Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Nard - Berichten:671
-
Contacteer:
NIeuwe crank: FRM, Extralite of old-school Middleburn!!???
Bericht
door Nard » wo apr 12, 2006 9:42 pm
Ik zoek dus een nieuwe crank.
Er vallen er een paar af...Shimano, FSA, Truvativ vanwege Q-factor en gewicht..Tune vanwege zeer slechte ervaringen met de crank en het bedrijf (service). Eigenlijk wil ik ook met de Q-rings gaan rijden en die zijn er nu alleen in 4-arm.
FRM, Extralite of old-school Middleburn (RS8, 4-arm met vierkante as) blijven over. Iemand een mening, liefst een gefundeerde?
Ik rij nu met een THM/Storck Powerarms met een Race Face Sign. Isis Tita as. Super setje natuurlijk (en dus te koop

), maar niet compatible met m'n frame! Hij komt tegen de rechter liggende achtervork aan.
-
Sven
Bericht
door Sven » wo apr 12, 2006 10:28 pm
Waarom geen RaceFace Deus?
Op zich zijn jouw cranks die je noemt ook abnormaal kwijl, maar maybe wel wat beter in verschillende opzichten.
Is ook in 4-arms...
-
Bansheebeest gain - Berichten:973
Bericht
door Bansheebeest gain » do apr 13, 2006 6:40 am
enige krank die ik ni kapot krijg , is de da bomb sidewinder krank..
cromo 4130 krank , maar wel isis.
gaat nu al meer dan anderhalfjaar mee !! en das toch wel het langste da ik ooit me een krank gerede heb

-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do apr 13, 2006 6:51 am
Wat ik hieruit begrijp is dat je niet met 'buitenboard' lagers wil rijden vanwege de Q factor?
En een bredere trapas alleen is geen optie?
JJ
-
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » do apr 13, 2006 9:44 pm
In reactie:
<<Waarom geen RaceFace Deus?>>
Heb ik eigenlijk nog niks positiefs over gehoord. Heb er serieus naar gekeken, maar ik zou dan andere lagers willen en dan nog heb ik m'n twijfels over de bevestiging van de rechterarm, of is dat onterecht?. De bladen zijn te zwaar imho, maar als ik toch met Q-rings wil rijden maakt dát niet meer uit.
<<Wat ik hieruit begrijp is dat je niet met 'buitenboard' lagers wil rijden vanwege de Q factor?
En een bredere trapas alleen is geen optie?>>
Tsja, dit lijkt in tegenspraak, maar ik wil een crank met een zo klein mogelijke Q-factor (afstand tussen de pedalen, breedte), dus een bredere as wil ik niet (ook niet veel keus; ISIS). De Storck cranks zijn prima, alleen zijn ze best dik, en komt de binnenkant dus tegen de fiets aan. Met een RF Next en LP had ik dit niet. Zelfde Q-factor, maar dunnere armpjes (en misschien wat stijver?)
O ja, beetje licht vind ik wel aardig...
-
Nixol
-
Contacteer:
Bericht
door Nixol » vr apr 14, 2006 7:03 am
Nard schreef:
De Storck cranks zijn prima, alleen zijn ze best dik, en komt de binnenkant dus tegen de fiets aan.
Welke trapaslengte heb je gebruikt? als ik vragen mag. Heb de mijne gemonteerd gehad met een 102mm trapas en had nog genoeg ruimte over.
O, Ja als ik mocht kiezen zou ik de Extralite's nemen....
http://www.lightweight-mtb.com/crankset.html
-
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » vr apr 14, 2006 7:23 am
Nixol schreef:Nard schreef:
De Storck cranks zijn prima, alleen zijn ze best dik, en komt de binnenkant dus tegen de fiets aan.
Welke trapaslengte heb je gebruikt? als ik vragen mag. Heb de mijne gemonteerd gehad met een 102mm trapas en had nog genoeg ruimte over.
O, Ja als ik mocht kiezen zou ik de Extralite's nemen....
http://www.lightweight-mtb.com/crankset.html
Hey Nixol, thanks voor je reactie. Ik kendje je site al (en dus je voorkeur

