Welke voorvorkolie
Moderator:Beheerders
Welke olie gebruiken jullie voor je voorvork?
Ik heb een Fox Vanilla maar de Fox suspension fluid lijkt me wat duur en vrij moeilijk te krijgen.
Ook de type aanduiding "wt" zegt me niet zo veel, normaal likt me de aanduiding SAE 5W voor een single grade of SAE 5W10 voor een multi grade.
Graag je advies.
Groet KLAAS
Ik heb een Fox Vanilla maar de Fox suspension fluid lijkt me wat duur en vrij moeilijk te krijgen.
Ook de type aanduiding "wt" zegt me niet zo veel, normaal likt me de aanduiding SAE 5W voor een single grade of SAE 5W10 voor een multi grade.
Graag je advies.
Groet KLAAS
-
Daar zit misschien wat in.
Maar toch ben ik bang dat je te veel betaald voor een Fox flesje.
Shell en Bel-Ray hebben goede vork olie, verkrijgbaar bij de motorfietsspeciaalzaak.
Kost 10 euro per liter, daar kan je heel wat servicebeurtjes mee doen.
Multigrade heb je volgens mij niet nodig in een vork.
Maar toch ben ik bang dat je te veel betaald voor een Fox flesje.
Shell en Bel-Ray hebben goede vork olie, verkrijgbaar bij de motorfietsspeciaalzaak.
Kost 10 euro per liter, daar kan je heel wat servicebeurtjes mee doen.
Multigrade heb je volgens mij niet nodig in een vork.
-
De olie van Fox schijnt inderdaad wel erg goede olie te zijn. Schijnt een serieuze 'upgrade' te zijn voor met name marzocchi's. Ik heb het zelf iig nog niet geprobeerd omdat het zo schandalig duur is.
Bij een fox servicecenter kun je overigens vaak zo met je maatbekertje naar binnen lopen. Dat kost wat minder dan een literfles.
Bij een fox servicecenter kun je overigens vaak zo met je maatbekertje naar binnen lopen. Dat kost wat minder dan een literfles.
Mijn vaste dealer vertelde mij dat fox speciale olie gebruikt met additieven speciaal op fox vorken afgestemd. Visco is 7.5w standaard bij fox. Dealer raadde mij aan geen alternatieve oliën te gebruiken want het is echt speciaal ervoor ontwikkeld.
Of ik het echt allemaal moet geloven weet ik niet. Ze hebben immers mijn xtr schijfremmen een keer volledig om zeep geholpen door er de verkeerde olie in te gooien
Of ik het echt allemaal moet geloven weet ik niet. Ze hebben immers mijn xtr schijfremmen een keer volledig om zeep geholpen door er de verkeerde olie in te gooien

De originele olie heeft in mijn Marzocchi's maar kort dienst gedaan.Sjase schreef:De olie van Fox schijnt inderdaad wel erg goede olie te zijn. Schijnt een serieuze 'upgrade' te zijn voor met name marzocchi's. Ik heb het zelf iig nog niet geprobeerd omdat het zo schandalig duur is.
Daarna Shell fork oil erin, en ze werkten als een natte droom.
Ah ze hadden er Magura Royal blood in gedaan ipv shimano minerale olie toch? Toch vreemd, maar ik denk serieus dat je problemen niet (alleen) door de verkeerde olie zijn gekomen, aangezien velen (waarschijnlijk nog steeds) probleemloos met Royal Blood in hun xtr remmetjes rondrijden... Of ik moet je vergissen met een andere forummer hiero.BLRacing schreef:Mijn vaste dealer vertelde mij dat fox speciale olie gebruikt met additieven speciaal op fox vorken afgestemd. Visco is 7.5w standaard bij fox. Dealer raadde mij aan geen alternatieve oliën te gebruiken want het is echt speciaal ervoor ontwikkeld.
Maar over de fox olie. Die is idd speciaal ontwikkeld (zeggen ze).
Ik heb nu zelf Motul vorkolie in m'n marzocchi, maar daar ben ik dan weer iets minder tevreden over. De smering is subliem, maar de anti-schuimeigenschappen (lekker scrabble woord) vind ik wat minder.
- cHoc
Magura Royal Blood is ook minerale olie, dat maakt dus niet uit.Sjase schreef:Ah ze hadden er Magura Royal blood in gedaan ipv shimano minerale olie toch?BLRacing schreef: Of ik het echt allemaal moet geloven weet ik niet. Ze hebben immers mijn xtr schijfremmen een keer volledig om zeep geholpen door er de verkeerde olie in te gooien
het maakt wel uit als je er Dot 4 of 5.1 in doet.....
shoot me again, I ain't dead yet
-
Ja idd hoe hoger het getal, hoe dikker de olie. Hoe minder de demping. Of je moet mischien veel wegen. Of een zwaarde demping willen.Bansheebeest gain schreef:5wt is wel een GROOT verschil met 15 he.. tusse 5 en 7.5 zit al een wereld van verschil ..
Heb gisteren 15w in een oude rond van mijzelf gedaan. Werkt nou weer heel goed. Van Morgan Bleu oil. 4.25 euro bij je lbs. :P
viscositeit is niet alleen afhankelijk van het nummer op de verpakking. Per merk verschilt ook heel veel. Wat bij de ene 5wt is kan bij de andere zomaar 2,5wt of 7,5wt zijn. Dikte van de olie merk je vooral bij vorken met meer veerweg +120mm daaronder moet de vork al zo hard zijn dat je vooral op de veer rijdt.
fox suspension fluid is een voledig syntetische olie (net zoals motorex) en is daarom duur maar erg goed,als ik mij niet vergis heeft dat iets temaken met welf niet vicht aantrekken,maar zeker weten doe ik dat niet!
ik weet niet of motorex veel goedkooper is maar is ook erg goed en verkrijgbaar in 5-7 (ipv 7,5)en 10 wt.maar inderdaad verkrijgbaar in motorzaaken in grote flessen.
ter aanvulling op andere: dr gaat ook geen frietolie in een rolls, tenminste niet lang !
ik weet niet of motorex veel goedkooper is maar is ook erg goed en verkrijgbaar in 5-7 (ipv 7,5)en 10 wt.maar inderdaad verkrijgbaar in motorzaaken in grote flessen.
ter aanvulling op andere: dr gaat ook geen frietolie in een rolls, tenminste niet lang !
Idd motorex olie zal ook niet echt goedkoop zijn maar is volgens mij één v/d betere olie.Wordt zeer veel gebruikt in de motorcross wereld,zelf bij de pro's dus zal wel goed bollenmichel2 schreef:fox suspension fluid is een voledig syntetische olie (net zoals motorex) en is daarom duur maar erg goed,als ik mij niet vergis heeft dat iets temaken met welf niet vicht aantrekken,maar zeker weten doe ik dat niet!

Op het vlak van olie in een voorvork zou ik niet gaan kijken op een paar euro's het moet gewoon goed werken.
Mowgli leeft
Hoe meer demping.TheBigLjeweetwel schreef: ...
Ja idd hoe hoger het getal, hoe dikker de olie. Hoe minder de demping.
...
ff typefoutje hersteld, voordat er misverstanden ontstaan...
Verder vind ik ook dat je bij vorkolie niet op een paar euro moet kijken.
De vork heeft tenslotte ook een klein foruin gekost.
Maar Shell en Motorex maken goede syn.vorkolie, en die kost per liter stukken minder dan een mini flesje van bijv. RS.
In 't verleden ook eens BellRay gebruikt, ook naar volle tevredenheid.
Waziger wordt 't wanneer je bijv. ATF olie gaat gebruiken.