar keer op het gras proberen, dus.

succes,
Bram

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » wo mei 17, 2006 7:51 pm

ik heb er nu heel goed op gelet:

ik zet mezelf af in de lijn waarin je schouders staan* op het moment dat je eraf wilt springen

*denkbeeldige lijn tussen je wiel en je schouder

pietervds

Bericht door pietervds » vr mei 19, 2006 2:47 pm

als jullie toch bezig zijn:

ik krijg manual en bunny niet voor elkaar. heb het volgens de manier op verschillende sites geprobeerd, maar het lukt niet. ik hurk zeg maar, ga naar achter hangen, strek alles en probeer te springen met het moment dat je krijgt door het naar achter hangen. ik krijg de bike voor geen meter omhoog en ik beweeg wel naar voor als ik spring. wat moet ik anders doen? het lukt me wel als ik hurk, stuur en achterwiel omhoog trek maar das toch geen bunny?
Orbea Lanza o6 custom
Batavus old school racefiets pro x-chromo (campagnolo afmontage)

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » vr mei 19, 2006 3:43 pm

Bunny:eerst manual dan knieeen optrekken en dus naar boven springen
Stiekem toch mister P1

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » vr mei 19, 2006 5:00 pm

pietervds schreef:ik krijg de bike voor geen meter omhoog
een meter hoog lukt je ook niet in 1 keer :)

je gewicht hoef je niet echt te verplaatsen, zolang je het optrek en terugduw werk maar goed doet

1 tip: naar filmpjes kijken, nadoen, en oefenen (of bij meetings om hulp vragen)

pietervds

Bericht door pietervds » zo mei 21, 2006 6:36 pm

alles wat je noemt al gedaan, begin te vermoeden dat mijn fiets gewoon te lang of zwaar is? nah, waarschijnlijk oefen ik te weinig. zal weleens met een doos proberen, maar weet zeker dat ik die aan stukken rijd omdat ik weet dat dat geen schade opleverd
Orbea Lanza o6 custom

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » do jun 01, 2006 2:51 pm

Met je geometrie of gewicht vanje fiets heeft het niet veel te maken . Je weet hoe vaak ik veranderd ben van geometrie en gewicht en tog kan ik steeds weer binne een uurtje oefenen weer redelijk bunnyhoppen . Niet dat ik zo extreem hoog kom (30cm max) maar het lukt me bijna op elke bike mits het zadel laag staat natuurlijk en het stuur niet in xc stand staat.

Hoeveel oefen je eigelijk ? Omdat ik heb het in het begin geleerd door gewoon op elk stoeprandje te bunnyhoppen en putdeksels als denkbeeldig opstakel te gebruiken . Als ik ff naar iemand toe ging ofzo meteen mn bike mee en onderweg zo veel mogelijk bunnyhops maken als ik kon. en nu een half jaar later kom ik nog maar 30cm hoog dus kanje nagaan hoe moelijk het kan zijn.
Gewoon een uurtje per dag alleen op bunnys oefenen en dat 2 weken lang 8) dan kom je echt wel een paar cm hoger.
En dan niet weer 2 weken niet biken want dan is je power weer weg . bunnyhoppen zal jeje altijd moeten blijven oefenen. 24" velgen helpen trouwens wel.

o jah en manuals ? dat is helemaal iets waar je maanden op moet oefenen.

na ik denk zo'n klijne 500x proberen haal je de 10 meter wel een keer ;)
Je hebt mensen en je hebt potloden........

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do jun 01, 2006 6:56 pm

Ok, de bunnyhop abubaca lukt mij nu wel gewoon op elk object (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) waar ik 't op wil doen, alleen het backhoppen van 't object af lukt bijna nooit, het gebeurt heel vaak dat ik met m'n voorband het oject nog raak, iemand nog tips om het dus goed te clearen?

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do jun 01, 2006 7:48 pm

oefenen :)

mijn manier: een denkbeeldige lijn tussen je schouders en je band waar ie op t obstakel staat te trekken, en jezelf in die lijn afzetten (dus dat kant waarheen je moet leunen en je wiel heen moet trekken)

Fry

Bericht door Fry » do jun 01, 2006 7:54 pm

Steelhead Rider schreef:Ok, de bunnyhop abubaca lukt mij nu wel gewoon op elk object (tot een bepaalde hoogte natuurlijk) waar ik 't op wil doen, alleen het backhoppen van 't object af lukt bijna nooit, het gebeurt heel vaak dat ik met m'n voorband het oject nog raak, iemand nog tips om het dus goed te clearen?
verder achteruit springen?

pietervds

Bericht door pietervds » vr jun 02, 2006 11:16 am

enpro schreef:Met je geometrie of gewicht vanje fiets heeft het niet veel te maken . Je weet hoe vaak ik veranderd ben van geometrie en gewicht en tog kan ik steeds weer binne een uurtje oefenen weer redelijk bunnyhoppen . Niet dat ik zo extreem hoog kom (30cm max) maar het lukt me bijna op elke bike mits het zadel laag staat natuurlijk en het stuur niet in xc stand staat.

Hoeveel oefen je eigelijk ? Omdat ik heb het in het begin geleerd door gewoon op elk stoeprandje te bunnyhoppen en putdeksels als denkbeeldig opstakel te gebruiken . Als ik ff naar iemand toe ging ofzo meteen mn bike mee en onderweg zo veel mogelijk bunnyhops maken als ik kon. en nu een half jaar later kom ik nog maar 30cm hoog dus kanje nagaan hoe moelijk het kan zijn.
Gewoon een uurtje per dag alleen op bunnys oefenen en dat 2 weken lang 8) dan kom je echt wel een paar cm hoger.
En dan niet weer 2 weken niet biken want dan is je power weer weg . bunnyhoppen zal jeje altijd moeten blijven oefenen. 24" velgen helpen trouwens wel.

o jah en manuals ? dat is helemaal iets waar je maanden op moet oefenen.

na ik denk zo'n klijne 500x proberen haal je de 10 meter wel een keer ;)

ik begin door te krijgen hoe het werkt, maar oefenen dus. bij mij achter staat een bankje wat erg laag is en daar probeer ik regelmatig op te hoppen. lukt nog niet echt. ik heb er ook even geen discipline en tijd voor, maar wat je zegt doe ik wel: zodra je de fiets onder je kont hebt zoveel mogelijk bunnyen
Orbea Lanza o6 custom

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » vr jun 02, 2006 8:42 pm

Hij lukt nu wel wat beter, dat backhoppen is ook idd een kwestie van oefenen heb ik gemerkt, en ik heb ook nog een filmpje, die steen is ongeveer 20cm:

http://media.putfile.com/abubaca3

Le Mark

Bericht door Le Mark » zo jun 04, 2006 10:00 am

Wanneer ik op een object sta met mn achterwiel weet ik 6 keer achteruit te hoppen als met meezit, anders meestal 3 keer ofzo. Het is een kwestie van oefenen en vooral soepel en gecontroleert te werk gaan ;)
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

Plaats reactie