Re:wheelie

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Enduro

Bericht door Enduro » di jul 23, 2002 5:12 pm

thanx, ik ga verder met oefenen :P

sam

Bericht door sam » vr jul 26, 2002 5:41 pm

als je wheelie doet en je gaat te ver achterover moet je je ahterrem pakken,niet te hard gewoon zodat je terug een beetje in balans komt.

master

Bericht door master » za jul 27, 2002 7:00 pm

als ik een wheelie maak begin ik ongeveer met 10 km/h met z"n versnelling in de 2 en in de3 dan4,5 en 6 als het nog lukt.

Key to success; oefenen, oefenen en oefenen

Kies de juiste versnelling; let hierbij op dat deze zeker niet te licht moet zijn (gebruik niet het kleinste voorblad!)

Kom aanrijden met lage snelheid (+/- 10km per uur), naarmate je beter wordt kan de snelheid opgevoerd worden...

Hou je vinger aan de achterrem

Trek je stuur omhoog en geef tegelijkertijd een korte, maar krachtige trap

Probeer op het evenwichtpunt je armen zoveel mogelijk gestrekt te houden

Zodra je achterover dreigt te vallen, gebruik dan je achterrem (met zorg, anders sta je direct weer op de grond)

Sturen tijdens de wheelie doe je door je gewicht langzaam naar links of rechts te verplaatsen

Nog enkele tips
Een wheelie kan zowel met klik pedalen als met platform pedalen worden gemaakt, maar we raden aan om in het begin dit alleen met platform pedalen te doen...is beter voor je staartbotje en je achterhoofd.

Een licht oplopende helling is ideaal om te oefenen, zo kan je je voorwiel makkelijker van de grond krijgen...

Alhoewel een wheelie op asfalt het makkelijkst is, oefen op een grasveld....

met weinig wind moet de 150 meter makkelijk te halen zijn (op asfalt dan)

Bro

Bericht door Bro » vr aug 09, 2002 3:31 pm

Ik heb het de laatste tijd heeel veeel geoefend en heb laatst n wheely van 100meter gemaakt!!!! :D Goed voor mijn doen....

Keb nu altijd mn zadel laag, en laatst had ik m ff hoog... dat verschil merk je:
-Met zadel laag trek je m moeilijker achterover, went wel, maar ben je heel stabiel.
-Met zadel hoog ligt je zwaartepunt hoog waardoor je minder balans hebt, maar je zit verder naar achter dus trekt m makkelijker omhoog.

Ik vind zadel laag nu t fijnste, scheelt echt veeelll!!

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do aug 15, 2002 8:19 am

In de hoogtijdageen van het MTB-en [jaren 92-97] hebben wij wheelie contests gehouden met een groepje vrinden. Doordat we week in week uit iedere avond aan het wheelien waren [het is echt een kwestie van 2 dagen non stop oefenen en opeens heeb je het en rijd je gelijk 100m] reden we op een gegeven moment relaxder op 1 wheel dan op 2. Het absolute record staat op naam van Wouter Kabouter [slechts 2.15 meter maar toch] die heeft 11km op zijn achterwiel gereden van Hargen naar Schagen. Hij schakelde bij/af tijdens het w-en, kon bochten maken heel erg gaaf.

De essentie is het verplaatsen van je gewicht boven je achternaaf. Dit doe je door de juiste versnelling te kiezen en MET GESTREKTE armen te wheelien. Stel je remmen niet te aggressief voor de remmen correctie anders gaat het erg schokkerig. Op een gegeven moment gaat ie zo lekker dat je weinig hoeft te corrigeren, eigenlijk rijd je dan op een 1 wieler. Op dat moment kun je gaan stunten tijdens het wheelien, een helling af zonder te trappen [zo lekker], beide beentjes van de pedalen, beide handen los van "t stuur, etc etc etc.

E

Enduro

Bericht door Enduro » do aug 15, 2002 10:59 am

cool!!!!!!!, ik ben nog jong, dus ik hoop dat ik het ooit ook zal kunnen.

mooi verhaaltje, bp erik, ik zat aan de buis gekluisterd.

Aapjes

Bericht door Aapjes » do aug 15, 2002 8:35 pm

Nog een?

Jeroen, ons aller monteur, is vroeger wel eens op zijn achterwiel naar huis gereden. Was ook 7 km.

