weeral nood aan nieuwe fiets
Moderators:JJ, Beheerders
K zoals jullie misschien al gelezen hebben in het toppick 'gezocht' ben ik het onschuldig slachtoffer geworden van een diefstal. Het is namelijk de diefstal op mijn lapierre 360 sl. Hierover was ook een toppick op het forum.
Nu ben ik dus naar de fietsenwinkel (chamizo) geweest om een nieuwe fiets, hierbij zal ik financieel gesponserd worden door mijn oudjes. Chamizo raadde mij hun teamfiets aan de trek 8500 met mooie afmontage. Ik kon me echter niet vinden in het kader en vermits ik zo'n goede klant ben ginder (je zou voor minder als je om de maand een nieuwe fiets koopt) heeft hij voor mij gebeld naar trek en kon hij een trek 8900 zr kader regelen.
Nu komt weliswaar de vraag: Het versnellingsysteem zou ik graag opp X9 van SRAM blijven samen met de trigger shifters van SRAM, hier was ik namelijk zeer tevreden over. Over de remmen was ik niet zo tevreden, de fomula oro k 24, deze sleten veel te hard af bij nat weer waardoor ik na elke rit nieuwe remblokjes kon steken, ter waarde van 30€.
Chamizo zei me dat XT schijfremmen van shimano beter presteerden en minder last hadden van de modder. Het probleem is nu dat de shifters en de remmen niet samen gaan.
Is er dus iets te doen hieraan? Kan ik andere vergelijkbare remmen kopen? Of was het chamizo die mij weer iets wou wijsmaken en slijten de XT's zeker even hard af in de modder?
Nu ben ik dus naar de fietsenwinkel (chamizo) geweest om een nieuwe fiets, hierbij zal ik financieel gesponserd worden door mijn oudjes. Chamizo raadde mij hun teamfiets aan de trek 8500 met mooie afmontage. Ik kon me echter niet vinden in het kader en vermits ik zo'n goede klant ben ginder (je zou voor minder als je om de maand een nieuwe fiets koopt) heeft hij voor mij gebeld naar trek en kon hij een trek 8900 zr kader regelen.
Nu komt weliswaar de vraag: Het versnellingsysteem zou ik graag opp X9 van SRAM blijven samen met de trigger shifters van SRAM, hier was ik namelijk zeer tevreden over. Over de remmen was ik niet zo tevreden, de fomula oro k 24, deze sleten veel te hard af bij nat weer waardoor ik na elke rit nieuwe remblokjes kon steken, ter waarde van 30€.
Chamizo zei me dat XT schijfremmen van shimano beter presteerden en minder last hadden van de modder. Het probleem is nu dat de shifters en de remmen niet samen gaan.
Is er dus iets te doen hieraan? Kan ik andere vergelijkbare remmen kopen? Of was het chamizo die mij weer iets wou wijsmaken en slijten de XT's zeker even hard af in de modder?
Compound en fatsoenlijk inrijden van de remblokjes hebben een grote invloed op de levensduur. Als je veel in slechte omstandigheden rijdt, is het verstandig van gesinterde blokjes te monteren i.p.v. organische.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Over de modder kan ik je niet adviseren, maar ik weet wel dat de XT's te combineren zijn met de Sram X9 shifters
Er zijn twee mogelijkheden:
XT schijfremmen combineren met XT dualcontrol
XT schijfremmen combineren met X9 shifters en losse XT remgrepen
Er zijn twee mogelijkheden:
XT schijfremmen combineren met XT dualcontrol
XT schijfremmen combineren met X9 shifters en losse XT remgrepen
En ik zou ook niet weten waarom de Formula remgrepen niet te combineren zouden zijn met de SRAM shifters.
Idem hier, maar ik denk dat zijn dealer gezegd heeft dat de XT's niet te combineren zouden zijn, wat een halve waarheid is aangezien dual control inderdaad niet te combineren is met Sram shifters, maar er is een alternatiefLuc schreef:En ik zou ook niet weten waarom de Formula remgrepen niet te combineren zouden zijn met de SRAM shifters.
De Formula's (of willekeurig welke niet-shimano rem) is altijd te combineren met sram shifters
Da's hier inderdaad belangrijk om weten: bedoelde Chamizo de Dual Control of niet?
-
zeer hard bedankt
chamizo bedoelde inderdaad dat je de xt-dual control niet kon combineren met de sram triggers maar hij heeft er blijkbaar niet aan gedacht dat er voor de Xt remmen ook losse remgrepen te verkrijgen zijn.
Dus het worden wel SRAm trigger shifters nu is er enkel nog het probleem van te weten welke remmen ik erop wil. Is er een groot voordeel bij de shimano's of de formula oro's? of is het enkel een prijsverschil
chamizo bedoelde inderdaad dat je de xt-dual control niet kon combineren met de sram triggers maar hij heeft er blijkbaar niet aan gedacht dat er voor de Xt remmen ook losse remgrepen te verkrijgen zijn.
