lage, starre voorvork in een modern frame?
Moderator:Beheerders
Mijn oude Trek 7000zx frame heeft het eindelijk begeven. Ik heb dit frame altijd gebruikt met een vaste vork met een hoogte van ong. 400mm. Het liefst zou ik deze vork houden en een nieuw framepje kopen. Zou ik deze vork kunnen blijven gebruiken in een nieuw frame? Het lijkt me dat de meeste moderne frames gebouwd zijn voor een aanzienlijk hogere (geveerde) voorvork?
Heb zelf een On-One Inbred(voor 80-100mm veerweg)en rij heerlijk met een oude C'Dale P-Bone vork.Deze voorvork is naar mijn weten niet gecorigeerd voor vering.Dat de fiets nu stijler is vind ik prettiger rijden dan met een 80mm SID erin.Sterker nog,als ik de fiets nu met vering rij komt hij erg lui over op mij.
Dus ik zou het gewoon proberen als ik jouw was!
Dus ik zou het gewoon proberen als ik jouw was!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
Maar, als je vorkgeometrie van 71 naar 73 graden gaat, gaat je zitbuis van 73 naar 75 graden! Nu zijn dat steilheden die ik wel gewend ben op de baanfiets, maar ik ben toch benieuwd of dat in het bos nog steeds fatsoenlijk te berijden is!? Rij jij ook op een dergelijke geometrie?Urnyke schreef:Per 2 cm zakking gaat je vorkgeometrie met 1 graad omhoog.
Bij veel moderne bikes is deze hoek 70 graden.
Zelf rij ik op 73.5 graden rond, dus 7cm zakking!
Joe Breezer reed ooit op een 90 graden fiets, oftewel zwenkwiel.
Hij zei: alles is bereidbaar als je maar gewend raakt!
Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van proberen..
Re: lage, starre voorvork in een modern frame?
Misschien kan je nog wat rommelen met een busje van 20 mm om wat meer hoogte te krijgen. Deed Cannondale dat ook niet?Perik schreef:Mijn oude Trek 7000zx frame heeft het eindelijk begeven. Ik heb dit frame altijd gebruikt met een vaste vork met een hoogte van ong. 400mm. Het liefst zou ik deze vork houden en een nieuw framepje kopen. Zou ik deze vork kunnen blijven gebruiken in een nieuw frame? Het lijkt me dat de meeste moderne frames gebouwd zijn voor een aanzienlijk hogere (geveerde) voorvork?
Anders zoeken naar een overjarig frame van een jaartje of 8.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
OnOne heeft nu zijn carbon fork in preorder, is er ook in 410mm, dus mss een serieuze optie??

JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik heb mijn fiets intussen klaar. Afgelopen week eens flink getest rondom de posbank. Ik moet zeggen dat het eigenlijk super rijdt met de korte 400mm vork! Volgens bikeCAD heb ik nu een 74 graden zithoek en 72 graden balhoofdshoek. Door een zadelpen met wat setback te nemen zit ik zeker niet te stijl. Verder stuurt het als een trein zonder overdreven nerveus te worden, ook in afdalingen! Enig nadeel is dat zo'n vork er nogal gedateerd uitziet, maar daar kan ik nog wel even mee leven.
Laatst gewijzigd door Perik op za mei 13, 2006 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Xircuit
- Contacteer:
Fraai hoor, om met deze relatief bescheiden afmontage. Star rijden is het betere werk!Perik schreef:
[img]http://www.student.ru.nl/e.l.verheggen/b1.jpg[/ig]
Ich Heisse Super Fantastisch!