Heeft ook eens geprobeerd om zonder wiel te wheelie-en. Ging goed, tot ie zijn rem iets te hard inkneep... :"(

Maar dus.

De truc is om je achterrem in te houden, en zachtjes te regelen. En gewoon door blijven trappen. Aldus Jeroen.

PsYkO

Bericht door PsYkO » di aug 20, 2002 11:08 pm

Oefenen Oefenen oefenen oefenen en oefenen en je zult zien dat het naar een tijdje steeds makkelijker gaat .
eerst lukt het 3 mtr naar een maandje 6 mtr en straks kunde op oe achterwiel blijven rijden.
Mzzl
Psy

Gast

Bericht door Gast » wo aug 21, 2002 7:02 am

BOMBPROOF erik schreef:
.....an de pedalen, beide handen los van "t stuur, etc etc etc......

beide handen los :o
da wil ik nog wel ns zien..... 8) :P

M-J

Bericht door M-J » wo aug 21, 2002 2:38 pm

Junk-E schreef:
[
BOMBPROOF erik schreef:
.....an de pedalen, beide handen los van "t stuur, etc etc etc......

beide handen los :o
da wil ik nog wel ns zien..... 8) :P

Kan Bart brentjes toch ook ??? ::)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » wo aug 21, 2002 2:45 pm

Ik weet niet of je Patrick Smit weleens heb zien trialen. Patrick en ik zijn beide begonnen met biken, hij 14 ik 17. Hij steeds meer trial, ik steeds meer DH. Als het maar achterlijk was deden we het. Van transformatorhuisjs afspringen, strandpaviljoens [krak Klein Attitude] extreem hoge trappen [krak zij mijn stuurpen, daar had ik op iedere schouder 10 engelen], Krak Foes Fab [de eerste in NL via BikePride Groningen] krak 50 [ja echt] tapered Shimano BB"s, we deden op een gegeven moment 2-4 dagen per bracket as, soms ook 3 op 1 dag, tools bij ons en vervangen maar. Toen moest Jackass nog uitgevonden worden.

Nu dus huisje boompje beestje, hypotheekje. Boeie, fiets niet zo vaak meer [vaak als in >50km per dag vaak i.o. Schoorl.....route is van onze hand.........rijdt hem eens achterstevoren, >60 p/u van de Schoorlse Nok af is geen probleem behalve de tegenliggers dan :-X] maar als ik fiets......dan gebeurt er wel eens wat. Nu weer sinds 3 jaar niet biken fanatiek bezig, ook weer Dh en Bombproof uiteraard. Echter tijd om te biken schiet er nog weleens bij in.

Zie foto van 2 week geleje[nog steeds op mijn 1995 Landgraaf kampioensschoenen moet nodig nieuwe]

Afbeelding

En het commentaar :TRAIL: Zandgat
RIDERS: Bombproof Eric
DESCRIPTION
Teeering jantje

Gast

Bericht door Gast » wo aug 21, 2002 2:57 pm

heel mooi verhaal ;)
maarre, is zo"n no handed wheelie eigelijk wel mogelijk? Zoals je in het bericht voor de laatste van jouw beweerde... (staat nix over in je verhaal :P)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » wo aug 21, 2002 8:54 pm

OKee, back to topic. Een wheelie doe je in het begin door continue voorover te vallen en dat te compenseren door gas bij te geven. Je gaat steeds sneller en opeens val je voorover door gebrek aan acceleratie. Een meter of 20-50 red je zo wel dan is de koek op. Dit was de beginners wheelie.

Fase 2, men gaat harder trappen en valt bijna achterover. Bijna, want op het moment dat dit drijgt te gebeuren dient een soepel remkneepje om evenwicht te bewaren. Zeer lange afstanden zijn nu mogelijk, tot ca 2-3km. Dit is de wheelie voor beginners-gevorderdedn