) (mooie site trouwens, leuk!)
Ik rij de Storck met ISIS en dus veel minder keuze in aslengte. 113 is standaard en heb ik ook echt nodig voor frame-clearance. Jij reed hem vast niet op een Fully? Een bredere ISIS zou nog wel kunnen, maar dan bouwt de crank weer zo breed, en daar hou ik niet van (O-benen gevoel).
Heb je al gereden met de Extralite? Hoe is het daar met stijfheid, Q-factor, etc?
En heel belangrijk: kan je al wat zeggen over de houdbaarheid van vooral de lagers, maar ook van de rest? Bedankt.
-
Nixol
-
Contacteer:
Bericht
door Nixol » vr apr 14, 2006 9:17 am
Ik heb nog niet met de Extralite cranks gereden, projectje ligt nu een beetje op z'n gat, daar ik al enkele maanden op onderdelen aan het wachten ben.
Q-factor is 160mm voor de 68mm BSA trapas.
-
stef j. - Berichten:105
Bericht
door stef j. » za apr 22, 2006 1:45 pm
Ik heb een race face deus crankstel.
Materiaal heeft al serieus afgezien bij mij, heeft tijdens de transalp veel rotsen gezien en werkt nog steeds perfect.
Om ff wat positiefs te zeggen over de deus cranks :-p
Greetings stef.
-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » za apr 22, 2006 7:30 pm
met welke RF LP heb je gereden? Turbine LP heeft de linker een vrij hoge q factor vind ik, zeker ten opzichte van de rechter arm.
-
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » di apr 25, 2006 9:12 pm
Jurriaan schreef:met welke RF LP heb je gereden? Turbine LP heeft de linker een vrij hoge q factor vind ik, zeker ten opzichte van de rechter arm.
Heb ze beide gereden, dus Turbine in alu en Next in Alu/Carbon. Was geen verschil tussen volgens mij. Ik reed ook deze met een RFv as, waarbij de kettinglijn is in te stellen. Ik heb dan ook geen verschil gezien tussen Q links en rechts. Q-factor van een Isis RF is niet extreem laag, absoluut, maar wel lager dan Shimano had ik het idee.
Net geboden op Ebay op een FRM, maar ging nog weg voor 370 (gebruikt..)

-
TuneBrother
Bericht
door TuneBrother » vr apr 28, 2006 12:32 pm
Nard schreef:
Er vallen er een paar af...Shimano, FSA, Truvativ vanwege Q-factor en gewicht..Tune vanwege zeer slechte ervaringen met de crank en het bedrijf (service).
Mag ik vragen wat voor slechte ervaringen je hebt met de cranck

Of-the-shelf is dialed for the masses, Principia tubing is dialed for performance!
-
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » vr mei 05, 2006 9:50 pm
TuneBrother schreef:Nard schreef:
Er vallen er een paar af...Shimano, FSA, Truvativ vanwege Q-factor en gewicht..Tune vanwege zeer slechte ervaringen met de crank en het bedrijf (service).
Mag ik vragen wat voor slechte ervaringen je hebt met de cranck

Ik heb de compact gereden op m'n racefiets. Crank had, zelfs met een smalle 107mm as een belachelijk brede Q-factor en kettinglijn en was zeker niet stijf (slijpen tegen derailleur, met nieuwe crank, Pulsion, geen last). Verder is de verbinding as/crank mi niet zeer gebruiksvriendelijk. Je moet lock-tite gebruiken anders loopt hij los, maar niet te veel, anders komt hij niet meer los en moet je gaan zagen

.
Maar goed, dat laatste is zeker ook mijn fout. Heb echter met Tune zeer slechte ervaringen op het gebied van klantenservice met een stel wielen. De kwaliteit die ze durven afleveren is schandalig (wielset is 4x terug geweest!!). Mijn vertrouwen is daardoor geschaad. Rij overigens op m'n fully met Tune wielen naar alle tevredenheid. Bar-ends werken ook prima...
-
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » vr mei 05, 2006 9:53 pm
Heb overigens besloten mijn cranks om te wisselen en dat werkt!! Heb nu de enige Moots Smoothie ter wereld met een Coda Magic (denk ik). Is nl. een 73 bracket en die zijn zeldzaam in Magics... En bovendien rijden er niet zoveel Smoothiesd rond ook. Die Magic is zo stijf dat ik nergens meer last van heb!