Crystal Alp
Moderator:Beheerders
Wie gaat? Wie heeft ervaring? Is de lage afstand te doen? Hoe is het parcours buiten de vele hoogte meters?
Kortom info is welkom,
mzzl
Gène
Kortom info is welkom,
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Cristalp bedoel jeBrum. schreef:Crystalp bedoel je?

Ik kan er niks over zeggen. Ik heb een stuk of 4 keer de korte gereden en 1 keer de lange. Maar daarbij moet ik zeggen dat ik altijd mazzel heb gehad met het weer, dus nooit erg loange regen en/of kou. Die keren was het goed te doen, maar als je weer hebt als afgelopen jaar dan wordt het allemaal net even anders.
De voorbereiding moet goed zijn, zeker als je een streeftijd hebt. De laatste keer dat ik hem reed wilde ik hem sneller rijden dan mijn snelste tot dan toe maar met weinig marathon kilometers in de benen (lees: geen) en dat heeft me opgebroken.
Mijn advies: veel wegkilometers maar zeker ook een aantal marathons met het nodige klimwerk rijden voor de tijd. Dan is de korte onder normale omstandigheden goed te doen.
Voor de lange moet je zeker weten dat je het kunt, die is voor een tourrijder (zoals ik ben) best pittig.. Zelde voorbereiding alleen dan nog meer

Succes met plannen en traien, zeker gaan doen die tocht!!
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Mijn vader en ik wilde hem gaan rijden. Ik heb begrepen dat hij in augustus is (weer is dan toch meestal wel aardig). In Juni hebben we beide al twee kleinere marathons op het progamma, Ardenne Trophey en Raid de Haute fagnes. Beide zijn rond de 80 km. Eind juli en begin augustus staat dan nog een vakantie in de planning naar de Ventoux en de Alpes Dues. In die vakantie wil ik, samen met m'n vader, ook de Marmot route rijden op eigen initiatief. Dus dat lijkt me wel een goede voorbereiding.
Na de Cristalp wil ik misschien nog de Houffa Marathon rijden, maar die is direct de week daarop. Misschien wat kort dag.
Maar hoe zijn de paden/wegen? Zijn ze breed/ technisch? Waar moet ik op letten?
mzzl
Gène
Na de Cristalp wil ik misschien nog de Houffa Marathon rijden, maar die is direct de week daarop. Misschien wat kort dag.
Maar hoe zijn de paden/wegen? Zijn ze breed/ technisch? Waar moet ik op letten?
mzzl
Gène
Ik heb vorig jaar de Cristalp samen met een vriendin gereden, en de week daarop Houffa. De lange Cristalp heb ik zodoende niet echt op wedstrijdtempo gereden, maar Houffa daarna was prima te doen.
Zorg dat je de komende maanden gewoon wat lange ritten kan maken. Nu is het nog rotweer, dus 1x of 2x in de week 3u rustig rijden is prima. Als het wat warmer en droger wordt mag je opbouwen tot een MTB ritje van zo'n 5-6u, en ééns in de zo veel tijd er een hele dag ervan maken. Dit laatste is vooral belangrijk om geest en aarsch op zo'n roteind voor te bereiden. Reken een uurtje of 10 als je een 'redelijk' getrainde MTBer bent.
Qua parcours kom je alles tegen, van asfalt en brede grindpaden tot lange stukken tussen de rotsen dansen, tot smerig steile rotspartijen. Het weer zorge voor wat vrij glibberige stukken vorig jaar, waardoor de meeste renners op de gekste stukken afstapten. Als het droog is kan iemand met een redelijk techniek 99% rijden.
De voorbereiding klint goed, maar reken niet op goed weer. Vorig jaar was echt afgrijselijk. De sneeuwgrens lag op 1900 m, en ik heb de hele koers met een jack aan kunnen rijden!
Zorg dat je de komende maanden gewoon wat lange ritten kan maken. Nu is het nog rotweer, dus 1x of 2x in de week 3u rustig rijden is prima. Als het wat warmer en droger wordt mag je opbouwen tot een MTB ritje van zo'n 5-6u, en ééns in de zo veel tijd er een hele dag ervan maken. Dit laatste is vooral belangrijk om geest en aarsch op zo'n roteind voor te bereiden. Reken een uurtje of 10 als je een 'redelijk' getrainde MTBer bent.
Qua parcours kom je alles tegen, van asfalt en brede grindpaden tot lange stukken tussen de rotsen dansen, tot smerig steile rotspartijen. Het weer zorge voor wat vrij glibberige stukken vorig jaar, waardoor de meeste renners op de gekste stukken afstapten. Als het droog is kan iemand met een redelijk techniek 99% rijden.
De voorbereiding klint goed, maar reken niet op goed weer. Vorig jaar was echt afgrijselijk. De sneeuwgrens lag op 1900 m, en ik heb de hele koers met een jack aan kunnen rijden!
Ik denk van wel. De Cristalp is voor mij zo'n 2u langer rijden, een stuk meer lang klimmen, en de technische stukken zijn vermoeiender. Daartegenover staat dat je niet zomaar even naarboven knalt (zoals in de Ardennen), en de afdalingen vaak lang genoeg zijn om een beetje te herstellen.
Kortom: het is gewoon anders.
Kortom: het is gewoon anders.
Het wordt Houffa, Cristalp niet, misschien voor nu iets te zwaar. Maar goed, Houffa wordt een mooie wedstrijd om naar uit te kijken.
In Verviers wordt dit jaar het belgisch kampioenschap marathon verreden. Weet iemand of dit ook open gesteld is voor buitenlanders?
mzzl
Gene
In Verviers wordt dit jaar het belgisch kampioenschap marathon verreden. Weet iemand of dit ook open gesteld is voor buitenlanders?
mzzl
Gene