Welke voorvorkolie

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bakkersma
Welke voorvorkolie

Bericht door Bakkersma » ma mei 01, 2006 10:51 am

Welke olie gebruiken jullie voor je voorvork?

Ik heb een Fox Vanilla maar de Fox suspension fluid lijkt me wat duur en vrij moeilijk te krijgen.

Ook de type aanduiding "wt" zegt me niet zo veel, normaal likt me de aanduiding SAE 5W voor een single grade of SAE 5W10 voor een multi grade.

Graag je advies.

Groet KLAAS

Snorro

Bericht door Snorro » ma mei 01, 2006 12:48 pm

Probeer eens bij een lokale motorcross-zaak. Hebben ze meestal heeeele grote flessen vorkolie tegen een fractie van de prijs

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma mei 08, 2006 4:07 pm

gast , zo'n bus van 1 liter kost nog geen 30 euro :s
als ge per se me een fox vork wilt rijde , zaagt dan ook ni over de prijs van hun olie..

walter

Bericht door walter » ma mei 08, 2006 4:20 pm

Daar zit misschien wat in.
Maar toch ben ik bang dat je te veel betaald voor een Fox flesje.
Shell en Bel-Ray hebben goede vork olie, verkrijgbaar bij de motorfietsspeciaalzaak.
Kost 10 euro per liter, daar kan je heel wat servicebeurtjes mee doen.
Multigrade heb je volgens mij niet nodig in een vork.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma mei 08, 2006 4:23 pm

dat is mss ook wel waar , maar ik rij nu ook met fox olie , van in het begin , heb 2 dage me de orginele olie van mijn 66 gerede , ik dee die fox olie erin en die werkte echt wel veel beter.. was fox 7.5wt

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma mei 08, 2006 5:03 pm

De olie van Fox schijnt inderdaad wel erg goede olie te zijn. Schijnt een serieuze 'upgrade' te zijn voor met name marzocchi's. Ik heb het zelf iig nog niet geprobeerd omdat het zo schandalig duur is.

Bij een fox servicecenter kun je overigens vaak zo met je maatbekertje naar binnen lopen. Dat kost wat minder dan een literfles.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mei 08, 2006 8:57 pm

Mijn vaste dealer vertelde mij dat fox speciale olie gebruikt met additieven speciaal op fox vorken afgestemd. Visco is 7.5w standaard bij fox. Dealer raadde mij aan geen alternatieve oliën te gebruiken want het is echt speciaal ervoor ontwikkeld.
Of ik het echt allemaal moet geloven weet ik niet. Ze hebben immers mijn xtr schijfremmen een keer volledig om zeep geholpen door er de verkeerde olie in te gooien :lol:

walter

Bericht door walter » ma mei 08, 2006 9:32 pm

Sjase schreef:De olie van Fox schijnt inderdaad wel erg goede olie te zijn. Schijnt een serieuze 'upgrade' te zijn voor met name marzocchi's. Ik heb het zelf iig nog niet geprobeerd omdat het zo schandalig duur is.

Bij een fox servicecenter kun je overigens vaak zo met je maatbekertje naar binnen lopen. Dat kost wat minder dan een literfles.
De originele olie heeft in mijn Marzocchi's maar kort dienst gedaan.
Daarna Shell fork oil erin, en ze werkten als een natte droom.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » ma mei 08, 2006 10:07 pm

BLRacing schreef:Mijn vaste dealer vertelde mij dat fox speciale olie gebruikt met additieven speciaal op fox vorken afgestemd. Visco is 7.5w standaard bij fox. Dealer raadde mij aan geen alternatieve oliën te gebruiken want het is echt speciaal ervoor ontwikkeld.
Of ik het echt allemaal moet geloven weet ik niet. Ze hebben immers mijn xtr schijfremmen een keer volledig om zeep geholpen door er de verkeerde olie in te gooien :lol:
Ah ze hadden er Magura Royal blood in gedaan ipv shimano minerale olie toch? Toch vreemd, maar ik denk serieus dat je problemen niet (alleen) door de verkeerde olie zijn gekomen, aangezien velen (waarschijnlijk nog steeds) probleemloos met Royal Blood in hun xtr remmetjes rondrijden... Of ik moet je vergissen met een andere forummer hiero.

Maar over de fox olie. Die is idd speciaal ontwikkeld (zeggen ze).

