crank
Moderator:Beheerders
isis of vierkant?
met vierkant moet je n pullytrkker ofzoiets hebben.
isis weet ik niet , maar als je as hol is kan je een pulleytrrrkeekr erin scroefven en dan via de andere kan een buis of iets wat er op lijkt, door de as steken en dan je crank eraf tikken.
je zet dan zeg maar af, op de pulley trekker.

met vierkant moet je n pullytrkker ofzoiets hebben.
isis weet ik niet , maar als je as hol is kan je een pulleytrrrkeekr erin scroefven en dan via de andere kan een buis of iets wat er op lijkt, door de as steken en dan je crank eraf tikken.
je zet dan zeg maar af, op de pulley trekker.

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Cranktrekker

Pulleytrekker

Dat zijn niet exact dezelfde dingen. Een pulleytrekker klem je vast achter de crank terwijl een cranktrekker gebruik maakt van het schroefdraad wat zich binnen in de crank bevindt. Het werkingsprincipe is wel hetzelfde. Je duwt op de as waardoor je de crank ervanaf trekt. Door de holle as heen steken en erop gaan hameren kan ook. Maar dan maak je niet echt gebruik van de werkelijke functie van een trekker.
En als je een holle as heb die te groot is moet je een paddestoel hebben om het gat op te vullen.
Paddestoel

En een inbusleutel werkt niet omdat je de crank ervanaf moet trekken. Je hebt wel van die zelflossende inbusbouten. Echter gezien de kracht die je soms nodig hebt is dat meer een noodoplossing dan een goede oplossing. Je kan namelijk de inbuis zodanig beschadigen dat ie niet meer bruikbaar is.

Pulleytrekker
Dat zijn niet exact dezelfde dingen. Een pulleytrekker klem je vast achter de crank terwijl een cranktrekker gebruik maakt van het schroefdraad wat zich binnen in de crank bevindt. Het werkingsprincipe is wel hetzelfde. Je duwt op de as waardoor je de crank ervanaf trekt. Door de holle as heen steken en erop gaan hameren kan ook. Maar dan maak je niet echt gebruik van de werkelijke functie van een trekker.
En als je een holle as heb die te groot is moet je een paddestoel hebben om het gat op te vullen.
Paddestoel

En een inbusleutel werkt niet omdat je de crank ervanaf moet trekken. Je hebt wel van die zelflossende inbusbouten. Echter gezien de kracht die je soms nodig hebt is dat meer een noodoplossing dan een goede oplossing. Je kan namelijk de inbuis zodanig beschadigen dat ie niet meer bruikbaar is.
lol da bedoelik dus ookDoor de holle as heen steken en erop gaan hameren kan ook. Maar dan maak je niet echt gebruik van de werkelijke functie van een trekker.

had ik laats nog met mn crank nodig met lx as en octalink

inbus om de crank bouten eruit te draaien
dan inplaats van crankbouten een cranktrekker erin draaien en dan draaie , dan komen ze er van zelf af
maar heb je nou een holle as of niet>??

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Pfff, luister gewoon wat Dida zegt, de enige juiste oplossing.
De rest met al dat getik etc. is allemaal BEUN werk en daarmee maak je je spul alleen maar kapot.
Als je het niet snapt rij je even naar je LBS en die trekt hem er waarschijnlijk zo even voor je af. Kun je gelijk kijken hoe hij het doet.
JJ
De rest met al dat getik etc. is allemaal BEUN werk en daarmee maak je je spul alleen maar kapot.
Als je het niet snapt rij je even naar je LBS en die trekt hem er waarschijnlijk zo even voor je af. Kun je gelijk kijken hoe hij het doet.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Volgens mij heeft hij X-Type cranks, die haal je er niet zomaar ff af...daar heb je speciale tools voor nodig....
Dus, daarom wat een mod van dit forum ooit heeft gepost...
_________________________________________________________
Race Face® X-Type Service
The X-type crankset left arm has a permanently pressed spindle. The spindle has ten splines, but these are not symmetrically aligned. The ISIS Drive® system arms will not fit this spindle. The drive side arm is secured to the spindle with a crank bolt.