Dus het worden wel SRAm trigger shifters nu is er enkel nog het probleem van te weten welke remmen ik erop wil. Is er een groot voordeel bij de shimano's of de formula oro's? of is het enkel een prijsverschil
Je hebt al ervaring met de Oro's en ze bevielen je niet zo goed in de modder, echter dat had opgelost/voorkomen kunnen worden met de tip van LucBillabong schreef:nu is er enkel nog het probleem van te weten welke remmen ik erop wil. Is er een groot voordeel bij de shimano's of de formula oro's? of is het enkel een prijsverschil
Zelf heb ik gereden met de XT's en ben ik zelf in het bezit van de Oro's. De XT's waren fijn, maar de Oro's remmen nog fijner, veel kracht, perfect doseerbaar.
Komt trouwens nog bij dat de XT's, nog meer dan de Oro's, de reputatie hebben remblokken te vreten in de modder.
-
- Contacteer:
Daarnaast welke remmen vreten geen remblokken bij modder???
Mijn marta SL zijn normaal redelijk zuinig met de blokken, maar als er echt, maar dan ook ECHT veel modder ligt dan kan 75 km genoeg zijn om ze tot op het " bot" weg te slijten. heb de blokken in ruim 2 jaar en ruim 6500 km 2 keer vervangen.(nu pas met me 3e setje bezig dus) Beide keren na een ontzettende modderit die gewoon van redelijke blokken helemaal niks overlaat.
Ik zou voor de oro´s gaan!
Mijn marta SL zijn normaal redelijk zuinig met de blokken, maar als er echt, maar dan ook ECHT veel modder ligt dan kan 75 km genoeg zijn om ze tot op het " bot" weg te slijten. heb de blokken in ruim 2 jaar en ruim 6500 km 2 keer vervangen.(nu pas met me 3e setje bezig dus) Beide keren na een ontzettende modderit die gewoon van redelijke blokken helemaal niks overlaat.
Ik zou voor de oro´s gaan!
een update
Ik ben bij een paar andere fietsenwinkels geweest, maar vond nergens echt wat ik zocht. Ik kom dan ook van een zalige La Pierre en vermits die uitverkocht zijn mest ik dus op zoek naar iets gewoners (en dus ook betaalbaarder). ik ben uitgekomen op het volgende:
Trek 8900 ZR
Fox F80RL
Wielen Bontrager Race Disc
Voorderailleur Shimano Deore XT
Achterderailleur SRAM X9
Shifters SRAM X9 trigger shifters
Crankstel Shimano Deore XT 44/32/22
Cassette SRAM PG970 11-34, 9 speed
Remsysteem Avid Juicy 7
Zadel Bontrager Race
Zadelbuis Bontrager Race X Lite Carbon
Stuurpen Bontrager Race, 7 degree, 31.8mm
Stuur Bontrager race straight
Balhoofd Cane Creek S-3 w/cartridge bearings, sealed
Uiteindelijk is het grootste verschil dus dat ik een volledig andere richting ben ingedraaid qua remmen. Oorspronkelijk dacht ik dat deze te duur zouden uitdraaien, maar de winkel heeft mij een mooi plezier gedaan. Uiteindelijk zal de fiets komen op 2200€. Foto's komen van zodra ik de fiets in handen heb, dit zal 30/5 ten vroegste zijn.
Ik ben bij een paar andere fietsenwinkels geweest, maar vond nergens echt wat ik zocht. Ik kom dan ook van een zalige La Pierre en vermits die uitverkocht zijn mest ik dus op zoek naar iets gewoners (en dus ook betaalbaarder). ik ben uitgekomen op het volgende:
Trek 8900 ZR
Fox F80RL
Wielen Bontrager Race Disc
Voorderailleur Shimano Deore XT
Achterderailleur SRAM X9
Shifters SRAM X9 trigger shifters
Crankstel Shimano Deore XT 44/32/22
Cassette SRAM PG970 11-34, 9 speed
Remsysteem Avid Juicy 7
Zadel Bontrager Race
Zadelbuis Bontrager Race X Lite Carbon
Stuurpen Bontrager Race, 7 degree, 31.8mm
Stuur Bontrager race straight
Balhoofd Cane Creek S-3 w/cartridge bearings, sealed
Uiteindelijk is het grootste verschil dus dat ik een volledig andere richting ben ingedraaid qua remmen. Oorspronkelijk dacht ik dat deze te duur zouden uitdraaien, maar de winkel heeft mij een mooi plezier gedaan. Uiteindelijk zal de fiets komen op 2200€. Foto's komen van zodra ik de fiets in handen heb, dit zal 30/5 ten vroegste zijn.