Fase 3. We zijn inmiddels 2 jaar verder en door de vele trial oefeningen en het continue wheelien heb je een 6e zintuig. Het zit juist boven je aars in je zwaartepunt en detecteert wanneer je aars exact boven je achternaaf zit. Je trekt je voorwiel bij een enorme snelheid omhoog, vind je evenwicht en hoeft niet te remmen of bij te trappen. Voetjes los is de eerste [heerlijk relaxde] trick. Je kunt zo blijven rollen tot je in dezelfde positie tot stilstand komt. Het summum van wheelien is bereikt. Rijdend als op een 1 wieler heerlijk perfect in balans. Je begint met 1 handers. Zo makkelijk. Je probeert eens een no hander. Moeilijk, je peurt gelijk achterover. Logisch, je armen gaan naar achteren en daarmee je gewicht. Remmen gaat niet zonder handen. Oh, dan moet je dus even kortstondig zorgen dat je voorover valt en dat weer compenseren met versnelling. Voila, ik heb zo geen km"s gereje maar 10-30 meter is toch gelukt. Ga je verder met deze kunst dan doe je wheelies [eigenlijk worden het nu manuals] met je voeten op je zadel, met je voeten op je achterbrug met handen zonder handen etc. Het is allemaal mogelijk echter voor de ver gevorderde biker.

Zo nog een truc, handstand op je stuur ! Of met 2 benen op je bovenbuis staan ! Of sturen met je voeten. Of zittend op je stuur biken [achterste voren]. Erg leuk en eenvoudig te oefenen. je algehele bikevaardigheid is al snel vertienvoudigd.

Nosewheelies hetzelfde verhaal. Je begint met bruuks remmen. Achterwiel omhoog. Probeer zo dicht mogelijk tegen het voorover punt aan te komen en dit over een zo groot mogelijke afstand vol te houden. Let wel correctie tegen het tever voorover slaan is er niet dus alleen heuvel af is deze tric oneindig. Als variatie je stuur dubbelklappen zodat je met je achterwiel dwars over >20 m komt aangereje. Erg indrukwekkend. Ook leuk, keihard remmen voor, remkracht gebruiken om handstand te doen, je gaat te hard, draait door, salto en met een beetje geluk land je op je voeten. Ook dit is Smit en mij weleens gelukt.

Moet ik verder gaan ?

Die goeie ouwe tijd.

E

Thepekingduck

Bericht door Thepekingduck » do aug 22, 2002 12:30 am

ja laat maar hore is wel leuk ;D

moet denken aan mijn opa vertelde ook zo mooi ;) :-X

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do aug 22, 2002 1:58 pm

Lang lang geleje, toen de winters nog echt koud waren en je met je auto over het Ijsselmeer kon rijden................

Beter lullen over je bike, dan over je lul biken. En toch blijf je biken ??

Druk druk

E

Enduro

Bericht door Enduro » do aug 22, 2002 3:52 pm

je moet echt een boek schrijven bberik!
zo prachtig kun je vertellen

ga door met deze verhalen :-*

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo aug 25, 2002 9:09 pm

Ik heb wel de ambitie te schrijven.
Kinderboeken wel te verstaan ;) [geen geintje overigens, heb "kinderlijke fantasie].
Daarnaast "leer ik anderen" graag en heb reeds meerdere malen gast-colleges gegeven op HSA. De oudtste studenten waren ouder dan ikzelf, kun je nagaan.

Back to topic.

Maar als je je kunt inleven in de geest van een kind is het leven met al zijn beperkingen een stuk simpeler en eenvoudiger te begrijpen. Zo ook de wheelie. Gewoon de theorie een jaar uitvoeren en voila het wordt je 6e zintuig en je kunt gaan oefenen voor het vervolg op de wheelie, de manual.

Trouwens, het gevoel dat je ontwikkeld bij wheelien is een vorm van evenwicht die je gewoon een stap hoger brengt bij het nemen van hindernissen. Denk aan sprongen, drop offs, maar ook boomstammen waar je even over heen wilt.

Het zgn "K-u-tt-e-n" op je fiets, beetje hoppen, op je achterwiel hoppen, bunny hoppen, front wheelies maken, je hoeft er geen NL kamioen in te worden maar als je de grens van je bike kent is dit een absoluut voordeel in [penibele] grens situaties.

Voila,

Erik

Plons

Bericht door Plons » zo aug 25, 2002 9:42 pm

Ik kan dat ook zo op één wiel rijden.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma aug 26, 2002 7:58 am

Zo hoort dat ook.
Op 1 wiel spaart banden................. :P
E

Enduro

Bericht door Enduro » ma sep 09, 2002 1:19 pm

Nu weet ik wat mijn probleem is:

Mijn evenwichtspunt ligt te dicht bij het achterover vallen, dus als ik merk dat ik achterover ga vallen, is mijn reactietijd te langzaam om nog in te grijpen met m"n achterrem (ook als m"n vinger al op de remhendel zit).