Ik heb nu zelf Motul vorkolie in m'n marzocchi, maar daar ben ik dan weer iets minder tevreden over. De smering is subliem, maar de anti-schuimeigenschappen (lekker scrabble woord) vind ik wat minder.

cHoc

Bericht door cHoc » ma mei 08, 2006 10:37 pm

Sjase schreef:
BLRacing schreef: Of ik het echt allemaal moet geloven weet ik niet. Ze hebben immers mijn xtr schijfremmen een keer volledig om zeep geholpen door er de verkeerde olie in te gooien :lol:
Ah ze hadden er Magura Royal blood in gedaan ipv shimano minerale olie toch?
Magura Royal Blood is ook minerale olie, dat maakt dus niet uit.
het maakt wel uit als je er Dot 4 of 5.1 in doet.....
shoot me again, I ain't dead yet

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » wo mei 10, 2006 9:16 pm

Een lang verhaal kort en zo voort.....

After market olie werkt ook goed. Die aanduiding "wt" is volgens mij vergelijkbaar met het normale W.

Voor een vork iets nemen van 5W tot 15W (Rock shox)

Meer info en of ervaringen welkom.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » wo mei 10, 2006 10:28 pm

5wt is wel een GROOT verschil met 15 he.. tusse 5 en 7.5 zit al een wereld van verschil ..

TheBigLjeweetwel

Bericht door TheBigLjeweetwel » wo mei 24, 2006 11:32 am

Bansheebeest gain schreef:5wt is wel een GROOT verschil met 15 he.. tusse 5 en 7.5 zit al een wereld van verschil ..
Ja idd hoe hoger het getal, hoe dikker de olie. Hoe minder de demping. Of je moet mischien veel wegen. Of een zwaarde demping willen.

Heb gisteren 15w in een oude rond van mijzelf gedaan. Werkt nou weer heel goed. Van Morgan Bleu oil. 4.25 euro bij je lbs. :P

Mech

Bericht door Mech » do mei 25, 2006 6:08 pm

viscositeit is niet alleen afhankelijk van het nummer op de verpakking. Per merk verschilt ook heel veel. Wat bij de ene 5wt is kan bij de andere zomaar 2,5wt of 7,5wt zijn. Dikte van de olie merk je vooral bij vorken met meer veerweg +120mm daaronder moet de vork al zo hard zijn dat je vooral op de veer rijdt.

michel2

Bericht door michel2 » do jul 06, 2006 4:08 pm

fox suspension fluid is een voledig syntetische olie (net zoals motorex) en is daarom duur maar erg goed,als ik mij niet vergis heeft dat iets temaken met welf niet vicht aantrekken,maar zeker weten doe ik dat niet!

ik weet niet of motorex veel goedkooper is maar is ook erg goed en verkrijgbaar in 5-7 (ipv 7,5)en 10 wt.maar inderdaad verkrijgbaar in motorzaaken in grote flessen.

ter aanvulling op andere: dr gaat ook geen frietolie in een rolls, tenminste niet lang !

the joker

Bericht door the joker » do jul 06, 2006 5:27 pm

michel2 schreef:fox suspension fluid is een voledig syntetische olie (net zoals motorex) en is daarom duur maar erg goed,als ik mij niet vergis heeft dat iets temaken met welf niet vicht aantrekken,maar zeker weten doe ik dat niet!

ik weet niet of motorex veel goedkooper is maar is ook erg goed en verkrijgbaar in 5-7 (ipv 7,5)en 10 wt.maar inderdaad verkrijgbaar in motorzaaken in grote flessen.

ter aanvulling op andere: dr gaat ook geen frietolie in een rolls, tenminste niet lang !
Idd motorex olie zal ook niet echt goedkoop zijn maar is volgens mij één v/d betere olie.Wordt zeer veel gebruikt in de motorcross wereld,zelf bij de pro's dus zal wel goed bollen :thumbsup:
Op het vlak van olie in een voorvork zou ik niet gaan kijken op een paar euro's het moet gewoon goed werken.
Mowgli leeft

walter

Bericht door walter » vr jul 07, 2006 10:20 am

TheBigLjeweetwel schreef: ...
Ja idd hoe hoger het getal, hoe dikker de olie. Hoe minder de demping.
...
Hoe meer demping.
ff typefoutje hersteld, voordat er misverstanden ontstaan...

Verder vind ik ook dat je bij vorkolie niet op een paar euro moet kijken.
De vork heeft tenslotte ook een klein foruin gekost.
Maar Shell en Motorex maken goede syn.vorkolie, en die kost per liter stukken minder dan een mini flesje van bijv. RS.
In 't verleden ook eens BellRay gebruikt, ook naar volle tevredenheid.
Waziger wordt 't wanneer je bijv. ATF olie gaat gebruiken.

Gast

Bericht door Gast » zo jul 09, 2006 12:31 pm

Je moet gewoon 5W olie nemen, dat werkt vaak net iets lekkerder dan 7,5W > ik rij zelf ook Bel-Ray.

(P.s. als je echt uber olie wilt dan moet je Showa olie nemen)

Plaats reactie