Begin installation by installing bearing cups as describe above for Shimano®, using the BBT-9. Arrange cup spacers as described in the table above.
http://www.parktool.com/images/repair_h ... ype_11.jpg
The left crank uses an elastomer washer that will preload the bearings. The chainline is adjusted with 1mm spacers. No spacers are used on the right arm to achieve the 48mm chainline. One spacer on the right arm will give a 49mm chainline, and two spaces a 50mm.
Grease spindle surface and install spindle through left side on bike after installing appropriate chainline washers. The fit of the spindle may be snug and some mild force may be necessary. Use a rubber mallet with care. Guide the spindle through the right cup, and install any needed chainline washers.

Grease internal threads of spindle, and grease spindle splines. Align right arm 180-degrees from left arm and begin to turn bolt clockwise using a 8mm hex wrench. Secure bolt to a torque of 360 inch-pounds to 600 inch-pounds. Bolt will come to a “hard stop” as the arm fully presses to spindle.

The X-type right side crank has a one-key release system. The retaining cap use a left-hand thread, and is secured to the arm with a 10mm hex wrench. It is not necessary to remove the one-key system. To remove the arm, use a 8mm hex wrench on the crank bolt and turn counter-clockwise. One-key system will remove arm from the spindle. After removing the right arm, pull the left arm to remove. It may be necessary to use a mallet and tap spindle to free the arm.
The image below shows the one-key system. It is not necessary to remove the system for either removal or installation.

I hope this helped you...
Dus, daarom wat een mod van dit forum ooit heeft gepost...
_________________________________________________________
Race Face® X-Type Service
The X-type crankset left arm has a permanently pressed spindle. The spindle has ten splines, but these are not symmetrically aligned. The ISIS Drive® system arms will not fit this spindle. The drive side arm is secured to the spindle with a crank bolt.

Begin installation by installing bearing cups as describe above for Shimano®, using the BBT-9. Arrange cup spacers as described in the table above.
http://www.parktool.com/images/repair_h ... ype_11.jpg
The left crank uses an elastomer washer that will preload the bearings. The chainline is adjusted with 1mm spacers. No spacers are used on the right arm to achieve the 48mm chainline. One spacer on the right arm will give a 49mm chainline, and two spaces a 50mm.
Grease spindle surface and install spindle through left side on bike after installing appropriate chainline washers. The fit of the spindle may be snug and some mild force may be necessary. Use a rubber mallet with care. Guide the spindle through the right cup, and install any needed chainline washers.

Grease internal threads of spindle, and grease spindle splines. Align right arm 180-degrees from left arm and begin to turn bolt clockwise using a 8mm hex wrench. Secure bolt to a torque of 360 inch-pounds to 600 inch-pounds. Bolt will come to a “hard stop” as the arm fully presses to spindle.

The X-type right side crank has a one-key release system. The retaining cap use a left-hand thread, and is secured to the arm with a 10mm hex wrench. It is not necessary to remove the one-key system. To remove the arm, use a 8mm hex wrench on the crank bolt and turn counter-clockwise. One-key system will remove arm from the spindle. After removing the right arm, pull the left arm to remove. It may be necessary to use a mallet and tap spindle to free the arm.
The image below shows the one-key system. It is not necessary to remove the system for either removal or installation.

I hope this helped you...
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
ha een one key release. Het zelf lossende crankboutje.
Idd gewoon losdraaien en door de interne constructie trekt de inbus de crank eraf. Nadeel is wel dat je inbussleuteltje heel erg kort is waardoor je heel erg veel kracht moet zetten. Hierdoor kan je de bout slopen. Als ie eraf is zou ik hem vervangen door een "normale" crankbout en voortaan een cranktrekker gaan gebruiken (als de crank binnenschroefdraad heeft). Dat is een veiliger constructie dan kloten met een kort inbussleuteltje.
Idd gewoon losdraaien en door de interne constructie trekt de inbus de crank eraf. Nadeel is wel dat je inbussleuteltje heel erg kort is waardoor je heel erg veel kracht moet zetten. Hierdoor kan je de bout slopen. Als ie eraf is zou ik hem vervangen door een "normale" crankbout en voortaan een cranktrekker gaan gebruiken (als de crank binnenschroefdraad heeft). Dat is een veiliger constructie dan kloten met een kort inbussleuteltje.