Hoe los ik dit op? (zadel hoger?)

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » ma sep 09, 2002 1:36 pm

remmen laten slepen tijdens net niet achterover vallen.
Pak je toch alweer een halve seconde.
Zadel zeer laag =beste evenwicht maar meeste moeite overeind te komen.
Zadel zeer hoog =omgekeerd

oefenen oefenen oefenen

E

master

Bericht door master » di sep 10, 2002 8:18 pm

inderdaad oefenen,oefenen,oefenen

ik had in het begin dat ik elke keer kleine stukjes op m"n achterwiel reed (5/10 m)
ik wou het opgeven omdat ik nie verder kwam
1 dag later zag ik een jongen op z"n achterwiel rijden en ik wou het ook meteen weer proberen.
maar nu met een andere versnelling eerst de 2 en 3 nu de 1 en 5.
ik trekte hem omhoog en ik voelde het evenwicht die ik ervoor nog nooit had gevoeld ik trapte rustig en ik pakte zo een straat van 50/75 meter ik stond er zelf van verbaast maar als je eenmaal je evenwicht heb gevonden dan rij je makkelijk de 100 meter!!
nu schakel ik er ook bij en haal ik de 150 meter gemakkelijk!!
het is echt een kwestie van balans!!
nu 150 meter makkelijk soms wel meer in een tijd van 4/5 maanden geoefend

echt oefenen en nog eens oefenen!!!!!

good luck!

M-J

Bericht door M-J » di sep 10, 2002 9:09 pm

master schreef:
inderdaad oefenen,oefenen,oefenen

ik had in het begin dat ik elke keer kleine stukjes op m"n achterwiel reed (5/10 m)
ik wou het opgeven omdat ik nie verder kwam
1 dag later zag ik een jongen op z"n achterwiel rijden en ik wou het ook meteen weer proberen.
maar nu met een andere versnelling eerst de 2 en 3 nu de 1 en 5.
ik trekte hem omhoog en ik voelde het evenwicht die ik ervoor nog nooit had gevoeld ik trapte rustig en ik pakte zo een straat van 50/75 meter ik stond er zelf van verbaast maar als je eenmaal je evenwicht heb gevonden dan rij je makkelijk de 100 meter!!
nu schakel ik er ook bij en haal ik de 150 meter gemakkelijk!!
het is echt een kwestie van balans!!
nu 150 meter makkelijk soms wel meer in een tijd van 4/5 maanden geoefend

echt oefenen en nog eens oefenen!!!!!

good luck!

Ik kan nou in principe eindeloos wheely"en. Je moet gewoon je rem gebruiken en als je een beetje in evenwicht zit effe coaster wheely tussen door toen en weer verder trappen. ALs je voelt dat je naar achter valt moet je je rem in drukken nu val je naar voren maar dan moet je weer bij trappen dus je moet hem niet in een te zware versnelling hebben staan.

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » wo sep 11, 2002 4:08 pm

Ik ben zelf ook een beetje aan het oefenen met wheelies, maar ik probeer te blijven staan onder het wheelie"en. Dit heeft dus tot het gevolg dat mijn zwaartepunt nogal hoog ligt. Heeft iemand tips voor mij die hier specifiek mee te maken hebben?

Alvast bedankt

JD

Thepekingduck

Bericht door Thepekingduck » do sep 12, 2002 11:28 pm

he kom is een keertje langs bij mij zal ik je wel helpen

ik heb zelf het zadel heel laag en mijn rem hendel dicht tegen het stuur. ik rij ook in een redelijk verzet. weet zo de tanden niet maar is midden blad voor en midden blad achter. en dan rijden maar en op een gegeven moment voel je best wel waar het dode punt licht, waar je niet voor en achter over valt.

als je dat goed door hebt wanneer je met remmen en gedoseerd trappen op je achter wiel blijft kun je met je knieèn sturen.

ik kan nu al heel goed de bocht om (kans van slagen 99%) is ook wel leuk om z´n klein rondje te rijden dat je steets harder gaat naar het middel punt dat je niet meer hoeft te trapen.

Plaats reactie