remblokjes inrijden
Moderator:Beheerders
Ik heb nieuwe schijfremmen, wat is een goeie manier om de blokjes in te rijden? enkele malen hard remmen bij hoge snelheid? of gewoon ermee rijden tot ze beter gaan werken?
- TuneBrother
- Berichten:96
- Lid geworden op:di mar 28, 2006 1:17 pm
- Locatie:Oostrum (LB)
Re: remblokjes inrijden
Fry schreef:Ik heb nieuwe schijfremmen, wat is een goeie manier om de blokjes in te rijden? enkele malen hard remmen bij hoge snelheid? of gewoon ermee rijden tot ze beter gaan werken?
Hier in een MTB boekje staat : "Dertigtal keer remmen terwijl je MINSTENS 35km/u rijdt (in een afdaling op asfalf bv.).
Voor de rest weet ik niet veel.
Mvg
tist

mja kan het dan kwaad als ik er eerst mee gereden heb en ze later inrem?
of zijn die blokjes dan van dan af gedoemd om slecht te remmen?
Dit waren immers mijn eerste nieuwe schijfremmen. De vorige modellen waren steeds 2de hands met 2de hands blokjes die reeds feilloos werkten.
Het zijn overigens avid BB7 remmen met standaard blokjes.
of zijn die blokjes dan van dan af gedoemd om slecht te remmen?
Dit waren immers mijn eerste nieuwe schijfremmen. De vorige modellen waren steeds 2de hands met 2de hands blokjes die reeds feilloos werkten.
Het zijn overigens avid BB7 remmen met standaard blokjes.
De beste manier lijkt te zijn dat je een aantal (10-20) keer remt aan niet al te hoge snelheid. De bedoeling is immers dat je de blokjes en schijf zo optimaal mogelijk op elkaar inslijt om het contactoppervlak te maximaliseren. Wat je vooral NIET mag doen is de remmen zo snel mogelijk enkele keren heet stoken. Dan ontstaat er immers een glasachtige oppervlaktelaag op de remblokjes die de remprestaties alleen maar nadelig beïnvloedt.
De aangenaamste manier om remblokjes in te rijden lijkt me dan een niet al te intensief rondje te zijn waar geen of nauwelijks extreme remmaneuvers aan te pas komen.
De aangenaamste manier om remblokjes in te rijden lijkt me dan een niet al te intensief rondje te zijn waar geen of nauwelijks extreme remmaneuvers aan te pas komen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Zelf doe ik het dus ook op deze manier en dat werkt goed.N I E L S schreef:Ik doe dus altijd gewoon wat er 'in het boekje staat' en dat werkt gewoon goed. Tien of twintig keer een noodstop maken wanneer je een km of 30 rijdt en ze werken dan altijd prima. Ik doe ook vrij veel km's met mijn blokken dus het zit wel goed denk ik.
Bij mijn eerste blokken heb ik het gedaan op de manier zoals luc beschrijft, en dat was geen succes.
Relatief weing remvermogen/ happen en mijn blokken waren vrij snel versleten.
Bij de manier zoals niels beschrijft lijkt het wel of dat de remblokken door het inremmen als het ware "gebakken" worden wat ze slijtvaster maakt en dat de remblokken beter "inlopen" op de remschijf.
Een betere uitleg kan ik er niet aan geven alleen dat het op deze manier bij mij het beste werkt. (het gaat om XT 4pots staalflex remmen)
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
-
- Berichten:1312
- Lid geworden op:wo jun 02, 2004 8:06 pm
Hmmm, lijkt mij niet optimaal.
De blokken lopen niet in op de schijf (en andersom) en als je ze te heet stookt zou de remvoering wel eens los kunnen laten van de metalen ondergrond.
Nog los van het feit als je koolstop remblokken gebruikt, waar op het metaal rode verf zit, dit i.c.m. een vlam nog wel eens wat rook- en stankontwikkeling tot gevolg kan hebben.
De blokken lopen niet in op de schijf (en andersom) en als je ze te heet stookt zou de remvoering wel eens los kunnen laten van de metalen ondergrond.
Nog los van het feit als je koolstop remblokken gebruikt, waar op het metaal rode verf zit, dit i.c.m. een vlam nog wel eens wat rook- en stankontwikkeling tot gevolg kan hebben.

Laatst gewijzigd door Jumping Hansje op di mei 16, 2006 3:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.
My way:
Inremmen: ff een paar keer optrekken en afremmen, dan merk je al verschil. Daarna rustig een toertje rijden waar je niet al te slepend remt, zodat je geen verglasing krijgt.
Gasbrander/Gasfornuis: In het geval van lichte olie op !gebruikte! blokjes kun je em ff met de tang boven het gasfornuis halen, dan vlam je de olie eruit.
Magura blokjes kunnen ertegen, welke andere dat ook kunnen weet ik dus niet!!
Inremmen: ff een paar keer optrekken en afremmen, dan merk je al verschil. Daarna rustig een toertje rijden waar je niet al te slepend remt, zodat je geen verglasing krijgt.
Gasbrander/Gasfornuis: In het geval van lichte olie op !gebruikte! blokjes kun je em ff met de tang boven het gasfornuis halen, dan vlam je de olie eruit.
Magura blokjes kunnen ertegen, welke andere dat ook kunnen weet ik dus niet!!
- TuneBrother
- Berichten:96
- Lid geworden op:di mar 28, 2006 1:17 pm
- Locatie:Oostrum (LB)
Inrijden hoort nu eenmaal bij schijfremmen. Als je dat niet wil, blijf je maar bij V's.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be